Μετά από μια εξαιρετικά δύσκολη και πρωτόγνωρη περίοδο για όλους πλησιάζουμε σιγά-σιγά σε μια πιο ελεύθερη, αλλά εντελώς διαφορετική πραγματικότητα. Το αίσθημα της αβεβαιότητας που κυριαρχούσε τους τελευταίους μήνες συνεχίζει μεν να υπάρχει ως έναν βαθμό, ωστόσο, με την άρση των περιορισμών μετακίνησης και το σταδιακό άνοιγμα μικρών καταστημάτων, υπάρχει μια διστακτική αίσθηση αισιοδοξίας για το μέλλον.


Πρωταγωνιστές σε αυτήν τη σταδιακή επαναφορά στην κανονικότητα είναι οι ιδιοκτήτες κομμωτηρίων και κουρείων, που θα είναι από τους πρώτους που θα μπορέσουν επιτέλους να βρεθούν ξανά στον χώρο εργασίας τους μετά από μια μεγάλη περίοδο αποχής στις 4 Μαΐου, όπως ανακοινώθηκε επίσημα την Τρίτη.


Σύμφωνα με τα νέα μέτρα, πελάτες και εργαζόμενοι θα φορούν υποχρεωτικά μάσκα, ενώ οι τελευταίοι θα αλλάζουν γάντια μετά από κάθε πελάτη. Οι καρέκλες θα έχουν τουλάχιστον ένα μέτρο απόσταση η μία από την άλλη και για την αποφυγή συνωστισμού θα μπαίνουν μόνο τρία με τέσσερα άτομα στα μεγάλα κομμωτήρια και κουρεία, ενώ, μαζί με τους εργαζόμενους, δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τα έξι με επτά άτομα στον χώρο. Στα μικρά κομμωτήρια και κουρεία θα μπαίνουν μόνο μέχρι δύο πελάτες. Αναφορά έγινε ακόμα και στο στέγνωμα με πιστολάκι, το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο με ανοιχτά παράθυρα και πόρτες, έτσι ώστε να κυκλοφορεί και να ανανεώνεται ο αέρας.

 

Αρκετές πελάτισσες και πελάτες μού ζήτησαν κρυφά ραντεβού. Καταλαβαίνω πως αυτό μπορεί να οφείλεται στον εγκλεισμό, στην ψυχολογική πίεση και στην ανάγκη για περιποίηση και ανανέωση. Ωστόσο, αυτό, όπως τους είπα, δεν γινόταν και απλώς τους ζήτησα να κάνουν λίγη ακόμα υπομονή μέχρι να ανοίξουμε νόμιμα. 


Μπορεί η κατάσταση να είναι ακόμα πρωτόγνωρη για όλους, αλλά οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από τις άνετες καρέκλες και στους οποίους εμπιστευόμαστε την εμφάνισή μας είναι γεμάτοι ενθουσιασμό στην προοπτική της επιστροφής σε αυτό που αγαπούν. «Σε πρώτη φάση, είμαι χαρούμενος. Είναι αισιόδοξη η κατάσταση γιατί είμαστε από τους πρώτους που αρχίζουμε σιγά-σιγά να επιστρέφουμε στην κανονικότητα. Από την άλλη, είναι πολύ μεγάλη η ευθύνη και η αγωνία. Δεν ξέρουμε πώς θα συμπεριφερθεί ο κόσμος, δεν έχουμε ακόμα οριστική ενημέρωση. Φαντάζομαι ότι θα γίνει τις επόμενες μέρες και θα αφορά τον τρόπο που θα δουλεύουμε, τι μάσκες θα φοράμε, τι αποστάσεις θα κρατάμε κ.λπ.» μας είπε ο Γιάννης Σακελλαράκης, ιδιοκτήτης του DON Barber & Groom στο Κολωνάκι.

 

«Αυτά που καλούμαστε να κάνουμε δεν είναι αδύνατα, απλώς θα χαλάσουν λίγο τη βολή μας. Ας τη χαλάσουν, δεν πειράζει» αναφέρει ο Γιάννης Σακελλαράκης.
«Αυτά που καλούμαστε να κάνουμε δεν είναι αδύνατα, απλώς θα χαλάσουν λίγο τη βολή μας. Ας τη χαλάσουν, δεν πειράζει» αναφέρει ο Γιάννης Σακελλαράκης.


Πριν από λίγες μέρες το Reuters μετέδιδε πως οι Έλληνες «ανησυχούν για τα απεριποίητα μαλλιά τους στην καραντίνα» και σπεύδουν να μπουν σε λίστες αναμονής. Την ανησυχία για τις κόμες που μάκρυναν και φούντωσαν εκτός ελέγχου αλλά και για τα απεριποίητα μούσια επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι οι επαγγελματίες. Διατηρώντας τον προηγούμενο καιρό την επικοινωνία με τους με τους πελάτες τους, χρειάστηκε να δώσουν συμβουλές αλλά και να αρνηθούν αρκετές προτάσεις για κρυφά ραντεβού.


«Ο υποχρεωτικός εγκλεισμός προκάλεσε ακόμα περισσότερη ανάγκη για επαγγελματική περιποίηση» συμφωνεί ο Πάνος Τζάκος, hair designer και ιδιοκτήτης των In Berlin Haistyling και Osaka Hair Design. «Αρκετές πελάτισσες και πελάτες μού ζήτησαν κρυφά ραντεβού. Καταλαβαίνω πως αυτό μπορεί να οφείλεται στον εγκλεισμό, στην ψυχολογική πίεση και στην ανάγκη για περιποίηση και ανανέωση. Ωστόσο, αυτό, όπως τους είπα, δεν γινόταν και απλώς τους ζήτησα να κάνουν λίγη ακόμα υπομονή μέχρι να ανοίξουμε νόμιμα. Ήταν πολλά τα τηλέφωνα αυτόν τον καιρό και η αλήθεια είναι πως κάποια πράγματα, όπως το βάψιμο της ρίζας ή τα νύχια, μπορείς να τα κάνεις και στο σπίτι, αλλά νομίζω πως όσες/-οι δεν κρατήθηκαν και πήραν μήπως υπήρχε κάποιος τρόπος να κλείσουν ραντεβού, το έκαναν επειδή τους έλειψε η επαγγελματική περιποίηση».


Το ίδιο αναφέρει και ο Γιάννης Σακελλαράκης: «Κάναμε posts, δίνοντας κάποια tips για το πώς να περιποιηθεί κανείς τα γένια του στο σπίτι, πώς να κάνει κάποιες μάσκες. Δεν έκανα τηλεδιάσκεψη με κάποιον εξηγώντας του πώς να κουρευτεί. Κάποιοι ρώτησαν πολύ ευγενικά αν θα μπορούσαμε να τους εξυπηρετήσουμε στο σπίτι. Τους εξήγησα πως δεν μπορώ να το ρισκάρω. Υπήρχαν πολλά μηνύματα, πάντως, και μια αγωνία για το πότε ανοίγουμε. Υπήρξαν και τα "σε παρακαλώ, βάλε με πρώτο". Και για τις γυναίκες αλλά και για τους άντρες εξίσου τα μαλλιά είναι μέσα στις προτεραιότητές τους. Ειδικά άντρες που κουρεύονταν κάθε 15-20 μέρες έχουν μείνει ακούρευτοι και ξαφνικά είναι μια εκκρεμότητα πολύ σημαντική για την εμφάνισή τους».

 

«Είμαι αισιόδοξος και έτσι πρέπει να είμαστε όλοι. Η αισιοδοξία πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει στον Έλληνα» μας λέει ο Πάνος Τζάκος.
«Είμαι αισιόδοξος και έτσι πρέπει να είμαστε όλοι. Η αισιοδοξία πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει στον Έλληνα» μας λέει ο Πάνος Τζάκος.


Αυτό εξηγεί απόλυτα το γεγονός πως αυτήν τη στιγμή οι λίστες αναμονής είναι πολύ μεγάλες για τις επόμενες εβδομάδες. «Ο Μάιος είναι γεμάτος, όπως και σε όλα τα καλά μαγαζιά και τους κομμωτές. Υπάρχει διαθεσιμότητα για τον Ιούνιο, ωστόσο ο Μάιος έχει γεμίσει εδώ και καιρό, καθώς υπήρχε εξαρχής λίστα αναμονής. Χρειάστηκε να κρατήσουμε αυτήν τη λίστα αναμονής, καθώς λαμβάναμε τηλεφωνήματα και μηνύματα σε Messenger, Instagram και Viber όλον αυτόν τον καιρό, οπότε η σειρά προτεραιότητας ήταν αναγκαία. Υπάρχουν κάποιες κενές θέσεις στρατηγικά κρατημένες για εγκυμονούσες και για πελάτες/-ισσες που έχουν αυστηρό πρόγραμμα με πολλές ώρες εργασίας, όπως οι γιατροί και οι νοσηλευτές – η προτεραιότητα αυτή υπήρχε πάντα ως αρχή στα καταστήματά μας. Αυτή η λίστα αναμονής έχει γεμίσει εδώ και τρεις εβδομάδες για όλο τον Μάιο και στα δύο καταστήματα (Osaka & In Berlin)» αναφέρει ο Πάνος Τζάκος.

 

Μάλιστα, φαίνεται πως η ζήτηση είναι παρόμοια με αυτήν των περιόδων των γιορτών, όταν ο κόσμος προετοιμάζεται γι' αυτές, όπως μας εξήγησε ο Γιάννης Σακελλαράκης. «Το τελευταίο δεκαήμερο γίνεται χαμός από αιτήματα για ραντεβού. Έτσι όπως αντιλαμβάνομαι αυτήν τη στιγμή τη ζήτηση, είναι αντίστοιχη με της περιόδου των Χριστουγέννων. Τις επόμενες 3-4 βδομάδες θα υπάρχει σίγουρα πολλή πίεση».


Ακόμα κι αν υπάρχει μεγάλη ανάγκη για λίγη περισσότερη ελευθερία και επιστροφή στην κανονικότητα, τα δεδομένα αλλάζουν καθημερινά και οι περιορισμοί που πρόκειται να τεθούν για την ασφάλεια όλων επηρεάζουν δραματικά τον τρόπο που λειτουργούσαν ως τώρα τα κομμωτήρια και τα κουρεία. Θα χρειαστούν συγκεκριμένες ανακατατάξεις, όχι μόνο σε πρακτικό επίπεδο αλλά και στο πώς βιώναμε τους χώρους περιποίησης μέχρι σήμερα.


«Στα καταστήματα θα χρειαστεί οπωσδήποτε να μειώσουμε τις καρέκλες» εξηγεί ο Πάνος Τζάκος. «Θα φύγουν οι ενδιάμεσες, έτσι ώστε να υπάρχει 1,5-2 μέτρα απόσταση μεταξύ τους. Στο Osaka θα μείνουν 4 από τις 6 και στο In Berlin θα μείνουν 5 από τις 8. Ωστόσο, στο In Berlin υπάρχει εσωτερική αυλή 30 τ.μ., που ενδεχομένως να γίνει χώρος αναμονής. Το βασικό μου μέλημα είναι κάθε πελάτισσα να έχει πάντα δύο μέτρα απόσταση από την άλλη και να μην έρχονται ποτέ κοντά.

 

Ο χώρος θα απολυμαίνεται όταν φεύγει κάθε πελάτισσα – χερούλια, καρέκλες, καθρέφτες, εργαλεία κ.λπ.
Ο χώρος θα απολυμαίνεται όταν φεύγει κάθε πελάτισσα – χερούλια, καρέκλες, καθρέφτες, εργαλεία κ.λπ.


Όσο για τον χώρο, θα υπάρχει πάντα αντισηπτικό σε κάθε πάγκο εργασίας και καρέκλα, ενώ το προσωπικό θα έχει και το δικό του αντισηπτικό και θα φορά μάσκα και γάντια. Επιπλέον, έχουμε μπέρτες, πετσέτες και κιμονό μίας χρήσης. Έτσι, οτιδήποτε χρησιμοποιήσει και φορέσει μια πελάτισσα στο κομμωτήριό μας, θα πεταχτεί αμέσως μόλις φύγει. Κάθε πελάτισσα θα φοράει υποχρεωτικά τα δικά της γάντια και μάσκα.


Πρόκειται να δουλέψουμε ένα μοντέλο για το οποίο έμαθα ψάχνοντας στο Ίντερνετ και ρωτώντας ειδικούς. Είναι ένα μοντέλο που χρησιμοποιούν στην Κορέα και στο πλαίσιο του μοντέλου αυτού η πελάτισσα δεν επιτρέπεται να μιλήσει αν έχει βγάλει τη μάσκα μέσα στον χώρο. Όσο δεν φοράει μάσκα, δεν υπάρχει καμία επικοινωνία ούτε με εμάς ούτε με οποιονδήποτε άλλον, για παράδειγμα δεν μπορεί να μιλήσει στο κινητό. Όσο τη φορά, μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μας, να μας μιλήσει, να ζητήσει αυτό που θέλει κ.λπ. Αυτό θα το τονίσουμε αρκετά, έτσι ώστε να αποφύγουμε την οποιαδήποτε εξάπλωση σταγονιδίων στον αέρα, στον χώρο και στα αντικείμενα. Επιπλέον, ο χώρος θα απολυμαίνεται όταν φεύγει κάθε πελάτισσα – χερούλια, καρέκλες, καθρέφτες, εργαλεία κ.λπ.


Στην περίπτωση που κάποια πελάτισσα θελήσει να βγάλει τη μάσκα ή τα γάντια επειδή θέλει να πάρει λίγο αέρα ή επειδή κουράστηκε να τα φορά για πολλή ώρα, σίγουρα δεν θα υπάρχει επικοινωνία και θα μπορεί να βγει έξω για να ξεκουραστεί.


Επίσης, θα μειωθεί το προσωπικό και θα διαχωριστούν τα ωράρια. Το προσωπικό του Osaka είναι τέσσερα άτομα και του In Berlin, έξι. Τα άτομα αυτά, λοιπόν, θα αλλάζουν ανά ώρα και δεν θα είναι ποτέ ταυτόχρονα όλα εκεί. Γενικότερα, δεν θα υπάρχει συνωστισμός προσωπικού ούτε πελατών. Το πόσα άτομα από το προσωπικό θα βρίσκονται συγχρόνως στο κάθε κατάστημα θα εξαρτηθεί από τα μέτρα που θα ανακοινωθούν και ανάλογα με τα τετραγωνικά.

 

Στο In Berlin του Πάνου Τζάκα υπάρχει εσωτερική αυλή 30 τ.μ., που ενδεχομένως να γίνει χώρος αναμονής.
Στο In Berlin του Πάνου Τζάκα υπάρχει εσωτερική αυλή 30 τ.μ., που ενδεχομένως να γίνει χώρος αναμονής.


Θα υπάρξει συγκεκριμένη ροή. Αν, για παράδειγμα, μια πελάτισσα έχει ραντεβού για βαφή και κάποια άλλη έχει ραντεβού την ίδια ώρα για κούρεμα, αυτές οι δύο δεν θα έρθουν καθόλου σε επαφή – ούτε στον λουτήρα ούτε πουθενά. Οπότε, αν η μία λούζεται, η άλλη θα μπορεί να βγει έξω από το μαγαζί όπου θα υπάρχει πάγκος ή κάποια καρέκλα και θα μπορεί να περιμένει μέχρι να έρθει η στιγμή να λουστεί, πίνοντας τον καφέ της. Δεν θα υπάρχουν ποτέ δύο ή τρία ραντεβού για βαφή την ίδια ώρα, έτσι ώστε να μη βρεθούν δίπλα-δίπλα στους λουτήρες. Φυσικά, αν κάποιος από το προσωπικό δουλέψει με δύο διαφορετικές πελάτισσες, θα αλλάξει ενδιάμεσα γάντια και ποδιά. Οι πελάτες/-ισσες θα φορούν τα κιμονό μίας χρήσης που θα τους δώσουμε, τα γάντια και τη μάσκα τους καθ' όλη τη διάρκεια τους ραντεβού τους.

 

Όλοι μας οι πελάτες και όλες μας οι πελάτισσες, όταν τηλεφωνούν, ρωτούν τι μέτρα θα πάρουμε – χρειάζεται να έχουμε προνοήσει για όλα αυτά. Είμαι ιδιοκτήτης κομμωτηρίων εδώ και 19 χρόνια, θα προφυλάξω όχι μόνο το προσωπικό αλλά και το πελατολόγιό μου».


Η προστασία πελατών και προσωπικού αποτελεί κύριο μέλημα και των δύο επαγγελματιών. Όπως μας είπε ο Γιάννης Σακελλαράκης «Είναι σχετικό το πόσο θα μειωθεί το ποσοστό της δουλειάς που μπορεί να αναλάβει κάθε επαγγελματίας. Για μένα, λόγω του σχετικά μεγάλου χώρου, αυτό ίσως σημαίνει μια μείωση της τάξης του 30%. Σημασία έχει να μπορέσω να διατηρήσω όλες τις θέσεις εργασίας των συνεργατών μου. Έχω 16 συνεργάτες που είναι σαν οικογένειά μου και ιδανικά δεν θέλω να διώξω κανέναν, γι' αυτό ψάχνω να βρω λύσεις ώστε να δουλεύουν όλοι και ούτε καν εκ περιτροπής, απλώς να έχουν διαφορετικές βάρδιες. Είναι το στοίχημα που έχω βάλει, το να μπορέσω να κρατήσω όλα τα παιδιά».


Συγχρόνως, η περιποίηση που περιλαμβάνει το πρόσωπο ενδεχομένως να απαιτεί νέες παραμέτρους. Την ίδια στιγμή, η ασφάλεια συνεχίζει να αποτελεί τη βασική προτεραιότητα κάθε επαγγελματία. «Η καθημερινότητα θα αλλάξει, αλλά, τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα, πιστεύω πως θα αισθάνομαι ασφαλής στη δουλειά μου. Είμαι σίγουρος ότι και εγώ και η ομάδα μου θα τηρήσουμε τους αυστηρούς κανόνες απολύμανσης και προστασίας. Δεν είναι κάτι δύσκολο, προγραμματισμό και σύστημα θέλει. Αν υπάρχουν αυτά, δεν με φοβίζει κάτι.


Εμείς και οι οδοντίατροι είμαστε οι επαγγελματίες που ερχόμαστε σε τόσο άμεση επαφή με τον κόσμο. Όταν κάνω μια περιποίηση σε μούσι ή ένα ξύρισμα είμαι face to face με τον πελάτη και μπορεί να πλησιάζω το πρόσωπό μου στους 20-30 πόντους για να δω τις λεπτομέρειες. Η απόσταση είναι οριακή. Γι' αυτό και πρέπει να ακολουθήσουμε πολύ αυστηρά το πρωτόκολλο που θα μας δώσουν. Αυτά που καλούμαστε να κάνουμε δεν είναι αδύνατα, απλώς θα χαλάσουν λίγο τη βολή μας. Ας τη χαλάσουν, δεν πειράζει» αναφέρει ο Γιάννης Σακελλαράκης.

 

Φωτογραφία από το κομμωτήριο Osaka του Πάνου Τζάκα.
Φωτογραφία από το κομμωτήριο Osaka του Πάνου Τζάκα.


Αναφερόμενοι σε δημοσιεύματα περί νυχτερινού ωραρίου, οι δύο επαγγελματίες συμφωνούν: «Σε οποιαδήποτε απόφαση θα πάρω θα συνυπολογίσω δύο άξονες: να εξυπηρετήσω τους πελάτες μου και να μη χάσουν τη δουλειά τους οι συνεργάτες μου. Αν αυτό το πράγμα απαιτήσει να δουλέψω Κυριακές, να δουλέψουμε after hours, μέχρι αργά το βράδυ, θα γίνει. Σαφώς, όμως, θα προσπαθήσω πρώτα να εξαντλήσω όλα τα περιθώρια τη φυσιολογικής λειτουργίας του ωραρίου. Είμαστε άνθρωποι, η δουλειά που κάνουμε είναι πολύ καλλιτεχνική, δεν είναι φασόν. Πρέπει να είσαι ξεκούραστος για να μπορείς να λειτουργήσεις και να βγάλεις την καλλιτεχνία σου, να καταλάβεις τον πελάτη, να του δώσεις καλό αποτέλεσμα και να του φτιάξεις την ψυχολογία» αναφέρει ο Γιάννης Σακελλαράκης.


Όσο για το οικονομικό αντίκτυπο, φαίνεται πως και τον επόμενο καιρό επιχειρήσεις όπως κομμωτήρια και κουρεία θα συνεχίσουν να πλήττονται σημαντικά, παρά τον φόρτο εργασίας. «Δεν πιστεύω πως θα μειωθεί το πελατολόγιο, οι ώρες και τα ραντεβού θα βρεθούν. Ίσως υπάρξει ένα θέμα ανυπομονησίας από πολλούς και ίσως πίεσης, ωστόσο, μετά τον Μάιο, όλα θα πάρουν τον δρόμο τους και θα μπούμε σε μια ροή. Το πραγματικό οικονομικό αντίκτυπο έχει να κάνει με όλα τα μέτρα που πρέπει να παρθούν, τα οποία για τα δικά μου καταστήματα είναι δυσβάστακτα, αλλά δεν μπορώ να ανεβάσω τις τιμές. Δηλαδή, τα κιμονό μίας χρήσης, οι μπέρτες, ακόμα και οι πετσέτες, που τις χρησιμοποιούσα ανέκαθεν, αποτελούν έξτρα κόστος. Αλλά, φυσικά, θα το κάνω για να τους προφυλάξω όλους» εξηγεί ο Πάνος Τζάκος.

 

Ίσως η πραγματικότητα όλων να μην είναι όπως πριν. Ίσως να μην επιστρέψουμε ποτέ σε αυτό που ξέραμε ως τώρα. Ωστόσο, οφείλουμε να προσαρμοστούμε και να κοιτάξουμε το μέλλον με λίγη περισσότερη αισιοδοξία. «Είμαι αισιόδοξος και έτσι πρέπει να είμαστε όλοι. Η αισιοδοξία πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει στον Έλληνα. Το μόνο που χρειάζεται είναι καθένας ατομικά να τηρεί τα μέτρα, κάθε επαγγελματίας να κάνει σωστά τη δουλειά του, έτσι ώστε μέσα από την ατομική ευθύνη να φτάσουμε σε ένα υψηλό επίπεδο ως σύνολο» μας λέει ο Πάνος Τζάκος.


Και συμπληρώνει ο Γιάννης Σακελλαράκης: «Από τη Δευτέρα που ξανανοίγουμε θα βιώσουμε μια τελείως διαφορετική καθημερινότητα. Πιστεύω όμως ότι ο άνθρωπος έχει τεράστια δύναμη. Αν μπορέσω να χαρακτηρίσω την επόμενη μέρα με μια λέξη, είναι "προσαρμοστικότητα". Όλα θα πάνε καλά, απλώς χρειάζεται διαφορετικός τρόπος σκέψης».