Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια Facebook Twitter
Η πηγή που φέρνει νερό από τον ποταμό Κέστρο στην αρχαία Πέργη την πρωτεύουσα της Παμφυλίας στη Μικρά Ασία / φωτ.: Getty
0

Σε ένα σημαντικό αρχαιολογικό επίτευγμα, η κεντρική κρήνη στην αρχαία ελληνική πόλη της Πέργης στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας άρχισε να ρέει ξανά με νερό μετά από σχεδόν 1.800 χρόνια.

Η πηγή στην αρχαία ελληνική Πέργη της Μικράς Ασίας, η οποία χρονολογείται στον δεύτερο αιώνα μ.Χ. και της οποίας η κατασκευή είναι παραγγελία από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό, έχει αναζωογονηθεί μέσω εκτεταμένων προσπαθειών αποκατάστασης εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια.

Ο Αϊτάτς Ντονμέζ, Βοηθός Διευθυντή Ανασκαφών στην Πέργη, δήλωσε: «Χάρη στον προϋπολογισμό που παρείχε το υπουργείο μας φέτος, η Κρήνη του Κέστρου ανέκτησε επιτέλους τη ροή της μετά από 1.800 χρόνια».

Η Πέργη ήταν αρχαία ελληνική πόλη στη Μικρά Ασία, πρωτεύουσα της Παμφυλίας. Βρισκόταν στις όχθες του Κέστρου ποταμού που ήταν πλωτός και καθιστούσε έτσι την πόλη παράλια. Κοντά στην Πέργη βρισκόταν ο περίφημος ναός της θεάς Αρτέμιδας της Περγαίας που αποτελούσε σπουδαίο ιερό και προς τιμή της οποίας γίνονταν ετήσιες εορτές. Το 546 π.Χ. καταλήφθηκε από τους Πέρσες Αχαιμενίδες όπου και παρέμειναν υπό τον έλεγχό τους μέχρι το 333 π.Χ., όταν η Πέργη παραδόθηκε στον Μέγα Αλέξανδρο. Στη συνέχεια περιήλθε στο κράτος των Σελευκιδών, στο Βασίλειο της Περγάμου, και από αυτούς στους Ρωμαίους για να καταλήξει στους Βυζαντινούς. Κατά την ελληνιστική περίοδο η Πέργη αποτελούσε μία από τις ωραιότερες πόλεις της ανατολής στολισμένη με πολλά αξιόλογα ελληνιστικά και ρωμαϊκά κτίρια, θέρμες κ.λπ. Από την Πέργη καταγόταν ο αρχαίος Έλληνας, σπουδαίος μαθηματικός και αστρονόμος, Απολλώνιος ο Περγαίος.

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο. Αυτός ο ποταμός συνδέθηκε με τον αρχαίο ποτάμιο θεό Κέστρο (αρχαίοι πληθυσμοί της περιοχής λάτρευαν τον Κέστρο και τον κοντινό Ευρυμέδοντα ποταμό ως θεούς), του οποίου η μορφή φαίνεται στο σιντριβάνι. Η αποκατάσταση της κρήνης της επιτρέπει να μεταφέρει και πάλι νερό στην καρδιά της αρχαίας πόλης, διατηρώντας έναν ζωτικό σύνδεσμο με το ένδοξο παρελθόν της.

Οι ανασκαφικές προσπάθειες στην Πέργη, μια πόλη που φημίζεται για τα μαρμάρινα γλυπτά της και την ιστορική της σημασία ως πρωτεύουσα της Παμφυλίας, συνεχίζονται από το 1946. Η πόλη είναι γνωστή για τα καλά διατηρημένα μνημεία της ρωμαϊκής εποχής, όπως πύργους, θέατρα, στάδια, λουτρά, μνημειακά σιντριβάνια και δρόμους με κολώνες. Από το 2009 περιλαμβάνεται στον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Η αποκατάσταση της Κρήνης του Κέστρου διεξάγεται σε φάσεις. Ενώ μόνο τα πρώτα 100 μέτρα αυτής έχουν αποκατασταθεί και συντηρηθεί, ο Ντονμέζ περιέγραψε σχέδια για μελλοντικές εργασίες: «Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της κρήνης είναι ότι το νερό, όπως και στην αρχαιότητα, προέρχεται από τον ποταμό Κέστρο. Στη δεύτερη φάση της αποκατάστασης, στοχεύουμε να αποκαταστήσουμε ολόκληρο την κρήνη, ενσωματώνοντας νέα αρχιτεκτονικά ευρήματα που θα μας βοηθήσουν να ολοκληρώσουμε το έργο», εξήγησε.

Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι να εκτεθεί η ανακαινισμένη κρήνη στο σύνολό της, προβάλλοντας την ιστορική μηχανική και την τέχνη της ρωμαϊκής περιόδου.

Με την πηγή να ρέει και πάλι, οι αρχές αναμένουν ότι η αποκατάσταση θα προσελκύσει περισσότερους τουρίστες στην Πέργη. Ο Ντονμέζ εξέφρασε την ελπίδα ότι αυτή η εμβληματική τοποθεσία θα ενισχύσει τον πολιτιστικό τουρισμό της περιοχής, προσελκύοντας τους επισκέπτες πρόθυμους να παρακολουθήσουν την αναβίωση ενός μνημείου που κάποτε χρησίμευε ως σημαίνουσας σημασίας πηγή νερού για την πόλη.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ