Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Οθέλλος. Φωτο: Lucie Jansch
Θέατρο

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα

Ο μεγάλος Αμερικανός σκηνοθέτης παρουσιάζει φέτος το καλοκαίρι τον δικό του «Οιδίποδα» στην Επίδαυρο και το 2022 θα σκηνοθετήσει την όπερα «Οθέλλος» του Βέρντι στη Λυρική

Κανείς δεν μπορεί να πει ότι μας έχει λείψει στην Ελλάδα ο Μπομπ Γουίλσον. Ούτε βέβαια ότι τον έχουμε χορτάσει. Ο μεγάλος Τεξανός μάγος της σκηνής, που εξέλιξε εδώ και δεκαετίες τη θεατρική παράδοση και τον τρόπο που φωτίζονται τα μεγάλα έργα, αυτή η μεγαλοφυΐα που μας καλόμαθε στην τεχνική, αισθητική και εικαστική τελειότητα φτιάχνοντας παραστάσεις σαν tableaux vivants, που διεκδικούσαν θέση σε μουσεία, είναι τακτικός επισκέπτης των καλοκαιριών μας. Και το φετινό, δεν αποτελεί εξαίρεση.

 

Μόνο που αυτή τη φορά το χτύπημα είναι διπλό: περιμένοντας τον σπουδαίο σκηνοθέτη να κατέβει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο και να παρουσιάσει την δική του εκδοχή στην αρχετυπική ιστορία του Οιδίποδα (21-22 Ιουνίου) μάθαμε ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή υπέγραψε την πρώτη της συμπαραγωγή με το φημισμένο Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν και το 2022 φέρνει στην Αθήνα τον Γουίλσον για να σκηνοθετήσει την όπερα Οθέλλος του Τζουζέπε Βέρντι (κεντρική φωτογραφία: Lucie Jansch).

 

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα.

 

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα. Αυτή τη φορά επιμένει πως η ιστορία του Οιδίποδα που θα μας παρουσιάσει ακολουθεί μεν χρονολογικά τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή (από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τις φρικτές αποκαλύψεις και την τύφλωσή του) αλλά η αφήγησή του δεν συμπίπτει απολύτως με όσα ξέρουμε. Μάλιστα, δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν, τον βίο και την πολιτεία του ήρωα, σαν να μιλάνε διαμέσου των αιώνων.

 

Οιδίπους. Φωτο: Lucie Jansch
Οιδίπους. Φωτο: Lucie Jansch

 

Στην παράσταση που θα δούμε στην Επίδαυρο αφηγήτρια θα είναι η Λυδία Κονιόρδου, ενώ, πρωταγωνιστεί επίσης η σπουδαία Γερμανίδα ηθοποιός Angela Winkler. Παίζουν ακόμα οι Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo, ενώ ακούγονται ο Ρόμπερτ Γουίλσον και ο Κρίστοφερ Νόουλς.

 

Για τη συνεργασία της Λυρικής με τον μετρ του φωτός, από την άλλη, θα περιμένουμε τρία χρόνια ακόμα (αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα το πρώτο εξάμηνο του 2022). Η συμφωνία κλείστηκε πριν από μερικές εβδομάδες κατά την πρεμιέρα του Οθέλλουστο Μπάντεν Μπάντεν, όπου η παραγωγή παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου σε μουσική διεύθυνση Ζούμπιν Μέτα, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ακούσαμε τους Στιούαρτ Σκέλτον, Σόνια Γιόντσεβα και Βλαντιμίρ Στογιάνοφ.

 

Η παράσταση ξεκινά με έναν πελώριο λαστιχένιο ελέφαντα που ξεψυχά πάνω στη σκηνή, υποκλίνεται στο μεγαλείο του Βέρντι και του Σαίξπηρ, «υποχωρεί» αφήνοντας τη μουσική να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, όμως φέρει την αναγνωρίσιμη σφραγίδα του Γουίλσον: το αισθητικό στυλιζάρισμα, το αβάν γκαρντ άγγιγμά του, η χρήση των πιο εντυπωσιακών φωτισμών, η ιδιαίτερη κινησιολογία, το έντονο μακιγιάζ, τα λευκά πρόσωπα, τα εικαστικά σκηνικά όλα είναι εκεί.


«Η ΕΛΣ με χαρά ανακοινώνει την πρώτη της συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν, η οποία πραγματοποιείται χάρη στη νέα δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για τον Οθέλλο, στη συναρπαστική σκηνοθεσία του σπουδαίου Ρόμπερτ Γουίλσον, η οποία θα κάνει την αθηναϊκή της πρεμιέρα το πρώτο εξάμηνο του 2022» δήλωσε ο Γιώργος Κουμεντάκης που παρακολούθησε την επιτυχημένη πρεμιέρα της σαιξπηρικής όπερας στο Μπάντεν Μπάντεν και μετά από μήνες διαπραγματεύσεων οριστικοποίησε τις τελευταίες λεπτομέρειες της συμπαραγωγής και έβαλε τις τελικές υπογραφές.

 

Το μόνο που απομένει είναι να αρχίσει σιγά σιγά να διαμορφώνεται το ελληνικό καστ για να μάθουμε ποιους θα ακούσουμε στην Αθήνα να ερμηνεύουν τους απαιτητικούς αυτούς ρόλους.

 

Info

Οιδίπους

Βασισμένο στο έργο του Σοφοκλή

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Φωτισμοί: Robert Wilson

Παίζουν: Λυδία Κονιόρδου, Angela Winkler, Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

21/06 έως 22/06/2019 στις 21:00

 

Οθέλλος

Σκηνοθεσία: Robert Wilson

Εθνική Λυρική Σκηνή – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Πρώτο εξάμηνο του 2022

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αυτό είναι το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών 2019
Θέατρο - Χορός - Μουσική - Εικαστικά: Διαβάστε αναλυτικά τι θα δούμε φέτος το καλοκαίρι σε Ηρώδειο, Πειραιώς 260 και σε πολλούς ακόμα χώρους
Ο Γιώργος Κουμεντάκης μιλά για τη νέα εποχή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Η ΕΛΣ είναι ένας εξελισσόμενος ζωντανός οργανισμός σε έναν εκπληκτικό καινούργιο χώρο διεθνών προδιαγραφών. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της εξηγεί στη LiFO τις νέες συνθήκες.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδα την όπερα «Λεπορέλλα» του Γιώργου Κουρουπού στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Εντυπώσεις από τη νέα όπερα που μοιάζει να συγκεντρώνει όλη την εμπειρία και το λαμπερό ταλέντο του εβδομηντάχρονου συνθέτη.
Ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί την «Όμορφη Πόλη»  του Μίκη Θεοδωράκη
Η θρυλική παράσταση ζωντανεύει (σ)την Αθήνα του σήμερα.
Λήδα Πρωτοψάλτη: «Δεν υπάρχει ευτυχία παρά μόνο η ζωή»
Μια συνάντηση με την καθηλωτική ηθοποιό στο σπίτι της, με αφορμή τη συμμετοχή της στην «Όμορφη Πόλη» που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Είδα τον «Θείο Βάνια» της Μαρίας Μαγγανάρη στο Bios
Εντυπώσεις από μία εξαιρετική παράσταση.
Parrot, στο θέατρο Παραμυθίας, με πρωταγωνιστή έναν παπαγάλο
Με πρωταγωνιστή έναν παπαγάλο, η Αλμπέρτα Τσοπανάκη παρουσιάζει μια σάτιρα για το ανθρώπινο σκέπτεσθαι και πράττειν.
Ρομαντική ασάφεια: Κριτική για την παράσταση «Ο Λάμπρος» της Σοφίας Μαραθάκη
Η Σοφία Μαραθάκη ανεβάζει το ποίημα του Διονύσιου Σολωμού στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
Τάσης Χριστογιαννόπουλος: «Ο Βότσεκ υπήρξε μεγάλο απωθημένο»
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος βαρύτονος της ΕΛΣ αναλαμβάνει το ρόλο του Βότσεκ στο ομώνυμο έργο του Άλμπαν Μπεργκ που σκηνοθετεί ο Ολιβιέ Πι.
Οι «Τρεις Αδελφές» του Δημήτρη Καραντζά μεγάλωσαν κι ακόμα νοσταλγούν το παρελθόν
Ο ταλαντούχος και παραγωγικός σκηνοθέτης επιλέγει τον αγαπημένο του Τσέχοφ για να ανοίξει μια νέα δεκαετία δημιουργίας, λίγο πριν κατασταλάξει σε έναν νέο, δικό του θεατρικό χώρο.
Πρώτες εικόνες από την «Εξημέρωση»: Οι δημιουργοί Δημοσθένης Παπαμάρκος και Γεωργία Μαυραγάνη μιλούν στη LIFO
Προσφυγικό, θάνατος, πένθος γίνονται ένα παιχνίδι σκιών και ήχων στο πρώτο θεατρικό έργο του συγγραφέα του Γκιακ και μιας από τις πιο ταλαντούχες νέες σκηνοθέτιδες του θεάτρου.
Όλα τα βλέμματα στραμμένα σε 11 νέες παραστάσεις που ετοιμάζονται
Αξιόλογα δείγματα κλασικού και σύγχρονου θεάτρου κάνουν πρεμιέρα στα αθηναϊκά θέατρα το προσεχές διάστημα.
 Σκληρός ρεαλισμός και όνειρο στην παράξενη άνοιξη του αθηναϊκού θεάτρου
Ξεκίνησε ως αντίδραση των ηθοποιών στην κρίση και προχωρά με καλά σημάδια σε επίπεδο χρηματοδότησης, οργάνωσης, φιλοδοξιών και κοινού.
Το φάντασμα του πατρός: Κριτική για τον «Άμλετ» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου
«Άμλετ» by the book στο Αμφι-θέατρο Σπύρου Α. Ευαγγελάτου, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου.
Κομμώτριες. Μεταπολίτευση. Μιχαήλ Μαρμαρινός.
Ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες μας επιστρέφει στο μικρό θέατρο Θησείον από όπου ξεκίνησε, με ένα αδυσώπητο χρονικό της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας.
Οι μεταφραστικές περιπέτειες του Άμλετ στην Ελλάδα
«Να είναι τις ή να μην είναι, ιδού το ζήτημα» ή «Nα ζει κανείς ή να μη ζει; Ιδού η απορία»;
Ακούστε την Κατίνα Παξινού να διαβάζει ολόκληρη τη «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη (266 λεπτά)
Μια σπάνια ανάγνωση για το ραδιόφωνο από την κορυφαία ελληνίδα τραγωδό.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή