Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες

Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
0

Μετά από τέσσερις δεκαετίες εργασιών αποκατάστασης άνοιξαν για το κοινό τα τρία σπίτια με τις εμβληματικές νωπογραφίες στην Πομπηία, έργο που ο υπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας χαρακτήρισε εξέλιξη «εθνικής λύτρωσης».

Οι εργασίες αποκατάστασης αποκάλυψαν υπέροχα φρέσκο και τοιχογραφίες από τη ρωμαϊκή καθημερινότητα σε τρία αριστουργηματικά κτίσματα που η ηφαιστειακή τέφρα διατήρησε άθικτα από το χρόνο και τους αρχαιοκάπηλους, αλλά  «τραυμάτισε» σεισαμός προ σαράντα χρόνων: το «Σπίτι των Εραστών», το «Σπίτι του Οπωρώνα» και το «Σπίτι του πλοίου Ευρώπης».

Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
Μία από τις ειδικούς που εργάζονται στο προστατευόμενο μνημείο της Unesco - ΕΡΑ

Όπως σημείωσε ο Ντάριο Φραντσεσίνι, όταν ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Πολιτισμού, το 2014, η Πομπηία ήταν αντανάκλαση των προβλημάτων της Ιταλίας: Τα κτήριά της ήταν έρμαια του χρόνου και των απεργιών, κατέρρεαν και ήταν κλειστά πολλές φορές για τους τουρίστες. Το κοινοτικό κονδύλι ύψους 105 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση επίσπευσε τις διαδικασίες και στην κυριολεξία μεταμόρφωσε την αρχαία πόλη της νότιας Ιταλίας που θάφτηκε, το 79 μ.Χ, από λάβα και ηφαιστειακή τέφρα, μετά την έκρηξη του Βεζούβιου.

Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
Το κτίσμα πήρε το όνομά του από μία επιγραφή που δεσπόζει σε τοίχο του κτηρίου που πιθανότατα λειτουργούσε ως οίκος ανοχής - ΕΡΑ

Μετά από έναν ισχυρό σεισμό το 1980, ο «Σπίτι των Εραστών» ήταν τόσο επικίνδυνο ώστε απαγορεύτηκε ακόμα και η είσοδος των συντηρητών του και του αρχαιολογικού προσωπικού. Το κτίσμα πήρε το όνομά του από μία επιγραφή που δεσπόζει σε τοίχο του κτηρίου που πιθανότατα λειτουργούσε ως οίκος ανοχής: "Amantes, ut apes, vitam melitam exigunt" - «Οι εραστές, όπως και οι μέλισσες, ζουν μια ζωή γλυκιά σαν μέλι».

Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
Συντηρητές εργάζονται στο φρέσκο του «Σπιτιού των Εραστών» - ΕΡΑ

  

«Η δουλειά μας δεν είναι δύσκολη, όμως απαιτεί υπομονή. Κάθε οικία έχει κάτι όμορφο που την κάνει ξεχωριστή έναντι των άλλων» εξηγεί η Βιτόρια Κουτόλο, μία εκ των 400 συντηρητών.

Το «Σπίτι του Οπωρώνα» περιλαμβάνει θεαματικές αναπαραστάσεις βουκολικών και παραθαλάσσιων σκηνών. Μία από αυτές μία νωπογραφία συκιάς, πάνω στα κλαδιά της οποίας κάθονται πουλιά κι ένα φίδι σκαρφαλώνει τον κορμό της. Δεν πρόκειται για σύμβολο πειρασμού, λένε οι ειδικοί, αλλά οιωνό ευημερίας σύμφωνα με τους Αρχαίους Ρωμαίους.

«Ο Λε Κορμπιζιέ είχε ζωγραφίσει εδώ, όταν επισκέφτηκε το μέρος, τη δεκαετία του 1920. Εκτίμησε πολύ την παρουσία της φύσης, τα μικρά περιβόλια μέσα στα σπίτια. Ήταν ένα από τα χαρακτηριστικά της Πομπηίας» εξηγεί ο Μάσιμο Οσάνα, διευθυντής της αρχαιολογικής τοποθεσίας.

Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
Το «Σπίτι του Οπωρώνα» περιλαμβάνει θεαματικές αναπαραστάσεις βουκολικών και παραθαλάσσιων σκηνών - ΕΡΑ
Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
Μία από τις νωπογραφίες στο «Σπίτι του Οπωρώνα» αναπαριστά μια συκιά, πάνω στα κλαδιά της οποίας κάθονται πουλιά κι ένα φίδι σκαρφαλώνει τον κορμό της - ΕΡΑ
Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
«Ο Λε Κορμπιζιέ είχε ζωγραφίσει εδώ, όταν επισκέφτηκε το μέρος, τη δεκαετία του 1920» - ΕΡΑ
Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
Το εξωτερικό του «Σπιτιού του Ωπωρώνα» - ΕΡΑ

Το «Σπίτι του πλοίου Ευρώπης» πήρε το όνομά του από μία τοιχογραφία στη βόρεια πλευρά του περιστυλίου που αναπαριστά ένα εμπορικό πλοίο με την επιγραφή «Ευρώπη» που παραπέμπει στην Αρπαγή της Ευρώπης από το Δία.

Αποκαλυπτήρια για τρεις αρχαιολογικούς θησαυρούς της Πομπηίας - Στο φως ξανά οι αριστουργηματικές νωπογραφίες Facebook Twitter
Το «Σπίτι του πλοίου Ευρώπης» πήρε το όνομά του από μία τοιχογραφία στη βόρεια πλευρά του περιστυλίου


Οι εργασίες συντήρησης κι από κατάστασης των αρχαίων αυτών τοποθεσιών στην Πομπηία θα συνεχιστούν. Και ήδη έχουν επηρεάσει το τουριστικό ενδιαφέρον. Καθώς από το 2014 ο αριθμός επισκεπτών έχει αυξηθεί κατά 47% - με περίπου 4 εκατομμύρια μόλις τον περασμένο χρόνο.

«Η Πομπηία είναι μία ιστορία αναγέννησης και λύτρωσης, ένα παράδειγμα για ολόκληρη την Ευρώπη σε ότι αφορά τα κοινοτικά κονδύλια», δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Πολιτισμού. Επιπλέον 50 εκατομμύρια ευρώ έχουν εγκριθεί για την συνέχιση των απαραίτητων έργων στην αρχαία πόλη.

Με πληροφορίες από The Times

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.