Κι όμως στη Σουηδία οι φωτογραφίες με έργα τέχνης που είναι σε δημόσιο χώρο δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα

Κι όμως στη Σουηδία οι φωτογραφίες με έργα τέχνης που είναι σε δημόσιο χώρο δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα Facebook Twitter
1

Θέλετε να τραβήξετε φωτογραφία ένα έργο τέχνης που βρίσκεται σε δημόσιο χώρο και μετά να την μοιραστείτε με άλλους που με τη σειρά τους θα την διαδώσουν ελεύθερα και όλα αυτά χωρίς την συναίνεση του καλλιτέχνη-δημιουργού; Μπορείτε. Εκτός αν βρίσκεστε στη Σουηδία, όπου πλέον απαγορεύεται μερικώς, σύμφωνα τουλάχιστον με πρόσφατη δικαστική απόφαση κατά της Wikimedia.

Η σουηδική Wikimedia, μέρος του ίδιου οργανισμού που περιλαμβάνει την Wikipedia, υποστηρίζει πως η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας να της απαγορεύσει να χρησιμοποιεί φωτογραφίες από δημόσια έργα τέχνης υποβαθμίζει την "Ελευθερία πανοράματος" (σ.σ. εξαίρεση στον κανόνα ότι ο κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να επιτρέπει την δημιουργία και τη διανομή των παράγωγων έργων) που επιτρέπει στους ανθρώπους να φωτογραφίζουν και να μοιράζονται την ομορφιά των δημοσίων χώρων. Ωστόσο η BUS, οργανισμός για το visual copyright που εκπροσωπεί μεταξύ άλλων ζωγράφους, φωτογράφους, εικονογράφους και designers, διαφωνεί λέγοντας πως η απόφαση "είναι σημαντική για τους καλλιτέχνες που χρειάζονται πληρωμή για τα έργα τους". 

 

Η όλη διαμάχη ξεκίνησε από το γεγονός πως η σουηδική Wikimedia χρησιμοποίησε στη βάση της φωτογραφίες από έργα τέχνης, τα οποία βρίσκονται σε δημόσιους χώρους. Η Wikimedia υποστηρίζει πως η συγκεκριμένη βάση δεν είναι εμπορική και πως οι νόμοι της χώρας επιτρέπουν την λήψη φωτογραφιών δημοσίων έργων τέχνης και το ανέβασμά τους στο διαδίκτυο. Αυτό που έπρεπε να ξεκαθαρίσει λοιπόν το Δικαστήριο ήταν αν οι καλλιτέχνες πίσω από τα έργα θα έπρεπε να έχουν την δυνατότητα να ορίζουν το πως θα χρησιμοποιούνται online οι αντίστοιχες φωτογραφίες τους. Και η απόφαση ήταν πως ναι, θα έπρεπε να μπορούν να το κάνουν.

 

Αποφασίστηκε πως η βάση είχε τελικά εμπορική αξία και, πως ενώ οι ιδιώτες μπορούν να φωτογραφίζουν δημόσια έργα τέχνης, όταν πρόκειται για επιχείρηση όπως η Wikimedia τότε είναι εντελώς άλλη υπόθεση. Έτσι, ο οργανισμός καλείται όχι μόνο να κατεβάσει τις φωτογραφίες αλλά και να πληρώσει πρόστιμο για όσον καιρό τις χρησιμοποιούσε χωρίς την άδεια των δημιουργών τους. 

Σε κάθε περίπτωση, επειδή κάτι παρόμοιο έχουν γίνει προσπάθειες να εφαρμοστεί και στη Γαλλία όπου οι φωτογράφοι πρέπει να ζητούν την άδεια από καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες πριν τραβήξουν δημόσια έργα τέχνης και κτίρια ενώ στη Γερμανία και την Μεγάλη Βρετανία τα πράγματα είναι ακόμη ελεύθερα, οι γνώμες διίστανται στο αν και κατά πόσον μπορεί να γίνει πράξη κάτι τέτοιο και πως θα ελέγχονται οι χιλιάδες τουρίστες που φωτογραφίζουν κατά βούληση και καθημερινά διάφορα σημεία που επισκέπτονται. 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια