Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Design

Η «αναπνέουσα αρχιτεκτονική» του Kengo Kuma στην Αθήνα

Μια νεωτερική ερμηνεία του παραδοσιακού ιαπωνικού περιπτέρου τσαγιού στον κήπο του Βυζαντινού Μουσείου.

Παράξενη η σύμπτωση του κατ' οίκον εγκλεισμού μας με την κατασκευή στην Αθήνα ενός μικρού, αλλά μοναδικού δείγματος της «αναπνέουσας αρχιτεκτονικής» του κορυφαίου Ιάπωνα αρχιτέκτονα Κένγκο Κούμα με τίτλο «Κουκούλι» (2020). Ο λόγος για την ξύλινη ιαπωνική αίθουσα τσαγιού («Οριμπέ») στον κεντρικό αύλειο χώρο του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου, στη Βασιλίσσης Σοφίας 22. Αυτό το «ζωντανό» και «παλλόμενο» αρχιτεκτόνημα μοιάζει αληθινά να αναπνέει μέσα στον κήπο της Βίλας Ιλίσια.


Το μικρό αρχιτεκτόνημα αποτελεί την υψηλής αισθητικής ιαπωνική απάντηση στο φλερτ του μοντερνισμού με την παράδοση και σχεδιάστηκε από τον Κένγκο Κούμα, τον «Καλατράβα της Άπω Ανατολής», ως αυτόνομο έργο τέχνης αλλά και ως κτίριο συνοδευτικό της σχεδιαζόμενης έκθεσης «Λαμπαδηδρομία προς το Τόκιο - Κληρονομιά & Αφομοίωση». Η εν λόγω έκθεση, που αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας, θα ήταν η συμβολή του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου (σε συνεργασία με το Ιαπωνικό Πολιτιστικό Ινστιτούτο και την Ιαπωνική Πρεσβεία στην Αθήνα) στις εορταστικές εκδηλώσεις της τελετής παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας των Ολυμπιακών & Παραολυμπιακών Αγώνων - Τόκιο 2020.


Το έργο αυτό επιλέχτηκε για τη μετάβαση του κοινού από τον εξωτερικό χώρο στον εσωτερικό της έκθεσης, γιατί, όπως χαρακτηριστικά τόνισε εξαρχής η διευθύντρια του μουσείου, δρ. Αικατερίνη Π. Δελλαπόρτα: «Είναι μια νεωτερική (τεχνολογικά, πολιτιστικά, ιστορικά και αισθητικά) ερμηνεία του παραδοσιακού περιπτέρου τσαγιού και ως εκ τούτου αναδεικνύεται σε σύμβολο του μοντερνισμού της Ιαπωνίας με βαθιές ρίζες στην τοπική παράδοση ως ζωντανό και εξελισσόμενο γίγνεσθαι και αυτήν ακριβώς τη σχέση του χθες με το σήμερα επιλέγει να αναδείξει το μουσείο μας».

 

Το μικρό αρχιτεκτόνημα αποτελεί την υψηλής αισθητικής ιαπωνική απάντηση στο φλερτ του μοντερνισμού με την παράδοση και σχεδιάστηκε από τον Κένγκο Κούμα, τον «Καλατράβα της Άπω Ανατολής», ως αυτόνομο έργο τέχνης αλλά και ως κτίριο συνοδευτικό της σχεδιαζόμενης έκθεσης «Λαμπαδηδρομία προς το Τόκιο - Κληρονομιά & Αφομοίωση».


Όμοιας αντίληψης με το περίπτερο του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, αλλά διαφορετικό κατασκευαστικά, είναι το πρώτο έργο του αρχιτέκτονα στη Γερμανία, συγκεκριμένα στο πάρκο του Μουσείου Εφαρμοσμένων Τεχνών της Φρανκφούρτης επί του ποταμού Μάιν. Στην Αθήνα, η δομή του αρχιτεκτονήματος, διαστάσεων 6,55 μ. x 4,80 μ. x 3,30 μ. (ύψος), αποτελείται από 72 κάθετα πάνελ από κόντρα πλακέ σημύδας, πάχους 1,5 εκ. το καθένα, τοποθετημένα πάνω σε μεταλλική βάση, όπου αόρατα ενσωματώθηκε η εγκατάσταση του νυχτερινού φωτισμού LED, και σε απόσταση 7,5 εκ. μεταξύ τους, ώστε εξωτερικά να δημιουργείται ένα οργανικό σχήμα όμοιο με κουκούλι και μήτρα, ενώ, στο εσωτερικό, το μεταβαλλόμενο φυσικό φως δημιουργεί μυστικιστική εντύπωση σπηλαίου.

 

Οι γνώστες της ιαπωνικής τέχνης στην ανομοιογένεια της εξωτερικής φόρμας του περιπτέρου αναγνωρίζουν επίσης τις επιρροές από την ιαπωνική κεραμική, πιο συγκεκριμένα από τις αγαπημένες κούπες του ειδήμονα του τσαγιού Φουρούτα Οριμπέ (1543-1615), το όνομα του οποίου πήραν όλες οι αντίστοιχες αίθουσες τσαγιού.


Η εκτέλεση του έργου των Αθηνών πραγματοποιήθηκε με τη στενή συνεργασία του αρχιτεκτονικού γραφείου «Kengo Kuma & Associates» (Τόκιο - Παρίσι) και της ομάδας του επίκουρου καθηγητή στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κ. Παναγιώτη Βασιλάτου.


Ο προϊστάμενος του τμήματος Εκθέσεων, Επικοινωνίας & Εκπαίδευσης του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου, πρωτ. Περίανδρος Ι. Επιτροπάκης, αναφερόμενος στη σπουδαιότητα του έργου, μας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η ιδιόμορφη δομή του αρχιτεκτονήματος, με την ιδιαίτερη ανάδειξη των λεπτομερειών που συνθέτουν το σύνολο, αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα των αρχιτεκτονικών κατασκευών του Κούμα.

 

Το γνωστό πλέον ως "περίπτερο τσαγιού Κούμα των Αθηνών", ταυτόχρονα κλειστό και ανοιχτό στον περιβάλλοντα χώρο, αναπνέει μαζί με τους επισκέπτες του και δικαιολογεί απόλυτα τον τίτλο του, καθώς προσομοιάζει στα διάφορα κουκούλια των εντόμων (από ξυλοπολτό, χώμα, μετάξι ή φύλλα δένδρου) και, εκτός των άλλων, μας αφορά ως χρονοκάψουλα μετασχηματισμού του χθες σε σήμερα».

 

Σαν κούπα τσαγιού: Οι γνώστες της ιαπωνικής τέχνης στην ανομοιογένεια της εξωτερικής φόρμας του περιπτέρου αναγνωρίζουν τις επιρροές από την ιαπωνική κεραμική, πιο συγκεκριμένα από τις αγαπημένες κούπες του ειδήμονα του τσαγιού Φουρούτα Οριμπέ (1543-1615), το όνομα του οποίου πήραν όλες οι αντίστοιχες αίθουσες τσαγιού. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Σαν κούπα τσαγιού: Οι γνώστες της ιαπωνικής τέχνης στην ανομοιογένεια της εξωτερικής φόρμας του περιπτέρου αναγνωρίζουν τις επιρροές από την ιαπωνική κεραμική, πιο συγκεκριμένα από τις αγαπημένες κούπες του ειδήμονα του τσαγιού Φουρούτα Οριμπέ (1543-1615), το όνομα του οποίου πήραν όλες οι αντίστοιχες αίθουσες τσαγιού. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Κεντρική αυλή - Κήπος Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου

Λεωφ. Βασ. Σοφίας 22

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το ημέτερον κάλλος. Βυζαντινές εικόνες από τη Θεσσαλονίκη» στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο έρχεται η έκθεση «Το ημέτερον κάλλος. Βυζαντινές εικόνες από τη Θεσσαλονίκη»
Ο μοντερνισμός στην αρχιτεκτονική της Μεσογείου
'Εκθεση φωτογραφίας της Bruna Biamino στα Χανιά.
Μικρός ύμνος στην απόσταση
Όλες οι πτυχές της ερήμωσης μιας σκονισμένης πόλης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας σπιράλ πύργος παρατήρησης «ελίσσεται» στον ουρανό της επαρχίας Jiangxi στην Κίνα
Το εμβληματικό κτίριο που έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να φαίνεται σαν φυσική προέκταση του εδάφους
Μέσα στην ζούγκλα της Κόστα Ρίκα βρίσκεται ένα εντυπωσιακό resort
Εκεί που η πυκνή βλάστηση συναντά το τσιμέντο και το γαλάζιο της πισίνας μοιάζει να ενώνεται με τα κρυστάλλινα νερά της χώρας
Το πιο καλειδοσκοπικό νηπιαγωγείο στον κόσμο βρίσκεται στην πόλη Τιανσούι της Κίνας
Μίνιμαλ αισθητική, πολύχρωμα κομμάτια γυαλιού και dreamy αρχιτεκτονική συνθέτουν το πιο ευχάριστο σχολικό περιβάλλον για τους μικρούς μαθητές
 Ένα «βασιλικό» σπίτι στη μέση ενός καταπράσινου δάσους
Λίγα χιλιόμετρα έξω από το Πόρτλαντ του Όρεγκον θα βρεις έναν ξύλινο παράδεισο με θέα το δάσος.
Ένα installation του 1972 αποτέλεσε την έμπνευση για τη δημιουργία αυτού του πανύψηλου σπιτιού στη Μελβούρνη
Η γεωμετρική αρχιτεκτονική του «Towers Road House», που χτίστηκε για τον Αυστραλό δισεκατομμυριούχο Daniel Besen και δεν έμεινε ποτέ εκεί
Τα 10 πιο ιδιαίτερα μπαλκόνια στον κόσμο
Ωδή στο μέρος του σπιτιού μας που το τελευταίο διάστημα έγινε σύμβολο και μας έδωσε την αίσθηση ότι επικοινωνούμε ακόμη με τον έξω κόσμο.
Πώς είναι να έχεις για γραφείο σου την οροφή ενός κτιρίου;
Η αρχιτεκτονική εταιρεία Studio Velocity θέλει να αλλάξει για πάντα τη σχέση που έχουμε με τα κτίρια
Σε αυτό το πάρκο του Μπρούκλιν, η κοινωνική απόσταση τηρείται με κύκλους στο γρασίδι
Η καινοτόμα πρωτοβουλία του Domino Park για τη διασφάλιση της κοινωνικής απόστασης ανάμεσα στους πολίτες
Αυτή η τεράστια πισίνα στην Αυστραλία είναι ο παράδεισος των surfers
Παράγει κύματα πέντε διαφορετικών τύπων και είναι η μεγαλύτερη πισίνα του είδους της στον κόσμο
Σε αυτό το ξενοδοχείο του Μπαλί η ζούγκλα αγκαλιάζει το τσιμέντο
Μια αρχιτεκτονική αντίφαση που προβάλλει τη γοητεία των στοιχείων της φύσης, συνδυάζοντάς τα με μια urban αισθητική.
 iSphere: Μια  μάσκα προσώπου, για τα αρρωστάκια του ντιζάιν
Η πρωτότυπη ιδέα της Plastique Fantastique, που αντιμετωπίζει με χιούμορ τα αυστηρά μέτρα προστασίας που τηρούνται στις περισσότερες χώρες
8 σπίτια για να παρκάρεις το αυτοκίνητο στο εσωτερικό τους
Οκτώ ιδιωτικές κατοικίες που σχεδιάστηκαν με σκοπό ο ιδιοκτήτης να μπορεί να επιδεικνύει τα αγαπημένα του τετράτροχα.
Το Met σού μαθαίνει να ζωγραφίζεις τέλεια σε μόλις 30 λεπτά
Μέσα από τη σελίδα στο Facebook του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης μπορείς να εξασκήσεις τις δεξιότητές σου στη ζωγραφική.
Αυτά είναι τα πλωτά πάρκα στο κέντρο της Κοπεγχάγης
Δανοί σχεδιαστές έδωσαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες από το «αρχιπέλαγος» που θα σχηματιστεί στο κέντρο της Κοπεγχάγης.
«Athliens»: το πρώτο χιπ χοπ sci-fi κόμικ στην Ελλάδα
Ο DJ και παραγωγός Kid Young που είχε την ιδέα του «Athliens» και ο Κώστας Παντούλας που το σχεδιάζει εξηγούν πώς κατάφεραν για πρώτη φορά να μπλέξουν το χιπ χοπ και το sci-fi τόσο δημιουργικά και συντονισμένα.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή