O Χίτσκοκ για τις ταινίες του

O Χίτσκοκ για τις ταινίες του Facebook Twitter
O Άλφρεντ Χίτσκοκ με τον Φρανσουά Τριφό.
1

Η ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ, η αυτοπεποίθηση και το φλέγμα που διακατέχουν τον Χίτσκοκ στην αποτίμηση του έργου του μας ξαναθυμίζουν τον σκηνοθέτη που δεν μάσαγε τα λόγια του, γνώριζε ακριβώς τι ήθελε όταν πήγαινε στο πλατό και ποια πράγματα δεν του είχαν βγει όπως τα είχε υπολογίσει.

Η ταβέρνα της Τζαμάικα

Ο Τσαρλς Λότον ήταν ένας αξιαγάπητος χιουμορίστας. Όταν αρχίσαμε την ταινία με παρακάλεσε να του τραβώ μόνο κοντινά πλάνα, γιατί δεν είχε βρει ακόμη με τι τρόπο θα περπατούσε όταν έπρεπε να διασχίσει το ντεκόρ. Έπειτα από δέκα μέρες έρχεται και μου λέει: «Το βρήκα!». Και άρχισε να περπατάει, σφυρίζοντας και ακολουθώντας τον ρυθμό ενός γερμανικού βαλς που του είχε έρθει στο μυαλό. Το θυμάμαι πολύ καλά, αφήστε με να σας το δείξω. Θαυμάσιο; Ίσως, αλλά δεν ήταν σοβαρό και δεν μου αρέσει να δουλεύω με αυτό τον τρόπο. Δεν ήταν πραγματικός επαγγελματίας.

O Χίτσκοκ για τις ταινίες του Facebook Twitter

Ρεβέκκα

Η μεταφορά του μυθιστορήματος της Δάφνη ντι Μοριέ ήταν πολύ πιστή, γιατί ο (παραγωγός) Σέλζνικ, που μόλις είχε τελειώσει το Όσα παίρνει ο άνεμος, πίστευε πως οι άνθρωποι εξαγριώνονται όταν αλλοιώνεις ένα μυθιστόρημα. Ξέρετε φυσικά την ιστορία με τις δύο γίδες που έτρωγαν τις μπομπίνες μιας ταινίας που βασιζόταν σε κάποιο μυθιστόρημα και η μία λέει στην άλλη: «εγώ προτιμώ το βιβλίο»...

Στον ίσκιο του θανάτου

Συνήθως παίζω κάποιον περαστικό, αλλά πώς να βάλω περαστικούς στον ωκεανό! Σκέφτηκα να είμαι ένα πτώμα που επιπλέει λίγο μακρύτερα από τη λέμβο, αλλά φοβήθηκα μην πνιγώ στ' αλήθεια! Από την άλλη μεριά, ήταν αδύνατο να παίξω κάποιον από τους εννιά επιζώντες, γιατί όλους αυτούς τους ρόλους έπρεπε να τους ερμηνεύσουν ηθοποιοί. Τελικά, μου ήρθε μια καταπληκτική ιδέα! Την εποχή εκείνη έκανα μια αυστηρότατη δίαιτα με στόχο να χάσω πενήντα κιλά, για να κατέβω από τα εκατόν πενήντα στα εκατό. Αποφάσισα, λοιπόν, να απαθανατίσω το αδυνάτισμά μου και ταυτόχρονα να παίξω τον ρόλο μου, ποζάροντας «πριν» και «μετά» τη δίαιτα αδυνατίσματος. Αυτές οι φωτογραφίες φαίνονται στην εφημερίδα ως διαφήμιση για ένα φανταστικό φάρμακο, το Ρεντούκο [...]. Αυτός ο ρόλος ήταν μεγάλη επιτυχία.

O Χίτσκοκ για τις ταινίες του Facebook Twitter

Υπόθεση Παραντάιν

Ας εξετάσουμε τώρα τα πιο φανερά ελαττώματα της ταινίας. Πρώτα-πρώτα, νομίζω πως ο Γκρέγκορι Πεκ δεν ήταν ο κατάλληλος για τον ρόλο του Βρετανού δικηγόρου, γιατί οι Βρετανοί δικηγόροι είναι άτομα καλλιεργημένα και προέρχονται από ανώτερες τάξεις. Θα έπαιρνα τον Λόρενς Ολίβιε. Σκέφτηκα, επίσης, τον Ρόναλντ Κόλμαν. Για τον γυναικείο ρόλο ελπίζαμε για ένα διάστημα να έχουμε την Γκρέτα Γκάρμπο. Θα ήταν η επιστροφή της στην οθόνη. Αλλά το χειρότερο λάθος στη διανομή των ρόλων ήταν η επιλογή του Λουί Ζουρντάν γιαν το ρόλο του σταβλίτη.

O Χίτσκοκ για τις ταινίες του Facebook Twitter

Υπόθεση Νοτόριους

Η Ίνγκριντ Μπέργκμαν και ο Κλοντ Ρέινς ήταν ένα πολύ καλό ζευγάρι, αλλά στα κοντινά πλάνα η διαφορά ύψους ήταν τόσο έντονη, που για να φανούν και οι δύο στο πλάνο θα έπρεπε κάθε φορά να ανεβάζουμε τον Ρέινς σε ένα σκαμνάκι. Σε μια στιγμή τους βλέπουμε να πλησιάζουν ο ένας τον άλλο. Αλλά καθώς συνέβαινε αυτό χάρη σ' ένα πανοραμίκ, ήταν αδύνατο ν' ανεβάσουμε ξαφνικά τον Κλοντ Ρέινς σε σκαμνί. Γι' αυτό χρειάστηκε να φτιάξουμε ένα ψεύτικο πάτωμα, που ανέβαινε σιγά-σιγά!

Τηλεφωνήσατε Ασφάλεια Αμέσου Δράσεως

Όταν γύριζα την ταινία, δεν βγήκα από το ντεκόρ παρά ελάχιστο χρονικό διάστημα, δυο ή τρεις φορές μόνον, όταν, για παράδειγμα, ο επιθεωρητής έπρεπε να εξακριβώσει κάτι. Ζήτησα, μάλιστα, ένα πραγματικό πάτωμα, ώστε ν' ακούγονται τα βήματα. Με λίγα λόγια, υπογράμμισα τη θεατρική πλευρά του έργου.

O Χίτσκοκ για τις ταινίες του Facebook Twitter

Σιωπηλός Μάρτυρας

Ας το πούμε ξεκάθαρα: Ο Τζίμι Στιούαρτ είναι ηδονοβλεψίας. Θυμάμαι τι είχε πει ένας κριτικός πάνω σε αυτό. Η δεσποινίς Λεζέν έγραψε στον «London Observer» ότι ο Σιωπηλός Μάρτυς ήταν μια «απαίσια» ταινία επειδή έδειχνε έναν τύπο να παρακολουθεί διαρκώς από το παράθυρο τι γίνεται έξω. Πού είναι το απαίσιο; Ναι, ο άνθρωπος αυτός ήταν ένας ηδονοβλεψίας. Σάμπως όλοι δεν είμαστε;

Το κυνήγι του κλέφτη

Όταν ασχολούμαι στον κινηματογράφο με το σεξ, δεν ξεχνώ πως ακόμα κι εδώ το σασπένς είναι πάνω απ' όλα. Αν το σεξ είναι πολύ φανερό, πολύ άμεσο, το σασπένς χάνεται. Γιατί διαλέγω πάντα ξανθές και εξεζητημένες ηθοποιούς; Ψάχνω για γυναίκες του καλού κόσμου, αληθινές κυρίες, που στο κρεβάτι γίνονται πουτάνες. Η καημένη η Μέριλιν Μονρόε είχε το σεξ γραμμένο σε όλο της το πρόσωπο. Το ίδιο και η Μπριζίτ Μπαρντό. Δεν το βρίσκω καθόλου λεπτό αυτό.

Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά

Παρά κάποιες ομοιότητες, διαφέρουν πολύ μεταξύ τους. Στον Άνθρωπο που γνώριζε πολλά ο Τζίμι Στιούαρτ υποδυόταν έναν ήσυχο και τίμιο άνθρωπο. Ο Κάρι Γκραντ δεν θα μπορούσε να τον δώσει με τον ίδιο τρόπο. Αν τον χρησιμοποιούσα σε αυτή την ταινία, ο χαρακτήρας θα ήταν εντελώς διαφορετικός.

Ο δεσμώτης του ιλίγγου

Η δεσποινίς Νόβακ έφτασε στο πλατό με ένα σωρό ιδέες, που δυστυχώς δεν μπορούσα να συμμεριστώ. Ποτέ δεν τσακώνομαι με έναν ηθοποιό στη διάρκεια των λήψεων. Δεν υπάρχει λόγος να ανακατεύουμε τους ηλεκτρολόγους στα προβλήματά μας. Πήγα και βρήκα τη δεσποινίδα Νόβακ στο καμαρίνι της και της εξήγησα ποια φορέματα έπρεπε να φορέσει και πώς έπρεπε να είναι χτενισμένη. Ήταν όλα αυτά που είχα σκεφτεί εδώ και μήνες. Της έδωσα να καταλάβει πως η ιστορία της ταινίας με ενδιέφερε πολύ λιγότερο από το τελικό οπτικό αποτέλεσμα που θα έδινε ο ηθοποιός στην οθόνη, κατά ην προβολή της ταινίας.

Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων

Ήθελα να αντιδράσω στο παλιό κλισέ με τον άνθρωπο που έρχεται σ' ένα μέρος όπου πρόκειται να τον σκοτώσουν. Τι κάνουν συνήθως; Μια νύχτα σκοτεινή, σ' ένα στενό σταυροδρόμι της πόλης, το θύμα περιμένει όρθιο κάτω από το φως μιας λάμπας του δρόμου. Ο δρόμος είναι ακόμα υγρός από μια πρόσφατη βροχή. Γκρο πλαν μιας μαύρης γάτας που τρέχει φοβισμένη. Πλάνο ενός παραθύρου, κάποιος τραβάει την κουρτίνα για να δει έξω. Μια μαύρη λιμουζίνα πλησιάζει αργά κ.λπ. κ.λπ. Αναρωτήθηκα ποιο θα ήταν το αντίθετο μιας τέτοιας σκηνής. Μια έρημος, ήλιος, χωρίς μουσική, ούτε μαύρη γάτα, ούτε μυστηριώδη πρόσωπα πίσω από παράθυρα!

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Queer Χόλιγουντ: Κάρι Γκραντ και Ράντολφ Σκοτ, ένας μεγάλος έρωτας;

Lgbtqi+ / Κάρι Γκραντ και Ράντολφ Σκοτ: Ένας μεγάλος έρωτας ή μόνο φίλοι;

Σε μια εποχή που το Χόλιγουντ απαγόρευε κάθε αναφορά σε οτιδήποτε queer και οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις διώκονταν ως κακούργημα στις ΗΠΑ, δύο αχώριστοι κινηματογραφικοί σταρ ζούσαν τη ζωή τους σαν να μη νοιάζονταν για τα σχόλια που γίνονταν γι’ αυτούς.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια