ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ανατρεπτική έρευνα για το Στόουνχεντζ: «Κατασκευάστηκε με αρχαιότερους μονόλιθους που μεταφέρθηκαν από άλλο μνημείο»

Ανατρεπτική έρευνα για το Στόουνχεντζ: «Κατασκευάστηκε με αρχαιότερους μονόλιθους που μεταφέρθηκαν από άλλο μνημείο» Facebook Twitter
GETTY IMAGES
0

«Όλα μπορεί να ανατραπούν» ισχυρίζεται σε μια νέα μελέτη του στο ντοκιμαντέρ του BBC 2, ο Mike Parker Pearson, καθηγητής της ύστερης βρετανικής προϊστορίας στο University College του Λονδίνου και η δήλωσή του αφορά μια δημοσίευση που έκανε στο περιοδικό Antiquity για το περίφημο Στόουνχεντζ, το οποίο εδώ και χιλιετίες σκιάζει με τη μυστικιστική γοητεία του την κοιλάδα του Σόλσμπερι.

Ο καθηγητής πιστεύει ότι κατασκευάστηκε με μονόλιθους ενός αρχαιότερου μνημείου που αποσυναρμολογήθηκε και μεταφέρθηκε από την Ουαλία. Στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ του BBC, το ανερμήνευτο μέχρι σήμερα λίθινο σύμπλεγμα γύρω από το οποίο έχουν εξυφανθεί μύθοι και θεωρίες συνομωσίας, δημοφιλής τουριστικός τόπος στον οποίο συρρέουν εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο και στον κατάλογο της UNESCO για την Παγκόσμια Πολιτισμική Κληρονομιά από το 1986, αποκτά μια νέα θεωρία που έρχεται να προστεθεί στη μυθολογία του.

Οι «κρεμαστοί λίθοι» όπως είναι η ονομασία τους στα στην αρχαία αγγλική γλώσσα (Stanhen gist) σύμφωνα και με παλιότερη έρευνα είναι μνημείο εκ μεταφοράς με ορισμένους από τους μονόλιθους να έχουν μεταφερθεί από λατομείο στους λόφους του Πρέσελι στη δυτική ακτή της Ουαλίας, περισσότερο από 250 χιλιόμετρα μακριά.

Ανατρεπτική έρευνα για το Στόουνχεντζ: «Κατασκευάστηκε με αρχαιότερους μονόλιθους που μεταφέρθηκαν από άλλο μνημείο» Facebook Twitter
GETTY IMAGES


Ο Πίρσον υποστηρίζει κάτι παρόμοιο λέγοντας ότι υπάρχουν κάποια βασικά στοιχεία που συνδέουν το Στόουνχεντζ με το αρχαιότερο μεγαλιθικό μνημείο του Waun Mawn, περίπου 300 χλμ. μακριά.


Τώρα, ερευνητές του University College London αναφέρουν στην επιθεώρηση Antiquity ότι κάποιοι από τους μεγαλύτερους μονόλιθους αρχικά σχημάτιζαν έναν ακόμα αρχαιότερο κύκλο κοντά στο Πρέσελι. Ερευνώντας τις τρύπες που έχουν βρεθεί διαπίστωσε ότι ένας από τους μονόλιθους του Σόουνχεντζ ταιριάζει με τις τρύπες που βρέθηκαν στον κύκλο της Ουαλίας που έχει διάμετρο 110 μέτρων, ακριβώς όσο η τάφρος που περιβάλλει τον κύκλο του Στόουνζεντζ. Η ομοιότητα εντοπίζεται και στον προσανατολισμό των μνημείων προς τη θέση που ανατέλλει ο ήλιος το θερινό ηλιοστάσιο.

Σύμφωνα πάντα με τον Πίρσον, οι κάτοικοι από το ένα μέρος προς το άλλο πήραν μαζί το προγονικό τους μνημείο όταν αναγκάστηκαν να μετακομίσουν, σαν να πήραν μαζί τους την ταυτότητά τους.

Όσο για τους μονόλιθους που υπάρχουν σήμερα στον αρχαιολογικό χώρο της Ουαλίας, από τον οποίο πιθανώς προέρχονται αυτοί του υπάρχουν σήμερα στο Στόουνχετζ, και είναι μόνο τέσσερις εκτιμάται ότι έχουν ηλικία πεντέμισι χιλιάδων ετών.

Μέχρι σήμερα μελετητές και αρχαιολόγοι έχουν διατυπώσει πολλές απόψεις για αυτούς που έχτισαν το μνημείο. Ανάμεσα στις αμφισβητούμενες μαρτυρίες είναι αυτή που συνδέεται με το μάγο Μέρλιν και τη συμβουλή του να πάρουν τους ογκόλιθους από τη νήσο της Ιρλανδίας από ένα άλλο μεγαλιθικό μνημείο στη θέση Κίλαρ σύμφωνα με το έργο «Ιστορία των Βασιλέων της Βρετανίας» του Τζέφρεϊ του Μονμάουθ το 1135 μ.Χ, αυτή του Γουόλτερ Τσάρλτον το 1663 ότι ανεγέρθηκε από Δανούς, του Τζον Όμπρεϊ ότι ήταν ναός χτισμένος από τους Δρυΐδες, Εκαταίος ο Αβδηρίτης και ο Διόδωρος ο Σικελιώτης αναφέρουν στα έργα τους έναν λαό με το όνομα Υπερβόρειοι και είχαν κατασκευάσει έναν μεγάλο κυκλικό ναό όπου λατρεύανε το θεό Απόλλωνα.

Από όλα τα προηγούμενα το μόνο βέβαιο είναι η προέλευση των λίθων που σύμφωνα με ανάλυση λαξεύτηκαν και μεταφέρθηκαν από λατομεία της Ουαλίας και της νοτιοδυτικής Αγγλίας και ότι υπήρξε για 1.500 χρόνια περίπου ως λατρευτικός χώρος και ως αστρονομικό παρατηρητήριο, ενώ η ανέγερσή του έγινε μεταξύ του 3.000π.Χ και του 2000π.Χ.

Culture
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.