Ουρανία Κάππου: Μια ξεχωριστή δασκάλα στην άκρη του Αιγαίου

Ουρανία Κάππου: Μια ξεχωριστή δασκάλα στην άκρη του Αιγαίου Facebook Twitter
Όσον αφορά στην εμπειρία μου ως εκπαιδευτικός, δεν θα ξεχάσω ποτέ τα μάτια των τριών μαθητριών μου στη Θύμαινα που άστραφταν κάθε φορά που κάναμε κάτι καινούργιο.
0

Η Θύμαινα είναι ένα ακριτικό νησί του ανατολικού Αιγαίου. Ανήκει στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Φούρνων, το οποίο βρίσκεται στο τρίγωνο μεταξύ Σάμου, Ικαρίας και Πάτμου. Η έκταση της είναι μόλις 10,07 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Σήμερα, η Θύμαινα μετρά περίπου 135 μόνιμους κατοίκους με κύρια ασχολία την αλιεία. Διαθέτει δύο παραδοσιακά καφενεία, ένα εστιατόριο, δύο παντοπωλεία και μια καντίνα. Στο νησί λειτουργεί και ένα μικρό σχολείο, νηπιαγωγείο και δημοτικό, στο οποίο πηγαίνουν πέντε παιδιά. Όπως είναι φυσικό, η ζωή στη Θύμαινα δεν είναι εύκολή ούτε για τους μόνιμους κατοίκους ούτε για τους εκπαιδευτικούς. Φέτος, η Ουρανία Κάππου βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών «για τον ζήλο και τον εθνωφελή τρόπο με τον οποίο εκτέλεσε τα καθήκοντά της» στο ακριτικό νησάκι του Αιγαίου. Η ίδια επέλεξε συνειδητά να αφήσει πίσω της την ασφάλεια ενός σχολείου της πόλης και να ταξιδέψει πολλά χιλιόμετρα μακριά για να διδάξει τα παιδιά ενός ξεχασμένου ακριτικού νησιού του Αιγαίου. «Η Θύμαινα είναι ένα νησί φιλόξενο, που σε αγκαλιάζει και δεν θέλεις να φύγεις. Κι αν φύγεις, πάντοτε θα θέλεις να επιστρέψεις», λέει στη LiFO, ενώ στη συνέχεια αφηγείται τη δική της προσωπική μάχη σ’ αυτόν τον παρθένο τόπο.  

Κάθε λεπτό με τα παιδιά είναι ένα πολύτιμο μάθημα. Τα παιδιά με έναν μαγικό τρόπο τα κάνουν όλα να φαίνονται δυνατά, σε κάνουν να αισθάνεσαι πως τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο. Στις πιο δύσκολες στιγμές μου, τα παιδιά ήταν εκείνα που με έκαναν να μπορώ να σηκώνομαι το πρωί από το κρεβάτι και να συνεχίζω.

— Τι σημαίνει για σας το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών;
Είναι τιμή να βραβεύομαι ανάμεσα σε τόσους σπουδαίους ανθρώπους και επιστήμονες, από το έργο των οποίων έχω πολλά να μάθω, και γι’ αυτό το βραβείο αυτό δεν είναι για εμένα τερματικός σταθμός αλλά αφετηρία. Η χρονιά που πέρασε ήταν ιδιαίτερη. Βρέθηκα στην ακριτική Θύμαινα κι έδωσα τη δική μου μικρή μάχη για να προσφέρω όσο μπορώ σε αυτό το μικρό σχολείο αλλά και γενικότερα σε αυτόν τον όμορφο τόπο με τους υπέροχους ανθρώπους. Την ίδια χρονιά, όσο βρισκόμουν εκεί, έχασα τον μπαμπά μου. Για εμένα, το βραβείο αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με εκείνον, που μου έμαθε τη σημασία της σκληρής δουλειάς, της προσφοράς, της αφοσίωσης στις ιδέες και τα ιδανικά. Το βραβείο είναι σαν να το πήραμε μαζί και λίγο περισσότερο εκείνος. 

Ουρανία Κάππου: Μια ξεχωριστή δασκάλα στην άκρη του Αιγαίου Facebook Twitter
Είναι τιμή να βραβεύομαι ανάμεσα σε τόσους σπουδαίους ανθρώπους και επιστήμονες, από το έργο των οποίων έχω πολλά να μάθω και γι’ αυτό το βραβείο αυτό δεν είναι για εμένα τερματικός σταθμός αλλά αφετηρία.

— Γιατί επιλέξατε να διδάξετε σε ένα ακριτικό νησί όπως η Θύμαινα;
Το να υπηρετήσω ως εκπαιδευτικός σε ακριτικό νησί ήταν μια εμπειρία που ήθελα οπωσδήποτε να αποκτήσω. Ήταν μια ευκαιρία να ζήσω για ένα διάστημα με άλλους ρυθμούς, εντελώς διαφορετικούς από αυτούς της πρωτεύουσας, να δοκιμάσω τον εαυτό μου σε συνθήκες που δεν είχα συνηθίσει και να έχω την ευκαιρία για μια βαθύτερη επικοινωνία με τον εαυτό μου. Πάνω απ’ όλα, όμως, με οδήγησε εκεί η ανάγκη μου για προσφορά, καθώς πάντοτε είχα στο μυαλό μου πως μέσα από τη δουλειά μου θέλω να μπορέσω να αφήσω κάτι πίσω μου.

— Ποιες είναι οι δυσκολίες που συναντήσατε ως δασκάλα σε αυτό το μικρό νησί;
Υπήρξαν κάποιες δυσκολίες που ίσως δεν οφείλονται αποκλειστικά στο μέγεθος και στην τοποθεσία του νησιού, αλλά μάλλον προκύπτουν από γενικότερες παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας και του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Για παράδειγμα, η υγρασία στη σχολική αίθουσα, η ελλιπής θέρμανση, το απαρχαιωμένο εποπτικό υλικό, τα ανύπαρκτα λογοτεχνικά βιβλία στη βιβλιοθήκη, η ενόχληση και η ειρωνεία εκπαιδευτικών γειτονικών νησιών –και όχι μόνο εκπαιδευτικών– σχετικά με την ανάδειξη των ζητημάτων αυτών και με την επιθυμία να επιλυθούν. Για κάποιον λόγο, το να προσπαθείς να αλλάξεις κάποια πράγματα ενοχλεί, ξεβολεύει, αποκαλύπτει όλους όσοι ίσως είχαν την αρμοδιότητα και τη δυνατότητα να τα αλλάξουν και απλώς δεν το έκαναν ποτέ. 

Ουρανία Κάππου: Μια ξεχωριστή δασκάλα στην άκρη του Αιγαίου Facebook Twitter
Ο καλός εκπαιδευτικός πρέπει να επιμορφώνεται συνεχώς, να έχει μάτια και αυτιά ανοιχτά, επιμονή, υπομονή και φυσικά να μη λειτουργεί ως αυθεντία. Να δίνει χώρο και χρόνο στα παιδιά και να τα βοηθά να οδηγηθούν μόνα τους στη γνώση.

— Πώς θα περιγράφατε τη ζωή στη Θύμαινα;
Η ζωή στη Θύμαινα ακολουθεί τις διακυμάνσεις της θάλασσας. Άλλοτε μπουνάτσα και άλλοτε φουρτούνα. Υπάρχουν μέρες ήρεμες, γεμάτες ζεστασιά και λιακάδα, με τους ανθρώπους έτοιμους να σε αγκαλιάσουν και να σε βοηθήσουν. Υπάρχουν και μέρες δύσκολες, που το νησί το δέρνει η κακοκαιρία και οι άνθρωποι φοβούνται και σκληραίνουν. Δεν είναι εύκολο να ξέρεις πως σε μια έντονη κακοκαιρία δεν μπορεί να προσεγγίσει ούτε πλοίο ούτε ελικόπτερο ούτε τίποτα. Αν προκύψει ένα σοβαρό περιστατικό, ένα θέμα υγείας, μπορεί ένας αγροτικός ιατρός να το διαχειριστεί; Κι αν, όταν συμβεί το περιστατικό, ο γιατρός δεν είναι στο νησί; Τον τελευταίο χρόνο υπήρξε σοβαρό ζήτημα με τη θέση του γιατρού. Τον περισσότερο καιρό η θέση καλύφθηκε από φαντάρους γιατρούς και υπήρξαν και μέρες που στο νησί δεν βρισκόταν κανένας γιατρός. 

— Ποια χαρακτηριστικά χρειάζεται να έχει ένας καλός εκπαιδευτικός; 
Συχνά ακούμε ως απάντηση σε αυτή την ερώτηση πως ο καλός εκπαιδευτικός πρέπει να αγαπά τη δουλειά του και τα παιδιά. Αυτό είναι η βάση για να γίνει κάποιος εκπαιδευτικός, αλλά δεν αρκεί για να γίνει καλός εκπαιδευτικός. Ο καλός εκπαιδευτικός πρέπει να επιμορφώνεται συνεχώς, να έχει μάτια και αυτιά ανοιχτά, επιμονή, υπομονή και φυσικά να μη λειτουργεί ως αυθεντία. Να δίνει χώρο και χρόνο στα παιδιά και να τα βοηθά να οδηγηθούν μόνα τους στη γνώση. Ο εκπαιδευτικός είναι εκεί για να τα προβληματίσει, να τα ξεκλειδώσει, να τους δώσει ώθηση. Και όλα αυτά θέλουν χρόνο, κόπο και πολλή δουλειά. Κάνεις δεν βγαίνει από μια σχολή και είναι έτοιμος. Εάν κάποιος ή κάποια επέλεξε να γίνει εκπαιδευτικός για να κάθεται, καλύτερα να αλλάξει επάγγελμα.  

— Εσείς, προσωπικά, τι έχετε μάθει από τα παιδιά; 
Κάθε λεπτό με τα παιδιά είναι ένα πολύτιμο μάθημα. Τα παιδιά με έναν μαγικό τρόπο τα κάνουν όλα να φαίνονται δυνατά, σε κάνουν να αισθάνεσαι πως τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο. Στις πιο δύσκολες στιγμές μου, τα παιδιά ήταν εκείνα που με έκαναν να μπορώ να σηκώνομαι το πρωί από το κρεβάτι και να συνεχίζω.

Ουρανία Κάππου: Μια ξεχωριστή δασκάλα στην άκρη του Αιγαίου Facebook Twitter
Δράσεις για τον πόλεμο στην Ουκρανία.

— Υπάρχει μια ιστορία που δεν θα ξεχάσετε; 
Όσον αφορά στην εμπειρία μου ως εκπαιδευτικού, δεν θα ξεχάσω ποτέ τα μάτια των τριών μαθητριών μου στη Θύμαινα που άστραφταν κάθε φορά που κάναμε κάτι καινούργιο. Είτε αυτό ήταν ρομποτική είτε ένα πείραμα είτε συμμετοχή σε θεατρικό εργαστήρι είτε απλώς να μαζέψουμε σκουπίδια από τη γύρω περιοχή. 

— Τι σημαίνει για σας η λέξη «σχολείο»;
Το σχολείο ήταν πάντοτε το δεύτερο σπίτι μου. Και ως παιδί και ως ενήλικη. Κι έτσι πρέπει να είναι, σαν ένα δεύτερο σπίτι, να αποπνέει ασφάλεια και ζεστασιά. Να ξέρεις πως εκεί θα σε αγκαλιάσουν, δεν θα σε κρίνουν, θα σταθούν δίπλα σου και θα σε βοηθήσουν να πραγματοποιήσεις τα όνειρά σου. 

— Τι σας δίνει ελπίδα;
Η μουσική, η ποίηση, η λογοτεχνία, η ζωγραφική, το θέατρο, ο κινηματογράφος και, φυσικά, τα παιδιά. 

— Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή;
Να είσαι και να νιώθεις ελεύθερος. Δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται, μιας και καθημερινά εγκλωβιζόμαστε σε μικρές «φυλακές» που είτε μας ρίχνουν μέσα είτε βάζουμε εμείς τον εαυτό μας – το μυαλό μας για την ακρίβεια. Σημασία έχει να καταφέρνουμε τελικά να δραπετεύουμε

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς ζούμε σήμερα στην τουριστική Αθήνα του Airbnb;

Άκου την επιστήμη / Συνηθίσαμε τελικά να ζούμε σαν τουρίστες στην πόλη μας;

Τι αποκαλύπτει για εμάς η σημερινή Αθήνα; Από τα ινσταγκραμικά διαμερίσματα μέχρι την ομογενοποιημένη αισθητική που φέρνει ο παγκόσμιος τουρισμός, οι πόλεις μεταμορφώνονται ασταμάτητα. Ο επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ Εμμανουήλ Σταυρακάκης περιγράφει τον τρόπο που ζούμε σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Brain drain: «Γιατί τα ελληνικά μυαλά συνεχίζουν να φεύγουν από τη χώρα;»

H κατάσταση των πραγμάτων / Brain drain: Πόσοι μένουν και πόσοι φεύγουν;

Το φαινόμενο της «διαρροής εγκεφάλων» παραμένει ένα από τα πιο σύνθετα και επίμονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Παρότι το τελευταίο διάστημα προβάλλεται έντονα το αφήγημα της «επιστροφής εγκεφάλων», τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του μεγάλου μαέστρου του λαϊκού πενταγράμμου, που ένα αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1997 έβαψε τα χέρια του με αίμα για χάρη της «μούσας» του.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ