Τα λαϊκά ακρογιάλια της Αθήνας

Τα λαϊκά ακρογιάλια της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
1

Ραφήνα/ Μάτι / Ζούμπερι

Εδώ βρίσκονται πολλές κλασικές παραθεριστικές κατοικίες των Αθηναίων από τη δεκαετία του '70 και μετά. Η περιοχή αποπνέει την οικογενειακή εσάνς της δεκαετίας του '70 - σπίτια με γκαζόν και λιθόχτιστα μονοπάτια (περιμένει κανείς να ξεπηδήσει η Χλόη Λιάσκου με κλαρωτό φόρεμα και να χορέψει το χάλι γκάλι) και άσπρες κούνιες με φερ φορζέ. Να σημειωθεί πως πολύς κόσμος μένει πια εδώ μόνιμα, ειδικά τα τελευταία χρόνια. Οι παραλίες είναι μάλλον βραχώδεις, χωρίς να λείπει και η αμμουδιά βέβαια. Στο Μάτι και στη Ραφήνα βρίσκει κανείς κολπίσκους και λιμανάκια με κόκκινο χώμα και πεύκα. Στο περίφημο Κόκκινο Λιμανάκι της Ραφήνας έμαθαν κολύμπι χιλιάδες παιδάκια στη δεκαετία του '80 και του '90 - υποθέτουμε ότι άλλα τόσα μπρατσάκια αρμενίζουν ακόμα στο πέλαγο. Να σημειωθεί, πάντως, πως στο Κόκκινο Λιμανάκι, αντί για οικογενειακή ψαροταβέρνα με παιδάκια που ουρλιάζουν κάτω από τα τραπέζια, βρίσκεται πλέον το εστιατόριο Μπαλκόνι. Στο Ζούμπερι, πάλι, βρίσκεται ένα από τα παλιότερα beach bar της Αθήνας, το La Costa (πριν ο Σχοινιάς αρχίσει να μοιάζει με θεματικό πάρκο, το La Costa ζούσε και βασίλευε) με παραλία και φοίνικες - αν τα ξύλινα πατώματα είχαν στόμα να μιλήσουν, θα πέφταμε όλοι να πεθάνουμε από την ντροπή μας. Όσο για το Μάτι, αξέχαστο μας έχει μείνει το θερινό σινεμά Μαϊάμι (προφέρεται και «Ματάμι» από τους γνώστες) και το μπαρ ο Φάρος, που δίνει έστω και μια μικρή ψευδαίσθηση ότι είναι κανείς σε νησί.

Τα λαϊκά ακρογιάλια της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

 

Λούτσα

Στη Λούτσα πήγαιναν για μπάνιο οι κόρες του απόστρατου κ. Χαρίλαου στη Θεία από το Σικάγο. Πρόκειται για το παλαιότερο ίσως θέρετρο της Αθήνας. Εδώ βρίσκονται «τα μπάνια του λαού». Στη Λούτσα ζωντανεύουν όλα τα κλισέ του αθάνατου ελληνικού καλοκαιριού: γιαγιάδες με εγγονάκια που πλένουν τα πόδια τους μισοχωμένες στην άμμο, κρατώντας τάπερ με κεφτεδάκια, οικογένειες που κάνουν τσιμπούσι ολόκληρο με μπίρες και γραβιέρα πριν γυρίσουν σε κάποιο διαμέρισμα πολυκατοικίας, δίπλα στη θάλασσα. Τα βράδια η Λούτσα γεμίζει φωσφοριζέ ταμπέλες και άσπρες γάζες που ανεμίζουν δίπλα από πετρόχτιστα σιντριβάνια και ουφάδικα με μπιλιάρδα. Αξέχαστο παραμένει το κοτοπουλάδικο με τη ροζ νέον ταμπέλα «Crazy Chicken». Δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχει γκρουπ στο Facebook με τίτλο «Secret Loutsa».

Τα λαϊκά ακρογιάλια της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Ανάβυσσος / Σαρωνίδα / Παλαιά Φωκαία

Πρόκειται για τα πιο ανερχόμενα αθηναϊκά θέρετρα των τελευταίων χρόνων. Μέχρι τώρα η Σαρωνίδα, η Ανάβυσσος και η Παλαιά Φωκαία ήταν «μαζεμένοι» τόποι παραθερισμού της μεσοαστικής Αθήνας με μπόλικη άπλα. Η μόδα της Αναβύσσου και της Σαρωνίδας είναι σχετικά πρόσφατη, κυρίως γιατί τις ανακάλυψαν οι Αθηναίοι για μπάνιο. Από τότε χτίζονται συνεχώς. Η διαδρομή προς το Σούνιο που «πιάνει» και τις τρεις περιοχές (Σαρωνίδα, Ανάβυσσος, Παλαιά Φωκαία) είναι από τις πιο όμορφες της Αττικής, κυρίως γιατί ο ορίζοντας παραμένει ανοιχτός και η ακτή είναι ακριβώς δίπλα στον δρόμο. Τα τελευταία χρόνια η Ανάβυσσος γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη, ειδικά η περιοχή του Αγίου Νικολάου με το εκκλησάκι - χάρη στο beach bar, το οποίο μαζεύει πλέον πάρα πολύ κόσμο, ενώ στις ταβέρνες της Παλαιάς Φωκαίας (το περίφημο «Ηλιοβασίλεμα», ας πούμε) επικρατεί πλέον πανικός.

Τα λαϊκά ακρογιάλια της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Πόρτο Ράφτη

To Πόρτο Ράφτη είναι από αυτές τις περιοχές που έγιναν αθηναϊκό προάστιο από τη μια μέρα στην άλλη χάρη στην Αττική Οδό, χωρίς όμως να έχουν τις απαραίτητες υποδομές για κάτι τέτοιο - οικοδομικά επικρατεί ένα ελαφρύ χάος, με τον καθένα να χτίζει περίπου ό,τι θέλει. Οι παραλίες εδώ, πάντως, παραμένουν πολύ καθαρές, ειδικά σε σχέση με τις υπόλοιπες παραλίες της ανατολικής Αττικής. Η Ερωτοσπηλιά, η Αγία Μαρίνα, ο Άγιος Σπυρίδωνας και το Αυλάκι έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλείς με τα χρόνια - ειδικά η Ερωτοσπηλιά (που έχει αποκτήσει πλέον και beach bar), ενώ η ίδια η μαρίνα του Πόρτο Ράφτη έχει γίνει υπερ-κοσμική, με γνωστές αλυσίδες φαγητού. Σταθερή και κλασική αξία παραμένει η ψαροταβέρνα με το μυθικό όνομα «Ο Μπιμπίκος».

Τα λαϊκά ακρογιάλια της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Νέα Μάκρη

Από τις λίγες παραθεριστικές περιοχές των Αθηναίων που ξεκίνησαν ως προσφυγογειτονιά, μιας και εδώ πρωτοεγκαταστάθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μάκρη και το Λιβίσι της Μικράς Ασίας μετά την καταστροφή του 1922. Μετά από 80 χρόνια η Νέα Μάκρη ζει και βασιλεύει, πολύ πιο άναρχα δομημένη βέβαια (να 'ναι καλά τα σούπερ μάρκετ και τα φαστφουντάδικα) από το γειτονικό Ζούμπερι ή το Μάτι. Το θερινό Σίσσυ είναι το κεντρικό σημείο και οι μπόλικες ταβέρνες με έμφαση στο κρέας ο συνήθης προορισμός (τα σουβλάκια στην πλατεία συστήνονται πάραυτα). Είναι απρόβλεπτη, καθώς βλέπεις σπιτάκια με ασβεστωμένες αυλές πλάι πλάι με ροζ βίλες μέσα στα στάχια. Η δημοτική παραλία είναι από τις πιο καλά ρυμοτομημένες της Αθήνας και μια ήσυχη εναλλακτική λύση για όσους δεν αντέχουν τον Σχοινιά, με τσιμεντένια παγκάκια με τους φοίνικες και τις ψάθινες ομπρέλες στην άμμο. Όμως, όπως όλες οι παραλίες, σε αυτήν τη πλευρά της Αττικής τα νερά έχουν τη γνωστή θολούρα. (Προσοχή, επίσης, στον φραπέ απ' την ξύλινη καντίνα της παραλίας, πρόκειται περί στούκας). Το αλλόκοτο θέαμα της περιοχής είναι σίγουρα ο Ναός του Όσιρι και της Ίσιδας - ιερό της ρωμαϊκής εποχής προς τιμήν αιγυπτιακών θεοτήτων. Είναι κλειστό για το κοινό, αλλά εύκολα μπορεί κανείς να κατασκοπεύσει τα αιγυπτιακά αγάλματα. Κλείνοντας, καλό θα ήταν να καταγραφεί η αιώνια έχθρα με τους αγρότες και τα φυτώρια του Μαραθώνα. Ο τοπικισμός ζει και βασιλεύει - μιας και συμφωνά με τους Μακρηνούς, οι Μαραθωνίτες είναι «αγγουροπαραγωγοί» και «κολοκυθοπαραγωγοί». Χμμμ...

Τα λαϊκά ακρογιάλια της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

Βάρκιζα - Βουλιαγμένη - Καβούρι

Προάστια αμερικάνικου τύπου με βίλες παραθερισμού που θυμίζουν έντονα ταινίες όπως η Αναζήτηση - καμπάνες στον Αστέρα Βουλιαγμένης, αμερικάνικες βάσεις, ξένοι πράκτορες και η Έλενα Ναθαναήλ να οδηγεί πολύ γρήγορα ένα κίτρινο κάμπριο. Παρά το γεγονός ότι οι βάσεις δεν υπάρχουν, η αμερικάνικη παρουσία παραμένει έντονη, ειδικά στη Βουλιαγμένη, που θυμίζει έντονα προάστιο αμερικάνικου τύπου, με βίλες και γκαζόν. Είναι δύσκολο να πας οπουδήποτε χωρίς αυτοκίνητο κι είναι και εύκολο να χαθείς Το προσκύνημα των Αθηναίων παραμένει το ίδιο πάντως: όλοι αργά ή γρήγορα σπεύδουν στην Aqua Marina για να φάνε παλιομοδίτικα γλυκά όπως Σικάγο και Πες Μελμπά, ενώ πλέον η περιοχή έχει σειρά εστιατορίων, με το Waffle House να κρατάει τα ηνία. Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στον Αστέρα Βουλιαγμένης - πρόκειται οπωσδήποτε για την πιο ακριβή παραλία της Αττικής, μέρος που μαζεύει πλούσιους, διάσημους (και όσους θα επιθυμούσαν διακαώς να είναι) με θρυλικές-μυθικές καμπάνες και ακόμα πιο θρυλικές μυθικές τυρόπιτες. Κανείς δεν ξεχνά, επίσης, τα περίφημα Λιμανάκια Βουλιαγμένης, τόπο οργίων και πατητών (ποτέ δεν πατώνει κανείς εδώ).

Τα λαϊκά ακρογιάλια της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
Θέματα
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Καβάφης μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών

Ο Καβάφης ανάμεσά μας / Ο Καβάφης μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών

Τι μπορεί να σημαίνει σήμερα ο Καβάφης για έναν σκηνοθέτη και μια εικαστικό; Πώς «διαβάζεται» η μορφή του μέσα από το βλέμμα δύο σύγχρονων δημιουργών με διαφορετικές διαδρομές; Ο σκηνοθέτης Αριστοτέλης Μαραγκός, με διεθνή εμπειρία, και η εικαστικός Farida El Gazzar, με κοσμοπολίτικη πορεία, αντλούν έμπνευση από τον ποιητή, τη σχέση τους με την Αλεξάνδρεια και τα ευρήματα του Αρχείου Καβάφη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Lifo Videos / Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Ο παίκτης της Κηφισιάς θυμάται την καθημερινότητά του στη Φωκίωνος Νέγρη, εξηγεί γιατί μπήκε στο ποδόσφαιρο και περιγράφει την εμπειρία του από τον ρατσισμό που επικρατεί στα γήπεδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Lifo Videos / Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Ο αρθρογράφος της LIFO σχολιάζει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις κινήσεις του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία νέων κομμάτων και εξηγεί γιατί «οι ικανοί δεν μπαίνουν πια στην πολιτική».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

σχόλια

1 σχόλια