«Τα βράδια, δίχως άλλο, θα σε χορεύω μπάλο»

«Τα βράδια δίχως άλλο θα σε χορεύω Μπάλο» Facebook Twitter
Η δημιουργικότητα των χορευτών και το τοπικό ύφος δίνουν την τελική μορφή του συγκεκριμένου χορού σε κάθε μέρος. Φωτ.: Nick Paleologos / SOOC
0



ΕΠΙΛΕΓΩ ΝΑ ΞΟΔΕΥΩ
 τα καλοκαίρια μου στο ίδιο κυκλαδίτικο νησί και κάθε φορά ζούμε την ίδια ιστορία, κάθε 15 του Αυγούστου με τραβάνε στο πανηγύρι. Το ίδιο θα συμβεί και κάποιο επόμενο βράδυ, όταν θα έρθει για ένα βιολί κι ένα λαούτο από την Ηρακλειά ή την Αμοργό, κάποιο δίδυμο συνήθως που θα στήσει ένα νησιώτικο γλέντι σε ένα μαγαζί.  

Δεν είμαι από αυτούς που λένε «δεν αντέχω τα νησιώτικα», ίσα-ίσα κάθομαι και παρακολουθώ τους στίχους και αν μου κάνει κάτι εντύπωση, ψάχνω να δω αν μπορώ να βρω το κομμάτι στο Spotify – πρόκειται για μια προσπάθεια που συνήθως δεν στέφεται με επιτυχία. Όμως δεν θα σηκωθώ να χορέψω, δεν ξέρω τα βήματα, γι’ αυτό στην αρχή αντιστέκομαι, δεν δείχνω φοβερό ενθουσιασμό με το ότι θα περάσουμε το βράδυ μας στο πανηγύρι. Πάντα καταλήγω να ακολουθώ την παρέα, και δεν το έχω μετανιώσει ποτέ. 

Μπορεί απλώς να περιφέρομαι στον χώρο, να ψάχνω με το βλέμμα μου το σωστό σημείο να καθίσουμε ώστε να έχουμε καλύτερη θέα στο dancefloor που στήνεται στο λιμάνι, αλλά μόλις μπει ο ρυθμός που ξέρω ότι θα χορευτεί σαν μπάλος θα με μαγνητίσει. Χαζεύω τα ζευγάρια που χορεύουν αντικριστά με τέτοια άνεση που στα μάτια μου μοιάζουν λες και αιωρούνται πάνω από το έδαφος. Δεν μπορώ να φέρω στο μυαλό μου κανέναν που να έχει χορέψει μπάλο και να μη γελά έστω με τα μάτια του. Και μόνο στη σκέψη του, λοιπόν, αυτός ο χορός χαρά μού φέρνει. 

Ακόμα και κάποιος με μικρή εμπειρία στα νησιώτικα πανηγύρια μπορεί να ξεχωρίσει την πάντα χαρούμενη και λυρική μελωδία του μπάλου, η οποία μάλιστα παρουσιάζει πολύ έντονα στοιχεία αυτοσχεδιασμού.

Έχω μια playlist που για οποιονδήποτε άλλον δεν βγάζει κανένα νόημα, αλλά για μένα κάθε κομμάτι της είναι ταυτισμένο με μια στιγμή στο νησί – και τις θυμάμαι σχεδόν όλες, θυμάμαι σε ποια φάση παίχτηκε το καθένα, ακόμα και από ποιον. Ανάμεσά τους υπάρχει ένα μόνο νησιώτικο κομμάτι που κατάφερα να αποθηκεύσω, μάλλον επειδή είναι σύγχρονο, κυκλοφόρησε το 2006. Έτσι, μετά το κλασικό italo disco χιτ «Feel the drive» των Doctor's Cat μπαίνει το «Γλέντι» του βιολιστή Νίκου Οικονομίδη – στο τραγούδι είναι η Κυριακή Σπανού. Πριν από μερικές εβδομάδες το άκουγα παίρνοντας την ανηφόρα για να βρω το μονοπάτι που κατηφορίζει στην παραλία του Κέδρου. Και αυτές τις μέρες, προσπαθώντας να χωνέψω την επιστροφή, το ακούω στη διαδρομή Γκύζη - Σύνταγμα και τούμπαλιν. Ξεκινάω από τη Βουλής για να βρω την Ιπποκράτους και στ' αυτιά μου παίζει: «Ωχ, αμάν και πως μ' αρέσει / Να σε βλέπω μες στη μέση / Να χορεύεις να στροφάρεις / Και εμένα να κορτάρεις». Πολλές φορές πατάω το replay. 

Γλέντι – Χαίρομαι Να Σε Θωρώ (feat. Κυριακή Σπανού)

Τα πανηγύρια που θέλω να ζήσω είναι αυτά στα οποία δεν έχω καταφέρει ποτέ να παρευρεθώ, γιατί είναι του Σεπτεμβρίου. Θα ήθελα κάποια στιγμή να καταφέρω να είμαι στη Δονούσα του Σταυρού, στις 14, και της Αγιάς Σοφιάς, στις 17, σε αυτές τις γιορτές που ανήκουν περισσότερο στους ντόπιους παρά σ' εμάς τους περαστικούς, τους αδειούχους του Αυγούστου. Αυτές τις μέρες φαντάζομαι ότι θα χορευτούν μπάλοι ανεκλάλητης χάρης. Αλλά μια και δεν ήμουν εκεί, έκανα μια γρήγορη αναζήτηση στο Google για τον μπάλο και τις ρίζες του. 

Αρχικά διάβασα ότι πρόκειται για έναν χορό με πανάρχαια ελληνικά στοιχεία. Όμως, ο διδάκτωρ της ΣΕΦΑΑ του ΕΚΠΑ, δάσκαλος και ερευνητής του ελληνικού παραδοσιακού χορού, Βασίλης Καρφής, εξηγεί πως η μόνη βέβαιη σύνδεση που υπάρχει μεταξύ του συγκεκριμένου χορού και της αρχαιότητας είναι ετυμολογική και έχει να κάνει με το ρήμα «βαλλίζω», που σημαίνει «χορεύω, κάνω στροφές», εξού και το λατινικό ballare. «Δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία που να συνδέουν τον χορό με την αρχαιότητα, δεν μπορούμε λοιπόν να πούμε με σιγουριά ότι ισχύει κάτι τέτοιο. Οι ρίζες του εντοπίζονται στην εκατονταετία του 1800. Προς το τέλος της έχουμε αναφορές σχετικά με αυτόν, γράφονται μελωδίες στη Μικρά Ασία, οι οποίες στη συνέχεια περνάνε και καθιερώνονται πλέον στην καθημερινή και στη γιορτινή ζωή των κατοίκων και έπειτα σε αυτή των νησιών μας». 

Όπως επιβεβαιώνει και ο ίδιος, ακόμα και κάποιος με μικρή εμπειρία στα νησιώτικα πανηγύρια μπορεί να ξεχωρίσει την πάντα χαρούμενη και λυρική μελωδία του μπάλου, η οποία μάλιστα παρουσιάζει πολύ έντονα στοιχεία αυτοσχεδιασμού, είτε αυτός προέρχεται από τον βιολάτορα, είτε από τον λυράρη, είτε από τον τσαμπουνιέρη σε κάποια νησιά. Το σημείο αυτό του αυτοσχεδιασμού αποτελεί και την κορύφωση του χορού. Γνωστοί μπάλοι είναι ο βοθριάτικος, ο αλατσατιανός ή «Αρχίνα γλώσσα μου γλυκιά», όπως είναι αλλιώς γνωστό το κομμάτι. Σμυρναίικο, που αργότερα διασκευάστηκε από τον Γιώργο Κονιτόπουλο και μπήκε στον κλασικό δίσκο με τα νησιώτικα του Πάριου το '82, για να γίνει πιο «αιγαιοπελαγίτικο», είναι το «Καλέ συ, Παναγιά μου». 

Γιάννης Πάριος - «Καλέ συ Παναγιά μου»

Όσο για το πώς χορεύονται τα παραπάνω, μορφολογικά ο συγκεκριμένος χορός δομείται ως εξής: «Έχουμε κυρίως δύο κινητικά μοτίβα διπλής εναλλαγής, που όμως κατά τόπους ερμηνεύονται διαφορετικά. Η δημιουργικότητα των χορευτών και το τοπικό ύφος δίνουν την τελική μορφή του συγκεκριμένου χορού σε κάθε μέρος. Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα, λοιπόν, ότι μετά από τριάντα χρόνια θα χορεύεται με τον ίδιο τρόπο. Απλώς η όποια διαδικασία εξέλιξης, αλλαγής ή μετασχηματισμού του γίνεται με αργούς ρυθμούς και περνάει από κοινωνικά φίλτρα μέχρι να παραδοθεί στις επόμενες γενιές». 

Κατά τόπους, λοιπόν, συναντάμε διαφορετικές εκφραστικές μορφές του μπάλου. Αλλιώς τον χορεύουν οι Ναξιώτες, αλλιώς οι Κυθνιοί, που κάνουν πολλές «βόλτες» ή «φούρλες», αλλιώς οι Τζιώτες, «αλλιώς οι κάτοικοι του βορειοανατολικού Αιγαίου, αλλιώς ο μεσοτοπίτης στη Λέσβο και αλλιώς ο κάτοικος της Αγιάσου. Στο Ιόνιο υπάρχει ένας αλλιώτικος μπάλος, στη Λευκάδα και στην Κεφαλονιά δεν έχει αυτό το μοντέλο του αντικριστού, ζευγαρωτού χορού. Συνήθως είναι ομαδικός και έχει την ευχέρεια ένα ζευγάρι να αυτοσχεδιάσει μπροστά, στην πρώτη θέση, και ίσως να το διαδεχθεί κάποιο άλλο στην πορεία. Στα Κύθηρα, που πολιτισμικά ανήκουν στο Ιόνιο, ο χορός ανήκει σε άλλη μορφολογική κατηγορία. Παντού έχει το ίδιο όνομα, εκτός από σπάνιες περιπτώσεις, π.χ. στη Σύμη, που στους γάμους του νησιού συναντάμε μια αλληλουχία χορών. Το νιόπαντρο ζευγάρι και οι κουμπάροι τους χορεύουν συρτό, τον «άσο» και αυτός ο χορός γυρνάει σε «κοφτό», δηλαδή σε μπάλο, που εξελίσσεται σε αντικριστή σούστα.  

«Τα βράδια δίχως άλλο θα σε χορεύω Μπάλο» Facebook Twitter
Στον μπάλο, ακόμα και εκείνα τα ζευγάρια των ξένων που χορεύουν και τραγουδούν ο ένας απέναντι από τον άλλον με πιο αυθόρμητο τρόπο, που μπορεί και να παραπατήσουν λίγο, δεν μπορούν παρά να σου φτιάξουν τη διάθεση. Φωτ.: Aris Oikonomou / SOOC

Θυμάμαι ένα βράδυ σε ένα μπαλκόνι στο Μερσίνι να είναι πολύ γρήγορος ο ρυθμός, αλλά τα ζευγάρια που χόρευαν άντεχαν και δεν καθόντουσαν στις καρέκλες τους μέχρι να τελειώσει το κομμάτι, έτσι που το σκηνικό έμοιαζε διονυσιακό. «Αυτό δεν συμβαίνει παντού», θα πει ο Βασίλης Καρφής, «σε μερικά νησιά, για παράδειγμα, ο μπάλος είναι ένας χορός στον οποίο παρατηρείται αργό και γρήγορο μέρος. Ξεκινάει με τον αργό, πιο εκφραστικό και πιο δύσκολο μπάλο, ενώ σε κάποια μέρη, κυρίως στα κυκλαδονήσια, έχουμε ανέβασμα της ρυθμικής αγωγής». Επίσης, στα περισσότερα νησιά ο μπάλος δεν είναι ένας χορός αυτόνομος, «συνήθως είναι το γύρισμα από το συρτό. Στη Λέσβο και στη Χίο, όπου τον συναντάμε συνήθως με μελωδίες-ταξίμια, ο χορευτής κόβει από τη ζευγαρωτή μορφή του συρτού, αφήνει τα χέρια και χορεύει αντικριστά και ελεύθερα». Σε σεριφιώτικο blog διαβάζω: «Ο μπάλος στη Σέριφο χορεύεται με την προσθήκη και του συρτού και έχει επικρατήσει ένα αξιακό σύστημα, το λεγόμενο "τρία-δύο", τρεις άντρες και δύο γυναίκες που χορεύουν ζευγάρια και ο τρίτος άνδρας κερνάει τους άντρες μπίρα ή κρασί και τις γυναίκες λουκούμι. Ο πρώτος άντρας πληρώνει τα βιολιά και μετά, αφού χορέψουν κάποια τραγούδια, κόβει μπάλο την κοπέλα που χορεύει μαζί του. Κατόπιν το ίδιο συμβαίνει και με το δεύτερο ζευγάρι. Ο δε τρίτος της παρέας, που κερνάει τα γλυκά και τα ποτά, είναι αυτός που θα επιλέξει τα δύο επόμενα ζευγάρια, δηλαδή ανήκει σε άλλη παρέα, έτσι κανείς δεν μένει παραπονεμένος άλλα ούτε και δημιουργούνται προστριβές όσον αφορά το ποιος θα χορέψει μετά».

Το βιβλίο «Ο αιγαιοπελαγίτικος μπάλλος: Υπό όρους χορολογικούς και λεξιλογικούς - γλωσσοανάλυση - ετυμολογία - ερμηνευτική ιστορία» του Σταύρου Σπηλιάκου είναι εξαντλημένο και δεν κατάφερα να το πιάσω στα χέρια μου. Ωστόσο, στο ίδιο blog γίνεται αναφορά στο συγκεκριμένο βιβλίο, καθώς και σε μία του διάσταση που συζητάμε συνέχεια με την παρέα της Δονούσας. Λέμε ότι είναι ο πιο ερωτικός χορός, ένας τρόπος φλερτ, και φαίνεται πως έτσι ξεκίνησε. «Το "φιλί" και το "μπαρντό" στον μπάλο είναι ένα άλλο ενδιαφέρον θέμα που ερευνά ο Σπηλιάκος. Αν καταφέρει ο άντρας αφενός να δώσει στη χορεύτρια φιλί, χωρίς αυτή να το αντιληφθεί, αλλά ούτε και οι θεατές, αποτελεί στοιχείο δεξιοτεχνίας. Η αποφυγή πάλι του φιλιού από τη γυναίκα-χορεύτρια συνιστά επίσης δεξιοτεχνία. Κάθε χορευτής χορεύει κι έναν διαφορετικό μπάλο, κάνει τα δικά του τσαλίμια, διαφορετικά από τους άλλους. Το "μπαρντό" στον μπάλο είναι η παραχώρηση από τον χορευτή της ντάμας του σε άλλον, που του ζητάει ευγενικά να τη χορέψει. Αυτό γίνεται στη διάρκεια του χορού. Πολλές φορές έγιναν παρεξηγήσεις και σοβαρά επεισόδια εξαιτίας του "μπαρντό". Στο πανηγύρι της Αργοκοιλιώτισσας καταργήθηκαν τα βιολιά στις αρχές του 20ού αιώνα, εξαιτίας ενός φονικού για το "μπαρντό" στον μπάλο. Ήταν στο πανηγύρι του 1905, έκτοτε δεν ξαναέπαιξαν βιολιά», όπως διαβάζω από τη δευτερογενή πηγή.

Ωστόσο, ο Βασίλης Καρφής διευκρινίζει «σίγουρα έχει στοιχεία φλερτ και κάπως έτσι μάλλον ξεκίνησε, γιατί σε αυτόν τον χορό ένας νέος θα πετάξει το μαντίλι του προκειμένου να καλέσει μια κοπέλα και αν αυτή το πιάσει, σημαίνει ότι αποδέχεται το φλερτ του. Όμως υπάρχει μπάλος που χορεύει ο πατέρας την κόρη ή ένας φίλος μια φίλη που φιλοξενεί στο νησί του. Δεν σημαίνει ότι είναι πάντα ένας χορός που υπονοεί το φλερτ μεταξύ ανδρών και γυναικών, υπάρχουν κι άλλες περιπτώσεις». Άλλωστε, είπαμε, οι χοροί μετασχηματίζονται με την εξέλιξη των κοινωνιών. 

«Τα βράδια δίχως άλλο θα σε χορεύω Μπάλο» Facebook Twitter
«Ένας ντόπιος μπορεί να αποδώσει το δικό του θέμα, ένας μη ντόπιος θα δυσκολευτεί πάρα πολύ να αποδώσει υφολογικά τον χορό της κοινότητας, θα χρειαστεί πολύ εξάσκηση για να τον προσεγγίσει».

Ο μπάλος ευνοεί τον αυτοσχεδιασμό, τη δημιουργικότητα και την εκφραστικότητα των χορευτών, «ο καθένας τον διαμορφώνει, αφού υπάρχουν ακόμα και μεταξύ των χορευτών διαφοροποιήσεις του ίδιου χορού στο ίδιο νησί. Έτσι λέμε "ο χορός του Νίκου” και ο "χορός του Πέτρου"», συμπληρώνει ο Βασίλης Καρφής. «Ένα ντόπιος μπορεί να αποδώσει το δικό του θέμα, ένας μη ντόπιος θα δυσκολευτεί πάρα πολύ να αποδώσει υφολογικά τον χορό της κοινότητας, θα χρειαστεί πολλή εξάσκηση για να τον προσεγγίσει». Πηγαίνοντας τόσα χρόνια στο ίδιο μέρος, πλέον ξέρουμε ποιοι είναι οι πιο χορευταράδες του τόπου και περιμένουμε πότε θα ανέβουν για να θαυμάσουμε τις καλοδουλεμένες κινήσεις τους. Όμως στον μπάλο, ακόμα κι εκείνα τα ζευγάρια των ξένων που χορεύουν και τραγουδούν ο ένας απέναντι από τον άλλον με πιο αυθόρμητο τρόπο, που μπορεί και να παραπατήσουν λίγο, δεν μπορούν παρά να σου φτιάξουν τη διάθεση. 

Στη version που έχω αποθηκευμένο το «Γλέντι» στο κινητό μου ακολουθεί το «Χαίρομαι να σε θωρώ». Είναι λες και περιγράφει τον χορό, μπορείς να τον κάνεις εικόνα ακόμα και μέσα στον βαρύ χειμώνα, όταν μπορεί να έχουν ξεθωριάσει κάποιες από τις καλοκαιρινές μας αναμνήσεις.  

«Χαίρομαι να σε θωρώ, να 'σαι μέσα στο χορό, 
θέλω να 'ρχομαι κοντά σου, 
στα στριφογυρίσματά σου, 
στον χορό σου να με σέρνεις,
κι όλο πάνω μου να γέρνεις».

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Lifo Videos / Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Ο παίκτης της Κηφισιάς θυμάται την καθημερινότητά του στη Φωκίωνος Νέγρη, εξηγεί γιατί μπήκε στο ποδόσφαιρο και περιγράφει την εμπειρία του από τον ρατσισμό που επικρατεί στα γήπεδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Lifo Videos / Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Ο αρθρογράφος της LIFO σχολιάζει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις κινήσεις του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία νέων κομμάτων και εξηγεί γιατί «οι ικανοί δεν μπαίνουν πια στην πολιτική».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ