ΑΘΗΝΑ

Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη

Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
0
Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Για την συντήρηση και αποκατάσταση του ακρόπρωρου απαιτήθηκαν περισσότερες από 1000 ώρες δουλειάς.

Ένας μικρός λαϊκός θησαυρός έφτασε στα χέρια των συντηρητών του Μουσείου Μπενάκη τον Ιανουάριο του 2015. Πρόκειται για μία ολόγλυπτη γυναικεία φιγούρα σε φυσικό μέγεθος σκαλισμένη στον κορμό ενός πεύκου, που κάποτε κοσμούσε την πλώρη ενός σκάφους - συμβολίζοντας την καλή του τύχη- και αρμένιζε τις θάλασσες, ενώ σήμερα αποτελεί διακοσμητικό γλυπτό ιδιωτικής συλλογής.

Το ακρόπρωρο ταξίδεψε οδικώς αυτή τη φορά στο εργαστήριο συντήρησης του μουσείου, όπου διαπιστώθηκαν οι φθορές του και εντοπίστηκαν οι φροντισμένες ή πρόχειρες επιδιορθώσεις του οι οποίες μαρτυρούν τον κυριολεκτικά πολυκύμαντο βίο της όμορφης κυρίας και το ενδιαφέρον του καραβοκύρη να την διατηρεί αξιόπλοη και όσο γίνεται άφθαρτη στο χρόνο.

Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter

Για την συντήρηση και αποκατάσταση του έργου απαιτήθηκαν περισσότερες από 1000 ώρες δουλειάς. Το έργο είχε δεχτεί 11 ζωγραφικά στρώματα σε ποικιλία αποχρώσεων ανάλογα με την κυρίαρχη αισθητική της εποχής. Οι τελευταίες τρεις χρωματικές επεμβάσεις (γαλάζιοι, ροζ, χρυσαφί και ασημένιοι τόνοι στα μαλλιά και τη φορεσιά) φαίνεται να έγιναν στο δεύτερο μισό του 20ου αι. ενώ παραμένουν άγνωστοι οι λόγοι της αποκαθήλωσης της όμορφης κυρίας από το σκάφος της. Οι συντηρητές μελέτησαν την στρωματογραφία σε μικροδείγματα, σταθεροποίησαν το ξύλο, αφαίρεσαν με μηχανικό τρόπο τις επιχρωματίσεις με τη βοήθεια μικροσκοπίου σε βάθος μέχρι και 8 επάλληλων στρωμάτων και επανασύνδεσαν τα επιμέρους τμημάτα αφού πρώτα απομάκρυναν τα νεότερα βιομηχανικά καρφιά και σταθεροποίησαν όσα από τα αρχικά είχαν σωθεί. 

Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Οι συντηρητές μελέτησαν την στρωματογραφία σε μικροδείγματα, σταθεροποίησαν το ξύλο και αφαίρεσαν με μηχανικό τρόπο τις επιχρωματίσεις, με τη βοήθεια μικροσκοπίου, σε βάθος μέχρι και 8 επάλληλων στρωμάτων.
Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια των εργασιών συντήρησής της εντοπίστηκαν 11 ζωγραφικά στρώματα

Ως προς την αισθητική αποκατάσταση του γλυπτού έγινε προσπάθεια να είναι συνεπής και σύμφωνη με την αρχική σύλληψη του λαϊκού τεχνίτη για τη νεανική, γυναικεία μορφή, που είναι άλλωστε και η επικρατέστερη στα νεότερα ακρόπρωρα: έντονοι χρωματικοί τόνοι στη φορεσιά (πορτοκαλί, ώχρα, πράσινο, κόκκινο και σκούρο μπλε) ωχρορόδινο δέρμα, τα δυο χέρια κοσμημένα με περικάρπιο, όμορφο πρόσωπο με κυματιστά μαλλιά πιασμένα με κορδέλα, ενώ το χρώμα των ματιών -δυστυχώς- είναι οριστικά χαμένο.

Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Μία όμορφη θαλασσοπόρος στο τμήμα συντήρησης έργων τέχνης του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Το χρώμα των ματιών -δυστυχώς- είναι οριστικά χαμένο.

 

Πηγή: Μουσείο Μπενάκη | Τμήμα Συντήρησης

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΘΗΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ