5 σπουδαίες ταινίες που "αδικήθηκαν" με Χρυσό Βατόμουρο

3

 

ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Είθισται κάθε χρόνο μια μέρα πριν την απονομή των Όσκαρ να ανακοινώνονται οι νικητές των Razzies (των «Χρυσών Βατόμουρων» στα ελληνικά), των βραβείων, δηλαδή, για τις χειρότερες παραγωγές της χρονιάς. Ο θεσμός, αν μπορούμε να τον αποκαλέσουμε τέτοιον, ξεκίνησε από τον Στίβεν Γουίλσον, έναν διαφημιστή, που διαμένει στο Λος Άντζελες.

Οι πρώτες «τελετές» έλαβαν χώρα στο σπίτι του, όπου ψήφιζαν για τα βραβεία αυτός και οι φίλοι του. Επιστρατεύοντας την τέχνη του, ο Γουίλσον κατάφερε να δημιουργήσει θόρυβο γύρω από αυτό το ετήσιο event κι έτσι σιγά σιγά μεγάλα έντυπα και τηλεοπτικά κανάλια αναφέρονταν στα Razzies και με τα χρόνια απέκτησαν διεθνή φήμη. Σήμερα καθένας μπορεί να γίνει μέλος της κοινότητας των Razzies, ανεξαρτήτως ιδιότητας, αρκεί να καταβάλει το ποσό των 40 δολαρίων, ενώ τα μέλη της κοινότητας δεν υποχρεούνται να έχουν δει τις υποψήφιες ταινίες για να ψηφίσουν. Κι αν η απήχηση και το όποιο κύρος του θεσμού έχουν αρχίσει να εξατμίζονται και ο όρος «Χρυσό Βατόμουρο» να εξαφανίζεται από το κινηματογραφικό λεξιλόγιο, υπήρξε μια περίοδος, ιδιαίτερα κατά την δεκαετία των 90's, που ακόμα και ευυπόληπτα κινηματογραφικά έντυπα (και πένες) ασχολούνταν σοβαρά με το event.

 Τα Razzies συνήθως χτυπούν πολυδάπανες παραγωγές, που απέτυχαν στα ταμεία – ποτέ εισπρακτικά επιτυχημένα μπλοκμπάστερς-, και ταινίες είδους, που γνώρισαν την μήνη της κριτικής ή όπου πρωταγωνιστεί κάποιος σελέμπριτι, που βρίσκεται στην επικαιρότητα και δέχεται τα πυρά του κίτρινου τύπου.


Τα Razzies συνήθως χτυπούν πολυδάπανες παραγωγές, που απέτυχαν στα ταμεία – ποτέ εισπρακτικά επιτυχημένα μπλοκμπάστερς-, και ταινίες είδους, που γνώρισαν την μήνη της κριτικής ή όπου πρωταγωνιστεί κάποιος σελέμπριτι, που βρίσκεται στην επικαιρότητα και δέχεται τα πυρά του κίτρινου τύπου, όπως η Λίντσεϋ Λόχαν ή η Πάρις Χίλτον. Σχεδόν πάντα δηλαδή επιλέγουν τον εύκολο στόχο. Υπήρξαν φορές ωστόσο, ειδικά κατά την πρώτη δεκαετία της ζωής τους, που έκαναν «τολμηρές» επιλογές, αν μπορεί να θεωρηθεί τόλμη ο κανιβαλισμός. Επιλέξαμε εκείνες τις πέντε, που προξενούν την μεγαλύτερη έκπληξη.

 

Στάνλεϋ Κιούμπρικ, Υποψήφιος για Χρυσό Βατόμουρο Χειρότερης Σκηνοθεσίας το 1981 για τη «Λάμψη» (The Shining,1980).


Και μόνο η ιδέα ότι ο Κιούμπρικ βρέθηκε υποψήφιος στα Razzies, προκαλεί θυμηδία. Στο σινεμά τρόμου ο σκηνοθέτης παραδοσιακά προσπαθεί να σε τρομάξει με εκείνο που δεν βλέπεις στο κάδρο, με το σκοτάδι και τις σκιές να κυριαρχούν. Στη "Λάμψη" ο Κιούμπρικ αντιστρέφει σχεδόν ψυχαναγκαστικά αυτό τον βασικό κανόνα, επιχειρεί να κάνει μια ταινία τρόμου λουσμένη στο φως, όπου τα πάντα είναι εμφανή. Η "Λάμψη" όμως είναι πολλά περισσότερα από μια ταινία τρόμου. Είναι μια ταινία ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες, κινηματογραφικές και μη – αν θέλετε να κάψετε τα εγκεφαλικά σας κύτταρα αναζητήστε το ντοκιμαντέρ Room 237 - , μια ταινία που αντί να αποκαλύπτεται σε κάθε της επαναληπτική προβολή, γίνεται ακόμα πιο σύνθετη. Κι αυτό οφείλεται στον Κιούμπρικ, που με τέτοια επιμέλεια έχει στήσει κάθε της κάδρο, με τέτοια μαεστρία έχει χορογραφήσει κάθε πλάνο, που σε κάνει να πιστεύεις, πως τίποτα δεν είναι τυχαίο εκεί μέσα. Και δεν είναι.

Mπράιαν Ντε Πάλμα, Υποψήφιος για Χρυσό Βατόμουρο Χειρότερης Σκηνοθεσίας το 1984 για τον «Σημαδεμένο» (Scarface,1983)


Το ριμέικ της θρυλικής ταινίας του Χάουαρντ Χωκς κατέληξε σήμερα να έχει πολύ περισσότερους οπαδούς από το original. Ας είμαστε ειλικρινείς, το Scarface είναι μια ταινία εκνευριστικά δημαγωγική, υπεραπλουστευτική κι ελαφρώς ξενοφοβική, προβλήματα που οφείλονται κατά κύριο λόγο στο επίπεδο σενάριο του «συνήθους υπόπτου» για ανάλογα φιλμικά εγκλήματα, του Όλιβερ Στόουν. Αντί όμως να βρεθεί ο Στόουν στο εδώλιο του κατηγορουμένου, ο Γουίλσον και η παρέα του στοχοποίησαν τον Μπράιαν Ντε Πάλμα, τον κύριο λόγο, που η ταινία απέκτησε και ασκεί γοητεία. Γιατί ο Ντε Πάλμα, για ακόμα μια φορά, αφουγκράζεται την trash αισθητική της εποχής, κινηματογραφεί τα δρώμενα με στόμφο και μεγαλοπρέπεια, στήνει ένα αρμοστά larger than life περιβάλλον γύρω από έναν μαινόμενο Πατσίνο και παραδίδει μια κιτς, αιματοβαμμένη γκανγκστερική όπερα, ελκυστική για όλους τους λόγους, για τους οποίους δεν θα έπρεπε να είναι.


Να σημειωθεί πως ο Ντε Πάλμα υπήρξε μόνιμος στόχος των Razzies, έχει βρεθεί υποψήφιος άλλες 5 φορές και μάλιστα για ταινίες όπως το Body Double ή το Dressed to Kill.

Tangerine Dream, Yποψήφιοι για Χρυσό Βατόμουρο Χειρότερης Πρωτότυπης Μουσικής το 1982 για την ταινία "Thief "(1981) του Μάικλ Μανν

 

Χρειάστηκε η άνοδος του Μάικλ Μαν στο βάθρο των κορυφαίων αμερικανών δημιουργών με ταινίες όπως το "Heat", το "The Insider" και το "Collateral", προκειμένου να επανεκτιμηθεί το "Thief" με τον Τζέιμς Κάαν. Η ταινία άρεσε στους κριτικούς στην εποχή της, μάλιστα συμμετείχε και στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ των Καννών, αλλά δεν γνώρισε ιδιαίτερη εισπρακτική επιτυχία όταν βγήκε στις αίθουσες και με τον καιρό ξεχάστηκε. Ένα από τα πράγματα που αναγνωρίζεις, παρακολουθώντας την σήμερα, είναι το αλάθητο «αυτί» του Μάικλ Μαν για τους ήχους εκείνους που θα δέσουν αρμονικά με τις εικόνες του. Για το "Thief" o Μαν θα επιλέξει τους Tangerine Dream, προκειμένου να ντύσουν μουσικά τα νυχτερινά πλάνα του Σικάγο. Με τις synth μελωδίες, που έγραψαν οι Tangerine Dream για το "Thief", ουσιαστικά προσδιόρισαν το ηχοτόπιο της αστυνομικής περιπέτειας κατά την δεκαετία των '80s, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως, δίχως το "Thief" και δίχως το score των Tangerine Dream γι'αυτό, δεν θα υπήρχε το Drive του Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν. Η «επιτροπή» των Χρυσών Βατόμουρων βέβαια, που πάντα έβλεπε μπροστά, φιλοδώρησε την ταινία με υποψηφιότητα για χειρότερο μουσικό score.

 

Ντάνυ Ντε Βίτο, Υποψήφιος για Χρυσό Βατόμουρο Β' Ανδρικού Ρόλου το 1993 για την ταινία «Ο Μπάτμαν Επιστρέφει» (Batman Returns, 1992)


Στην Ευρώπη το "Batman Returns" θεωρείται μία από τις ευτυχέστερες μεταφορές κόμικ στη μεγάλη οθόνη και για αρκετούς η καλύτερη ταινία του Τιμ Μπάρτον. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όμως, οι κριτικές δεν ήταν τόσο θετικές, ενώ η φήμη του δεν έχει αποκατασταθεί, ακόμα και σήμερα θεωρείται ότι το φιλμ δεν στέκεται στο ύψος του πρώτου Batman. Από αυτό το σημείο όμως μέχρι να βρίσκεται η ταινία στις υποψηφιότητες των Razzies υπάρχει μεγάλη απόσταση. Και ειδικά στην περίπτωση του Ντάνυ Ντε Βίτο. Ο βραχύσωμος κωμικός μέχρι την χρονιά εκείνη ουδέποτε είχε υποδυθεί κάποιον αντιπαθητικό χαρακτήρα, το πλησιέστερο σε τέτοιον ήταν ο απατεωνίσκος δίδυμος αδερφός του Σβαρτζενέγκερ στο Twins, που κατά βάθος όμως είχε καλή καρδιά. Εδώ όμως, υποδυόμενος τον Πιγκουίνο μεταμορφώνεται σε ένα αποκρουστικό πλάσμα, που έχει σκοτώσει κάθε ανθρώπινο συναίσθημα μέσα του πλην της οργής. Ο Ντε Βίτο υπηρετεί το όραμα του Μπάρτον, κινούμενος σαν ζώο, "φτύνoντας" τις ατάκες του, παραδομένος άφοβα σε έναν αδιανόητα αρνητικό χαρακτήρα. Φλερτάρει, ασφαλώς, με το γκροτέσκο είναι ακριβώς αυτό όμως που χρειάζεται το φιλμ. Το αποτέλεσμα είναι ένας από τους εικονικούς χαρακτήρες της μπαρτονικής φιλμογραφίας.



«Ο Τελευταίος Μεγάλος Ήρωας» (1993), Yποψήφια για Χρυσό Βατόμουρο Χειρότερης Ταινίας το 1994.

 


Το "Last Action Hero" φιλοδοξούσε να γίνει το μεγάλο μπλοκμπάστερ του καλοκαιριού του '93, είχε για πρωταγωνιστή τον Σβαρτζενέγκερ μετά την κολοσσιαία επιτυχία του Εξολοθρευτή 2, είχε και μια πολυδάπανη διαφημιστική εκστρατεία – η Sony πλήρωσε μισό εκατομμύριο προκειμένου να μπει το logo της ταινίας σε ένα διαφημιστικό λεωφορείο - , ατύχησε όμως να βγει στις αίθουσες μια εβδομάδα μετά το Τζουράσσικ Παρκ, δεν άρεσε ιδιαίτερα και στον κόσμο και τελικά καταποντίστηκε στα ταμεία. Πρόκειται για ένα από τα πιο περίεργα μπλοκμπάστερ, που χρηματοδότησε ποτέ στούντιο, είναι γεμάτο εξωφρενικές ιδέες, ακροβατεί ανάμεσα στο σπιλμπεργκικό παραμύθι και στην μεταμοντέρνα σάτιρα των μοτίβων του σινεμά δράσης. Πιθανότατα αυτό το τελευταίο ήταν, που του στοίχισε, ότι κυκλοφόρησε στις αίθουσες πολλά χρόνια πριν ο μεταμοντερνισμός γίνει mainstream. Η παρουσία της πάντως στις κατηγορίες των Χρυσών Βατόμουρων είναι αδικαιολόγητη, ειδικά αν σκεφτείτε, πως σήμερα μια ταινία όπως το Deadpool, με την μισή τόλμη της ταινίας του ΜακΤίρναν, χαιρετίζεται από την κριτική και κάνει 500 εκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο box-office μέσα σε δύο εβδομάδες.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Δεν ειχα ιδεα οτι εχει συμβει κατι τεοιο.Οτι δηλαδη καποιοι θεωρησαν οτι οι σκηνοθεσιες του τεραστιου Στανλευ Κιουμπρικ στην αριστουργηματικη "Λαμψη" του,και του εξοχου Ντε Παλμα στον εξαιρετικο "Σημαδεμενο" του,επρεπε να κριθουν ως οι χειροτερες της χρονιας τους !!! Αλλα ακομη και το οτι η πλεον πρωτοτυπη και διασκεδαστικη ταινια του Σβαρτζενγεκερ,"The last action hero"επρεπε να κριθει ως η χειροτερη της χρονιας της !Δεν ξερω ποιοι 'προτεινουν' και για ποιν λογο .Ξερρω ομως οτι με τετοιου ειδους 'προτασεις'η ιδια η διοργανωση των "Βατομουρων"πρεπει να κερδιζει το 'βατομουρο"της χειροτερης ,της πλεον ηλιθιας,διοργανωσης σχετικα με τον κινηματογραφο καθε χρονο ! Και εκτος συναγωνισμου,μαλιστα !