O Morrissey στο LIFO.gr: «Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι»

O Morrissey στο LIFO.gr: «Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι» Facebook Twitter
3

O Morrissey στο LIFO.gr: «Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι» Facebook Twitter
Αν σε ένα νέο τραγούδι μου λέω «Κick the bride down the aisle» (κλότσα τη νύφη απ’ τα σκαλιά της εκκλησίας), εννοώ «kick THIS PARTICULAR bride down the aisle»! Δεν κάνω μια τεράστια δήλωση για όλες τις γυναίκες όλου του πλανήτη! Είναι ένα τραγούδι για μία συγκεκριμένη γυναίκα και μόνο! Πάντως, εδώ που τα λέμε, κάποιες γυναίκες ΕΙΝΑΙ γελοίες. Η Kate Middleclass, για παράδειγμα... Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

 

Εν μέσω ανησυχίας για την υγεία του («πόσο ειρωνικό για έναν αυτοκτονικό 20άρη να πέθαινε από αρρώστια στα 50 του!» είπε) αλλά και θαυμασμού για τη συνεχή παρουσία του στα μουσικά πράγματα, θέλησα να ρωτήσω μερικά πράγματα τον τραγουδιστή που με άρπαξε απ’ την εφηβεία μου, με έφερε άπειρες σβούρες καθώς μεγάλωνα και με ξέβρασε στο τώρα, δυνατό και χαρούμενο. Κι εκείνος, σαν να μην είχε τίποτα καλύτερο να κάνει, απάντησε στις ερωτήσεις μου. 

Το τελευταίο σου άλμπουμ «World peace is none of your business» είναι δυνατό και περιπετειώδες. Πώς θα το περιέγραφες, όμως, εσύ ο ίδιος σε κάποιον που δεν το έχει αγοράσει (ακόμα);

Θα το περιέγραφα ως εξής: είναι το άλμπουμ που κάνει όλους τους ανθρώπους που θέλουν μια επανένωση των Smiths να μοιάζουν και να ακούγονται χαζοί. 

Ποια από τα νέα τραγούδια σου απολαμβάνεις πιο πολύ;

Χμ... Συνήθως αυτά που βάζω και στο set list της περιοδείας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι τα «Staircase at the university», «Kiss me a lot», «Istanbul», «Neal Cassady drops dead», «Kick the bride down the aisle». Επίσης, το ομώνυμο του δίσκου, το «World peace is none of your business», είναι πολύ δυνατό τραγούδι, κατάλληλο για να το τραγουδάω ζωντανά.

Σοκαρίστηκες καθόλου όταν κάποιοι κριτικοί σε επέκριναν για «μισογυνιστικούς στίχους» σε κάποια από τα νέα σου τραγούδια;

Μπα, καθόλου! Οι κριτικοί μπορεί να είναι μεν καλοπροαίρετοι, αλλά μερικές φορές είναι και ανεπαρκείς. Πάντα κατηγορούμαι για κάτι. Αν σε ένα νέο τραγούδι μου λέω «Κick the bride down the aisle» (κλότσα τη νύφη απ’ τα σκαλιά της εκκλησίας), εννοώ «kick THIS PARTICULAR bride down the aisle»! Δεν κάνω μια τεράστια δήλωση για όλες τις γυναίκες όλου του πλανήτη! Είναι ένα τραγούδι για μία συγκεκριμένη γυναίκα και μόνο! Πάντως, εδώ που τα λέμε, κάποιες γυναίκες ΕΙΝΑΙ γελοίες. Η Kate Middleclass, για παράδειγμα...

Μόλις τελείωσα το διάβασμα της «Αυτοβιογραφίας» σου. Φαντάζομαι ότι ήταν περίεργο να σκάβεις στις αναμνήσεις σου. Σε άλλαξε καθόλου η διαδικασία της συγγραφής της; 

Τίποτα δεν άλλαξε. Εξάλλου, αλλάζει ποτέ κάτι; Δεν το νομίζω... 

Πώς θα ένιωθες αν γινόταν μια ταινία με βάση την «Αυτοβιογραφία» σου;

Λοιπόν, να σου πω την αλήθεια, η Paramount Pictures ζήτησε να αγοράσει τα δικαιώματα, πριν καν εκδοθεί το βιβλίο. Αλλά μόλις έλαβαν το πρόχειρο χειρόγραφο, έκαναν πίσω! Βλέπεις, δεν υπάρχει σεξ στο βιβλίο και θα ήταν πιθανώς αδύνατο για έναν σύγχρονο σκηνοθέτη να σκεφτεί καν να κάνει μια ταινία δίχως σεξ...

Αν όμως η Paramount ή κάποιος άλλος είχε αγοράσει τα δικαιώματα κι έφτιαχναν μια ταινία, μπορείς να μου πεις μερικά τραγούδια (όχι δικά σου) που πιστεύεις ότι θα έπρεπε να είναι οπωσδήποτε στο σάουντρακ;

Tα εξής: «I don’t want to play in your yard», «Βye bye blackbird», «Chelsea Girls», «Barbecutie», «Honaloochie Boogie», «Fire of unknown origin», «To give is the reason I live», «Jet Boy», «Deborah», και το «Take me» του Charles Aznavour.

Ξέρω ότι γράφεις ένα μυθιστόρημα και ανυπομονώ. Το τελείωσες; Μπορείς να μας πεις κάτι γι’ αυτό;

Όχι, δεν το τελείωσα ακόμα. Οπότε θα προσπαθήσω να το βουλώσω μέχρι τότε...

 

Κάποιοι άνθρωποι αγαπούν τη βία, και συνήθως αυτοί τρώνε και ζώα. Αυτά τα δύο συνδέονται απολύτως. Παρ' όλα αυτά, το σημαντικότερο για εμάς που δεν τρώμε ζώα είναι ότι φτάσαμε –μετά κόπων και βασάνων– σε ένα σημείο που δεν μας νοιάζουν μόνο τα δικά μας συναισθήματα, οι επιθυμίες μας και οι ανάγκες μας, αλλά νοιαζόμαστε και για τα άλλα όντα του πλανήτη

Υπάρχουν άνθρωποι που συνεχίζουν να τρώνε κρέας, παρά τις ιδεολογικές τους ανησυχίες, επειδή πιστεύουν ότι οι χορτοφάγοι δεν τρώνε «νόστιμο» φαγητό. Ως χορτοφάγος που απολαμβάνει τα φαγητά που τρώει, τι έχεις να τους πεις;

Έχω καταλάβει ότι οι άνθρωποι, τελικά, τρώνε ζώα από συνήθεια! Δεν έχουν βρει καλύτερη εναλλακτική, επειδή δεν την έχουν αναζητήσει. Αν είσαι ηθικός vegetarian ή vegan, τότε αρνείσαι να φας θάνατο ή να έχεις τον θάνατο μέσα σου, στο στομάχι σου. Και είσαι αντίθετος στη σφαγιαστική σκληρότητα των KFC και των McDonald’s. Κάποιοι άνθρωποι αγαπούν τη βία, και συνήθως αυτοί τρώνε και ζώα. Αυτά τα δύο συνδέονται απολύτως. Παρ’ όλα αυτά, το σημαντικότερο για εμάς που δεν τρώμε ζώα είναι ότι φτάσαμε –μετά κόπων και βασάνων– σε ένα σημείο που δεν μας νοιάζουν μόνο τα δικά μας συναισθήματα, οι επιθυμίες μας και οι ανάγκες μας, αλλά νοιαζόμαστε και για τα άλλα όντα του πλανήτη. Δεν μας αρέσει να χάνει τη ζωή του ένα άλλο ον απλώς και μόνο επειδή γουστάρουμε να φάμε ένα κεμπάπ. Το πώς μεγαλώνουν και το πώς σκοτώνονται τα ζώα κρατιέται επτασφράγιστο μυστικό, κυρίως επειδή, αν ο κόσμος ήξερε την αλήθεια, δεν θα την ανεχόταν με τίποτα!

Πάμε λίγο στα ιατρικά. Παρ’ ότι, λοιπόν, οι γιατροί σού είπαν να παρατήσεις τελείως τη μουσική και τις ζωντανές εμφανίσεις, εσύ συνεχίζεις – και ευτυχώς έρχεσαι και στην Αθήνα. Γιατί όμως;

Απλό: Επειδή η μουσική είναι ο μοναδικός λόγος της ύπαρξής μου. Είναι το μόνο πράγμα που με κρατάει ζωντανό. Δεν έχω απολύτως κανέναν άλλο λόγο για να ζω.

 

O Morrissey στο LIFO.gr: «Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι» Facebook Twitter
Δεν ξέρω τι είναι αυτό που «όλοι ήξεραν». Ότι κάποτε θα πεθάνω; Αφού είμαστε όλοι στην ίδια ακριβώς θέση! Θα μπορούσαμε να πεθάνουμε οποιαδήποτε στιγμή, όλοι μας. Και κάποτε θα γίνει. Στην πραγματικότητα, δεν είναι κάτι που κάποιος από μας θα καταφέρει να αποφύγει. Δεν διαφέρω σε τίποτα από όλους εσάς... Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

Και σχετικά με τον καρκίνο σου: το περίμενες ότι θα ήσουν τόσο δυνατός και γενναίος;

Κοίτα, δεν θεωρώ τον εαυτό μου ούτε γενναίο, ούτε δυνατό, απλώς δεν έχω κανένα άλλο δέσιμο με τη ζωή, πέρα απ’ τη μουσική...

Ήταν περίεργη η περίοδος μετά τη δημοσίευση της συνέντευξης στην οποία ανοίχτηκες για την ασθένειά σου και πλέον «όλοι ήξεραν»;

Χμ... Δεν ξέρω τι είναι αυτό που «όλοι ήξεραν». Ότι κάποτε θα πεθάνω; Αφού είμαστε όλοι στην ίδια ακριβώς θέση! Θα μπορούσαμε να πεθάνουμε οποιαδήποτε στιγμή, όλοι μας. Και κάποτε θα γίνει. Στην πραγματικότητα, δεν είναι κάτι που κάποιος από μας θα καταφέρει να αποφύγει. Δεν διαφέρω σε τίποτα από όλους εσάς...

Τι σε εμπνέει να γράφεις τραγούδια;

Πάντα παρακολουθώ με μεγάλη ένταση όλους όσους είναι γύρω μου και ό,τι συμβαίνει πλάι μου. Το να γράφεις είναι ένας αγώνας ενάντια στον χρόνο, και όπως ξέρουμε ο χρόνος κυλάει εξοργιστικά αργά. Μη νομίζεις, πάντως, πως εμείς που είμαστε μεσήλικες (ή κάποιοι που είναι ηλικιωμένοι) ήταν πάντα έτσι...

 

Η επιτυχία μου δεν είναι κατασκευασμένη από δισκογραφικές και διαφημιστικές –μάλλον το αντίθετο!– και κατορθώνω να τα πηγαίνω καλά, παρά τις αντιξοότητες. Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι

Δηλαδή;

Τους εμφανίστηκε ξαφνικά αυτή η αγωνία για τον χρόνο και τους είναι κάτι το καινούργιο. Εξάλλου, στο μυαλό μας όλοι παραμένουμε 27 για πάντα, σε όλη μας τη ζωή...

Γιατί είναι τόσο δύσκολο για τις δισκογραφικές να σου προσφέρουν μια συμφωνία που θα σε ικανοποιεί; Πώς αντέχεις το γεγονός ότι ενώ έχεις μουσική έτοιμη, κάθε φορά σού βγαίνει η πίστη μέχρι να συνεννοηθείς με μερικούς κρετίνους της μουσικής βιομηχανίας;

Λοιπόν... Η δυσκολία προκύπτει όταν οι δισκογραφικές προτείνουν εξαιρετικά ντροπιαστικές ιδέες για την προώθηση των άλμπουμ, που φυσικά οι ίδιες θεωρούν ότι είναι καταπληκτικές! Κατευθείαν εγώ κάνω πίσω, επειδή απλώς δεν μπορώ να κάνω τίποτα, αν δεν νιώθω ότι είναι ταιριαστό και σωστό για τη μουσική. Κι όταν διαφωνείς με μια εταιρεία, το παίρνουν πολύ προσωπικά: Νομίζουν ότι τους λες πως ξέρεις καλύτερα τη δουλειά τους απ’ ό,τι οι ίδιοι...

Και με τον πιο πρόσφατο δίσκο, το υπέροχο «World peace is none of your business», τι έγινε;

Να σου πω για την τελευταία μου εμπειρία: ο επικεφαλής της εταιρείας είχε τόσο τεράστιο εγώ, που τελικά με μίσησε επειδή απέρριψα κάποιες απ’ τις ιδέες του (μία απ’ αυτές ήταν να συνεργαστώ με έναν σκηνοθέτη βιντεοκλίπ που είχε γίνει γνωστός για διαφημίσεις των McDonald’s). Όταν, λοιπόν, αντέδρασα, αποφάσισε να με ξεφορτωθεί, απ’ ό,τι φαίνεται. Δεν τους νοιάζει η ποιότητα της μουσικής, ούτε καν η ίδια η μουσική. Η βασική τους προτεραιότητα είναι η ματαιοδοξία τους – και ο καλλιτέχνης είναι απλώς μια μικροσκοπική λεπτομέρεια.

Έχεις έρθει πολλές φορές στην Αθήνα (και στη Θεσσαλονίκη). Πώς νιώθεις για την αγάπη που εισπράττεις εδώ;

Είναι πάντα μεγάλη μου χαρά όταν έρχομαι και σημαίνει πραγματικά πολλά για μένα το ότι με ξέρει τόσος κόσμος στην Ελλάδα. Η επιτυχία μου δεν είναι κατασκευασμένη από δισκογραφικές και διαφημιστικές –μάλλον το αντίθετο!– και κατορθώνω να τα πηγαίνω καλά, παρά τις αντιξοότητες. Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι. Είμαι του λαού. Δεν είμαι διαφημιστικό κόλπο που «έπιασε». Δεν παίρνω βραβεία απ’ τη μουσική βιομηχανία. Νοιάζομαι μόνο για τη μουσική και τους ανθρώπους που την απολαμβάνουν. Και, παρ’ ότι θεωρώ πως δεν είμαι εγωμανής, γνωρίζω την όποια αξία μου και οι άνθρωποι την αναγνωρίζουν κι εκείνοι, ακόμα κι αν η μουσική βιομηχανία κάνει ότι δεν τη βλέπει...

 

Ο Morissey στην Αθήνα

Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου

Η συναυλία ξεκινά στις 21.00

Γήπεδο Tae Kwon Do

Φάληρο

21:00

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT

σχόλια

3 σχόλια