100 χρόνια ΧΕΝ Αθηνών: Μια από τις πρώτες οργανώσεις που ενδιαφέρθηκαν για την εκπαίδευση των γυναικών

100 χρόνια ΧΕΝ Αθηνών: Μια από τις πρώτες οργανώσεις που ενδιαφέρθηκαν για την εκπαίδευση των γυναικών Facebook Twitter
Μαθήματα αγγειοπλαστικής. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ
0

Πριν από πενήντα χρόνια, μια νεαρή αρραβωνιασμένη γυναίκα πέρασε την πόρτα της ΧΕΝ στην οδό Αμερικής όταν έμαθε ότι εκεί γίνονται μαθήματα μαγειρικής που θα της ήταν χρήσιμα όταν θα άνοιγε το νέο της σπίτι. Πενήντα χρόνια αργότερα, η Θεώνη Μποζώνη, που βρήκε εκεί πολλά και ενδιαφέροντα εργαστήρια, δράσεις και προγράμματα και βίωσε μια μεταμορφωτική εμπειρία μέσα από μια μεγάλη γυναικεία κοινότητα, είναι η πρόεδρος της ΧΕΝ Αθηνών.

Κοιτάζοντας τις φωτογραφίες του αρχείου, τη ρωτώ τι σημαίνει το «χριστιανική» στον τίτλο τους. «Μόνο θρησκευτική οργάνωση δεν είμαστε», λέει. «Μακριά από εμάς τα δόγματα και η πολιτική. Εμάς μας ενδιαφέρει η αυτοπεποίθηση και η κοινωνικότητα των γυναικών, ο κοινωνικός αποκλεισμός που βιώνουν, οι υπόδικες και οι κρατούμενες –δεν είναι τυχαίο ότι κάθε εβδομάδα είμαστε στις φυλακές γυναικών–, οι οικονομικές μετανάστριες, οι γυναίκες και τα παιδιά τους σε υποβαθμισμένα περιβάλλοντα. Μέσα στα χρόνια έχει μετατοπιστεί και η οπτική μας, προσαρμοζόμαστε στις ανάγκες της κοινωνίας, είμαστε συνδεδεμένες με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Kατά της Bίας και περιθάλπουμε κακοποιημένες και άνεργες γυναίκες».

H ΧΕΝ, που δραστηριοποιείται σε 120 χώρες, είναι παγκόσμια, γυναικεία εθελοντική οργάνωση με στόχο την ανάπτυξη της γυναίκας κάθε ηλικίας, ανεξάρτητα από φυλή, θρησκεία, πολιτική τοποθέτηση και οποιαδήποτε άλλη διάκριση.

Η ΧΕΝ είναι στην ουσία της μια από τις πρώτες φεμινιστικές οργανώσεις που ενδιαφέρθηκαν όχι μόνο για την εκπαίδευση αλλά και για την επαγγελματική υποστήριξη χιλιάδων γυναικών που δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν οποιεσδήποτε σπουδές ή να λάβουν έστω και στοιχειώδη επαγγελματική κατάρτιση.

Η ΧΕΝ Αθηνών γιορτάζει τα 100 της χρόνια και δεν είναι μια χριστιανική οργάνωση Facebook Twitter
Εργαστήρια υφαντικής. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ

H ΧΕΝ, που δραστηριοποιείται σε 120 χώρες, είναι παγκόσμια, γυναικεία εθελοντική οργάνωση με στόχο την ανάπτυξη της γυναίκας κάθε ηλικίας, ανεξάρτητα από φυλή, θρησκεία, πολιτική τοποθέτηση και οποιαδήποτε άλλη διάκριση. Ιδρύθηκε το 1855 από τη Lady Mary Jane Kinnaird για νοσοκόμες που ταξίδευαν από ή προς τον Κριμαϊκό Πόλεμο. Το σπίτι στο οποίο στεγάστηκε κάλυψε τις ανάγκες των ανύπαντρων γυναικών που έφταναν από αγροτικές περιοχές για να ενταχθούν στο βιομηχανικό εργατικό δυναμικό στο Λονδίνο, προσφέροντας στέγη, εκπαίδευση και υποστήριξη.

Από τη Μικρασιατική Καταστροφή στη Χρυσή Σκάλα των Ανακτόρων

Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή ενάμισι εκατομμύριο άνθρωποι καταφεύγουν στην Ελλάδα, σε μια χώρα αδύναμη και απροετοίμαστη να αντιμετωπίσει τις ανάγκες τους. Αναμεσά τους βρίσκονται και δέκα νεαρές γυναίκες πρόσφυγες, μέλη της ΧΑΝ Σμύρνης, της YWCA, που ξεκίνησαν με ενθουσιασμό τη λειτουργία της οργάνωσης στην Ελλάδα, με την εμπειρία της ευεργετικής δράσης που είχε μέχρι τότε στη ζωή τους.

Η Θεοδώρα Ισαακίδου, προσφυγοπούλα και αυτή από τη Σμύρνη, εργαζόταν στο Γραφείο Προς Εύρεσιν των Συγγενών των Προσφύγων, το οποίο στεγαζόταν στο κτίριο των Παλαιών Ανακτόρων. Καθημερινά περνούσαν από το γραφείο της συμπατριώτες της που αναζητούσαν την οικογένειά τους. Ανάμεσα τους και μέλη της YWCA Σμύρνης. Κατάφερε να τις συγκεντρώσει και οι πρώτες τους συναντήσεις έγιναν στον Βασιλικό Κήπο.

Πενήντα χρόνια αργότερα, το 1973, η Θεοδώρα Ισαακίδου θυμάται: «Συζήτησα το θέμα με την Φλώρα Χανιώτου και ένα άλλο μέλος της YWCA Κωνσταντινουπόλεως. Έβαλε η κάθε μιας μας από πέντε δραχμές και αγοράσαμε χαρτί και φακέλους για προσκλήσεις στην πρώτη μας συνεδρίαση. Τα ταχυδρομικά ήταν δωρεάν, γιατί είμεθα πρόσφυγες και μεταχειριστήκαμε τη σφραγίδα της Near East Relief. Καθίσαμε έως τις δέκα το βράδυ να γράψουμε τις προσκλήσεις στις 150 διευθύνσεις που είχαμε... Ήλθαν παραπάνω από 200.

Η ΧΕΝ Αθηνών γιορτάζει τα 100 της χρόνια και δεν είναι μια χριστιανική οργάνωση Facebook Twitter
Μαθήματα αγγλικής γλώσσας. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ
Η ΧΕΝ Αθηνών γιορτάζει τα 100 της χρόνια και δεν είναι μια χριστιανική οργάνωση Facebook Twitter
Εκμάθηση γραφομηχανής. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ

Την ημέρα της συγκεντρώσεως πολλές συναντώμεθα για πρώτη φορά έπειτα από την καταστροφή. Χαρά και δάκρυα ήσαν ανάμικτα με αναμνήσεις της Σμύρνης. Ώρες ολόκληρες, ώρες ευχάριστες, μας έδωσε η YWCA και θέλαμε να έχωμε την οργάνωση στην Αθήνα. Το πώς; Δεν ξέραμε. Είμεθα πολύ νέες και άπειρες να το σκεφτούμε. Σκεπτόμεθα μόνον την ανάγκη και την χαρά που το YWCA της πόλεως θα προξενούσε σ' όλες τις νέες, είτε ήσαν από την Μικρά Ασία είτε από την κυρίως Ελλάδα».

Η πρώτη έδρα της ΧΕΝ ήταν η Χρυσή Σκάλα των Ανακτόρων, εκεί μπήκε για πρώτη φορά το μπλε τρίγωνο που συμβολίζει τον σκοπό της οργάνωσης, σε αυτήν τη σκάλα έγιναν οι συναντήσεις τους και η οργάνωση των πρώτων προγραμμάτων.

Ήταν μαθήματα ξένων γλωσσών στα αγγλικά και τα γαλλικά, λογιστικά, στενογραφία καθώς και ελληνικά για όσους δεν γνώριζαν γράμματα. Και όλα αυτά σε έναν χώρο με τέσσερα τραπέζια και έξι πάγκους και με εθελοντές δασκάλους που και αυτοί ήταν πρόσφυγες. Ξεκίνησε και ο αθλητισμός, βόλεϊ, μπάσκετ και τένις σε δανεικά γήπεδα. Οργανώθηκε και η πρώτη κατασκήνωση για νεαρά κορίτσια, ενώ μέσα σε έναν χρόνο τα μέλη της οργάνωσης είχαν φτάσει τα χίλια. Όσο η ΧΕΝ γινόταν γνωστή στην πρωτεύουσα, πολλές νέες Αθηναίες άρχισαν να συμμετέχουν στα προγράμματά της και έτσι άρχισαν να έρχονται σε επαφή οι προσφυγοπούλες με τις ντόπιες.

Δεν ήταν καθόλου εύκολο να εδραιωθεί μια οργάνωση στην αθηναϊκή κοινωνία. Υπήρχε σύγχυση και καχυποψία απέναντι σε καινούργιες ιδέες. Εκτός από την επανασύνδεση των οικογενειών που χάθηκαν στη Μικρασιατική Καταστροφή και την εξασφάλιση στέγης και εργασίας στις ξεριζωμένες Μικρασιάτισσες, ξεκίνησαν πρωτοπόρα προνοιακά μαθήματα κοπτικής, δακτυλογραφίας, ξένων γλωσσών και άθλησης καθώς και προγράμματα ψυχαγωγίας, αθλητισμού και κατασκηνώσεων.

Η ΧΕΝ Αθηνών γιορτάζει τα 100 της χρόνια και δεν είναι μια χριστιανική οργάνωση Facebook Twitter
Μαθήματα κοπτικής-ραπτικής. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ

Από τη δικτατορία του Μεταξά στην κόρη της Πηνελόπης Δέλτα

Το 1938 η ΧΕΝ καταργείται από τη δικτατορία Μεταξά. Μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ξεκινά πάλι από την αρχή, χωρίς στελέχη, χωρίς προσωπικό, χωρίς χρήματα, με πρωτεργάτρια όμως τη Σοφία Μαυρογορδάτου, κόρη της Πηνελόπης Δέλτα, γυναίκα με έμπνευση και ηγετικές ικανότητες. Εξασφάλισε στέγη, ολόκληρο κτίριο επτά ορόφων στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Αμερικής 11, εκεί που βρίσκεται και σήμερα η ΧΕΝ Αθήνας. Τα εγκαίνια του κτιρίου έγιναν το 1955 και πέντε χρόνια αργότερα η ΧΕΝ επεκτάθηκε και στο διπλανό κτίριο.

Οι δεκαετίες που ακολούθησαν έφεραν μεγάλες αλλαγές στην ελληνική κοινωνία. Ιδιαίτερα η δεκαετία του '60 είναι μία από τις πιο συγκλονιστικές της νεότερης ιστορίας. Πολιτικά και κοινωνικά κινήματα, έντονες κοινωνικές και πολιτικές ανατροπές, αλλαγές στη νοοτροπία, στα ήθη και τα έθιμα, ρήξεις και αμφισβητήσεις αλλά συγχρόνως αισιοδοξία και ελπίδα. Η φτώχεια και η ανεργία των αγροτικών περιοχών αναγκάζουν χιλιάδες πολίτες να μετακινηθούν στα αστικά κέντρα ή να μεταναστεύσουν σε υπερπόντιες χώρες ή στη δυτική Ευρώπη.

Σε αυτό το περιβάλλον η ΧΕΝ Αθηνών, με το βλέμμα στραμμένο στην κοινωνία, οργανώνει τις δράσεις και τα προγράμματά της με βάση τις πραγματικές ανάγκες της νέας γυναίκας και καταφέρνει να συμβάλει σημαντικά στην πρόοδο και ανάπτυξή της. 1.500 έως 1.800 άτομα περνούσαν καθημερινά την πόρτα της ΧΕΝ είτε για να παρακολουθήσουν ένα πρόγραμμα, είτε για να χρησιμοποιήσουν το εστιατόριο, την καντίνα ή τη βιβλιοθήκη. 

Σπουδαίοι εκπαιδευτικοί όπως η Μαρία Χουρδάκη και ο Αλέξης Δημαράς είχαν την ευθύνη της λειτουργίας του εκπαιδευτικού τμήματος. Η ΧΕΝ Αθηνών γίνεται ευρύτερα γνωστή λόγω των εκπαιδευτικών και μορφωτικών της προγραμμάτων. Εκεί λειτούργησε η πρώτη Σχολή Βιβλιοθηκονομίας στην Ελλάδα, η οποία συνέβαλε στον πολλαπλασιασμό των βιβλιοθηκών στη χώρα που από κλειστές (μόνο σπουδαστές και λόγιοι γνώριζαν τη χρήση τους) μετατράπηκαν σε ανοικτές για το ευρύ κοινό. Παράλληλα λειτουργούσε η Σχολή Γραμματέων που έδωσε τη δυνατότητα σε εκατοντάδες νέα κορίτσια να αναζητήσουν εργασία και να αποκτήσουν οικονομική ανεξαρτησία.

Η ΧΕΝ Αθηνών γιορτάζει τα 100 της χρόνια και δεν είναι μια χριστιανική οργάνωση Facebook Twitter
Από το σεμινάριο "Δημιουργώ & Στηρίζω". Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ
Η ΧΕΝ Αθηνών γιορτάζει τα 100 της χρόνια και δεν είναι μια χριστιανική οργάνωση Facebook Twitter
Από το σεμινάριο "Δημιουργώ & Στηρίζω". Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ

Σε απόφοιτες δημοτικού, που μέχρι τη δεκαετία του '70 ήταν το ήμισυ του ελληνικού πληθυσμού, η ΧΕΝ προσέφερε τη δυνατότητα να αποκτήσουν επαγγελματικές γνώσεις για να ασκήσουν το επάγγελμα της μοδίστρας ή της κομμώτριας. Το ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα τμήματα ξεπερνούσε πάντα τις δυνατότητες της ΧΕΝ,  γεγονός που φανέρωσε την ανάγκη των νεαρών κοριτσιών να ξεκινήσουν να εργάζονται επαγγελματικά από πολύ μικρή ηλικία.

Λειτουργούν εργαστήρια διακοσμητικής και τέχνης του βιβλίου, κεραμικής και ζωγραφικής, κοπτικής και ραπτικής. Στο εργαστήρι αυτό το ξενοδοχείο Χίλτον παρήγγειλε και ράφτηκαν 500 στολές των υπαλλήλων όταν ξεκίνησε τη λειτουργία του, ενώ χιλιάδες γυναίκες εκπαιδεύονται στο κέντημα, την υφαντική, τη μεταλλοτεχνία, το σμάλτο, το πλέξιμο, τη χειροτεχνία, αλλά και στη μαγειρική.

Για 20 χρόνια λειτουργεί Δημοτικό Σχολείο Ενηλίκων, αναγνωρισμένο από το υπουργείο Παιδείας, στο οποίο αποκτούν τις γνώσεις που στερήθηκαν στα πρώτα παιδικά τους χρόνια γυναίκες διαφόρων ηλικιών, ενώ ήταν το μοναδικό κέντρο εκμάθησης ξένων γλωσσών στην πρωτεύουσα, όπου διδάσκονταν οκτώ ξένες γλώσσες. Ενώ οι χώροι άθλησης και γύμνασης για τη γυναίκα στο κέντρο της Αθήνας ήταν ελάχιστοι, οι θέσεις του τμήματος Σωματικής Αγωγής έγιναν ανάρπαστες.

Το πρόγραμμα που μετέτρεψε τη ΧΕΝ σε χώρο Ανοικτού Πανεπιστημίου ήταν το «Διά βίου Επιμόρφωσις Ενηλίκων» που ξεκίνησε το 1968, με σκοπό να δώσει στη νέα γυναίκα τη δυνατότητα να ανανεώσει και να εκσυγχρονίσει τις γνώσεις της, ενώ παρελαύνουν σπουδαίοι συνθέτες και καλλιτέχνες στις βραδιές που οργανώνονται. Τα κορίτσια της επαρχίας έχουν εκεί στέγη, διαμονή, διατροφή, ασφάλεια και κυρίως τη δυνατότητα να ζουν σε ένα πολιτισμένο περιβάλλον.

Σε ένα από τα πρώτα εστιατόρια self-service της πρωτεύουσας μπορούν να βρουν καλής ποιότητας φαγητό. Σε διπλανό χώρο οργανώθηκε η λειτουργία δανειστικής βιβλιοθήκης με χιλιάδες τόμους.

Η ΧΕΝ Αθηνών γιορτάζει τα 100 της χρόνια και δεν είναι μια χριστιανική οργάνωση Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τις εκπαιδεύσεις της ΧΕΝ. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ
Η ΧΕΝ Αθηνών γιορτάζει τα 100 της χρόνια και δεν είναι μια χριστιανική οργάνωση Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από το εντευκτήριο της ΧΕΝ. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο της ΧΕΝ

Για να αντιμετωπίσει τις οικονομικές της ανάγκες η ΧΕΝ οργανώνει ποικίλες δράσεις και μπαζάρ με μεγάλη επιτυχία. Σήμερα, τα προγράμματά της εξακολουθούν να είναι ιδιαιτέρως δημοφιλή, οι εθελόντριες που τη στηρίζουν απίστευτα δραστήριες, τεχνολογικά ενήμερες και με προσανατολισμό στην έννοια της ισοτιμίας και στην εξάλειψη των διακρίσεων, στα προβλήματα του περιβάλλοντος, της ασφάλειας των τροφίμων, της υπογεννητικότητας, των μετακινήσεων πληθυσμών καθώς και του ρατσισμού.

Οι δράσεις της ΧΕΝ τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και στις τοπικές κοινωνίες έχουν κυρίως έμφυλη οπτική. «Tα δέκα χρόνια της κρίσης και ο Covid δημιούργησαν ψυχολογικές συνθήκες ώστε να πολλαπλασιαστούν τα περιστατικά έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας», λέει η κ. Μποζώνη. «Η χρήση του διαδικτύου έφερε θετικά αποτελέσματα, όσον αφορά την εξωστρέφεια και τη βελτίωση της άμεσης επικοινωνίας, ενημέρωσης και προσέγγισης. Με την εμπειρία και τη γνώση των 100 χρόνων να μετουσιώνει το εμπόδιο σε εφόδιο, βρισκόμαστε δυναμικά και δημιουργικά δίπλα στη γυναίκα, τα δικαιώματα και τις διεκδικήσεις της και στην κουλτούρα του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης».

Πληροφορίες για τις δράσεις της ΧΕΝ Αθηνών μπορείτε να βρείτε εδώ

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

women equal rights march 1971

Σαν Σήμερα / Πριν από τις 8 Μαρτίου: Οι γυναίκες που άλλαξαν το ημερολόγιο του κόσμου

Πριν γιορταστεί, αμφισβητηθεί και σχολιαστεί ποικιλοτρόπως, η Ημέρα της Γυναίκας έχει μια μακρά ιστορία συνδεδεμένη με τους αγώνες των γυναικών, τη μόρφωση και την ψήφο τους, με περιορισμούς, εξευτελισμούς και δημόσιες απειλές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο αγώνας για τα δικαιώματα των γυναικών σε όλο τον κόσμο

Lifo Picks / Ο αγώνας για τα δικαιώματα των γυναικών σε όλο τον κόσμο

Ενώ οι ανισότητες με τους άντρες εξασθενίζουν σταδιακά σε αρκετούς τομείς και ο αγώνας για τα δικαιώματα των γυναικών γίνεται πιο δυναμικός, με κινήσεις όπως το #MeToo, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος σε πολλά μέτωπα.
THE LIFO TEAM
Ανθρωπώ: Iστορίες αποσιωπημένων γυναικών

ampa / Iστορίες αποσιωπημένων γυναικών

Η Χριστίνα Γαλανοπούλου συζητά με την εκπαιδευτικό, ακτιβίστρια, φεμινίστρια και δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Οι Κατίνες μου», Βίλμα Μενίκη και τη φεμινίστρια και οικονομολόγισσα, Τζίνα Παράσχου για την Ανθρωπώ, έναν γυναικείο σχηματισμό που με δράσεις και σεμινάρια φέρνει στο φως ιστορίες αποσιωπημένων γυναικών.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Φεμινισμός, Πανελλήνιες και Γαλλίδες «νεοφεμινίστριες»

Οπτική Γωνία / Φεμινισμός, Πανελλήνιες και Γαλλίδες «νεοφεμινίστριες»

Όλες οι οργισμένες αντιδράσεις σωστές, όμως το βασικό ζητούμενο, αυτό της διαρκούς επιμόρφωσης των καθηγητών, δεν θα το απαντήσει κανείς, γιατί δεν συμφέρει κανέναν να παραδεχθεί ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα σέρνεται ξυπόλητο στ’ αγκάθια. Μερικές πικρές διαπιστώσεις και ερωτήματα για τα ζητήματα φύλου στην Ελλάδα.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ