Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter

Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel

2

Επιτέλους η Γαλλία αναγνωρίζει την καλλιτεχνική αξία και το ταλέντο της Camille Claudel, της γλύπτριας με την εκθαμβωτική ομορφιά και ερωμένης του πιο διάσημου γλύπτη, του Auguste Rodin. Η κάποτε παραγνωρισμένη τέχνη της βγαίνει από την αφάνεια με το άνοιγμα ενός νέου μουσείου - με το όνομά της- που εγκαινιάζεται σήμερα στη μικρη γαλλική πόλη Nogent-sur-Seine. Το μουσείο θα φιλοξενεί το μεγαλύτερο μέρος των γλυπτών της που αντανακλούν την αξία της ως καλλιτέχνη, αλλά αφηγούνται ταυτόχρονα και την τραγική ιστορία της ζωής της.

Η Claudel που ήταν το δεύτερο παιδί μια γαλλικής αστικής οικογένειας γεννήθηκε το 1864 στη πόλη Fère-en-Tardenois στη βόρεια Γαλλία και σπούδασε γλυπτική στο μοναδικό σχολείο της εποχής της όπου μπορούσαν να μαθητεύσουν γυναίκες. Δάσκαλός της ήταν ο γλύπτης Alfred Boucher, ο οποίος βέβαιος για το ταλέντο της τη στήριξε, την ενθάρρυνε, τη δίδαξε και κυρίως τη σύστησε στον μεγαλύτερο γλύπτη της εποχής, τον Auguste Rodin. Δούλεψε σαν βοηθός στο στούντιο του και έγινε η ερωμένη, το μοντέλο και η μούσα του για 10 ολόκληρα  χρόνια.

Η Claudel δεν μιμήθηκε ούτε στιγμή τον Rodin- κάποιοι έλεγαν ότι συνέβη το αντίθετο. Το έργο της έδειχνε αναμφισβήτητα μεγαλύτερο πάθος από το πιο κλασικό, αριστοκρατικό ύφος του μέντορά της. Όταν η σχέση τους τελείωσε, γιατί η Κλωντέλ ήθελε να είναι κάτι περισσότερο από προστατευόμενή του, η γλύπτρια αγωνίστηκε να σταθεί στα πόδια της και να βρει αναγνώριση ως καλλιτέχνης. Η εμμονή της όμως με τον Rodin στάθηκε καθοριστική και η επίδρασή του καταστροφική.

Μέχρι το 1911 έζησε απομονωμένη σε ένα μικρό στούντιο στο Παρίσι, καταστρέφοντας συστηματικά τα έργα της, καθώς ζούσε με τον φόβο ότι «ο Rodin και η συμμορία του» θα έρθουν και θα κλέψουν τις ιδέες της.

Μέχρι το 1911 έζησε απομονωμένη σε ένα μικρό στούντιο στο Παρίσι, καταστρέφοντας συστηματικά τα έργα της, καθώς ζούσε με τον φόβο ότι «ο Rodin και η συμμορία του» θα έρθουν και θα κλέψουν τις ιδέες της. Σύντομα η μητέρα της την έκλεισε σε ψυχιατρικό ίδρυμα όπου έζησε τα τελευταία 30 χρόνια της ζωής της (πέθανε το 1943). Κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού της δεν δούλεψε ποτέ ξανά (λέγεται ότι της δόθηκαν υλικά, αλλά αρνήθηκε να δουλέψει ούσα βέβαιη ότι ο Rodin θα έχει πρόσβαση στα έργα της) και δεν είχε σχεδόν κανέναν επισκέπτη. Η μητέρα της δεν την επισκέφθηκε ποτέ και ο ποιητής αδερφός της Paul Claudel την επισκέφθηκε 12 φορές.

Η Claudel κατέστρεψε αρκετή από τη δουλειά της, αλλά περίπου 90 έργα της σώθηκαν. Το Camille Claudel museum -που χτίστηκε γύρω από το σπίτι του 18ου αιώνα, στο οποίο μεγάλωσε η Claudel- φιλοξενεί τα μισά από αυτά και αποτελεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων της στο κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι τα εγκαίνια του μουσείου ταυτίζονται χρονικά με τα εκατό χρόνια από το θάνατο του Rodin που γιορτάζονται με εκθέσεις σε μουσεία σε όλη της γαλλική επικράτεια συμπεριλαμβανομένου και του Grand Palais στο Παρίσι.

Η επιμελήτρια του μουσείου Cécile Bertran, μιλώντας για την γλύπτρια την χαρακτήρισε πολύ σημαντική: «Ακόμη και στην σύντομη καριέρα της, έδωσε με το έργο της τεράστια ώθηση από τον νατουραλισμό στον εξπρεσιονισμό». Και συνέχισε λέγοντας ότι: «Σε μια εποχή που οι γυναίκες καλλιτέχνες του παρελθόντος αρχίζουν τελικά να αποτελούν αντικείμενα μελέτης και να αναδεικνύονται, αυτό το μουσείο τοποθετεί το έργο της Claudel στο ίδιο επίπεδο με εκείνο των ανδρών καλλιτεχνών και αποτίει φόρο τιμής στη μοναδική ιδιοφυία της».

Περισσότερες πληροφορίες για το Camille Claudel museum εδώ

Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Valse or Les Valseurs, 1889-1895. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Etude pour la tête d’Hamadryade, circa 1895-1908. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
L’Abandon, circa 1886-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Les Causeuses, circa 1893-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Fortune, 1902-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Persée et la Gorgone, circa 1897-1902. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Tête de jeune fille au chignon, circa 1886. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Les Causeuses or La Confidence, circa 1896. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Tête d’esclave, circa 1887. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Auguste Rodin, 1888-1898. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
L’Âge mûr, 1890-1907. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Petite Châtelaine, circa 1892-1893. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Femme accroupie, circa 1884-1885. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Florence Jeans, 1886, Η Claudel φαίνεται επίσης πώς σχεδίαζε. Μερικά σχέδια της απεικονίζουν τον Rodin και τη γυναίκα του. Φωτογραφία: Yves Bourel © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Paul Claudel à 20 ans, 1888. Ο Paul Claudel, ο ποιητής και διπλωμάτης αδερφός της γλύπτριας σε σχέδιό της. Ο Paul Claudel επισκέφθηκε την αδερφή του στα 30 χρόνια του εγκλεισμού της 12 φορές. Φωτογραφία: Yves Bourel © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Η Camille Claudel.
Εικαστικά
2

Μαρούσα Θωμά

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM