Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Η ανασύνθεση του κρανίου και η ακριβής απεικόνιση του προσώπου του Βασιλιά του Σιπάν, μέσω 3D τεχνολογίας και χρήση VR ήταν μια πρόκληση, με θεαματικά, ωστόσο, αποτελέσματα.
0

Ακριβώς όπως οι πυραμίδες της Αιγύπτου, έτσι και τα huacas - ταφικά μνημεία- στο Περού εδώ και αιώνες έχουν καταλεηλατηθεί από τους τυμβωρύχους και το ταφικό μνημείο που χτίστηκε από τους Μότσε, κοντά στην πόλη του Σιπάν δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Για την ακρίβεια ήταν τυμβωρύχοι εκείνοι που για πρώτη φορά εισέβαλαν στην πυραμίδα της Χουάκα Ρατζάντα,  κοντά στην πόλη. Και η αλήθεια είναι ότι κυριολεκτικά είχαν χτυπήσει φλέβα χρυσού. Όμως, ο καβγάς τους για τη μοιρασιά των πολύτιμων λαφύρων - πίσω στη δεκαετία του '80 όλα αυτά - οδήγησε τον έναν από τη συμμορία στο να τους καρφώσει στην αστυνομία και μετά τον λόγο πήραν οι αρχαιολόγοι. 

Πρώτος από αυτούς και πραγματικά εξειδικευμένος στον πολιτισμό των Μότσε, ο περουβιανός Walter Alva, ο οποίος πραγματοποιώντας ανασκαφές στην περιοχή - με τις ευλογίες των τοπικών αρχών πια, ανακάλυψε το περίφημο βασιλικό ταφικό μνημείο του βασιλιά του Σιπάν. Στο κέντρο του τάφου υπήρχε ο σκελετός ενός άντρα, γύρω στο 1,60, 35-45 χρόνων, σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του έμπειρου αρχαιολόγου, ο οποίος εντυπωσιάστηκε από τα περίτεχνα κοσμήματα, τα οποία συνόδευαν αυτόν τον πλούσιο πρόγονο του στην τελευταία του κατοικία.  

Η πρόκληση αποδείχθηκε τεράστια, καθώς το κρανίο του αποτελείτο από 96 κομμάτια που το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του Μουσείου έπρεπε να κολλήσει και να συγκρατήσει με τη βοήθεια ενός πλαστικού πλαισίου.

Διάδημα, μάσκα, σκουλαρίκια, σκουλαρίκι στη μύτη, περιδέραιο, μία μεγάλη θωρακική περίτεχνη κατασκευή κοσμούσαν τον σκελετό, ενώ δίπλα του υπήρχαν πλούσιες ταφικές προσφορές: χρυσά κτερίσματα, κοσμήματα, κεραμικά αγγεία και πολλά ακόμη ευρήματα, συνολικά 451 αντικείμενα ανεκτίμητης αρχαιολογικής αξίας. Μαζί του θαμμένες ήταν άλλες τρεις γυναίκες, δύο άντρες, ένα παιδί περίπου 9-10 χρόνων την εποχή που πέθανε, ένα σκυλί και δύο λάμα. Υπολείμματα οστών από ακόμη έναν άντρα ανακαλύφθηκαν στην οροφή του ταφικού μνημείου και ακριβώς αυτός ο ομαδικός τάφος ήταν το πιο σημαντικό, άθικτο από τις επελάσεις των τυμβωρύχων που βρέθηκε ποτέ στην περιοχή, ένα σπουδαίο μνημείο του αρχαίου παρελθόντος της Βόρειας Αμερικής.

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Στην περιοχή που ανακαλύφθηκε ο τάφος στην Χουάκα Ρατζάντα, υπάρχουν πλέον ομοιώματα των ευρημάτων της πυραμίδας, προκειμένου οι τουρίστες και γηγενείς επισκέπτες να μπορούν να τα θαυμάσουν στον φυσικό τους χώρο.

Από την κεντρική φιγούρα του ταφικού μνημείου προέκυψε και η ονομασία "Βασιλιάς του Σιπάν". Τα ευρήματα του τάφου μεταφέρθηκαν στα εργαστήρια προς μελέτη και συντήρηση και πλέον εκτίθενται στο Μουσείο Βασιλικών Τάφων του Σιπάν στο Λαμπαγιέκ του Περού. Στην περιοχή που ανακαλύφθηκε ο τάφος στην Χουάκα Ρατζάντα, υπάρχουν πλέον ομοιώματα των ευρημάτων της πυραμίδας, προκειμένου οι τουρίστες και γηγενείς επισκέπτες να μπορούν να τα θαυμάσουν στον φυσικό τους χώρο.  

Όσο για το πώς πραγματικά έμοιαζε ο "Βασιλιάς του Σιπάν"; Κατά καιρούς έχουν επιχειρηθεί διάφορες πρότζεκτ απεικόνισης του προσώπου αυτού του άντρα: μία τέτοια απεικόνιση δεσπόζει σε όλο της το μεγαλείο στο Μουσείο του Περού. Ωστόσο, προσφάτως ξεκίνησε να υλοποιείται ένα νέο δύσκολο, αλλά και φιλόδοξο εγχείρημα, να χρησιμοποιηθεί, δηλαδή, η τελευταία λέξη της τεχνολογίας για να δημιουργηθεί μία ψηφιακή αναπαράσταση του προσώπου του Βασιλιά του Σιπάν. Η πρόκληση αποδείχθηκε τεράστια, καθώς το κρανίο του αποτελείτο από 96 κομμάτια που το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του Μουσείου έπρεπε να κολλήσει και να συγκρατήσει με τη βοήθεια ενός πλαστικού πλαισίου. 

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Ο Βασιλιάς του Σιπάν σε όλο το χρυσοποίκιλτο μεγαλείο του.

Η οστεολογική μελέτη ήταν αρκετά φλύαρη για το "ποιόν" αυτού του άντρα: την εποχή του θανάτου του ίσως ήταν ελαχίστως πιο ψηλός απ' ό,τι αρχικώς είχε συμπεράνει ο Alva, ενώ ενδεικτικό της ευγενικής καταγωγής του ήταν ότι δεν είχε αναπτυγμένο μυϊκό σύστημα. Επίσης, έχαιρε εξαιρετικής οδοντικής υγείας, το σώμα και τα οστά του δεν έφεραν το παραμικρό ίχνος τραυματισμού και από το μόνο που θα υπέφερε - αν ζούσε λίγο περισσότερο - ήταν από μία μορφή οστεοαρθρίτιδας που είχε αρχίσει να εκδηλώνεται ως συνέπεια ενός τραυματισμού της νιότης του.

Γι' αυτό το εγχείρημα, οι Πανεπιστημιακές αρχές της χώρας συνεργάστηκαν με το Τμήμα Ανθρωπολογίας και Εγκληματολογίας της Βραζιλίας και προκειμένου να ανασυνθέσουν με ακρίβεια το κρανίο του Βασιλιά. Δημιούργησαν γι' αυτό τον λόγο μία 3D σάρωση υψηλής ανάλυσης του κρανίου και ακριβώς όπως συμβαίνει με ένα παζλ, άρχισαν να προσθέτουν και να αφαιρούν, με χρήση VR πλέον, προκειμένου να καταλήξουν σε αυτό που μπορεί να έμοιαζε περισσότερο ο άντρας του τύμβου του Σιπάν. 

Όμως, τον τελευταίο λόγο για το πόσο αυτή η απεικόνιση μπορεί να είναι κοντά στην αρχική μορφή του άντρα που βρέθηκε εκεί, τον είχε αυτός που ανακάλυψε τον τάφο του. Ο Walter Alva, διευθυντής σήμερα του Αρχαιολογικού Μουσείου του Σιπάν, δήλωσε χαρακτηριστικά: "Αυτό το πρότζεκτ μας φέρνει πιο κοντά και μας κρατά σε επαφή με τον σημερινό πληθυσμό των ιθαγενών της περιοχής. Βλέπουμε ότι το πρόσωπο του Βασιλιά του Σιπάν μοιάζει με τους Μότσε του Λαμπαγιέκ, ένα πολιτισμό που επιβιώνει ως τις μέρες μας. Τα πρόσωπα των ψαράδων και των αγροτών αυτής της περιοχής μαρτυρούν για ότι είναι απευθείας απόγονοι της δημιουργικής φυλής του άντρα του Σιπάν". 

Με στοιχεία από το HistoryBlog.com 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT