Bad Education: Η απομυθοποίηση του δημόσιου λειτουργού στη νέα ταινία του HBO

Bad Education: Η απομυθοποίηση του δημόσιου λειτουργού στη νέα ταινία του HBO Facebook Twitter
Μια χούφτα ανθρώπων, αφοσιωμένων στη δουλειά τους, θεωρούν λογικό να βουτήξουν το χέρι στο μέλι επειδή είναι εύκολο, σαν να θέλουν να ισοφαρίσουν τη χρόνια ταλαιπωρία πίσω από τα άχαρα γραφεία και τα κουραστικά συμβούλια.
0

Ο Φρανκ Τασόουν ήταν ένας ευυπόληπτος, ατσαλάκωτος, αλλά φιλικότατος διευθυντής στο γυμνάσιο Ρόσλιν της Νέας Υόρκης, πρώην καθηγητής αγγλικών που προβιβάστηκε σε γενικό επόπτη με ηγετικό ρόλο και οργανωτικά καθήκοντα, ένας, τεχνικά μιλώντας, διοικητικός υπάλληλος του κρατικού συστήματος που λογοδοτούσε στο δημοτικό συμβούλιο και στον σύλλογο γονέων, αλλά πάντα φρόντιζε να τους κολακεύει σε προσωπικό επίπεδο και να ικανοποιεί την ανάγκη τους για προσοχή και ενδιαφέρον, γνωρίζοντας απέξω και ανακατωτά τα ονόματα, τις επιδόσεις και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ακόμη και μαθητών που είχαν αποφοιτήσει χρόνια πριν.

Το χάρισμά του δεν ήταν ουρανόσταλτο: με τη βοήθεια της συνεργάτιδάς του, Πάμελα Γκλάκιν, αφιέρωνε πολλές ώρες προβάροντας τις πληροφορίες που επικοινωνούσε σε κοινωνικές εκδηλώσεις και συναντήσεις, σαν ηθοποιός που ετοιμαζόταν να ανεβεί στη σκηνή για την καθημερινή ερμηνεία του. Αυτό ακριβώς ήταν, ένα κράμα ηθοποιού και πωλητή, με ανεξάντλητη υπομονή και έναν ακούραστο χειρισμό των καταστάσεων, τόσο υπεράνθρωπα απάνθρωπο, που δεν θα μπορούσε παρά να ανασηκώσει τα φρύδια των καχύποπτων. Ωστόσο, η πρόοδος του σχολείου σε όλα τα επίπεδα δεν άφηνε χώρο για αμφισβήτηση. Ο Τασόουν αποδείχτηκε εξαιρετικός στον θεσμικό του ρόλο και η αναψηλάφηση της περίπτωσής του συνέβη από σπόντα.

Το «Bad Education» είναι κάτι παραπάνω από το χρονικό της πιο εκτεταμένης κατάχρησης στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης και το πορτρέτο ενός γοητευτικού απατεώνα.

Ένας μαγαζάτορας αναρωτήθηκε γιατί ο γιος της Γκλάκιν αγοράζει οικοδομικά υλικά με την πιστωτική κάρτα του σχολείου και τηλεφώνησε στα γραφεία του γυμνασίου για να ειδοποιήσει. Η Γκλάκιν, επίσης εργατική και παραγωγική, είχε μόλις δανείσει την ίδια κάρτα στη συγγενή της, που επίσης δούλευε σε κατώτερη θέση στο ίδιο σχολείο, για να αγοράσει ένα ΡlayStation για το παιδί της. Η χιονοστιβάδα αποκαλύψεων στοχοποίησε αμέσως την Γκλάκιν και, ενεργώντας ψύχραιμα και γρήγορα, ο Τασόουν καθησύχασε τους συναδέλφους του για το τι θα έπρεπε να γίνει, προτείνοντας να συγκαλύψουν το σκάνδαλο για να μην εκτεθούν και ξοδευτούν σε δικηγόρους, ανακοινώνοντάς της ότι οφείλει να παραιτηθεί σιωπηλά, με ανάκληση της άδειας εργασίας της, και στη συνέχεια να βρει τον τρόπο να επιστρέψει τα 250.000 δολάρια που έκλεψε.

Σοκαρισμένη η Γκλάκιν, που πίστευε μέχρι την τελευταία στιγμή πως ο Φρανκ, με τον οποίο είχε συνωμοτική σχέση και μια πιο προσωπική επαφή, θα έβρισκε λύση υπέρ της, τα έχασε ενόσω συνειδητοποιούσε την οριστική έξωση από τα συγκαταβατικά χείλη των συναδέλφων της. Όταν είδε πως ο Τασόουν επέλεξε να μην απαντά στις κλήσεις της ούτε καν να τη δεχτεί στο πάντα ανοιχτό γραφείο του και να ακούσει τον πόνο ή τις δικαιολογίες της, μάζεψε τα πράγματά της σε ένα κουτί και, πριν αποχωρήσει οριστικά, άφησε ένα σημείωμα που έλεγε: «Ο πραγματικός κοινωνιοπαθής είσαι εσύ».

Παράλληλα, μια μαθήτρια είχε αναλάβει να γράψει ένα άρθρο για την τοπική εφημερίδα με θέμα ένα φιλόδοξο πρότζεκτ του σχολείου της. Ο πάντα προσβάσιμος Τασόουν έσπευσε να τη βοηθήσει, απαντώντας στις ερωτήσεις της, και μάλιστα την ενθάρρυνε να γράψει ένα κομμάτι με βάθος, αληθινά δημοσιογραφικό, και όχι μια εφήμερη «ξεπέτα», άθελά του σκάβοντας το λάκκο του. Διότι, με τη βοήθεια της Γκλάκιν, η οποία της είχε δώσει το κλειδί της αποθήκης για να ψάξει στα παραπεταμένα αρχεία, η μικρή ανακάλυψε εκατοντάδες έγγραφα που αποκάλυπταν μετατοπισμένα και ανακριβή τιμολόγια που οδηγούσαν σε κάθε είδους ατασθαλίες, από τον επιχείρηση του συζύγου της Γκλάκιν μέχρι την κρυφή ζωή του Τασόουν.

Bad Education: Η απομυθοποίηση του δημόσιου λειτουργού στη νέα ταινία του HBO Facebook Twitter
Ο Χιου Τζάκμαν στο ρόλο του Φρανκ Τασόουν με την Άλισον Τζάνεϊ που υποδύεται τη συνεργάτιδά του, Πάμελα Γκλάκιν.

Ο αξιαγάπητος ποιμένας, που δήλωνε γενικώς και αορίστως χήρος και διατηρούσε τη φωτογραφία μιας γυναίκας με νυφικό στο γραφείο του, δίνοντας ασαφείς λεπτομέρειες για το παρελθόν του, μοιραζόταν τη ζωή του με έναν αμέριμνο κύριο στο Μανχάταν επί δεκαετίες και είχε βρει έναν χορευτή στο Λας Βέγκας, του είχε αγοράσει ένα σπίτι και διήγε, τουλάχιστον, τριπλή ζωή. Ο Χιου Τζάκμαν είναι τέλεια επιλογή σε έναν ρόλο που δεν αυξάνει ακριβώς τις μετοχές του στην υποκριτική αλλά επιβεβαιώνει πως δεν αριστεύει μόνο στα δύο άκρα, δηλαδή στη δράση και το μιούζικαλ. Συλλαμβάνει τον ρόλο με πιο πολύπλοκα κριτήρια από τα υλικά του ατελούς, αδύναμου Γκάρι Χαρτ στο «Front Runner» του Τζέισον Ράιτμαν. Είναι αυτό το θεϊκό συμπέρασμα ζωής που είχε πει σε μια συνέντευξή της η Λούλα Αναγνωστάκη, ανατέμνοντας τον χαρακτήρα του Γιώργου Χειμωνά: δεν λέει ψέματα, αλλά είναι ψεύτης!

Ο Τασόουν του περπατά στο νερό σαν τον Ιησού, σκορπάει αυτοπεποίθηση και κοντρόλ, απολαμβάνει με showbiz χάρη τους σπόρους του τέλειου μάνατζερ που έχει συστηματικά σπείρει και στραβώνει μοχθηρά όποτε απειλείται, επιστρατεύοντας αστραπιαία μυστικά όπλα που κρατούσε στη ρεζέρβα της φαρέτρας του για να αντιμετωπίσει τους εχθρούς της βιτρίνας του. Κάτω από την παχιά προφορά του Long Island, η Άλισον Τζάνι προσφέρει και πάλι πολλαπλάσια ποιότητα έναντι της μικρής διάρκειας του χαρακτήρα της στην ταινία. Από τις πρώτες σκηνές διακρίνουμε τη σχεδόν χορευτική της άνεση δίπλα στον Τασόουν του Τζάκμαν, σαν ζευγάρι συνεργατών που δεν συνιστούν απλώς εταιρεία αλλά αρραγή διμελή σπείρα ‒ και δεν το λένε σε κανέναν, γιατί δεν υπάρχει ανάγκη να το παραδεχτούν. Η Γκλάκιν που πλάθει δίπλα στον συγκαλυμμένο ναρκισσισμό του Τασόουν είναι ένα υπόδειγμα άμυαλης αυταπάρνησης, μια μητέρα που υποτίθεται πως θυσιάζεται για τα παιδιά της, αλλά επιδεικνύεται απερίσκεπτα.

Bad Education: Η απομυθοποίηση του δημόσιου λειτουργού στη νέα ταινία του HBO Facebook Twitter
O Χιου Τζάκμαν στα γυρίσματα της ταινίας με τον σκηνοθέτη Κόρι Φίνλεϊ και τον σεναριογράφο Μάικ Μακόφσκι.

Με χιούμορ, όποτε χρειάζεται, και μια συνολική αποτίμηση μιας μάλλον άγνωστης πλευράς της καπιταλιστικής Αμερικής στα προνομιούχα δημόσια σχολεία όπως αυτό του Long Island, που στηρίζονται σε μεσίτες ακινήτων και λειτουργούν ως πλατφόρμες τοπικής κοινωνικής αναρρίχησης, το «Bad Education» του νεότατου Κόρι Φίνλεϊ, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Τορόντο και μόλις προβλήθηκε από το HBO, είναι κάτι παραπάνω από το χρονικό της πιο εκτεταμένης κατάχρησης στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης και το πορτρέτο ενός γοητευτικού απατεώνα. Μιλάει για τον δικαιωματισμό σε ποινικό βαθμό: μια χούφτα ανθρώπων, αφοσιωμένων στη δουλειά τους, λειτουργών που έχουν φάει τη ζωή τους εξυπηρετώντας αιτήματα και ακούγοντας παράπονα, θεωρούν λογικό να βουτήξουν το χέρι στο μέλι επειδή είναι εύκολο, σαν να θέλουν να ισοφαρίσουν τη χρόνια ταλαιπωρία πίσω από τα άχαρα γραφεία και τα κουραστικά συμβούλια ‒ μια στρεβλή ανταπόδοση δικαιοσύνης προς όλα τα μεγαλοστελέχη του ιδιωτικού τομέα που πλουτίζουν νόμιμα και υπέρμετρα.

Οι Αμερικανοί επαίρονται για την άμεση δράση τους σε υποθέσεις οικονομικού εγκλήματος, με ατρόμητες δημοσιογραφικές έρευνες και κασκαντερικές εισαγγελικές και αστυνομικές παρεμβάσεις, αλλά θα πρέπει να εξηγήσουν στους «φορολογούμενους», όπως τρελαίνονται να αποκαλούν τους πολίτες οι υποψήφιοι πολιτικοί τους άρχοντες για να κολακέψουν την τιμιότητα και να αναδείξουν τον ενεργό τους ρόλο στο πολίτευμα, πώς και γιατί ο, και με τη βούλα των δικαστηρίων, καταδικασμένος, καταφρονεμένος και ατιμασμένος Τασόουν εξακολουθεί να παίρνει τη σύνταξή του, που ανέρχεται στο καθόλου ευκαταφρόνητο ποσόν των 173.000 δολαρίων και κάτι ψιλά ετησίως!

 

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ