O Morrissey στο LIFO.gr: «Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι»

O Morrissey στο LIFO.gr: «Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι» Facebook Twitter
3

O Morrissey στο LIFO.gr: «Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι» Facebook Twitter
Αν σε ένα νέο τραγούδι μου λέω «Κick the bride down the aisle» (κλότσα τη νύφη απ’ τα σκαλιά της εκκλησίας), εννοώ «kick THIS PARTICULAR bride down the aisle»! Δεν κάνω μια τεράστια δήλωση για όλες τις γυναίκες όλου του πλανήτη! Είναι ένα τραγούδι για μία συγκεκριμένη γυναίκα και μόνο! Πάντως, εδώ που τα λέμε, κάποιες γυναίκες ΕΙΝΑΙ γελοίες. Η Kate Middleclass, για παράδειγμα... Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

 

Εν μέσω ανησυχίας για την υγεία του («πόσο ειρωνικό για έναν αυτοκτονικό 20άρη να πέθαινε από αρρώστια στα 50 του!» είπε) αλλά και θαυμασμού για τη συνεχή παρουσία του στα μουσικά πράγματα, θέλησα να ρωτήσω μερικά πράγματα τον τραγουδιστή που με άρπαξε απ’ την εφηβεία μου, με έφερε άπειρες σβούρες καθώς μεγάλωνα και με ξέβρασε στο τώρα, δυνατό και χαρούμενο. Κι εκείνος, σαν να μην είχε τίποτα καλύτερο να κάνει, απάντησε στις ερωτήσεις μου. 

Το τελευταίο σου άλμπουμ «World peace is none of your business» είναι δυνατό και περιπετειώδες. Πώς θα το περιέγραφες, όμως, εσύ ο ίδιος σε κάποιον που δεν το έχει αγοράσει (ακόμα);

Θα το περιέγραφα ως εξής: είναι το άλμπουμ που κάνει όλους τους ανθρώπους που θέλουν μια επανένωση των Smiths να μοιάζουν και να ακούγονται χαζοί. 

Ποια από τα νέα τραγούδια σου απολαμβάνεις πιο πολύ;

Χμ... Συνήθως αυτά που βάζω και στο set list της περιοδείας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι τα «Staircase at the university», «Kiss me a lot», «Istanbul», «Neal Cassady drops dead», «Kick the bride down the aisle». Επίσης, το ομώνυμο του δίσκου, το «World peace is none of your business», είναι πολύ δυνατό τραγούδι, κατάλληλο για να το τραγουδάω ζωντανά.

Σοκαρίστηκες καθόλου όταν κάποιοι κριτικοί σε επέκριναν για «μισογυνιστικούς στίχους» σε κάποια από τα νέα σου τραγούδια;

Μπα, καθόλου! Οι κριτικοί μπορεί να είναι μεν καλοπροαίρετοι, αλλά μερικές φορές είναι και ανεπαρκείς. Πάντα κατηγορούμαι για κάτι. Αν σε ένα νέο τραγούδι μου λέω «Κick the bride down the aisle» (κλότσα τη νύφη απ’ τα σκαλιά της εκκλησίας), εννοώ «kick THIS PARTICULAR bride down the aisle»! Δεν κάνω μια τεράστια δήλωση για όλες τις γυναίκες όλου του πλανήτη! Είναι ένα τραγούδι για μία συγκεκριμένη γυναίκα και μόνο! Πάντως, εδώ που τα λέμε, κάποιες γυναίκες ΕΙΝΑΙ γελοίες. Η Kate Middleclass, για παράδειγμα...

Μόλις τελείωσα το διάβασμα της «Αυτοβιογραφίας» σου. Φαντάζομαι ότι ήταν περίεργο να σκάβεις στις αναμνήσεις σου. Σε άλλαξε καθόλου η διαδικασία της συγγραφής της; 

Τίποτα δεν άλλαξε. Εξάλλου, αλλάζει ποτέ κάτι; Δεν το νομίζω... 

Πώς θα ένιωθες αν γινόταν μια ταινία με βάση την «Αυτοβιογραφία» σου;

Λοιπόν, να σου πω την αλήθεια, η Paramount Pictures ζήτησε να αγοράσει τα δικαιώματα, πριν καν εκδοθεί το βιβλίο. Αλλά μόλις έλαβαν το πρόχειρο χειρόγραφο, έκαναν πίσω! Βλέπεις, δεν υπάρχει σεξ στο βιβλίο και θα ήταν πιθανώς αδύνατο για έναν σύγχρονο σκηνοθέτη να σκεφτεί καν να κάνει μια ταινία δίχως σεξ...

Αν όμως η Paramount ή κάποιος άλλος είχε αγοράσει τα δικαιώματα κι έφτιαχναν μια ταινία, μπορείς να μου πεις μερικά τραγούδια (όχι δικά σου) που πιστεύεις ότι θα έπρεπε να είναι οπωσδήποτε στο σάουντρακ;

Tα εξής: «I don’t want to play in your yard», «Βye bye blackbird», «Chelsea Girls», «Barbecutie», «Honaloochie Boogie», «Fire of unknown origin», «To give is the reason I live», «Jet Boy», «Deborah», και το «Take me» του Charles Aznavour.

Ξέρω ότι γράφεις ένα μυθιστόρημα και ανυπομονώ. Το τελείωσες; Μπορείς να μας πεις κάτι γι’ αυτό;

Όχι, δεν το τελείωσα ακόμα. Οπότε θα προσπαθήσω να το βουλώσω μέχρι τότε...

 

Κάποιοι άνθρωποι αγαπούν τη βία, και συνήθως αυτοί τρώνε και ζώα. Αυτά τα δύο συνδέονται απολύτως. Παρ' όλα αυτά, το σημαντικότερο για εμάς που δεν τρώμε ζώα είναι ότι φτάσαμε –μετά κόπων και βασάνων– σε ένα σημείο που δεν μας νοιάζουν μόνο τα δικά μας συναισθήματα, οι επιθυμίες μας και οι ανάγκες μας, αλλά νοιαζόμαστε και για τα άλλα όντα του πλανήτη

Υπάρχουν άνθρωποι που συνεχίζουν να τρώνε κρέας, παρά τις ιδεολογικές τους ανησυχίες, επειδή πιστεύουν ότι οι χορτοφάγοι δεν τρώνε «νόστιμο» φαγητό. Ως χορτοφάγος που απολαμβάνει τα φαγητά που τρώει, τι έχεις να τους πεις;

Έχω καταλάβει ότι οι άνθρωποι, τελικά, τρώνε ζώα από συνήθεια! Δεν έχουν βρει καλύτερη εναλλακτική, επειδή δεν την έχουν αναζητήσει. Αν είσαι ηθικός vegetarian ή vegan, τότε αρνείσαι να φας θάνατο ή να έχεις τον θάνατο μέσα σου, στο στομάχι σου. Και είσαι αντίθετος στη σφαγιαστική σκληρότητα των KFC και των McDonald’s. Κάποιοι άνθρωποι αγαπούν τη βία, και συνήθως αυτοί τρώνε και ζώα. Αυτά τα δύο συνδέονται απολύτως. Παρ’ όλα αυτά, το σημαντικότερο για εμάς που δεν τρώμε ζώα είναι ότι φτάσαμε –μετά κόπων και βασάνων– σε ένα σημείο που δεν μας νοιάζουν μόνο τα δικά μας συναισθήματα, οι επιθυμίες μας και οι ανάγκες μας, αλλά νοιαζόμαστε και για τα άλλα όντα του πλανήτη. Δεν μας αρέσει να χάνει τη ζωή του ένα άλλο ον απλώς και μόνο επειδή γουστάρουμε να φάμε ένα κεμπάπ. Το πώς μεγαλώνουν και το πώς σκοτώνονται τα ζώα κρατιέται επτασφράγιστο μυστικό, κυρίως επειδή, αν ο κόσμος ήξερε την αλήθεια, δεν θα την ανεχόταν με τίποτα!

Πάμε λίγο στα ιατρικά. Παρ’ ότι, λοιπόν, οι γιατροί σού είπαν να παρατήσεις τελείως τη μουσική και τις ζωντανές εμφανίσεις, εσύ συνεχίζεις – και ευτυχώς έρχεσαι και στην Αθήνα. Γιατί όμως;

Απλό: Επειδή η μουσική είναι ο μοναδικός λόγος της ύπαρξής μου. Είναι το μόνο πράγμα που με κρατάει ζωντανό. Δεν έχω απολύτως κανέναν άλλο λόγο για να ζω.

 

O Morrissey στο LIFO.gr: «Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι» Facebook Twitter
Δεν ξέρω τι είναι αυτό που «όλοι ήξεραν». Ότι κάποτε θα πεθάνω; Αφού είμαστε όλοι στην ίδια ακριβώς θέση! Θα μπορούσαμε να πεθάνουμε οποιαδήποτε στιγμή, όλοι μας. Και κάποτε θα γίνει. Στην πραγματικότητα, δεν είναι κάτι που κάποιος από μας θα καταφέρει να αποφύγει. Δεν διαφέρω σε τίποτα από όλους εσάς... Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

Και σχετικά με τον καρκίνο σου: το περίμενες ότι θα ήσουν τόσο δυνατός και γενναίος;

Κοίτα, δεν θεωρώ τον εαυτό μου ούτε γενναίο, ούτε δυνατό, απλώς δεν έχω κανένα άλλο δέσιμο με τη ζωή, πέρα απ’ τη μουσική...

Ήταν περίεργη η περίοδος μετά τη δημοσίευση της συνέντευξης στην οποία ανοίχτηκες για την ασθένειά σου και πλέον «όλοι ήξεραν»;

Χμ... Δεν ξέρω τι είναι αυτό που «όλοι ήξεραν». Ότι κάποτε θα πεθάνω; Αφού είμαστε όλοι στην ίδια ακριβώς θέση! Θα μπορούσαμε να πεθάνουμε οποιαδήποτε στιγμή, όλοι μας. Και κάποτε θα γίνει. Στην πραγματικότητα, δεν είναι κάτι που κάποιος από μας θα καταφέρει να αποφύγει. Δεν διαφέρω σε τίποτα από όλους εσάς...

Τι σε εμπνέει να γράφεις τραγούδια;

Πάντα παρακολουθώ με μεγάλη ένταση όλους όσους είναι γύρω μου και ό,τι συμβαίνει πλάι μου. Το να γράφεις είναι ένας αγώνας ενάντια στον χρόνο, και όπως ξέρουμε ο χρόνος κυλάει εξοργιστικά αργά. Μη νομίζεις, πάντως, πως εμείς που είμαστε μεσήλικες (ή κάποιοι που είναι ηλικιωμένοι) ήταν πάντα έτσι...

 

Η επιτυχία μου δεν είναι κατασκευασμένη από δισκογραφικές και διαφημιστικές –μάλλον το αντίθετο!– και κατορθώνω να τα πηγαίνω καλά, παρά τις αντιξοότητες. Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι

Δηλαδή;

Τους εμφανίστηκε ξαφνικά αυτή η αγωνία για τον χρόνο και τους είναι κάτι το καινούργιο. Εξάλλου, στο μυαλό μας όλοι παραμένουμε 27 για πάντα, σε όλη μας τη ζωή...

Γιατί είναι τόσο δύσκολο για τις δισκογραφικές να σου προσφέρουν μια συμφωνία που θα σε ικανοποιεί; Πώς αντέχεις το γεγονός ότι ενώ έχεις μουσική έτοιμη, κάθε φορά σού βγαίνει η πίστη μέχρι να συνεννοηθείς με μερικούς κρετίνους της μουσικής βιομηχανίας;

Λοιπόν... Η δυσκολία προκύπτει όταν οι δισκογραφικές προτείνουν εξαιρετικά ντροπιαστικές ιδέες για την προώθηση των άλμπουμ, που φυσικά οι ίδιες θεωρούν ότι είναι καταπληκτικές! Κατευθείαν εγώ κάνω πίσω, επειδή απλώς δεν μπορώ να κάνω τίποτα, αν δεν νιώθω ότι είναι ταιριαστό και σωστό για τη μουσική. Κι όταν διαφωνείς με μια εταιρεία, το παίρνουν πολύ προσωπικά: Νομίζουν ότι τους λες πως ξέρεις καλύτερα τη δουλειά τους απ’ ό,τι οι ίδιοι...

Και με τον πιο πρόσφατο δίσκο, το υπέροχο «World peace is none of your business», τι έγινε;

Να σου πω για την τελευταία μου εμπειρία: ο επικεφαλής της εταιρείας είχε τόσο τεράστιο εγώ, που τελικά με μίσησε επειδή απέρριψα κάποιες απ’ τις ιδέες του (μία απ’ αυτές ήταν να συνεργαστώ με έναν σκηνοθέτη βιντεοκλίπ που είχε γίνει γνωστός για διαφημίσεις των McDonald’s). Όταν, λοιπόν, αντέδρασα, αποφάσισε να με ξεφορτωθεί, απ’ ό,τι φαίνεται. Δεν τους νοιάζει η ποιότητα της μουσικής, ούτε καν η ίδια η μουσική. Η βασική τους προτεραιότητα είναι η ματαιοδοξία τους – και ο καλλιτέχνης είναι απλώς μια μικροσκοπική λεπτομέρεια.

Έχεις έρθει πολλές φορές στην Αθήνα (και στη Θεσσαλονίκη). Πώς νιώθεις για την αγάπη που εισπράττεις εδώ;

Είναι πάντα μεγάλη μου χαρά όταν έρχομαι και σημαίνει πραγματικά πολλά για μένα το ότι με ξέρει τόσος κόσμος στην Ελλάδα. Η επιτυχία μου δεν είναι κατασκευασμένη από δισκογραφικές και διαφημιστικές –μάλλον το αντίθετο!– και κατορθώνω να τα πηγαίνω καλά, παρά τις αντιξοότητες. Είμαι ένας από σας, δεν είμαι ψωνισμένος σελέμπριτι. Είμαι του λαού. Δεν είμαι διαφημιστικό κόλπο που «έπιασε». Δεν παίρνω βραβεία απ’ τη μουσική βιομηχανία. Νοιάζομαι μόνο για τη μουσική και τους ανθρώπους που την απολαμβάνουν. Και, παρ’ ότι θεωρώ πως δεν είμαι εγωμανής, γνωρίζω την όποια αξία μου και οι άνθρωποι την αναγνωρίζουν κι εκείνοι, ακόμα κι αν η μουσική βιομηχανία κάνει ότι δεν τη βλέπει...

 

Ο Morissey στην Αθήνα

Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου

Η συναυλία ξεκινά στις 21.00

Γήπεδο Tae Kwon Do

Φάληρο

21:00

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

3 σχόλια