ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Οι κάπως ανορθόδοξες φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ

Οι κάπως ανορθόδοξες φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ Facebook Twitter
2

Γνωστός για το χαρακτηριστικό στυλ γραφής και την εμμονή του με το αυθόρμητο, ο Γουίλιαμ Μπάροουζ ο κορυφαίος της γενιάς των Μπιτ, δεν ασχολήθηκε καθόλου με τις ευθύγραμμες αφηγήσεις ή τους προβλέψιμους τρόπους σκέψης. Οι επαναστατικές 'cut up' και 'fold in' τεχνικές του, με τις οποίες ανέτρεψε την κλασική αριστοτελική διαδοχή των γεγονότων, οδήγησαν στην δημιουργία του θρυλικού Naked Lunch (Γυμνό Γεύμα) το 1958, του ανατρεπτικού μυθιστορήματος που τάραξε τον λογοτεχνικό κόσμο προκαλώντας με την ιδέα ότι οι ιστορίες μπορούν να ανατρέψουν τον χρόνο.

Ο Γουίλιαμ Μπάροουζ όμως δεν πειραματίστηκε μόνο με την γραφή και τον χρόνο.Υπήρξε επίσης κι ένας παραγωγικότατος φωτογράφος. Βέβαια χρησιμοποιούσε την φωτογραφία μάλλον ανορθόδοξα καθώς δεν είχε ίχνος σεβασμού γι' αυτήν ως καλλιτεχνικό μέσο αλλά τον ενθουσίαζε η δύναμη της κάμερας για εξουσία και καταστροφή. «Αυτή η απλή διαδικασία-το να καταγράφεις φωτογραφίζοντας συγκεκριμένες τοποθεσίες που θέλεις να καταστρέψεις... έχουν ως αποτέλεσμα ατυχήματα, φωτιές, αλλαγές», έλεγε ο ίδιος. Φωτογράφιζε κτήρια στα οποία ήθελε να επιτεθεί όπως έκανε το 1972 με το Moka Bar στο Λονδίνο προσβεβλημένος «από την ασυδοσία και το δηλητηριασμένο του cheese cake» και σκέφτηκε ότι το μπαρ καφέ Moka θα πρέπει να πληρώσει το τίμημα για την αγανάκτηση του. Το φωτογράφιζε με μανία και χρησιμοποιούσε οπτικο-ακουστικό υλικό που έπαιζε καθημερινά στο δρόμο. Το πείραμά του με την τέχνη-βασανιστήριο είχε αποτέλεσμα: τον Οκτώβρη του 1972 το Moka έκλεισε. 

«Το έργο του ήταν μια πάλη ενάντια στα συστήματα ελέγχου, στις αξίες που έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινή γλώσσα, σκέψη και δράση. Στον έλεγχο που ασκείται από το κράτος, τη θρησκεία, την οικογένεια, το σχολείο ... τον σεξουαλικό προσανατολισμό, τη ευπείθεια και την αφοσίωση.»

Δεν είναι μυστικό το έντονο φλερτ του Μπάροουζ με το χάος. Όπως γράφει ο Barry Miles στο Taking Shots: «Το έργο του ήταν μια πάλη ενάντια στα συστήματα ελέγχου, στις αξίες που έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινή γλώσσα, σκέψη και δράση. Στον έλεγχο που ασκείται από το κράτος, τη θρησκεία, την οικογένεια, το σχολείο ... τον σεξουαλικό προσανατολισμό, τη ευπείθεια και την αφοσίωση.»

Το 1962, στο Beat Hotel στο Παρίσι, όπου ο Burroughs έγραψε το Γυμνό Γεύμα, μετέφρασε τις λογοτεχνικές τεχνικές του στη γλώσσα της φωτογραφίας, δημιουργώντας φωτογραφικά καλειδοσκοπικά ψηφιδωτά. Η περίφημη «αποφασιστική στιγμή» του Henri Cartier Bresson για τον Burroughs ήταν η στρέβλωση της αίσθησης που έχουμε για τον χρόνο. 

Τα φωτογραφικά κολάζ του επίσης αντικατοπτρίζουν τον μη γραμμικό χαρακτήρα των σκέψεών του. Στο Untitled (1953-56), φωτογραφίες του παραισθησιογόνου σπάνιου περουβιανού αμπελιού Yage (βασικό συστατικό στο τσάι αγιαγουάσκα), της Κίκι στην Ταγγέρη και ενός δρόμου στο Γκέτεμποργκ ενώνονται σε μία ασύνδετη ολότητα ενώ οι απειλητικές μαύρες μουντζούρες που φέρουν μάλλον απεικονίζουν ψυχική ένταση ή μπερδεμένες νευρολογικές συνδέσεις. Παρά την όποια δυσκολία στην ερμηνεία οι φωτογραφίες αυτές είναι ένα παράθυρο στην ψυχολογική του κατάσταση και αποκαλύπτουν -ανεξάρτητα από την πρόθεση- τη δημιουργική διαδικασία σε μία από τις πιο πρωτότυπες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ου αιώνα. 

Οι φωτογραφίες του Μπάροουζ δημοσιεύθηκαν από τις εκδόσεις Prestel σε συνεργασία με την The Photographers' Gallery στο Taking Shots: The Photography of William S. Burroughs. Το βιβλίο επιμελήθηκαν η Patricia Allmer και ο John Sears.

Οι κάπως ανορθόδοξες φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ Facebook Twitter
Το 1962, στο Beat Hotel στο Παρίσι όταν ο Burroughs έγραψε το Γυμνό Γεύμα - μετέφρασε τις λογοτεχνικές τεχνικές του στη γλώσσα της φωτογραφίας, δημιουργώντας φωτογραφικά καλειδοσκοπικά ψηφιδωτά.
Οι κάπως ανορθόδοξες φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ Facebook Twitter
Μανγχάταν, 1965.
Οι κάπως ανορθόδοξες φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ Facebook Twitter
‘Untitled’, 1972.
Οι κάπως ανορθόδοξες φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ Facebook Twitter
‘Untitled’, 1975.
Οι κάπως ανορθόδοξες φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ Facebook Twitter
Ο Τζακ Κέρουακ, Ταγγέρη, 1957.
Οι κάπως ανορθόδοξες φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ Facebook Twitter
‘Untitled’, 1953-56
Φωτογραφία
2

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ

σχόλια

2 σχόλια