Εποχή συγκομιδής και για το περίφημο μήλο «μαύρο διαμάντι» του Θιβέτ που λίγοι το απολαμβάνουν κάθε χρόνο.
Εποχή συγκομιδής και για το περίφημο μήλο «μαύρο διαμάντι» του Θιβέτ που λίγοι το απολαμβάνουν κάθε χρόνο.

 

ΘΑΝΑΤΟΙ 534

Οι θάνατοι από τον κορωνοϊό έχουν φτάσει τους 534. Είναι παράδοξο ότι ένας τέτοιος αριθμός περνάει σχεδόν στα ψιλά, ενώ π.χ. σε πλημμύρα με μονοψήφιο αριθμό νεκρών ξεσηκώνεται το σύμπαν.


Μια εξήγηση είναι ότι οι θάνατοι αφορούν ηλικιωμένους συνανθρώπους μας με υποκείμενα νοσήματα. Απαράδεκτη δικαιολογία μεν, αλλά αρκετή σε πολλούς για να προσπερνάνε αδιάφορα ένα θλιβερό γεγονός. Μια άλλη πιο περίπλοκη υπάρχει σε προηγούμενο άρθρο μου.

 

Υποπτεύομαι ότι η ελαφρότητα με την οποία πολλοί αντιμετωπίζουν την πανδημία οφείλεται, εν μέρει τουλάχιστον, και στην άποψη που έχει επικρατήσει ότι αυτές είναι ζωές των άλλων, ότι αργά ή γρήγορα θα πέθαιναν από τις άλλες αρρώστιες τους.


Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται για να πειστούν οι νέοι πόσο κινδυνεύουν οι ίδιοι και οι οικείοι τους, πιστεύω πως θα λογικευτούν μόνον όταν υπάρξει φόβος. Φόβος όχι τόσο για πρόστιμο που πρέπει να πληρώσουν, αλλά από εικόνες σαν εκείνες που είχαν πλημμυρίσει τις οθόνες από τη γειτονική μας Ιταλία τον περασμένο Μάρτιο. Βλέπετε, ζούμε στην εποχή της εικόνας.

 

• • •


ΤΙ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ;

Με ειδικές συνθήκες λόγω κορωνοϊού και χωρίς μαθητικές παρελάσεις θα εορταστεί φέτος η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου, στα δημοτικά σχολεία.


Η σχετική εγκύκλιος έχει υπογραφεί από την αρμόδια υφυπουργό, Σοφία Ζαχαράκη.


Περιμένω, πάντως, πότε θα εμφανιστεί το πρώτο ρεπορτάζ που θα αποδεικνύει ότι οι νέοι μας δεν γνωρίζουν τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου.


Ειδάλλως, ο εορτασμός δεν ξεκινά. Εδώ και κάμποσες δεκαετίες.


Χωρίς παρελάσεις θα εορταστεί η επέτειος φέτος της 28ης Οκτωβρίου στα δημοτικά σχολεία. Φωτ.: Eurokinissi
Χωρίς παρελάσεις θα εορταστεί η επέτειος φέτος της 28ης Οκτωβρίου στα δημοτικά σχολεία. Φωτ.: Eurokinissi

 

• • •

 

ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΜΑΚΡΟΝ

Μπροστά στη σορό του Σαμουέλ Πατύ, ανάμεσα στα αγάλματα του Ουγκώ και του Παστέρ, ο Εμμ. Μακρόν εκφώνησε χθες, 21 Οκτωβρίου, στη Σορβόνη, μια βαρυσήμαντη ομιλία, η οποία πιθανόν σηματοδοτεί έναν νέο Μακρόν. Αντιγράφω τον Σερζ Ραφύ από τον L'OBS:


Σκληρό το παράδοξο που ζει αυτός [ο Μακρόν] ο σφοδρός υπερασπιστής του 5G, της ταχύτητας της πληροφορίας, των ψηφιακών δικτύων, παγιδευμένος από τα εικονικά δίκτυα, τους μεγάλους και ανεξέλεγκτους μεταφορείς του μίσους, του θανάτου, των μεσαιωνικών σκέψεων. Υπήρχε, μέσα σε τούτο το βαρυφορτωμένο με Ιστορία προαύλιο της Σορβόνης, μέσα στο βλέμμα αυτού του Προέδρου, μια μορφή ανησυχίας.

(...)

Αυτό το κάπως χαμένο βλέμμα εκδήλωνε επίσης την αποφασιστικότητά του να μην υποκύψει στο σκοταδιστικό αυτό κύμα. Τι επόμενες μέρες θα μάθουμε πολλά για τη μεταμόρφωση ενός ευδιάθετου και ανέμελου Προέδρου που μετετράπη, εξαιτίας της ωμότητας των καιρών, σε εν δυνάμει υποψήφιος σωτήρας του έθνους. Ένας μεγάλος πολιτικός;


Ο Εμανουέλ Μακρόν εκφωνεί τη συγκλονιστική ομιλία του στη Σορβόνη μπροστά στο φέρετρο του Σαμουέλ Πατύ.
Ο Εμανουέλ Μακρόν εκφωνεί τη συγκλονιστική ομιλία του στη Σορβόνη μπροστά στο φέρετρο του Σαμουέλ Πατύ.

 

• • •


ΔΥΣΤΟΠΙΑ ΚΑΙ ΟΥΤΟΠΙΑ

Οι μισές από το σύνολο των εργασιών θα διεκπεραιώνονται από μηχανήματα έως το 2025, σε μια αλλαγή που ενδέχεται να επιδεινώσει την ανισότητα, σύμφωνα με έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF).


Δεν συμμερίζομαι αυτές και παρόμοιες απόψεις ότι θα υπάρξουν τόσο σύντομα τέτοιου μεγέθους αλλαγές στην εργασία.


Πάντως, είναι γεγονός ότι τα δυστοπικά σενάρια είναι πολύ περισσότερα από τα ουτοπικά, πιθανόν διότι ο φόβος για το μέλλον είναι πολύ ισχυρός, και άρα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των αναγνωστών. Ορισμένοι συγγραφείς, μάλιστα, το έχουν καταλάβει και έχουν στήσει επιμελώς την καριέρα τους πάνω στη δυστοπία, αν όχι την καταστροφολογία.


Το επόμενο είναι ένα διαφωτιστικό παράδειγμα, που διάβασα πριν από καιρό, σχετικά με τη διαφορά μεταξύ δυστοπίας και ουτοπίας· και, συνεπώς, τη μεγάλη διαφορά στο πώς προσεγγίζεται η τεχνολογική αλλαγή:


Δυστοπία: Τα ρομπότ θα κάνουν τις μισές δουλειές σου

Ουτοπία: Τα ρομπότ θα κάνουν τη μισή δουλειά σου

 

 

 

• • •

 

ΔΥΟ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΔΥΟ ΣΤΑΘΜΑ

Αριστερά είναι το μοντέλο Candice Swanepoel της Victoria's Secret.


Δεξιά η Αυστραλιανή ηθοποιός Celeste Barber, με 7,3 εκατομμύρια κοινό, που ανέβασε επίτηδες τη φωτογραφία της στο Instagram.


Το Instagram λογόκρινε τη δεύτερη, αλλά όχι την πρώτη. Είτε εξαιτίας του αλγορίθμου ή των υπαλλήλων είτε αμφοτέρων, η λογοκρισία είναι ακατανόητης λογικής, και βεβαίως απαράδεκτη.


Η μη λογοκριμένη φωτογραφία στο Instagram του μοντέλου, Candice Swanepoel (αριστερά), και η λογοκριμένη της ηθοποιού Celeste Barber (δεξιά).
Η μη λογοκριμένη φωτογραφία στο Instagram του μοντέλου, Candice Swanepoel (αριστερά), και η λογοκριμένη της ηθοποιού Celeste Barber (δεξιά).

 

• • •


ΤΙ ΠΕΡΙΕΙΧΕ ΤΟ ΚΟΥΤΙ;

Γενέθλια της Κατρίν Ντενέβ σήμερα (γεννήθηκε το 1943), η αξέχαστη «ωραία της ημέρας» Σεβερίν.


Πάνω από πενήντα χρόνια, ένα ερώτημα βασανίζει κινηματογραφόφιλους και μη: τι περιείχε το μικρό κουτί του Ασιάτη πελάτη στην περίφημη σκηνή της ταινίας του Λουίς Μπουνιουέλ, «Η Ωραία της Ημέρας» (1967);


Κάποιοι μίλησαν για έντομα, άλλοι έμπλεξαν τον μαρκήσιο ντε Σαντ και τον φον Ζάχερ-Μαζόχ, αλλά η πιο έγκυρη άποψη ασφαλώς είναι του πλέον αρμόδιου, Λουίς Μπουνιουέλ: «Δεν ξέρω πόσες φορές μας ρώτησαν, κυρίως γυναίκες: Τι υπάρχει μέσα στο μικρό αυτό κουτί; Επειδή δεν έχω ιδέα, η μόνη δυνατή απάντηση είναι: Ό,τι θα θέλατε.»


Ο Ασιάτης πελάτης και η «ωραία της ημέρας» Σεβερίν στην ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ, «Η Ωραία της Ημέρας» (1967).
Ο Ασιάτης πελάτης και η «ωραία της ημέρας» Σεβερίν στην ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ, «Η Ωραία της Ημέρας» (1967).