ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

To bullying στα σχολεία από τη δεκαετία του '70 μέχρι και σήμερα

To bullying στα σχολεία από τη δεκαετία του '70 μέχρι και σήμερα Facebook Twitter
1

Από την Εύη Καρκίτη

Έκλεισαν με τα σώματά τους την είσοδο στις τουαλέτες και κατουρήθηκε πάνω του μπροστά σε όλους. Οι υπεύθυνοι για αυτό άρχισαν να γελούν και σύντομα εις βάρος του γελούσε όλο το σχολείο. Χρειάστηκε για περισσότερο από ένα χρόνο να στηριχθεί σε πατερίτσες, ύστερα από ένα άσχημο σπάσιμο στο πόδι. Κάποιος τις τράβηξε, έπεσε, όλοι γέλασαν με την καρδιά τους και κανένας δεν προθυμοποιήθηκε να βοηθήσει. Ήταν η μοναδική που έγραψε άριστα σε ένα διαγώνισμα στο οποίο πάτωσε όλη η τάξη. Μερικές συμμαθήτριές της σταμάτησαν να της μιλούν και διέδιδαν απαίσιες όσο και φανταστικές ιστορίες για εκείνη. Στην επιστροφή για το σπίτι την ακολουθούσε μονίμως ένας συμμαθητής της. Την είχε ερωτευτεί, έλεγε. Πολύ συχνά τις έριχνε κλωτσιές στα καλάμια. Ακόμη κι αν δεν την χτυπούσε εκείνη ντρέπονταν τρομερά να έχει ένα αγόρι διαρκώς ξωπίσω της που της έλεγε πράγματα που την έκαναν να αισθάνεται άβολα.

Οι ιστορίες αυτές δεν προέρχονται από το σημερινό σχολείο, αλλά από το ελληνικό σχολείο της δεκαετίας του '70. Είμαι απολύτως σε θέση να γνωρίζω πως είναι - δυστυχώς- αληθινές. Δεν είναι οι μοναδικές, ούτε καν οι σκληρότερες. Αποκαλύπτουν ωστόσο τις πολλές μορφές που μπορεί να πάρει αυτό που ορίζουμε ως bullying.

Πάντα υπήρχε, μόνο που τώρα έχουμε αρχίσει να μιλάμε γι αυτό. Τότε ήταν απλώς μια κατάσταση την οποία έπρεπε να ανεχτείς, να την αντέξεις. Μερικές φορές εμφανίζονταν δασκάλες ή δάσκαλοι με ευαισθησίες που δεν ανέχονταν οι μαθητές τους να εξευτελίζουν έναν συμμαθητή τους ή μια συμμαθήτρια. Κάποιες άλλες φορές, θυμωμένες μαμάδες εκείνων που είχαν υποστεί ταπεινώσεις και βία πήγαιναν να ζητήσουν το λόγο από τις μαμάδες των νταήδων.

Σπάνια η κατάσταση βελτιώνονταν. Τίποτε δεν απέκλειε μάλιστα, σε αυτή την καλά εδραιωμένη πραγματικότητα, οι θύτες να γίνονταν ακόμη σκληρότεροι και τα θύματα να βυθίζονταν σε ολοένα και μεγαλύτερη απομόνωση και την έλλειψη αυτοεκτίμησης, γιατί το μεγαλύτερο κακό που κάνει η βία, κυρίως όταν την υφίσταται ένα παιδί, είναι να το κάνει να σκεφτεί, πως ίσως του αξίζει και λίγο αυτό που του συμβαίνει, πως έχει μερίδιο ευθύνης, πως πρέπει να αλλάξει, να σταματήσει να προκαλεί.

Ίσως έχουν γίνει κάποια βήματα από τότε αλλά έχουμε ακόμη μπροστά μας πολύ δρόμο.

Το ενδιαφέρον μας πρωτίστως στρέφεται προς τα θύματα του bullying ώστε να μάθουν πώς μπορούν να υπερασπίζονται τους εαυτούς τους, να πάψουν να είναι θύματα. Όμως, σε αυτήν την ιστορία εμπλέκονται κι άλλοι. Εμπλέκεται ο νταής, τα παιδιά που τον επικροτούν ή τα άλλα που γνωρίζουν την κατάσταση αλλά δεν παρεμβαίνουν, παιδιά που μαθαίνουν μόνο να βλέπουν και να μην μιλούν.

Ακούμε πολύ προσεκτικά τα όσα έχει να μας πει η ταινία «Μετά την Λουτσία».



Αρχείο
1

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Από προσωπική πείρα, τα δημόσια δημοτικά και γυμνάσια στην επαρχία της περιόδου 1995-2002 και λίγο αργότερα δεν ήταν διαφορετικά. Οι μαθητές που είχαν την ατυχία να είναι αλλοδαποί, να είναι από φτωχές οικογένειες (κανένας μας δεν ήταν πλούσιος, αλλά υπήρχαν κάποια πολύ φτωχά παιδιά στους υποτιθέμενους καιρούς της "ευμάρειας"), να είναι πιο χοντροί ή πιο άσχημοι από ό,τι πρέπει ή συνδυασμός αυτών απομονώνονταν με διάφορους τρόπους. Κανείς δεν μιλούσε σε αυτά τα παιδιά ή δεν έπαιζε μαζί τους, πολλές φορές έπεφταν θύματα εξευτελισμών ακόμα και παιδικού ξύλου. Παρά το διαρκές βάσανο κάποιων παιδιών δεν χρειαζόταν απαραίτητα να ανήκεις σε αυτές τις κατηγορίες για να δοκιμάσεις το bullying. Πολλοί από εμάς έχουμε φρικιαστικές αναμνήσεις από καταστάσεις που βρεθήκαμε στο στόχαστρο των "διάσημων" παιδιών του σχολείου, για μια αφορμή, πχ ένα στραβό κούρεμα ή φτηνά ρούχα που φορέσαμε. Όλα αυτά πάντα με την ανοχή και την πλήρη απάθεια των δασκάλων.Σε αυτή την ηλικία δεν έχεις την ωριμότητα να αντισταθείς σε αυτό το περιβάλλον, όμως πχ μπορείς να κάνεις στο λύκειο. Το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι να μην βρεθείς στη θέση του κοροϊδευόμενου, και κάνεις τα πάντα για αυτό. Η εικόνα που ανακαλώ ακόμα και σήμερα από το δημοτικό σχολείο που πέρασα έξι χρόνια της παιδικής μου ηλικίας, είναι μιας μικρο-κοινωνίας με άθλια και καταπιεστικά χαρακτηριστικά, με κινδύνους και παγίδες, με αδικίες κτλ. Και έτσι προετοιμαστήκαμε κατάλληλα για την κοινωνία...