Απεργία την Πρωτομαγιά

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Υπάρχει ένας χώρος στην Αθήνα, που τα όσα προβάλλονται στις σκοτεινές του αίθουσες, διαδόθηκαν κυριολεκτικά από στόμα σε στόμα, ένα πραγματικό urban μυστικό για όσους αγαπούν τα ντοκιμαντέρ, τις ιδιαίτερες προβολές και ταινίες - μικρά διαμάντια, μακριά από τη "σφιχτή" εμπορική ζώνη των blockbusters. 

Ο λόγος για το "Exile Room" που δύο φορές κάθε μήνα - πάντα Πέμπτη και πάντα στις 21.00 - έχει να παρουσιάσει μοναδικά ντοκιμαντέρ: από τη μουσική και τη διαπολιτισμική αξία της, μέχρι μία διαφορετική ματιά γύρω από τις δυνάμεις ενός... μύκητα, αλλά και ντοκιμαντέρ - αφιερώματα σε μεγάλους δημιουργούς, άγνωστες πτυχές καλλιτεχνών, animation, αλλά και ανοιχτές βραδιές και συζητήσεις του κοινού απευθείας με τους δημιουργούς.  Τι είναι, λοιπόν, το Exile Room; Σε ποιους απευθύνεται; Είναι μόνο για σινεφίλ ή λοξοκοιτάει και προς τους επαγγελματίες της κινηματογράφησης; Ο υπεύθυνος προγράμματος προβολών του "Exile", Θανάσης Πατσαβός, εξηγεί. 

"To Exile Room είναι ένας μη κερδοσκοπικός, πολιτιστικός οργανισμός,που δημιουργήθηκε με ιδιωτική πρωτοβουλία της Ελληνο-Αμερικανίδας Βάλερι Κοντάκου. Η Βάλερι ήρθε στην Ελλάδα πριν από 13 χρόνια, και καθώς είναι και η ίδια σκηνοθέτιδα ντοκιμαντέρ, μία από τις πρώτες της σκέψεις ήταν να δημιουργήσει στην Αθήνα ένα μέρος αφιερωμένο αποκλειστικά στο ντοκιμαντέρ και ανοιχτό στο κοινό, σε μια εποχή που, εδώ στην Ελλάδα τουλάχιστον, το είδος ήταν σχεδόν ταυτισμένο με μια συμβατική, τηλεοπτική αισθητική και σπανίως προβαλλόταν στους κινηματογράφους. Έτσι γεννήθηκε το Exile Room, που ξεκίνησε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του 2009".

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter

"Δεδομένου και του ότι οι προβολές μας είναι πάντοτε χωρίς εισιτήριο, το Exile Room απευθύνεται σε όλους –ούτε καν μόνο στους σινεφίλ– όσοι θέλουν να έρθουν σε επαφή με μια «διαφορετική» ματιά πάνω στο ντοκιμαντέρ... Και το ίδιο το κοινό μάς έχει αποδείξει πολλές φορές ότι είναι ανοιχτό ακόμα και στις πιο ιδιαίτερες και απαιτητικές προτάσεις. Από εκεί και πέρα, φυσικά και αποτελεί στόχο μας να έρθουμε σε επαφή και με τους επαγγελματίες του χώρου, δίνοντάς τους ερεθίσματα και φυσικά την ευκαιρία να απολαύσουν ταινίες που μπορεί να μην πρόσεχαν σε άλλη περίπτωση, να συζητήσουμε μαζί τους και να ανταλλάξουμε απόψεις. Άλλωστε, υπάρχει και το αδελφάκι του Exile Room, η Exile Films, μέσα από την οποία κάνουμε τις δικές μας παραγωγές ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, πάντα με βασικό αντικείμενο το ντοκιμαντέρ".

 

—Και κάθε πότε προγραμματίζονται οι προβολές και ποιο είναι το κριτήριο επιλογής της κάθε ταινίας;

"Οι σταθερές μας προβολές προγραμματίζονται συνήθως δύο φορές το μήνα (πάντοτε Πέμπτη, και πάντοτε στις 21:00), κάθε μήνα κάτω από μία χαλαρή θεματική ομπρέλα. Το βασικό κριτήριο είναι να παρουσιάζουμε ταινίες που ως επί το πλείστον δεν έχουν ξαναπροβληθεί στην Αθήνα, και που επιδεικνύουν όσο το δυνατόν περισσότερο το εύρος, αισθητικό ή θεματικό, αυτού που λέμε ντοκιμαντέρ: από διάσημες, πολυβραβευμένες ή ακόμα και οσκαρικές ταινίες, μέχρι άγνωστα αλλά εξίσου –ή πολλές φορές ακόμα πιο– ενδιαφέροντα και συναρπαστικά φιλμ, που ωστόσο δεν έχουν λάβει την αναγνώριση που τους αξίζει, ταινίες που συνδυάζουν ενημέρωση και ψυχαγωγία, ή διαθέτουν μια ξεχωριστή καλλιτεχνική ή αισθητική άποψη. Στο πλαίσιο αυτό, συχνά επιλέγουμε βαθιά προσωπικές δημιουργίες, ταινίες που δοκιμάζουν τα όρια μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών, φλερτάροντας με τη μυθοπλασία, τα εικαστικά και το animation, ή ακόμα και πειραματικά δείγματα του είδους. Φυσικά, πρέπει πρωτίστως να πρόκειται για ταινίες που ενθουσιάζουν εμάς τους ίδιους και θεωρούμε ότι έχουν κάτι να πουν! Επίσης, συχνά διοργανώνουμε αφιερώματα σε δημιουργούς, καλώντας ενίοτε τους ίδιους τους σκηνοθέτες να παρουσιάσουν το έργο τους, αλλά και να παραδώσουν εργαστήρια, επίσης ανοιχτά στο κοινό".

—Τι θα δούμε στα "προσεχώς";  Τι έχει προγραμματιστεί για τις επόμενες 5 προβολές; 

"Στις 25 Φεβρουαρίου θα κλείσουμε την ενότητα των... διαφορετικών φυσιοδιφικών ντοκιμαντέρ, που ξεκίνησε με το υποψήφιο για Όσκαρ "Virunga", με το άκρως εκκεντρικό "The Creeping Garden" (2014) των Τζάσπερ Σαρπ και Τιμ Γκράμπχαμ, μια ταινία αληθινής επιστημονικής φαντασίας με πρωταγωνιστή έναν αλλόκοτο μύκητα, φορέα μιας ιδιόμορφης νοημοσύνης, ο οποίος εμπνέει επιστήμονες, καλλιτέχνες και μουσικούς!

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"The Creeping Garden"

Επιλέγουμε βαθιά προσωπικές δημιουργίες, ταινίες που δοκιμάζουν τα όρια μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών, φλερτάροντας με τη μυθοπλασία, τα εικαστικά και το animation, ή ακόμα και πειραματικά δείγματα του είδους.


"Ο Μάρτιος είναι αφιερωμένος στη διαπολιτισμική δύναμη της μουσικής, με δύο ταινίες που βάζουν τα γυαλιά στο δημοφιλές "Buena Vista Social Club". Η πρώτη, με τίτλο "Junun" (2015), διαθέτει την ηχηρή υπογραφή ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Αμερικανούς σκηνοθέτες, Πολ Τόμας Άντερσον («Ξέφρενες Νύχτες», "Magnolia", «Θα Χυθεί Αίμα», "The Master"), ο οποίος σκηνοθετεί εδώ το πρώτο του ντοκιμαντέρ, και ιχνηλατεί το μελωδικό ταξίδι του Τζόνι Γκρίνγουντ των Radiohead στο Ρατζαστάν, όπου θα περάσει τρεις εβδομάδες πυρετικής δημιουργίας σε συνεργασία με σπουδαίους Ινδούς –και όχι μόνο– μουσικούς.

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"Junun"Φωτό: @Shin KATAN

"Το ξεσηκωτικό "Song of Lahore" (2015), από την άλλη, ακολουθεί μια ομάδα βιρτουόζων μουσικών από το Πακιστάν, οι οποίοι έχοντας παλέψει να επιβιώσουν από τον εξισλαμισμό που απαγόρευσε ουσιαστικά τη μουσική στη χώρας τους, γίνονται διάσημοι μέσω του youtube, χάρη σε μια σειρά διασκευών δυτικών τζαζ κομματιών με παραδοσιακά όργανα της πατρίδας τους, και δέχονται την πρόσκληση του Γουίντον Μαρσάλις, προκειμένου να εμφανιστούν ζωντανά στη Νέα Υόρκη, μαζί με τη διάσημη τζαζ ορχήστρα του. (Ημερομηνίες προβολών: 10 & 24 Μαρτίου).

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"Song of Lahore"


"Τον Απρίλιο θα μας επισκεφτεί ο Ισπανοβραζιλιάνος ντοκιμαντερίστας  Σέρχιο Οξμάν για να μας δείξει πώς γίνεται μια ταινία για το ποδόσφαιρο χωρίς να πάει ποτέ ούτε σε ένα ματς! To "On Football" είναι ο τελευταίος φεστιβαλικός του θρίαμβος, που μαζί με μια αναδρομή σε παλιότερες δουλειές του ("The Beautician", "A Story for the Modlins", "Notes on the Other") θα μας φέρει ένα βήμα πιο κοντά στη μοναδική του ικανότητα να μπολιάζει την πραγματικότητα με μια προσεκτικά υπολογισμένη δόση φαντασίας.

 

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter

"Το αφιέρωμα θα ολοκληρωθεί με ένα διήμερο εργαστήριο πάνω στην κινηματογραφική διάσταση της πραγματικότητας. Πώς επιλέγει κανείς τον χαρακτήρα που θα μετατρέψει σε πρωταγωνιστική φιγούρα, πώς τον αφήνεις να αναπνεύσει ελεύθερα, δίνοντάς του ταυτόχρονα μια ιδιαίτερη φωνή, πώς και πότε κάνεις τον εαυτό σου μέρος της ιστορίας, και πώς χτίζεις την πλοκή που θα σε οδηγήσει με αμείωτη ένταση μέχρι το φινάλε; (ημερομηνίες προβολών: 7 & 14 Απριλίου – η ημερομηνία του εργαστηρίου εκκρεμεί). Τέλος, για τον Μάιο το Exile Room ετοιμάζει ένα αφιέρωμα με ταινίες όπου το σινεμά συναντά την αρχιτεκτονική, με φόντο το σύγχρονο αστικό τοπίο".

Το ενδιαφέρον είναι ότι το "Exile Room" διευρύνει πλέον σταδιακά τις δραστηριότητές του και πέρα από το ντοκιμαντέρ και τον συγκεκριμένο χώρο.

"Πλέον διοργανώνουμε εργαστήρια animation για παιδιά και ενήλικες, ενώ έχουμε καθιερώσει το πρόγραμμα "Ντοκιμαντέρ με Ρόδες", με το οποίο περιοδεύουμε στην επαρχία με μια επιλογή ταινιών και με την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα. Ταυτόχρονα, στόχος μας είναι να επεκτείνουμε ακόμα περισσότερο την αγαπημένη μας δραστηριότητα του film curation, αναλαμβάνοντας την επιμέλεια προγραμμάτων για φεστιβάλ και άλλους οργανισμούς. Πρώτος μας σταθμός θα είναι η Σαρδηνία, όπου τον Μάρτιο θα βρεθούμε προσκεκλημένοι του Φεστιβάλ Terre di Confine, για να παρουσιάσουμε ένα πρόγραμμα που επιμεληθήκαμε, με ξεχωριστές ελληνικές ταινίες μικρού μήκους, κάτω από τη γενική θεματική της κρίσης.

Info
Exile Room
Αθηνάς 12, 3ος όροφος, Μοναστηράκι (έναντι ΜΕΤΡΟ),

τηλ: 210 3223395, Fax: 210 3223396, www.exileroom.gr

επικοινωνία: [email protected]

 

Extra Note: Οι ταινίες δεν έχουν υπότιτλους, παρά μόνον αγγλικούς, όταν προβάλλεται ταινία σε άλλη ευρωπαϊκή ή μη γλώσσα. 

Trailers:

 

"The Creeping garden" 

 

"Junun"


"Song of Lahore"

0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ