Ghost in the Shell Revisited: Μια γερή εισαγωγή στο θρυλικό manga, λίγο πριν ενσαρκωθεί κινηματογραφικά από τη Σκάρλετ Γιοχάνσον

Ghost in the Shell Revisited: Μια γερή εισαγωγή στο θρυλικό manga, λίγο πριν ενσαρκωθεί κινηματογραφικά από τη Σκάρλετ Γιοχάνσον Facebook Twitter
7
Ghost in the Shell Revisited: Μια γερή εισαγωγή στο θρυλικό manga, λίγο πριν ενσαρκωθεί κινηματογραφικά από τη Σκάρλετ Γιοχάνσον Facebook Twitter
Η Kusanagi, εκτός του ότι φαίνεται περισσότερο ασέξουαλ, περιφέρεται σαν ένα περίεργο ον, αποκομμένο από τον κόσμο, που αναζητά τη χαμένη του ταυτότητα, χωρίς όμως να επιθυμεί απαραίτητα να αποκτήσει ανθρώπινη φύση και υπόσταση.

Χρειάστηκαν είκοσι χρόνια για να μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη και τώρα που τελικά έγινε ταινία είναι αμφίβολο αν η live-action εκδοχή του «Ghost in the Shell», του πιο διάσημου anime όλων των εποχών, θα είναι αντάξια των προσδοκιών.


Το «Ghost in the Shell» (GITS) ήταν από τα πρώτα φιλμ κινουμένων σχεδίων της προδιαδικτυακής εποχής (μαζί με το «Akira») που έγιναν σημεία αναφοράς για μια γενιά που μεγάλωσε μαζί με τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις. Βασίστηκε σε ένα πολύ δημοφιλές manga του Masamune Shirow που κυκλοφορούσε σε συνέχειες από το 1989 μέχρι το 1997. Στον υπόλοιπο κόσμο έγινε γνωστό μέσα από την anime μεταφορά του Mamarou Oshii στον κινηματογράφο το 1995. Στην Αμερική το GITS κυκλοφόρησε σε VHS. Στην Ευρώπη είχε καλύτερη τύχη.


Πριν από την πολυσυζητημένη ταινία με τη Σκάρλετ Γιόχανσον, το Χόλιγουντ είχε φροντίσει να το περιποιηθεί ιδιαίτερα και η επιρροή του ήταν φανερή σε μια σειρά από πασίγνωστες και εμπορικές ταινίες. Τρανό παράδειγμα οι αδελφοί Γουατσόφσκι, που το ξεπατίκωσαν τελείως στο «Matrix». Πήραν ολόκληρες σκηνές (όπως το κυνηγητό στην αγορά) και χαρακτηριστικές λεπτομέρειες από το anime, όπως οι πράσινοι ψηφιακοί αριθμοί των τίτλων αρχής και οι τρύπες στο πίσω μέρος του ανθρώπινου κεφαλιού, όπου συνδέονται τα καλώδια. Το ίδιο έκανε και ο Τζέιμς Κάμερον, του οποίου το «Άβαταρ» βασίστηκε στη μεταφορά της ανθρώπινης συνείδησης ή ψυχής σε ένα άλλο σώμα (πάλι κοπιάροντας το GITS).

Η ταγματάρχης Motoko Kusanagi με το αυστηρό βλέμμα, τα γουρλωμένα μάτια και το ανδρόγυνο σώμα που δεν της ανήκει είναι ίσως η πιο iconic ηρωίδα που έχει υπάρξει ποτέ στην οθόνη και στο χαρτί, αρκετά «μέτα» για την εποχή της.


Κι αν στο «Matrix» δεν καταλάβαινες τι είχε συμβεί στο τέλος και το «Άβαταρ» ήταν μια ακίνδυνη εξτραβαγκάντζα επιστημονικής φαντασίας, το ορίτζιναλ GITS ήταν δυσκολοχώνευτο από την αρχή. Λίγο αινιγματικό art-house, έντονα υπαρξιακό και στα όρια του hard sci-fi, δεν είχε καμία σχέση με τα space opera ή φουτουριστικά δράματα που έχουμε συνηθίσει.


Η υπόθεσή του αφορούσε τις δραστηριότητες των μελών του Section 9, μια ειδικής αστυνομικής ομάδας αποκατάστασης της τάξης που κυνηγά κυβερνοτρομοκράτες (παράνομους χάκερ με πολιτική ατζέντα ή κάτι τέτοιο, σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον). Το 2029, οπότε και διαδραματίζονται τα γεγονότα, η πιο σημαντική ανακάλυψη είναι μια μηχανική θήκη που απομονώνει το ανθρώπινο μυαλό και του επιτρέπει τη νοητική σύνδεση με το Διαδίκτυο και άλλα ηλεκτρονικά δίκτυα. Το Section 9 δρα σε μια τεχνολογικά προηγμένη φανταστική μητρόπολη, όπου τα κράτη κυβερνιούνται από πολυεθνικές εταιρείες.

Ghost in the Shell Revisited: Μια γερή εισαγωγή στο θρυλικό manga, λίγο πριν ενσαρκωθεί κινηματογραφικά από τη Σκάρλετ Γιοχάνσον Facebook Twitter
Οι περισσότεροι διάλογοι του φιλμ είχαν μια φιλοσοφική χροιά που τότε ακουγόταν σαν αλαμπουρνέζικα. Συχνά σκεφτόσουν ότι έπρεπε να έχεις 15 πτυχία στην κβαντομηχανική και ρομποτική για να ακολουθήσεις αυτό το εξωφρενικό λεξιλόγιο που χρησιμοποιούσαν οι ήρωες


Οι περισσότεροι διάλογοι του φιλμ είχαν μια φιλοσοφική χροιά που τότε ακουγόταν σαν αλαμπουρνέζικα. Συχνά σκεφτόσουν ότι έπρεπε να έχεις 15 πτυχία στην κβαντομηχανική και ρομποτική για να ακολουθήσεις αυτό το εξωφρενικό λεξιλόγιο που χρησιμοποιούσαν οι ήρωες και αναφερόταν σε έννοιες όπως οι ιοί και τα φαντάσματα στο σύστημα (ποιο σύστημα;), τα βαριά προσθετικά μέλη, τα μηχανικά χέρια και διάφορα άλλα. Το 1995 ήταν μια χρονιά που το cyberpunk ήταν της μόδας στον κινηματογράφο. Οι αίθουσες έπαιξαν τουλάχιστον δύο φιλμ ανάλογου περιεχομένου, το «Hackers», με την πιτσιρίκα τότε Αντζελίνα Τζολί, και το «Johnny Mnemonic» με τον Κιάνου Ριβς. Κανένα από αυτά δεν πλησίαζε στο ελάχιστο την τολμηρή θεματική του.


Ξαναβλέποντάς το μετά από τόσα χρόνια ή, μάλλον, κάθε φορά που το βλέπεις διαπιστώνεις ότι στέκεται μια χαρά και σήμερα. Επιπλέον, παραμένει ένα από τα ελάχιστα «αγορίστικα» έργα που έχει έναν τόσο στιβαρό action γυναικείο χαρακτήρα στο επίκεντρο και σήμερα δεν έχει χάσει ούτε στο ελάχιστο την επιβλητικότητα που είχε τότε.


Η ταγματάρχης Motoko Kusanagi με το αυστηρό βλέμμα, τα γουρλωμένα μάτια και το ανδρόγυνο σώμα που δεν της ανήκει είναι ίσως η πιο iconic ηρωίδα που έχει υπάρξει ποτέ στην οθόνη και στο χαρτί, αρκετά «μέτα» για την εποχή της. Μπορεί να έχει γίνει φόντο στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή πολλών πιτσιρικάδων από τότε, αλλά φαντάσου τι επίδραση είχε στα κορίτσια αυτή η ηρωίδα με τα πανκ μαλλιά!


Είναι αμφιλεγόμενης σεξουαλικότητας, και μολονότι στο manga o Shirow της είχε δώσει έναν πιο παιχνιδιάρικο και σέξι χαρακτήρα και δεν έγραφε πουθενά ξεκάθαρα ότι ήταν λεσβία, την είχε βάλει να συμμετάσχει σε ένα λεσβιακό όργιο που λογοκρίθηκε στην αμερικανική έκδοση. Βέβαια, δικαιολόγησε το όργιο αργότερα με την αιτιολογία ότι δεν ήθελε να ζωγραφίσει τον πισινό ενός άνδρα − ο φεμινισμός πάει περίπατο!

Ghost in the Shell Revisited: Μια γερή εισαγωγή στο θρυλικό manga, λίγο πριν ενσαρκωθεί κινηματογραφικά από τη Σκάρλετ Γιοχάνσον Facebook Twitter


Σήμερα, τα ρομπότ και η σχέση ανθρώπου-μηχανής μπορεί να φαντάζουν οικεία σενάρια λόγω της δημοτικότητας τηλεοπτικών σειρών όπως το «Westworld» και το «Humans». Έτσι κι αλλιώς, ήμασταν εξοικειωμένοι από παλιά με τα ρομπότ στον κινηματογράφο: από τη μοιραία ρομποτίνα στο «Μετρόπολις» μέχρι τις ρέπλικες του «Blade Runner», οι μηχανές πάντοτε αναζητούσαν την επαφή με την ανθρώπινη φύση.


Ο Οshii όμως πήγε τη φάση με την Kusanagi ένα βήμα παραπέρα. Στα 82 λεπτά που διαρκεί η ταινία «παίζει» ακόμα και με το αν έχει φουλ προσθετικό σώμα σαν σωστό cyborg ή απλώς είναι ρομπότ που απέκτησε συνείδηση. Η Kusanagi, εκτός του ότι φαίνεται περισσότερο ασέξουαλ, περιφέρεται σαν ένα περίεργο ον, αποκομμένο από τον κόσμο, που αναζητά τη χαμένη του ταυτότητα, χωρίς όμως να επιθυμεί απαραίτητα να αποκτήσει ανθρώπινη φύση και υπόσταση. Αυτή η μικρή λεπτομέρεια και η λύση που δίνει ο Oshii την κάνουν να διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα ανδροειδή στα οποία έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα. Αν πούμε περισσότερα, θα κάνουμε σπόιλερ.

Ένα άλλο στοιχείο που κάνει το GITS γενικά να ξεχωρίζει είναι ότι έχει πολλές διαφορετικές βερσιόν και σε καθεμιά η ηρωίδα παρουσιάζεται με χαρακτηριστικά που ταιριάζουν περισσότερο στο εκάστοτε storyline. Υπάρχει το manga, υπάρχουν και τα τρία φιλμ του Oshii: αυτό που γύρισε το 1995, η εξελιγμένη μορφή του, το «Ghost in the Shell 2.0» και το σίκουελ με τίτλο «Innocence», του 2004. Υπάρχουν και οι σειρές, το πρώτο κατά σειρά «Stand Alone Complex», το «S.A.C 2nd Gig» και το πιο πρόσφατο «Arise» και δύο ακόμη ταινίες βασισμένες σε αυτά. Χάος, δηλαδή, αλλά χρόνος να υπάρχει και όρεξη! Δεν είναι όλα καλά, αλλά δημιουργούν ένα πολύ ελκυστικό πακέτο.

 
Στο φιλμ με τη Σκάρλετ Γιόχανσον δεν είναι βέβαιο ποια ακριβώς πορεία θα ακολουθηθεί. Με λίγα λόγια, η ταινία μπορεί να θεωρηθεί μια ακόμη βερσιόν του GITS. Με κάποιον τρόπο βάζει τα πράγματα στη θέση τους όσον αφορά το αν είναι τελικά μια αποτυχημένη προσαρμογή. Τώρα, κατά πόσο θέλει η Γιόχανσον να εκτεθεί με ένα χολιγουντιανό μπλοκμπάστερ ή τι θα τους επιτρέψουν να δείξουν είναι ένα άλλο ζήτημα. Μην ξεχνάμε ότι όταν μιλάμε για το συγκεκριμένο anime, έχουμε να κάνουμε και με πολύ γυμνό, εκτός των άλλων.

Ghost in the Shell Revisited: Μια γερή εισαγωγή στο θρυλικό manga, λίγο πριν ενσαρκωθεί κινηματογραφικά από τη Σκάρλετ Γιοχάνσον Facebook Twitter
Ο ελληνικός τίτλος της ταινίας με τη Σκάρλετ Γιόχανσον, όπως θα φιγουράρει στις αίθουσες, είναι «Το φάντασμα στο κέλυφος».


Εύλογα οι λάτρεις του ορίτζιναλ αναρωτιούνται αν θα βλέπεται. Τo live-action GITS μπορεί να βγει δηλαδή «λίγο» − κάπως αναμενόμενο, αν σκεφτείς από πού προέρχεται.


Ήδη το έχουν κριτικάρει σφοδρά διάφορες ενώσεις Ασιατών ηθοποιών, επειδή δεν έβαλαν Γιαπωνέζα ή έστω Ασιάτισσα να πρωταγωνιστήσει. Γενικά, ισχυρίζονται ότι το έχουν δυτικοποιήσει και «ασπρίσει» όσο δεν πάει. Όπως γίνεται συχνά σε αυτές τις περιπτώσεις, τελευταία ξέσπασε ένας πόλεμος δηλώσεων και από τις δύο πλευρές, και ακόμη περισσότερο βρισίδι στα κοινωνικά δίκτυα. Πιο πρόσφατα πυρά δέχεται η επιλογή – για προφανείς λόγους− του Steve Aoki από την παραγωγή να πειράξει το θρυλικό θέμα του Kenji Kawai (αυτό που όλοι νομίζουν ότι τραγουδάει παιδική χορωδία, ενώ στην πραγματικότητα αποτελείται από γυναίκες). Ο κακομοίρης ο Aoki χάρηκε που έκανε ένα παιδικό του όνειρο πραγματικότητα, αλλά δεν περίμενε ότι κανείς άλλος δεν θα χαιρόταν − διάφοροι σχολιάζουν ότι καλύτερα θα ήταν να δώσουν το κομμάτι στον Kode 9 για remix. Το κανονικό σάουντρακ το έχει αναλάβει ο Clint Mansell.


Πέρα όμως από τις γκρίνιες, και μόνο το γεγονός ότι έχει γίνει ταινία το συγκεκριμένο manga προσωπικά με χαροποιεί ιδιαίτερα. H Kusanagi, o Batou και o Aramaki είναι συναρπαστικοί χαρακτήρες − εύχομαι μόνο να έχουν συμπεριλάβει και τα λατρεμένα tachikoma.

Extra fun trivia:

  • Και στις δύο ταινίες του Oshii βλέπουμε συνέχεια ένα Μπασέ Χάουντ. Στο GITS υπάρχει λιγότερο, αλλά στο σίκουελ, το «Innocence», είναι σχεδόν κεντρικός χαρακτήρας. Το γλυκύτατο κυνηγόσκυλο είναι το αγαπημένο κατοικίδιο του Γιαπωνέζου σκηνοθέτη. Μάλιστα έχει εμμονή με αυτό. Είχε δηλώσει σχετικά: «Το σώμα που βλέπετε μπροστά σας είναι ένα άδειο κέλυφος. Το σκυλί αντιπροσωπεύει το σώμα μου. Τα ανθρώπινα όντα είναι πραγματικά ελεύθερα μόνο αν απελευθερωθούν από το σώμα τους. Όταν παίζω με τον σκύλο μου ξεχνάω ότι είμαι άνθρωπος και μόνο τότε αισθάνομαι ελεύθερος». Στην ταινία, πάντως, το χρησιμοποιεί για να τονίσει την απουσία συναισθημάτων σε ένα κόσμο όπου κυριαρχεί η τεχνολογία.
  • Από τους πιο ενδιαφέροντες χαρακτήρες του manga και των σειρών είναι τα σκεπτόμενα τανκ (ναι, είναι χαρακτήρες). Ονομάζονται fuchikoma (στο manga), tachikoma (στο «Stand Alone Complex») και logikoma (στο «Arise»). Έχουν τη μορφή μιας ρομποτικής αράχνης, είναι μηχανές μάχης με τεχνητή νοημοσύνη και για πρώτη φορά τα βλέπουμε στο «Stand Alone Complex», όπου εξηγούν με αστείο τρόπο την τεχνολογία του κόσμου. Θα είχε πλάκα να βλέπαμε κάτι τέτοιο στην ταινία, μια και αυτές οι μηχανές βρίσκονται στην καρδιά του έργου.
  • Ένα από τα πιο εντυπωσιακά φανταστικά τεχνολογικά επιτεύγματα που βλέπουμε στο GITS είναι το θερμο-οπτικό καμουφλάζ που επιτρέπει στα μέλη του Section 9 να γίνονται ένα με το περιβάλλον, όπως κάνουν οι χαμαιλέοντες. Αυτήν τη στιγμή η συγκεκριμένη τεχνολογία ερευνάται στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο.
  • Στα γιαπωνέζικα ο τίτλος του manga είναι «Kōkaku Kidōtai», δηλαδή «θωρακισμένο κέλυφος» (εντάξει, στην κυριολεξία τεθωρακισμένα ΜΑΤ). Μετά από επιμονή του Shirow, το «Ghost in the Shell» μπήκε ως υπότιτλος και φόρος τιμής στο βιβλίο του Arthur Koestler «The ghost in the machine» από το οποίο εμπνεύστηκε το στόρι. Ο ελληνικός τίτλος του, όπως θα φιγουράρει στις αίθουσες, είναι «Το φάντασμα στο κέλυφος».
  • Ο Oshii δεν θέλει να μιλάει καθόλου για το «Matrix», δηλώνοντας κάθε φορά που τον ρωτούν ότι προτιμάει το «Bound», την πρώτη ταινία που γύρισαν οι Γουατσόφσκι.
Οθόνες
7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Smashing machine

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Smashing machine: Ο θρίαμβος μιας χαμηλόφωνης σκηνοθεσίας

Με μπουνιές, κλωτσιές, εθισμούς και θλίψη, ο The Rock προηγείται στον πρώτο γύρο των οσκαρικών προγνωστικών, ενώ ο Μπένι Σάφντι κέρδισε για την εξαιρετικά χαμηλόφωνη σκηνοθεσία του το σχετικό βραβείο στο Φεστιβάλ Βενετίας
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Μεγάλη σημασία δίνετε στον σεξουαλικό προσανατολισμό της πρωταγωνίστριας.Δεν γυρίζει όλη η ταινία γύρω από αυτό...Ούτε είναι αυτό το θέμα της ταινίας...
Αντίθετα έχει να κάνει πάρα πολύ με το gender και την σεξουαλικότητα. Mου έκανε πάρα πολύ εντύπωση που λογόκριναν το μάνγκα του Shirow επειδή αφορούσε λεσβιακό σεξ στην Αμερικάνική έκδοση. Με τον τρόπο της, η Kusanagi έσπαγε πολλά γυναικεία στερεότυπα και το πως απεικονίζεται η γυναίκα την εποχή του βγήκε. Τουλάχιστον στις ταινίες του Oshii δεν έχει να κάνει καθόλου με την ρομαντική αγάπη. Αν αρχίσουμε και το αναλύουμε περισσότερο πέρα του ότι θα κάνουμε σπόιλερ, δεν θα τελειώσουμε και ποτέ και ευτυχώς υπάρχουν και βιβλία :)
Τα Μanga το έχουν αυτό.Είναι υπερβολικά σε πολλούς τομείς.Το ότι έσπασε στερεότυπα σχετικά με το πως παρουσιάζεται η γυναίκα στο κόμικ είναι αποτέλεσμα του υπερβολικού ύφους των manga,δεν νομίζω ότι ήθελαν να περάσουν κάποιο μήνυμα...Από την άλλη δεν θα έπρεπε να σας σοκάρει η αντίδραση των Αμερικανών,ίσως να έχει να κάνει και με τις ηλικίες που θα απευθυνόταν η ταινία τότε.Κατά τη γνώμη μου θα λογοκρίνονταν ακόμα και αν οι σκηνές sex ήταν μεταξύ ανδρών και γυναικών.
Η ταινια του 1995 εχει μερικες απιστευτες σκηνες: η εισαγωγη και το κυνηγητο ειναι τρομερες αλλα κατι το ξεχωριστο ειναι το μονταζ με εικονες της πολης στην μεση της ταινιας, το ειχα δει 10+ χρονια πριν και ακομα ειναι απο τις σκηνες που θυμαμαι σχεδον πλανο-πλανο.Ειναι λογικο που επηρεασε σχεδον τα παντα τοτε αυτο το εργο.
κάποιος μου έλεγε χθες ότι υπάρχει μια σειρά 4 επεισοδίων που εξερευνά την αρχιτεκτονική του αλλά δεν βρίσκω τίποτα. Το μόνο που βρήκα είναι αυτό αλλά είναι από την τρίτη μεταφορά του το Arise.https://myanimelist.net/anime/29325/Ghost_in_the_Shell__Arise_-_Alternative_ArchitectureΚάτι που παρέλειψα να γράψω ήταν ότι ο Oshii για την μητρόπολη που σχεδιάσε δεν βασίστηκε στο Τόκιο αλλά στο Χονγκ Κονγκ.
Ειναι σαφεις οι αναφορες στο blade runner. Απλα, συγκλονιστικες. αλλα ακομη εντονοτερες αποτυπωνοντααι στην επανεκδοση του '08 λογω της προηγμενης πλεον φωτοσκιασης ενος πραγματικα αξεπεραστου CGI