TO BLOG ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΒΕΡΗ
Facebook Twitter

What’s Ours

What’s Ours


Οι φωτογραφίες της Myriam Boulos διερευνούν τα πορώδη όρια μεταξύ της καθημερινής ζωής και της επαναστατικής ρήξης.

Myriam Boulos, What’s Ours, Aperture Publication (2023). Κείμενο στα αγγλικά και τα αραβικά. 192 σελ.
 

What’s Ours Facebook Twitter

Η συγγραφέας και photo director Gem Fletcher σε μια συνομιλία με τη Λιβανέζα φωτογράφο Myriam Boulos στην πλατφόρμα του Rocket Science:
 

Gem Fletcher: Τα τελευταία έξι χρόνια ασχολείσαι με τη χώρα σου, τον Λίβανο, με σκοπό να φέρεις στο φως τη διαφθορά της κυβέρνησης, τη συνεχιζόμενη αδικία και την ερειπωμένη υποδομή της χώρας. Πώς λειτουργεί για σένα η φωτογραφία σε αυτό το πολιτικό πλαίσιο;

Myriam Boulos: Ο Λίβανος είναι μια πολύ κατακερματισμένη και αντιφατική χώρα. Αντιμετωπίζουμε την πατριαρχία, τη βία (ισραηλινά στρατιωτικά αεροπλάνα και drones εξακολουθούν να πετούν πάνω από τον Λίβανο σχεδόν κάθε μέρα), τον ρατσισμό, την ομοφοβία, τη σεξουαλική παρενόχληση και τον βιασμό (είναι παντού και δεν τιμωρείται). Βασικά, είναι οτιδήποτε έχει κανονικοποιηθεί ενώ δεν θα έπρεπε – στον Λίβανο ή στον υπόλοιπο κόσμο! Νιώθω την επείγουσα ανάγκη να μιλήσω για ζητήματα που δεν έχουν άμεσες λύσεις. Για μένα, το να τα περιγράψω με λόγια και εικόνες είναι το πρώτο μεγάλο βήμα για να αναλάβω δράση. Το να τα εξωτερικεύω είναι επίσης ένας τρόπος να είμαι μέρος της δράσης και όχι μόνο στη θέση του θύματος.

GF: Το έργο επιδιώκει να ανακαλύψει την ανθρώπινη εμπειρία. Όταν δημιουργείς το έργο, σκέφτεσαι σε κάποιο βαθμό το καθήκον του πολίτη;

MB: Είναι πολύ σημαντικό γενικά, επειδή η ιστορία μας πάντα αφηγείται, υπαγορεύεται και ελέγχεται από τα δυτικά μέσα ενημέρωσης / το δυτικό βλέμμα. Είναι επίσης σημαντικό για μένα προσωπικά, επειδή νιώθω ότι όλα έχουν να κάνουν με την ατομικότητα. Δεν υπάρχει μια απλή οπτική γωνία για την ιστορία μας. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές και αντιφατικές εμπειρίες για μια κατάσταση. Και αυτό είναι που προσπαθώ να κάνω όταν τεκμηριώνω: προσπαθώ να ακούσω και να μοιραστώ ατομικές εμπειρίες.

GF: Η πρόσφατη δουλειά σου που καταγράφει την επανάσταση στο Λίβανο σηματοδότησε μια σημαντική αλλαγή στην πρακτική σου, τόσο από φορμαλιστική όσο και από αισθητική άποψη. Ποιος ήταν ο καταλύτης για αυτό και πώς έχει εξελιχθεί η δουλειά σου από τότε;

MB: Από τις πρώτες φωτογραφίες που τράβηξα σε ηλικία 16 ετών, η προσέγγισή μου ήταν ένας συνδυασμός ντοκιμαντέρ και προσωπικής έρευνας. Φωτογράφιζα την καθημερινοτητά μου, τους φίλους και την οικογένειά μου, αλλά χρησιμοποιούσα επίσης τη φωτογραφία για να βγω από τη φυσαλλίδα μου. Όταν ξεκίνησε η επανάσταση στο Λίβανο τον Οκτώβριο του 2019, το αργό ντοκιμαντέρ που συνήθως αποτελεί την προσέγγισή μου αντικαταστάθηκε από κάτι πολύ πιο γρήγορο και με λιγότερο έλεγχο. Άρχισα να δημοσιεύω τις φωτογραφίες μου κάθε μέρα. Αυτός ο νέος ρυθμός με έκανε να αμφισβητήσω ολόκληρη την προσέγγισή μου. Άρχισα να χρησιμοποιώ τη φωτογραφία για να αμφισβητώ, να προκαλώ και να αντιστέκομαι στην κοινωνία. Το φλας μου έγινε ένα εργαλείο για να ρίχνω φως σε πράγματα που καταπιέζονται από το σύστημα. Είναι ο τρόπος μου να συμμετέχω στην επανάσταση.

GF: Αυτό που μου φαίνεται σημαντικό σε αυτό το επαναστατικό έργο είναι ότι δεν διαιωνίζει το στερεότυπο της διαμαρτυρίας, αλλά αναδεικνύει την ποικιλομορφία των εμπειριών και των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων σε μια διαμαρτυρία. Δεν είναι μια απλή σημείωση ή μια εμπειρία – τι σκεφτόσουν όταν δημιούργησες το έργο;

MB: Αυτή η περίοδος άλλαξε τη ζωή μου. Πραγματικά. Είναι περίεργο για μένα να περιγράψω πώς ένιωθα τότε όταν τραβούσα φωτογραφίες... Θέλω να πω... Μια επανάσταση γινόταν στο μυαλό μου όταν δημιουργούσα αυτές τις εικόνες. Πέρασα από τόσα πολλά (αντιφατικά) συναισθήματα. Ήμουν πραγματικά αποξενωμένη από τον εαυτό μου κατά τη διάρκεια εκείνης της χρονιάς. Με έκανε να αμφισβητήσω τα πάντα. Ποιος είμαι ως άνθρωπος και ως φωτογράφος.

GF: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο έχουν ενισχύσει το feedback και ο διάλογος με το κοινό σου είναι μια εμπειρία που σε απελευθερώνει, αλλά και σε προκαλεί. Όταν το έργο δημοσιεύθηκε στο Time Magazine, προκάλεσε τεράστια αντιπαράθεση και συζήτηση στο διαδίκτυο. Πώς αντιμετώπισες τις συνέπειες;

MB: Ουσιαστικά, υπέστη διαδικτυακό bullying από συμπολίτες μου. Ήταν μια εβδομάδα ατελείωτων μηνυμάτων που μου απευθύνονταν απευθείας όπως "marida nafsiyyan" (ψυχικά άρρωστη), "πρέπει να αυτοκτονήσεις", "chlikkeh" (πόρνη), "kalbeh" (σκύλα). Ήταν ένας εφιάλτης. Μερικοί άνθρωποι θεώρησαν ότι οι φωτογραφίες μου δεν μας αντιπροσώπευαν, εννοώντας την κοινωνία του Λιβάνου. Ο Λίβανος είναι τόσο κατακερματισμένος και αντιφατικός που προσωπικά δυσκολεύομαι να καταλάβω τι εννοούν με το "μας". Μερικές από τις φωτογραφίες μου δείχνουν τη βία της επανάστασης. Πολλοί άνθρωποι, αυτοί που με κριτικάρησαν, δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αυτό το κομμάτι της επανάστασης και, για πολλούς λόγους, δεν ήθελαν να βγει στη δημοσιότητα, δεν ήθελαν η εικόνα της επανάστασής τους και της χώρας τους να συνδέεται με τη βία. Όσο και αν καταλαβαίνω από πού προέρχεται αυτό, για μένα είναι σημαντικό να ακούω όλους τους διαφορετικούς τρόπους έκφρασης και η βία είναι σίγουρα ένας από αυτούς. Η αντίδραση ανέδειξε ζητήματα ταξικά.

GF: Πώς σε βοηθά η φωτογραφία να επεξεργάζεσαι και να μεταβολίζεις ό,τι συμβαίνει γύρω σου;

MB: Υπάρχουν τόσες πολλές αντιφατικές απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα. Από τη μία πλευρά, η φωτογραφία ήταν πάντα ο τρόπος μου να συμμετέχω στη ζωή, όπως είναι και ο τρόπος μου να συμμετέχω στην επανάσταση. Από την άλλη πλευρά, ως πολύ ευαίσθητο άτομο, το να νιώθεις τα πράγματα στην ακατέργαστη μορφή τους είναι πολύ σημαντικό, και η φωτογραφία έγινε ένα μέσο για να επιβραδύνεις τα πράγματα όταν γίνονται πολύ έντονα κατά τη διάρκεια της επανάστασης: φωτογραφίζω μια στιγμή και μετά την επεξεργάζομαι με τον δικό μου ρυθμό.

GF: Η δουλειά σου δονείται, είναι πλούσια και γεμάτη ενέργεια. Είμαι περίεργη να μάθω πώς ανέπτυξες την οπτική σου γλώσσα και πώς σκέφτεσαι την αισθητική σε σχέση με το θέμα;

MB: Η αισθητική πάντα μου επιβάλλεται.
Προέρχεται από το στομάχι. Πάντα είχα μια ιδιαίτερη σχέση με τις υφές, τα πρόσωπα, τις αντιθέσεις. Πάντα έχω την τάση να έχω πολλά στοιχεία που συνυπάρχουν σε μια εικόνα. Προσπαθώ να χρησιμοποιώ το φλας μου για να αναδείξω πράγματα που μπορεί να μην βλέπαμε χωρίς αυτό. Νομίζω ότι η εμμονή με τα πράγματα που θέλω να εξερευνήσω και η αισθητική του τελικού αποτελέσματος έρχονται φυσικά χέρι-χέρι.

GF: Πως αντιλαμβάνεσαι το κοινό σου; Και πώς θέλεις να συνομιλείς μαζί του;

MB: Να πω ότι το πρώτο μου κοινό είναι ο εαυτός μου;
Όχι, είμαι φωτογράφος επειδή έχω αυτή την ανάγκη να εκφράζω πράγματα. Και μόλις οι εικόνες μου κυκλοφορήσουν, υποθέτω ότι δεν ελέγχω ποιος θα τις δει ή όχι. Είναι σημαντικό για μένα να μην προκαλώ/σοκάρω άδικα, αλλά να επικοινωνώ. Ούτε να χαϊδεύω άλλους ανθρώπους με τις ερωτήσεις που έχω στο μυαλό μου. Και ακόμα κι αν το κοινό δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς εννοώ, είναι σημαντικό για μένα να τους κάνω να νιώσουν κάτι, ό,τι κι αν είναι αυτό, και όποιο κι αν είναι το κοινό.

GF: Ο Λίβανος βιώνει όχι μία, αλλά αρκετές κρίσεις που κατά κάποιο τρόπο είναι όλες αλληλένδετες. Στις 4 Αυγούστου 2020, μια καταστροφική έκρηξη συγκλόνισε το λιμάνι της Βηρυτού μετά την ανάφλεξη 2.750 τόνων νιτρικού αμμωνίου. Ήταν μια από τις μεγαλύτερες μη πυρηνικές εκρήξεις που έχουν καταγραφεί ποτέ και σκότωσε πάνω από 200 ανθρώπους, τραυμάτισε 6.000 και άφησε 300.000 ανθρώπους άστεγους. Πώς διαχειρίστηκες τις συνέπειες, αλλά και την επιθυμία και την πίεσή σου να εργαστείς;
 
MB: Το πρωί μετά την έκρηξη ήθελα απλώς να μείνω στο κρεβάτι και να κλάψω και να επεξεργαστώ το τραύμα. Αλλά γύρω στις 11 π.μ. τα μέσα ενημέρωσης άρχισαν να επικοινωνούν μαζί μου και ένιωσα ότι έπρεπε να χρησιμοποιήσω αυτές τις διεθνείς πλατφόρμες για να δείξω τι μας συνέβαινε, εμάς εδώ. Αυτοί οι λίγοι μήνες ήταν ένας εφιάλτης. Ήταν ένα μείγμα δακρύων και ιδρώτα και πένθους για τα πάντα και πολύ σουρεαλιστικές στιγμές καθώς συνειδητοποιούσα ότι ήμουν ακόμα ζωντανή. Προσπάθησα να πείσω τον εαυτό μου ότι η καταγραφή ήταν ένας τρόπος επεξεργασίας των πραγμάτων, αλλά μόλις σταμάτησα να φωτογραφίζω ανθρώπους και να ακούω τις μαρτυρίες τους, συνειδητοποίησα ότι ήταν βασανιστήριο να ζεις το τραύμα ξανά και ξανά μέσα από τις ιστορίες τους.

GF: Το Instagram έχει γίνει ένα σημαντικό εργαλείο για να επικοινωνείς σχετικά με τα ζητήματα που σε κάνουν να αντιδράς.
Είναι ένας χώρος όπου η τέχνη και ο ακτιβισμός σου συγκλίνουν, αλλά και ένας τρόπος για να ξεκινήσεις μια συζήτηση γύρω από τα ζωτικά ζητήματα που εξετάζεις. Πώς θα περιέγραφες τη σχέση σου με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πώς έχει εξελιχθεί;

 
MB: Το Instagram έγινε ένα είδος δημόσιου ημερολογίου για μένα, μια πλατφόρμα για να εκφράζομαι και να επικοινωνώ αυτές τις σκέψεις κυρίως μέσω εικόνων. Επίσης, ως ντροπαλό άτομο, μερικές φορές δυσκολεύομαι να διαχειριστώ την παρούσα στιγμή και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας άλλος τρόπος να είμαι παρούσα.
 
 
 
Η Myriam Boulos είναι φωτογράφος (καλλιτεχνική φωτογραφία - ντοκιμαντέρ) με έδρα τη Βηρυτό. Σπούδασε φωτογραφία στην Académie Libanaise des Beaux-Arts. Εκτός από τη συμμετοχή της σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις, το έργο της έχει παρουσιαστεί σε δύο ατομικές εκθέσεις: Dead End (2019) στο Institut Français du Liban στη Βηρυτό, μαζί με την έκδοση ενός φωτογραφικού λευκώματος με τον ίδιο τίλο και Nightshift (2015) στην Byblos Bank στη Βηρυτό. Από το 2018, η Boulos εργάζεται σε ένα νέο πρότζεκτ, με τίτλο Tenderness: Δέρμα, υφές, ίχνη κοινωνίας και καπιταλισμού στα σώματά μας, μέσα από τις οικείες μας σχέσεις και όλη την εμπειρία μας από την αγάπη. Η εικονογράφος Michèle Standjofski (1960, Βηρυτός), η ψυχολόγος Laura-Joy Boulos (1989, Βηρυτός) και η Myriam Boulos αποτελούν μαζί το The Gemini Collective.
 
Η Gem Fletcher είναι συγγραφέας, photo director και podcaster με έδρα το Λονδίνο. Η Fletcher γράφει για το British Journal of Photography, το It’s Nice that, το An0ther, το Elephant και το The Guardian. Εκτός από την τακτική της στήλη στο Creative Review, έχει γράψει δοκίμια για πολλά βιβλία καλλιτεχνών. Ως photo director του Riposte Magazine, ενός έξυπνου περιοδικού για γυναίκες, η Fletcher συνεργάζεται με ένα παγκόσμιο σύνολο εικαστικών καλλιτεχνών για να πλαισιώσει την αποστολή του Riposte, να δημιουργεί προκλητικές και συναρπαστικές ιστορίες. Η Fletcher ξεκίνησε το podcast The Messy Truth τον Απρίλιο του 2019 για να δημιουργήσει έναν διάλογο σχετικά με την περίπλοκη πραγματικότητα της δημιουργίας εικόνας. Να φέρει μεγαλύτερη διαφάνεια σε τμήματα του κλάδου που καλύπτονται από μυστήριο και να συμμετάσχει σε περίπλοκες συζητήσεις σχετικά με περίπλοκα ζητήματα, ανοίγοντας μια ευρύτερη συζήτηση για το τι σημαίνει να είσαι φωτογράφος σήμερα, όπως και γύρω από το μέλλον της οπτικής κουλτούρας.
 

 
What’s Ours Facebook Twitter
“Untitled”, 2017–2020. What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos

 
What’s Ours Facebook Twitter
Η Νουρ δεν μπορούσε να ακούσει μουσική για εβδομάδες μετά την έκρηξη. Βηρυτός, 6 Αυγούστου 2020. What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos

 
What’s Ours Facebook Twitter
What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos

 
What’s Ours Facebook Twitter
Βηρυτός, 2020. What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos

 
What’s Ours Facebook Twitter
Βηρυτός, Ιούλιος 2018. What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos

 
What’s Ours Facebook Twitter
Η γιαγιά μου στο νοσοκομείο. 15 Φεβρουαρίου 2020. What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos

 
What’s Ours Facebook Twitter
What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos

 
What’s Ours Facebook Twitter
Η φωτιά και το γυαλί μου μίλησαν περισσότερο από τα καλογραμμένα συνθήματα. Βηρυτός, 18 Οκτωβρίου 2019. What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos

 
What’s Ours Facebook Twitter
Η Ghazwa σε μια διαμαρτυρία για τα δικαιώματα των γυναικών. Sour, 23 Μαρτίου 2021. What’s Ours (Aperture ). © Myriam Boulos
Αλμανάκ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ