Η κάνναβη ως σάβανο σε αρχαίο κινεζικό τάφο

Η κάνναβη ως σάβανο σε αρχαίο κινεζικό τάφο Facebook Twitter
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι αρχαιολόγοι στην Κίνα βρίσκουν σπόρους ή φύλλα κάνναβης μέσα σε αρχαίους τάφους. Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που συναντούν τέτοιου είδους τελετουργικό ταφής με ολόκληρα φυτά να καλύπτουν το σώμα του νεκρού.
0

Σε μία ενδιαφέρουσα ανακάλυψη προχώρησαν οι αρχαιολόγοι στην περιοχή Jiayi στην Κίνα, εκεί όπου βρέθηκαν μπροστά στον ένοικο ενός τάφου 2.800 ετών. Δεν είναι, όμως, μόνο η παλαιότητα του τάφου που εντυπωσιάζει στην περίπτωση του, αλλά και νέα στοιχεία για τα κινεζικά ταφικά έθιμα που ήρθαν στο φως μαζί με τον σκελετό του. Ο λόγος για τα φύλλα κάνναβης που σκέπαζαν τελετουργικά τον άντρα - που την εποχή που πέθανε υπολογίζεται ότι ήταν περίπου 35 ετών - τοποθετημένα σε διάφορα σημεία στο σώμα του. 

Για την ακρίβεια, οι αρχαιολόγοι διαπίστωσαν ότι ο σκελετός ήταν τελετουργικά σκεπασμένος με περίπου 13 φυτά κάνναβης, τοποθετημένα συμμετρικά κάτω από τη λεκάνη του και κατά μήκος όλου του σώματος του, καλύπτοντας μέχρι και το πηγούνι του. 

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι αρχαιολόγοι στην Κίνα βρίσκουν σπόρους ή φύλλα κάνναβης μέσα σε αρχαίους τάφους. Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που συναντούν τέτοιου είδους τελετουργικό ταφής με ολόκληρα φυτά να καλύπτουν το σώμα του νεκρού. Στο αρχαίο νεκροταφείο του Jiayi έχουν ανακαλυφθεί περισσότεροι από 200 τάφοι που κάνουν ιστορικούς και αρχαιολόγους να πιστεύουν ότι πρόκειται για τον αρχαίο πολιτισμό Subeixi που ζούσε στην περιοχή πριν από περίπου 3.000 χρόνια.

Όπως έγινε γνωστό,τα φυτά που βρέθηκαν στον συγκεκριμένο τάφο, αν και αποξηραμένα από το πέρασμα του χρόνου, ωστόσο έχουν διατηρηθεί σε έξοχη κατάσταση και ίσως δώσουν απαντήσεις σε ερωτήματα που αφορούν την καλλιέργεια, τη χρήση - και κυρίως την τελετουργική χρήση - της κάνναβης εκείνη την εποχή.

Με τη μέθοδο της ραδιοχρονολόγησης οι αρχαιολόγοι θα μπορέσουν να απαντήσουν για το αν το φυτό καλλιεργείτο τότε μόνο για κλωστοϋφαντουργική χρήση ή αν οι αρχαίοι κάτοικοι του Τουρπάν ήταν ενήμεροι και για τις ψυχοτρόπες ιδιότητες του φυτού που καλλιεργούσαν. Επίσης, επειδή εκείνη την εποχή οι αγροτικοί πληθυσμοί είχαν συναλλαγές με κατοίκους περιοχών που γειτνίαζαν μένει να διαπιστωθεί, αν οι σπόροι ήταν γέννημα της συγκεκριμένης περιοχής ή αν εισήλθαν μέσω της τακτικής ανταλλαγής προϊόντων. 

Με στοιχεία από το Economic Botany

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ