Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
Λαύριο, Γαλλική Εταιρεία 1948. Μέλη της ομάδας παραγωγής παράνομου αργύρου στα χρόνια της κατοχής. Στάθης Γεροδήμος, Τζών Χατζηπανάγος και Σαλβατόρε Μπέτση
0


ΛΑΥΡΙΟ, 1η ΜΑΙΟΥ 1940:
τα γερμανοϊταλικά στρατεύματα επιτάσσουν το εργοστάσιο και τα μεταλλεία της Γαλλικής Εταιρείας Μεταλλείων Λαυρίου. Οι εργαζόμενοι έχουν πλέον δύο επιλογές, να συνεχίσουν να εργάζονται με πενιχρούς μισθούς ή να πάρουν τον δρόμο για τα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ένας Ιταλός συνταγματάρχης, χημικός μηχανικός, συνοδευόμενος από επτά καραμπινιέρους, αναλαμβάνει να διοικήσει την εταιρεία.

Ο εικοσιοκτάχρονος αρχιμηχανικός Κωνσταντίνος Κονοφάγος σπεύδει να συναντηθεί με τον γενικό διευθυντή, Maurice Bremmer. Ο βελγικής καταγωγής μεταλλειολόγος μηχανικός συναινεί στην τολμηρή του πρόταση να μη δηλώσει στους Ιταλούς την ύπαρξη αργύρου στους σωρούς τριπλού κράματος αργύρου-μολύβδου-ψευδαργύρου, που η εταιρεία έστελνε κατ’ αποκλειστικότητα στη Γαλλία, καθώς στην Ελλάδα παρείχε μόνο μόλυβδο και τα υποπροϊόντα του. Καλύπτουν, στη συνέχεια, με σκουριά τους σωρούς και κατά τη διάρκεια της καταγραφής που διενεργούν οι κατακτητές πείθονται ότι πρόκειται για υλικό χωρίς καμιά αξία.

Τους επόμενους μήνες οι Έλληνες φτωχοποιούνται ταχύτατα και ενάμιση χρόνο μετά ο σκληρός χειμώνας του ’41-’42 θα συνοδευτεί από τον μεγάλο λιμό που θα χτυπήσει αμείλικτα το Λαύριο, το οποίο θα χάσει από ασιτία τουλάχιστον το 15% των κατοίκων του. 

Λιγνίτης, θαλασσινό αλάτι και σόδα ήταν ό,τι υπήρχε διαθέσιμο και ο νεαρός μεταλλουργός μηχανικός προσπαθεί να πετύχει τον στόχο του με χημικό τρόπο. Για τεσσερισήμισι μήνες πειραματίζεται αδιάκοπα, έχοντας δίπλα του τέσσερις εργάτες που εμπιστεύεται – δύο από αυτούς θα ξεψυχήσουν από την πείνα πριν η προσπάθεια στεφθεί με επιτυχία.

Ο Κονοφάγος αναζητά σωτηρία στο κρυμμένο ασήμι: πρέπει να βρει τρόπο να παραγάγει καθαρό άργυρο, εγχείρημα που, εκτός από εξαιρετικά επικίνδυνο κάτω από τις δεδομένες συνθήκες, έμοιαζε και ανέφικτο, καθώς λόγω του πολέμου και της έλλειψης ενέργειας δεν υπήρχε η δυνατότητα απόσταξης με τον κλασικό τρόπο, τις υψηλές θερμοκρασίες.

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
Μετά τον πόλεμο, και αφού το 1946 θα διατελέσει για λίγους μήνες δήμαρχος Λαυρίου, ο Κονοφάγος ακολουθεί ακαδημαϊκή καριέρα.

Λιγνίτης, θαλασσινό αλάτι και σόδα ήταν ό,τι υπήρχε διαθέσιμο και ο νεαρός μεταλλουργός μηχανικός προσπαθεί να πετύχει τον στόχο του με χημικό τρόπο. Για τεσσερισήμισι μήνες πειραματίζεται αδιάκοπα, έχοντας δίπλα του τέσσερις εργάτες που εμπιστεύεται – δύο από αυτούς θα ξεψυχήσουν από την πείνα πριν η προσπάθεια στεφθεί με επιτυχία.

Αρχές Απρίλη του 1942 θα καταφέρει να καθαρίσει το τριπλό κράμα από τον ψευδάργυρο και χρησιμοποιώντας τον ασημόφουρνο της εταιρείας επιτυγχάνει −για πρώτη φορά στο Λαύριο μετά την αρχαιότητα− την παραγωγή αργύρου καθαρότητας 98,4%, η οποία είναι επαρκής ώστε να είναι εμπορεύσιμος. 

Οι εργασίες της μικρής ομάδας γίνονται νύχτα, με απόλυτη μυστικότητα, και στη συνέχεια ο ίδιος ο Maurice Bremmer −μέλος της γαλλικής Αντίστασης, όπως αποδείχθηκε μετά το τέλος του πολέμου− μεταφέρει τα χωρίς ενδείξεις μικρά πλακίδια στην ελβετική πρεσβεία, όπου είχε την έδρα του ο Ερυθρός Σταυρός. Δέκα λίρες το κιλό θα πουληθεί σε μαυραγορίτη κοσμηματοπώλη η παραγωγή της χρονιάς (611 κιλά), εξασφαλίζοντας, μέσω του Ερυθρού Σταυρού, την προμήθεια του εργοστασίου με τρόφιμα.  

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
Εργάτες στο Λαύριο.

Τα πρώτα συσσίτια, που οργανώθηκαν τον Απρίλη του 1942, αφορούσαν τους εργαζόμενους της εταιρείας, για να επεκταθούν σύντομα στους πρώην εργαζόμενους αλλά και στους κατοίκους του Λαυρίου, μια εξέλιξη που αποτυπώνεται στη ραγδαία μείωση των θανάτων από έλλειψη τροφής στην περιοχή. 

Μετά τον πόλεμο, και αφού το 1946 θα διατελέσει για λίγους μήνες δήμαρχος Λαυρίου, ο Κονοφάγος ακολουθεί ακαδημαϊκή καριέρα. Σήμερα θεωρείται θεμελιωτής της μεταλλουργίας στην Ελλάδα, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η μέθοδος παραγωγής αργύρου που επινόησε κατά τη διάρκεια της Κατοχής συνέχισε να εφαρμόζεται μέχρι και το κλείσιμο των μεταλλείων στο Λαύριο, το 1977. 

Τον Σεπτέμβριο του 1973 ορίζεται −έχοντας προηγουμένως πάρει σε μυστική ψηφοφορία τις 24 από τις 26 ψήφους των παρόντων καθηγητών− πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και σε αυτήν τη θέση θα τον βρει η εξέγερση της 17ης Νοέμβρη. Η υπεράσπιση του πανεπιστημιακού ασύλου και η άρνησή του να επιτρέψει την είσοδο των οργάνων της δικτατορίας στο ΕΜΠ θα οδηγήσουν στη σύλληψη και την κράτησή του για τρεις μέρες στην ΕΣΑ, απ’ όπου θα αφεθεί ελεύθερος ύστερα από διεθνείς αντιδράσεις. 

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
Μεταλλωρύχοι σε υπόγεια μεταλλευτική εργασία της Γαλλικής Εταιρείας στην Καμάριζα

Μετά τη Μεταπολίτευση, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής τού προτείνει μια θέση στο ψηφοδέλτιο επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας, εκείνος όμως επιλέγει να κατέβει υποψήφιος στην εκλογική περιφέρεια της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Πρέβεζας. Στις 17 Νοεμβρίου 1974 θα εκλεγεί πρώτος βουλευτής με 14.349 ψήφους και για τρία χρόνια θα υπηρετήσει ως υπουργός Βιομηχανίας. Θα ιδρύσει τη Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου (ΔΕΠ) και τον Ελληνικό Οργανισμό Τυποποίησης (ΕΛΟΤ), δεν θα καταφέρει ωστόσο να επανεκλεγεί.

Ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος −που υπήρξε και ποιητής με το ψευδώνυμο Κωνσταντίνος Λότρης− θα πεθάνει στις 16 Ιουλίου 1989 και, σύμφωνα με την επιθυμία του, θα ενταφιαστεί στο κοιμητήριο του Αγίου Γεωργίου στο Θορικό της Λαυρεωτικής, εκεί που το 1942 είχε ταφεί ο πρώτος από τους έμπιστούς του εργάτες, που πέθανε ενόσω κυνηγούσαν −μάλλον− μια χίμαιρα, παλεύοντας με τον χρόνο, τον φόβο και την πείνα.

Τον τάφο του πρώην πρύτανη φιλοτέχνησε ο γλύπτης και καθηγητής του Τμήματος Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Γεώργιος Καρακαλλάς, χρησιμοποιώντας χοντρή σκουριά της δεκαετίας του 1940, προερχόμενη από την Καμινεία της Γαλλικής Εταιρείας Μεταλλείων Λαυρίου. Στο Λαύριο έχει ανεγερθεί από τους κατοίκους της περιοχής ο ανδριάντας του, ως ένδειξη ευγνωμοσύνης.

Κωνσταντίνος Κονοφάγος  Facebook Twitter
To Eργοστάσιο της Γαλλικής Εταιρείας Μεταλλείων Λαυρίου
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ