Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η ένδυση και η στέγαση –και ως εκ τούτου η μόδα και η αρχιτεκτονική– αποτελούν καταφύγιο του ανθρώπινου σώματος, σε διαφορετική βέβαια κλίμακα.

 

Η αρχιτέκτονας Βικτώρια Λύτρα η οποία τρέχει το μπλογκ formfollowsfashion.gr, όπου πραγματεύεται τη σχέση μόδας και αρχιτεκτονικής, συνδυάζει εικόνες διαφόρων αρχιτεκτονημάτων με δημιουργήματα της μόδας τα οποία συνδέονται μέσα από την αισθητική και τη φόρμα τους.

 

Η Βικτώρια αφού σπούδασε αρχιτεκτονική στο ΑΠΘ και έκανε το μεταπτυχιακό της πάνω στον Βιοκλιματικό Σχεδιασμό στην Architectural Association του Λονδίνου, επέστρεψε στην Ελλάδα δημιουργώντας το δικό της αρχιτεκτονικό γραφείο, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας projects κατοικιών που διακρίθηκαν σε αρχιτεκτονικά βραβεία και διαγωνισμούς.

 

Παράλληλα όμως με την ιδιότητά της ως αρχιτέκτονα, δημιούργησε και το μπλογκ formfollowsfashion.gr δίνοντας χώρο και στην άλλη μεγάλη της αγάπη, τη μόδα. 

 

Υπάρχουν πολλοί σχεδιαστές μόδας που έχουν ως αφετηρία τους την αρχιτεκτονική. Παραταύτα με ιντριγκάρει περισσότερο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός καθώς έχει περισσότερες συνισταμένες, ενώ αυτό που μου αρέσει στη μόδα είναι οι γρήγορες εναλλαγές και η αμεσότητα της

 

«Η μόδα και η αρχιτεκτονική υπήρχαν στη ζωή μου από πολύ μικρή ηλικία, όταν ταξίδευα σε αυτούς τους δύο κόσμους μέσω των περιοδικών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στην αρχιτεκτονική θέλησα να διερευνήσω περαιτέρω τη σχέση τους και τι τις συνδέει πραγματικά. Έτσι στην ερευνητική μου εργασία "FormFollowsFashion" ασχολήθηκα με τις συνέργειες των δύο τομέων και κατ' επέκταση τις τεχνικές που μοιράζονται μόδα και αρχιτεκτονική». Αυτό ήταν που αποτέλεσε και το έναυσμα για τη μετέπειτα δημιουργία του blog της.

 

Η διαδικασία που ακολουθεί για τη δημιουργία των εικόνων που αναρτά είναι μάλλον πολύπλοκη, τουλάχιστον ως προς την αναζήτηση των εικόνων. «Η αρχιτεκτονική εξελίσσεται με αργούς ρυθμούς ενώ η μόδα με απίστευτα γρήγορους. Σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει κοινή περίοδος και για τις δύο, καθώς βλέπουμε για παράδειγμα τη συλλογή Φθινόπωρο 2018 του Κινέζου σχεδιαστή Guo Pei να έχει ομοιότητες με γοτθικούς ναούς. Αυτό που εφαρμόζω γενικά είναι να κρατάω αρχείο από κτίρια που δεν είναι τόσο συνηθισμένα ή ρούχα που "αρχιτεκτονίζουν" και να τα συνδυάζω με βάση διάφορα κριτήρια» λέει η ίδια.

 

Της ζητάω να μου εξηγήσει τι σχέση έχει για παράδειγμα το Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης με τα φορέματα του Hussein Chalayan. «Το Μουσείο Guggenheim στη Νέα Υόρκη αποτελεί ένα απ΄τα πιο αναγνωρίσιμα κτίρια στον κόσμο, εξαιτίας της μορφής του. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα μουσείου που το κτίριο το ίδιο ελκύει περισσότερο το ενδιαφέρον του κοινού απ' ό,τι η συλλογή που φιλοξενεί. Απ'την άλλη ο σχεδιαστής Hussein Chalayan είναι μια μάλλον ιδιαίτερη περίπτωση σχεδιαστή αφού οι συλλογές του ακροβατούν ανάμεσα στη μόδα και την τέχνη και κάθε φορά εξελίσσονται σαν installations. Έτσι μιλάμε για δύο πολύ ξεχωριστές περιπτώσεις στον τομέα της η κάθε μια. Στη σύλληψη της ιδέας τους δεν μπορούμε να πούμε ότι συνδέονται, παραταύτα μορφολογικά έχουν μια προφανή ομοιότητα –τo χαρακτηριστικό κωνικό σχήμα τους– και τη συσχέτιση τους με την τέχνη». 

 

Χρώμα και μετατοπισμένες καμπύλες επιφάνειες δημιουργούν ένα ξεχωριστό κτίριο στο πάρκο Reversible Destiny στην Ιαπωνία απ’ τους αρχιτέκτονες Shusaka Arakawa και Madeline Gins. Χρωματική παλέτα εμπνευσμένη απ’ τα lego αλλά και ασύμμετρες επιφάνειες υφασμάτων σε επίπεδα κυριαρχούν και στη συλλογή Marni SS16.
Χρώμα και μετατοπισμένες καμπύλες επιφάνειες δημιουργούν ένα ξεχωριστό κτίριο στο πάρκο Reversible Destiny στην Ιαπωνία απ’ τους αρχιτέκτονες Shusaka Arakawa και Madeline Gins. Χρωματική παλέτα εμπνευσμένη απ’ τα lego αλλά και ασύμμετρες επιφάνειες υφασμάτων σε επίπεδα κυριαρχούν και στη συλλογή Marni SS16.

 

Μέσα από τις εικόνες της Βικτώριας οι πτυχές και οι καμπύλες  φαίνεται να ενώνουν τη μόδα, την αρχιτεκτονική και το design. «Κοινός παράγοντας και των τριών είναι η αισθητική. Διάφορες τάσεις και στυλ όπως μινιμαλισμός, μαξιμαλισμός. αποδόμηση κ.λπ. χρησιμοποιούνται κατά καιρούς και από τις τρεις εκφράσεις τέχνης. Υπάρχουν όμως τεχνικές κατασκευής και γεωμετρικές αναζητήσεις –όπως οι πτυχώσεις, το πλισσάρισμα, οι καμπύλες, τα τυπώματα κ.ά.– που χρησιμοποιούνται στη μόδα, την αρχιτεκτονική και το design, με αποτέλεσμα η ομοιότητα των δημιουργημάτων τους να γίνεται ακόμη πιο εμφανής. Οι τεχνικές αυτές χρησιμοποιούνται στην επιφάνεια, στον όγκο ή και στα δύο μαζί». 

 

Αναρωτιέμαι αν έχει σκεφτεί ποτέ να σχεδιάσει ένα ένδυμα. «Υπάρχουν πολλοί σχεδιαστές μόδας που έχουν ως αφετηρία τους την αρχιτεκτονική. Ωστόσο με ιντριγκάρει περισσότερο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός καθώς έχει περισσότερες συνισταμένες, ενώ αυτό που μου αρέσει στη μόδα είναι οι γρήγορες εναλλαγές και η αμεσότητα της».

 

Στην παρούσα φάση η Βικτώρια μοιράζει τον χρόνο της μεταξύ Ελλάδας και Ντουμπάι, καθώς εκπονεί τη διδακτορική της διατριβή με θέμα «Φυσικός Φωτισμός σε Μουσεία και Γκαλερί» στο ΕΜΠ, ενώ διατηρεί συνεργασία με αρχιτεκτονικό γραφείο στο Ντουμπάι.

 

Οι φουσκωτές κατασκευές στη μόδα και την αρχιτεκτονική παραπέμπουν σε αντικείμενα τέχνης. Golden Balloon Installation στην έκθεση Tokyo Mot 2014 απ’ τους AMID.CERO9 και συλλογή Action Dolls Haute Couture AW17 απ’το σχεδιαστικό δίδυμο Viktor and Rolf.
Οι φουσκωτές κατασκευές στη μόδα και την αρχιτεκτονική παραπέμπουν σε αντικείμενα τέχνης. Golden Balloon Installation στην έκθεση Tokyo Mot 2014 απ’ τους AMID.CERO9 και συλλογή Action Dolls Haute Couture AW17 απ’το σχεδιαστικό δίδυμο Viktor and Rolf.

 

Η χρήση του υφάσματος στην αρχιτεκτονική δίνει τεράστιες μορφολογικές δυνατότητες όπως στην περίπτωση της συστρεμμένης πρόσοψης της Εθνικής Βιβλιοθήκης King Fahad στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας απ’τους Geber Architekten. Αντίστοιχα, σε παλτό σχεδιασμένο απ’την Alexandra Verschueren  χρησιμοποιήθηκαν συστρεμμένα σχέδια με την τεχνική του Origami.
Η χρήση του υφάσματος στην αρχιτεκτονική δίνει τεράστιες μορφολογικές δυνατότητες όπως στην περίπτωση της συστρεμμένης πρόσοψης της Εθνικής Βιβλιοθήκης King Fahad στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας απ’τους Geber Architekten. Αντίστοιχα, σε παλτό σχεδιασμένο απ’την Alexandra Verschueren χρησιμοποιήθηκαν συστρεμμένα σχέδια με την τεχνική του Origami.

 

Το κωνικό σχήμα χρησιμοποιημένο για διαφορετικούς λόγους, τόσο απ’ τον Frank Lloyd Wright στο Guggenheim Museum στη Νέα Υόρκη όσο και απ΄τον Hussein Chalayan στο Table Dress AW 2000, δημιούργησε δύο iconic δείγματα αρχιτεκτονικής και μόδας.
Το κωνικό σχήμα χρησιμοποιημένο για διαφορετικούς λόγους, τόσο απ’ τον Frank Lloyd Wright στο Guggenheim Museum στη Νέα Υόρκη όσο και απ΄τον Hussein Chalayan στο Table Dress AW 2000, δημιούργησε δύο iconic δείγματα αρχιτεκτονικής και μόδας.

 

Μόδα και αρχιτεκτονική πολλές φορές αντλούν έμπνευση απ’ τη φύση και τις καμπύλες μορφές της. Ξεχωριστό παρεκκλήσι ανάμεσα σε ελαιώνες, σχεδιασμένο απ’το αρχιτεκτονικό γραφείο Steyn Studio στη Νότια Αφρική και συλλογή Ashi Studio Haute Couture AW17-18.
Μόδα και αρχιτεκτονική πολλές φορές αντλούν έμπνευση απ’ τη φύση και τις καμπύλες μορφές της. Ξεχωριστό παρεκκλήσι ανάμεσα σε ελαιώνες, σχεδιασμένο απ’το αρχιτεκτονικό γραφείο Steyn Studio στη Νότια Αφρική και συλλογή Ashi Studio Haute Couture AW17-18.

 

Μορφές σαν γλυπτά προκύπτουν απ’ τη χρήση καμπύλων τόσο στη μόδα όσο και στην αρχιτεκτονική. Εσωτερική σκάλα σε κατοικία στη Βοστώνη από το αρχιτεκτονικό γραφείο Steven Harris Architects και συλλογή Resort 2015 της Rossie Assoulin.
Μορφές σαν γλυπτά προκύπτουν απ’ τη χρήση καμπύλων τόσο στη μόδα όσο και στην αρχιτεκτονική. Εσωτερική σκάλα σε κατοικία στη Βοστώνη από το αρχιτεκτονικό γραφείο Steven Harris Architects και συλλογή Resort 2015 της Rossie Assoulin.

 

Το κενό και το πλήρες δημιουργούν διάφορα μοτίβα σε ρούχα και προσόψεις κτιρίων, που στη συγκεκριμένη περίπτωση αφορά στη διαχείριση φωτός. Δίδυμο πύργων Al Bahr στο Άμπου Ντάμπι απ’τους Aedas Architects και συλλογή Ready-to-Wear SS16 της Iris Van Herpen.
Το κενό και το πλήρες δημιουργούν διάφορα μοτίβα σε ρούχα και προσόψεις κτιρίων, που στη συγκεκριμένη περίπτωση αφορά στη διαχείριση φωτός. Δίδυμο πύργων Al Bahr στο Άμπου Ντάμπι απ’τους Aedas Architects και συλλογή Ready-to-Wear SS16 της Iris Van Herpen.

 

Οι πιέτες μέχρι σήμερα θεωρούνταν χαρακτηριστικό των ενδυμάτων. Ωστόσο το πλισσάρισμα στην αρχιτεκτονική δημιουργεί ιδιαίτερες μορφές όπως ο σταθμός των τραίνων Reggio Emilia στην Ιταλία σχεδιασμένος απ΄τον διάσημο αρχιτέκτονα Santiago Calatrava.
Οι πιέτες μέχρι σήμερα θεωρούνταν χαρακτηριστικό των ενδυμάτων. Ωστόσο το πλισσάρισμα στην αρχιτεκτονική δημιουργεί ιδιαίτερες μορφές όπως ο σταθμός των τραίνων Reggio Emilia στην Ιταλία σχεδιασμένος απ΄τον διάσημο αρχιτέκτονα Santiago Calatrava.

 

Σχεδιασμένα σαν από τοπογραφικές καμπύλες η όψη του εστιατορίου Yufutoku στο Τόκιο απ’τους Issho Architects και το φόρεμα απ΄τη συλλογή της σχεδιάστριας Iris Van Herpen AW17.
Σχεδιασμένα σαν από τοπογραφικές καμπύλες η όψη του εστιατορίου Yufutoku στο Τόκιο απ’τους Issho Architects και το φόρεμα απ΄τη συλλογή της σχεδιάστριας Iris Van Herpen AW17.

 

Η διαφάνεια αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο τόσο στη μόδα όσο και στην αρχιτεκτονική. Χρησιμοποιημένη με το ίδιο μοτίβο στο κτίριο γραφείων Termeh στο Ιράν απ’τους Farshad Mehdizadeh Architects και Ahmad Bathaei, και στο Porter Editorial για την Άνοιξη 2016.
Η διαφάνεια αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο τόσο στη μόδα όσο και στην αρχιτεκτονική. Χρησιμοποιημένη με το ίδιο μοτίβο στο κτίριο γραφείων Termeh στο Ιράν απ’τους Farshad Mehdizadeh Architects και Ahmad Bathaei, και στο Porter Editorial για την Άνοιξη 2016.