What’s Ours
Οι φωτογραφίες της Myriam Boulos διερευνούν τα πορώδη όρια μεταξύ της καθημερινής ζωής και της επαναστατικής ρήξης.
Myriam Boulos, What’s Ours, Aperture Publication (2023). Κείμενο στα αγγλικά και τα αραβικά. 192 σελ.

Η συγγραφέας και photo director Gem Fletcher σε μια συνομιλία με τη Λιβανέζα φωτογράφο Myriam Boulos στην πλατφόρμα του Rocket Science:
Gem Fletcher: Τα τελευταία έξι χρόνια ασχολείσαι με τη χώρα σου, τον Λίβανο, με σκοπό να φέρεις στο φως τη διαφθορά της κυβέρνησης, τη συνεχιζόμενη αδικία και την ερειπωμένη υποδομή της χώρας. Πώς λειτουργεί για σένα η φωτογραφία σε αυτό το πολιτικό πλαίσιο;
Myriam Boulos: Ο Λίβανος είναι μια πολύ κατακερματισμένη και αντιφατική χώρα. Αντιμετωπίζουμε την πατριαρχία, τη βία (ισραηλινά στρατιωτικά αεροπλάνα και drones εξακολουθούν να πετούν πάνω από τον Λίβανο σχεδόν κάθε μέρα), τον ρατσισμό, την ομοφοβία, τη σεξουαλική παρενόχληση και τον βιασμό (είναι παντού και δεν τιμωρείται). Βασικά, είναι οτιδήποτε έχει κανονικοποιηθεί ενώ δεν θα έπρεπε – στον Λίβανο ή στον υπόλοιπο κόσμο! Νιώθω την επείγουσα ανάγκη να μιλήσω για ζητήματα που δεν έχουν άμεσες λύσεις. Για μένα, το να τα περιγράψω με λόγια και εικόνες είναι το πρώτο μεγάλο βήμα για να αναλάβω δράση. Το να τα εξωτερικεύω είναι επίσης ένας τρόπος να είμαι μέρος της δράσης και όχι μόνο στη θέση του θύματος.
GF: Το έργο επιδιώκει να ανακαλύψει την ανθρώπινη εμπειρία. Όταν δημιουργείς το έργο, σκέφτεσαι σε κάποιο βαθμό το καθήκον του πολίτη;
MB: Είναι πολύ σημαντικό γενικά, επειδή η ιστορία μας πάντα αφηγείται, υπαγορεύεται και ελέγχεται από τα δυτικά μέσα ενημέρωσης / το δυτικό βλέμμα. Είναι επίσης σημαντικό για μένα προσωπικά, επειδή νιώθω ότι όλα έχουν να κάνουν με την ατομικότητα. Δεν υπάρχει μια απλή οπτική γωνία για την ιστορία μας. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές και αντιφατικές εμπειρίες για μια κατάσταση. Και αυτό είναι που προσπαθώ να κάνω όταν τεκμηριώνω: προσπαθώ να ακούσω και να μοιραστώ ατομικές εμπειρίες.
GF: Η πρόσφατη δουλειά σου που καταγράφει την επανάσταση στο Λίβανο σηματοδότησε μια σημαντική αλλαγή στην πρακτική σου, τόσο από φορμαλιστική όσο και από αισθητική άποψη. Ποιος ήταν ο καταλύτης για αυτό και πώς έχει εξελιχθεί η δουλειά σου από τότε;
MB: Από τις πρώτες φωτογραφίες που τράβηξα σε ηλικία 16 ετών, η προσέγγισή μου ήταν ένας συνδυασμός ντοκιμαντέρ και προσωπικής έρευνας. Φωτογράφιζα την καθημερινοτητά μου, τους φίλους και την οικογένειά μου, αλλά χρησιμοποιούσα επίσης τη φωτογραφία για να βγω από τη φυσαλλίδα μου. Όταν ξεκίνησε η επανάσταση στο Λίβανο τον Οκτώβριο του 2019, το αργό ντοκιμαντέρ που συνήθως αποτελεί την προσέγγισή μου αντικαταστάθηκε από κάτι πολύ πιο γρήγορο και με λιγότερο έλεγχο. Άρχισα να δημοσιεύω τις φωτογραφίες μου κάθε μέρα. Αυτός ο νέος ρυθμός με έκανε να αμφισβητήσω ολόκληρη την προσέγγισή μου. Άρχισα να χρησιμοποιώ τη φωτογραφία για να αμφισβητώ, να προκαλώ και να αντιστέκομαι στην κοινωνία. Το φλας μου έγινε ένα εργαλείο για να ρίχνω φως σε πράγματα που καταπιέζονται από το σύστημα. Είναι ο τρόπος μου να συμμετέχω στην επανάσταση.
GF: Αυτό που μου φαίνεται σημαντικό σε αυτό το επαναστατικό έργο είναι ότι δεν διαιωνίζει το στερεότυπο της διαμαρτυρίας, αλλά αναδεικνύει την ποικιλομορφία των εμπειριών και των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων σε μια διαμαρτυρία. Δεν είναι μια απλή σημείωση ή μια εμπειρία – τι σκεφτόσουν όταν δημιούργησες το έργο;
MB: Αυτή η περίοδος άλλαξε τη ζωή μου. Πραγματικά. Είναι περίεργο για μένα να περιγράψω πώς ένιωθα τότε όταν τραβούσα φωτογραφίες... Θέλω να πω... Μια επανάσταση γινόταν στο μυαλό μου όταν δημιουργούσα αυτές τις εικόνες. Πέρασα από τόσα πολλά (αντιφατικά) συναισθήματα. Ήμουν πραγματικά αποξενωμένη από τον εαυτό μου κατά τη διάρκεια εκείνης της χρονιάς. Με έκανε να αμφισβητήσω τα πάντα. Ποιος είμαι ως άνθρωπος και ως φωτογράφος.
GF: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο έχουν ενισχύσει το feedback και ο διάλογος με το κοινό σου είναι μια εμπειρία που σε απελευθερώνει, αλλά και σε προκαλεί. Όταν το έργο δημοσιεύθηκε στο Time Magazine, προκάλεσε τεράστια αντιπαράθεση και συζήτηση στο διαδίκτυο. Πώς αντιμετώπισες τις συνέπειες;
MB: Ουσιαστικά, υπέστη διαδικτυακό bullying από συμπολίτες μου. Ήταν μια εβδομάδα ατελείωτων μηνυμάτων που μου απευθύνονταν απευθείας όπως "marida nafsiyyan" (ψυχικά άρρωστη), "πρέπει να αυτοκτονήσεις", "chlikkeh" (πόρνη), "kalbeh" (σκύλα). Ήταν ένας εφιάλτης. Μερικοί άνθρωποι θεώρησαν ότι οι φωτογραφίες μου δεν μας αντιπροσώπευαν, εννοώντας την κοινωνία του Λιβάνου. Ο Λίβανος είναι τόσο κατακερματισμένος και αντιφατικός που προσωπικά δυσκολεύομαι να καταλάβω τι εννοούν με το "μας". Μερικές από τις φωτογραφίες μου δείχνουν τη βία της επανάστασης. Πολλοί άνθρωποι, αυτοί που με κριτικάρησαν, δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αυτό το κομμάτι της επανάστασης και, για πολλούς λόγους, δεν ήθελαν να βγει στη δημοσιότητα, δεν ήθελαν η εικόνα της επανάστασής τους και της χώρας τους να συνδέεται με τη βία. Όσο και αν καταλαβαίνω από πού προέρχεται αυτό, για μένα είναι σημαντικό να ακούω όλους τους διαφορετικούς τρόπους έκφρασης και η βία είναι σίγουρα ένας από αυτούς. Η αντίδραση ανέδειξε ζητήματα ταξικά.
GF: Πώς σε βοηθά η φωτογραφία να επεξεργάζεσαι και να μεταβολίζεις ό,τι συμβαίνει γύρω σου;
MB: Υπάρχουν τόσες πολλές αντιφατικές απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα. Από τη μία πλευρά, η φωτογραφία ήταν πάντα ο τρόπος μου να συμμετέχω στη ζωή, όπως είναι και ο τρόπος μου να συμμετέχω στην επανάσταση. Από την άλλη πλευρά, ως πολύ ευαίσθητο άτομο, το να νιώθεις τα πράγματα στην ακατέργαστη μορφή τους είναι πολύ σημαντικό, και η φωτογραφία έγινε ένα μέσο για να επιβραδύνεις τα πράγματα όταν γίνονται πολύ έντονα κατά τη διάρκεια της επανάστασης: φωτογραφίζω μια στιγμή και μετά την επεξεργάζομαι με τον δικό μου ρυθμό.
GF: Η δουλειά σου δονείται, είναι πλούσια και γεμάτη ενέργεια. Είμαι περίεργη να μάθω πώς ανέπτυξες την οπτική σου γλώσσα και πώς σκέφτεσαι την αισθητική σε σχέση με το θέμα;
MB: Η αισθητική πάντα μου επιβάλλεται. Προέρχεται από το στομάχι. Πάντα είχα μια ιδιαίτερη σχέση με τις υφές, τα πρόσωπα, τις αντιθέσεις. Πάντα έχω την τάση να έχω πολλά στοιχεία που συνυπάρχουν σε μια εικόνα. Προσπαθώ να χρησιμοποιώ το φλας μου για να αναδείξω πράγματα που μπορεί να μην βλέπαμε χωρίς αυτό. Νομίζω ότι η εμμονή με τα πράγματα που θέλω να εξερευνήσω και η αισθητική του τελικού αποτελέσματος έρχονται φυσικά χέρι-χέρι.
GF: Πως αντιλαμβάνεσαι το κοινό σου; Και πώς θέλεις να συνομιλείς μαζί του;
MB: Να πω ότι το πρώτο μου κοινό είναι ο εαυτός μου; Όχι, είμαι φωτογράφος επειδή έχω αυτή την ανάγκη να εκφράζω πράγματα. Και μόλις οι εικόνες μου κυκλοφορήσουν, υποθέτω ότι δεν ελέγχω ποιος θα τις δει ή όχι. Είναι σημαντικό για μένα να μην προκαλώ/σοκάρω άδικα, αλλά να επικοινωνώ. Ούτε να χαϊδεύω άλλους ανθρώπους με τις ερωτήσεις που έχω στο μυαλό μου. Και ακόμα κι αν το κοινό δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς εννοώ, είναι σημαντικό για μένα να τους κάνω να νιώσουν κάτι, ό,τι κι αν είναι αυτό, και όποιο κι αν είναι το κοινό.
GF: Το Instagram έχει γίνει ένα σημαντικό εργαλείο για να επικοινωνείς σχετικά με τα ζητήματα που σε κάνουν να αντιδράς. Είναι ένας χώρος όπου η τέχνη και ο ακτιβισμός σου συγκλίνουν, αλλά και ένας τρόπος για να ξεκινήσεις μια συζήτηση γύρω από τα ζωτικά ζητήματα που εξετάζεις. Πώς θα περιέγραφες τη σχέση σου με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πώς έχει εξελιχθεί;

