Σπαρτιάτες, Νίκη, Πλεύση – και η ηδονή του αλλόκοτου

Ναζιστικό πορνό. Από τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο Facebook Twitter
8

ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ η υπερπροβολή που γίνεται τον τελευταίο καιρό στις μαύρες σαν κατράμι απόψεις των Σπαρτιατών και της Νίκης δεν οφείλεται μόνο στην έκπληξη και τον φόβο που προκαλούν. Ούτε οι πολλές φωτογραφίες του Μπιμπίλα και της τραγουδίστριας με το ντεκολτέ δημοσιεύονται ακριβώς από αγανάκτηση για το trash.

Η τόση προβολή οφείλεται και σε ένα είδος ηδονής – νοσηρή περιέργεια για το ηθικά ακραίο, τρολάρουμε και σπάμε πλάκα να κυλήσει η μέρα, εύκολα κλικ στην καταβόθρα του Google Discover (που προωθεί αποκλειστικά κίτρινη θεματολογία).

Τα φαινόμενα αυτά, που σχετίζονται με τα χαμηλά ένστικτα, «χτυπάνε» σε πολλά μαζί σκοτεινά σημεία: οι φασίστες δίνουν πρόσωπο στην εκάστοτε ορμή του θανάτου που έχει μια κοινωνία, στη λατρεία προς τα άκρα που ενδεχομένως νιώθουν μερικοί (θυμηθείτε την ερεθισμένη αλληλογραφία που παίρνουν πολλοί βιαστές και σίριαλ κίλερς στις φυλακές)· οι δε ελαφρές περσόνες γίνονται για τη μεγάλη μάζα κάτι σαν το δουλικό της μαντάμ Σουσούς: το περιφρονημένο «άλλο» που δια της συγκρίσεως ανεβάζει το στάτους της (εξίσου εξαθλιωμένης) κυράς του. 

Πιστέυω ότι τέτοιοι άνθρωποι πρέπει να απομονωθούν, να μην τους μιλάει κανείς, να μην αναμεταδίδει κανείς τις επίτηδες προκλητικές ανοησίες τους. Να γυρίσουν στις καταπακτές τους, με τα γελοία σύμβολα, τα παραστρατιωτικά τάγματα, τις ανελλήνιστες ελληνικούρες τους. Και να βυθιστούν στη λήθη της κιτς κόλασής τους, τα παρδαλά παιδιά του μίστερ Μπούτια, που θέλουν να σώσουν το έθνος, όταν δεν μπορούν να διασώσουν λίγα ψίχουλα σοβαρότητας.

Μερικοί λένε ότι για να εξημερωθεί αυτή η ηδονή του αλλόκοτου πρέπει το σύστημα να αφήνει αυτά τα ηθικά ή αισθητικά ζιζάνια να κηπεύονται στον φιλόξενο κήπο της δημοκρατίας και των media. Ό,τι δεν μπορείς να πολεμήσεις, το ενσωματώνεις. Kι αυτό γλυκαίνεται, ρίχνει τ' αγκάθια του σαν λέπια, η οκνή διαδικασία το αποκοιμίζει.

Έχω την αντίθετη όποψη. Θεωρώ ότι το ρητό «Διαφωνώ μαζί σου, αλλά θα υπερασπιστώ έως θανάτου το δικαίωμά σου να μιλάς» είναι η κερκόπορτα, μέσα από την οποία, ιστορικά, αυτές οι δύο δημοκρατικές νόσοι, οι Αδόλφοι και οι Τσιτσιολίνες, ανέβηκαν στο βάθρο της (ανυπεράσπιστης από την πολλή δημοκρατία) Δημοκρατίας για να τη μαγαρίσουν. Ή να τη δολοφονήσουν.

Είμαι υπέρ της αυστηρής πόρτας. Όταν οι φασίστες μιλούν, δεν θέλω να τους ακούω. Κάτι παραπάνω: Πιστεύω ότι θα ήταν χρήσιμο τέτοιοι άνθρωποι να απομονωθούν, να μην τους μιλάει κανείς, να μην αναμεταδίδει κανείς τις επίτηδες προκλητικές ανοησίες τους. Να γυρίσουν στις καταπακτές τους, με τα γελοία σύμβολα, τα παραστρατιωτικά τάγματα, τις φαιδρές πυραμίδες, τις ανελλήνιστες ελληνικούρες τους. Και να βυθιστούν στη λήθη της κιτς κόλασής τους, τα παρδαλά παιδιά του μίστερ Μπούτια, που θέλουν να σώσουν το έθνος, όταν δεν μπορούν να διασώσουν λίγα ψίχουλα σοβαρότητας.

Για αυτό και το LIFO.gr απο δω και πέρα θα φιλτράρει πολύ προσεκτικά τι περνάει από τo φαιό ή φαιδρό προμόσιον τους. Τα media ζουν πλέον μέσα στη γουορχολική συνθήκη: ακόμη και η αρνητική δημοσιότητα ανεβάζει τις μετοχές σου, αφού για να επιπλέεις στη θάλασσα της ανωνυμίας, ξεχωρίζεις, οπότε είσαι εμπορεύσιμος, οπότε αξίζεις.

Οπότε κριτική και ανάλυση ναι, προβολή όχι.

Οπτική Γωνία
8

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ