"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
0


 Σήμερα εγκαινιάζεται στο Root Artspace στο Θησείο η κοινή έκθεση πολυμέσων του αρχιτέκτονα Οδυσσέα Μουρτζούχου και της σκηνοθέτιδας Σοφίας Θεοφυλάκτου που ζει στην Νέα Υόρκη.


Η έκθεση Onvergence/Σύγκλιση διερευνά την έννοια της αυθόρμητης πνευματικής υπέρβασης στο συλλογικό επίπεδο μιας παγκόσμιας κοινωνίας. Η συμμετοχή του Οδυσσέα αποτελείται από μία σειρά ανθρωποκεντρικών φωτογραφιών τραβηγμένες σε οκτώ διαφορετικές χώρες της Ασίας και της Αφρικής την τελευταία πενταετία.


Σύμφωνα με τον ίδιο, τα πορτρέτα τού επικοινωνούν την περηφάνια, την πυγμή, και την ξεγνοιασιά των ανθρώπων που γνώρισε στα ταξίδια του. "Ελπίζω με τις εικόνες αυτές να προκαλέσω δύο παράλληλες συζητήσεις" μας λέει από το Λονδίνο όπου είναι η έδρα του τα τελευταία χρόνια.


"Η μία ξεκινά με την αμφισβήτηση της στερεοτυπικής εικόνας του θύματος που επικρατεί γι' αυτούς τους ανθρώπους στη Δύση, εικόνα που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε τα πραγματικά τους προβλήματα, ενώ η άλλη μας κάνει να αμφισβητήσουμε το δικό μας τρόπο ζωής, τις προτεραιότητες του δυτικού κόσμου, και να σκεφτούμε τι πραγματικά μας κάνει ευτυχισμένους."


Ο Οδυσσέας παρουσιάζει στο LIFO.gr το μεγαλύτερο μέρος της έκθεσης, και μας μιλάει γι' αυτήν και για τα ταξίδια του.

 

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
Ινδία


"Το 2010 ταξίδεψα στο Βιετνάμ, ήταν το πρώτο μου μεγάλο ταξίδι εκτός δυτικού κόσμου. Η διαφορετικότητα της φύσης και των ανθρώπων που γνώρισα με γοήτευσε, και η φωτογραφία ήταν η προσπάθεια μου να αποτυπώσω αυτή τη μαγεία. Ξεκίνησα να φωτογραφίζω ανθρώπους που δεν ήταν συνηθισμένοι στον φακό, με αποτέλεσμα να μην ποζάρουν καθόλου. Το αποτέλεσμα ήταν να καταφέρω να απαθανατίσω ειλικρινή βλέμματα και να καταγράψω με ακρίβεια την γνησιότητα των κοινοτήτων τους. Αυτή η γνησιότητα – που μου λείπει τόσο στο Λονδίνο- ήταν κάτι που είχα μεγάλη ανάγκη να επικοινωνώ κάθε φορά επιστρέφοντας."


Ο Οδυσσέας πέρασε το περασμένο καλοκαίρι στην Κένυα, όπου μαζί με τα μέλη της ανθρωπιστικής αρχιτεκτονικής οργάνωσης Orkidstudio σχεδίασαν και κατασκεύασαν ένα ορφανοτροφείο, ενώ παράλληλα τελούσε και χρέη επίσημου φωτογράφου της οργάνωσης.


Τον ρωτάω ποια είναι η άποψή του για την αρχιτεκτονική αστική φωτογραφία, όπως την γνωρίζουμε σήμερα. "Η αρχιτεκτονική φωτογραφία τείνει να επικεντρώνεται σε άψυχες γεωμετρίες που αποπνέουν συχνά μία απόμακρη ομορφιά αλλά στην πραγματικότητα παρουσιάζουν τους χώρους σαν να σχεδιάστηκαν για να μένουν ακατοίκητοι. Κατά τη γνώμη μου αυτό αντικατοπτρίζεται στις τάσεις της σημερινής αρχιτεκτονικής γενικότερα. Έχουμε ξεχάσει ότι σχεδιάζουμε για ανθρώπους. Εμένα από την άλλη με ενδιαφέρει το ανθρωποκεντρικό στοιχείο, και ίσως γι' αυτό να μην με τραβάει αυτό το είδος φωτογραφίας."


Τι είναι αυτό λοιπόν που σε τραβάει περισσότερο στην ανθρωποκεντρική φωτογραφία;
Έχω ιδιαίτερη αδυναμία στις φωτογραφίες προσώπων που κοιτάνε κατευθείαν μέσα στο φακό, με καθηλώνουν.

Επικοινωνούν με απίστευτη ακρίβεια την ψυχοσύνθεση του ανθρώπου με ένα τρόπο που ενώ δύσκολα περιγράφετε με λόγια, είναι την ίδια στιγμή απολυτά κατανοητός.


Και το σημαντικότερο πράγμα που κέρδισες προσωπικά από την επαφή σου με όλους αυτούς τους ανθρώπους που γνώρισες στα ταξίδια σου;
Αδιαμφισβήτητα η συνειδητοποίηση πως η ευτυχία εξαρτάται μόνο από εμάς και τους ανθρώπους γύρω μας, και είναι ανεξάρτητη από πράγματα όπως το βιοτικό επίπεδο και η σταθερότητα.


Μίλησέ μας, τέλος, για την έκθεση που εγκαινιάζεται απόψε. Γιατί "Σύγκλιση";

Ο τίτλος της έκθεσης προέκυψε μέσα από την προσπάθεια να βρούμε κοινό έδαφος μεταξύ της δουλειάς μου και της Σοφίας. Ήταν πρόκληση καθώς ο τρόπος μας διαφέρει, αλλά στην πορεία καταλάβαμε πως αυτό που θέλαμε να επικοινωνήσουμε ήταν ουσιαστικά το ίδιο, μια διερεύνηση στη γνησιότητα των ανθρώπων που επιλέξαμε να παρουσιάσουμε. Την ομοιότητα αυτή που βρήκαμε σε τόσο διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια αποφασίσαμε να την ονομάσουμε Σύγκλιση.

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
"Διάλεξα να απαθανατίσω αληθινά χαμόγελα και δυναμικά βλέμματα σε μια προσπάθεια να διαψεύσω την συχνά μίζερη εικόνα που έχουμε στο μυαλό μας για τους ανθρώπους αυτών των χωρών", Βόρεια Αιθιοπία

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
Τανζανία

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
Κένυα

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
Κένυα

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
Κένυα

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
Κένυα

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
Λάος

"Σύγκλιση" - Tα πορτρέτα περηφάνιας, πυγμής και ξεγνοιασιάς Facebook Twitter
Κίνα

_______________________________

Convergence / Σύγκληση

Πού: Root Artspace, Ηρακλειδών 10 - Θησείο

Εγκαίνια: Παρασκευή 3 Απριλίου, στις 19:00

Διάρκεια: 3 με 12 Απριλίου 2015 

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ