Στα λημέρια των Καννών

Στα λημέρια των Καννών Facebook Twitter
Οι Κάννες δεν είναι τουριστικός προορισμός στα δικά μου μάτια αλλά μια ετήσια εκδρομή στο σινεμά με εκπλήξεις, χαρές και απογοητεύσεις όλων των ταχυτήτων.
0

Δεν ξέρεις τι να περιμένεις όταν πρωτοεπισκέπτεσαι έναν τόπο-μύθο της παιδικής σου ηλικίας. Παρέα με τα παιδιά του «Σινεμά» και με καθοδηγητή τον Γιώργο Τζιώτζιο, προσγειώθηκα το 1991 στις Κάννες. Έμενα μερικά χιλιόμετρα πιο μακριά, στο Bocca, για οικονομία.

Από τότε οι τιμές των ξενοδοχείων μέσα στη μικρή πόλη ήταν απαγορευτικές για κάποιον που πλήρωνε τα πάντα από την τσέπη του. Μετά τα τυπικά, τις διαπιστεύσεις και την εισαγωγική πλοήγηση, κατευθείαν για ταινίες. Η διαφορά ήταν πως το να μπεις με το δημοσιογραφικό πάσο στις προβολές της αγοράς, που προορίζονται για buyers και διανομείς, ήταν πολύ απλή υπόθεση. Σε μια πολυαίθουσα, που πλέον δεν υπάρχει, παίζαμε τις περιστρεφόμενες πόρτες: μπαίναμε σε μια ταινία, παρακολουθούσαμε όσο θέλαμε, ανάλογα με το πόσο μας ενδιέφερε, και συναντιόμασταν στους διαδρόμους, καθ' οδόν προς τη διπλανή, χωρίς να μας πολυνοιάζουν οι ενημερωτικές λεπτομέρειες.

Στις Κάννες δεν πρόλαβα να ξεκουραστώ ούτε να κουραστώ, από τη μανία να δω όσο αντέξω, λες και δεν θα ξαναπήγαινα, κάτι που δεν συνηθίζω σε ταξίδια − έχω την πεποίθηση πως θα επιστρέψω, και αποφεύγω τα χτυπητά μνημεία και τα μαρκαρισμένα αξιοθέατα.

Είχα δει το «Five Heartbeats», που εξιστορούσε, με αλλαγμένα τα ονόματα, την άνοδο του συγκροτήματος Temptations, και την είχα καταβρεί, απορώντας στη συνέχεια γιατί δεν βρέθηκε κανείς να την αγοράσει για την Ελλάδα. Αγνοούσα, φυσικά, το σύνηθες κάζο των μουσικών βιογραφιών στα ταμεία, ειδικά με «μαύρη» μουσική. Για να είμαι δίκαιος, οι περισσότερες από τις ταινίες που μισοείδα ήταν σκουπιδάκια ή αμελητέα προϊόντα, straight to video. Χάσιμο χρόνου!

Συνεχίζουν να βγαίνουν τέτοια, και μάλιστα μερικές εταιρείες τα προωθούν με γιγαντοαφίσες πέριξ του Κάρλτον, όχι για να τσιμπήσει ο τυχαίος διανομέας αλλά για υπεραξία, όταν θα τη δουν σε κάποια ψηφιακή πλατφόρμα αργότερα.

Στα λημέρια των Καννών Facebook Twitter
H Μαντόνα στην προβολή του «In bed with Madonna» το 1991.

Ακόμα θυμάμαι τον πυρετό της ανακάλυψης ταινιών σαν κυνήγι θησαυρού στην προ Ιnternet και streaming εποχή. Πρέπει να είχα δει κανονικά 60 ταινίες, ολόκληρες, σε 13 ημέρες. Συν το ξενύχτι για φαγητό, κρασί και ανταλλαγές εντυπώσεων με ποτό στο Petit Carlton πριν από την ασίγαστη μόδα του Petit Majestic, μετά την ολοήμερη παραμονή στις Κάννες (για επιστροφή μέσα στη μέρα ούτε συζήτηση), με μοναδικό διάλειμμα δύο παρτίδες γιαμ, ένα παιχνίδι με πέντε ζάρια και πολύπλοκη βαθμολογία, ανάμεσα στις προβολές, στο πάτωμα του καφέ του Palais de Festival, με τη στραφταλιζέ μοκέτα και το μαύρο ντεκόρ, καθώς το βράδυ μεταμορφωνόταν στο κυριλέ μπαρ του καζίνο.

Καπαρντίνα μασούρι, νερά και σάντουιτς, μαζί με τα χαρτιά και τα περιοδικά, σε μια ασήκωτη τσάντα ώμου. Τα bonus πολυτελείας, μετρημένα. Εξαίρεση, το πάρτι για το «Μετέωρο βήμα του πελαργού» σε μια κομψή βίλα ψηλά στις Κάννες, με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο να συζητά έχοντας τον νου του στο βραβείο, που ήρθε χρόνια αργότερα.

Τους σκηνοθέτες, τον Βέντερς και τον Σπάικ Λι, τους βλέπαμε σε casual βόλτες στην Croisette, πριν από την πρόσφατη παρουσία του στρατού, για έξτρα ασφάλεια, μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις. Και βέβαια, το γεγονός του φεστιβάλ, η Μαντόνα, που κατέπλευσε με σκάφος για να παραστεί στην προβολή του «In bed with Madonna».

Στα λημέρια των Καννών Facebook Twitter
Ποτό και ανταλλαγές εντυπώσεων στο Petit Majestic.

Παροξυσμός, και ένας Έλληνας κριτικός έφυγε σηκωτός από τους πάντα αυστηρούς σεκιουριτάδες, γιατί προσπάθησε να μπει χωρίς τη σωστή πρόσκληση, και μάλιστα από το πλάι. Το φινάλε, εξίσου επεισοδιακό: το «Μπάρτον Φινκ» και οι αδελφοί Κοέν σάρωσαν, και ο Λαρς φον Τρίερ έβριζε τον «Εβραίο νάνο» Πολάνσκι που τον περιόρισε σε ένα τεχνικό βραβείο της παρηγοριάς για το «Europa».

Καθόλου παράλογο που στην επιστροφή κοιμόμουν δύο μέρες, λες και είχα γυρίσει από την πενθήμερη του λυκείου. Στις Κάννες δεν πρόλαβα να ξεκουραστώ ούτε να κουραστώ, από τη μανία να δω όσο αντέξω, λες και δεν θα ξαναπήγαινα, κάτι που δεν συνηθίζω σε ταξίδια − έχω την πεποίθηση πως θα επιστρέψω, και αποφεύγω τα χτυπητά μνημεία και τα μαρκαρισμένα αξιοθέατα.

Οι Κάννες όμως δεν είναι τουριστικός προορισμός στα δικά μου μάτια αλλά μια ετήσια εκδρομή στο σινεμά με εκπλήξεις, χαρές και απογοητεύσεις όλων των ταχυτήτων. Αν και προτιμώ τη Βενετία σχεδόν για τα πάντα και σέβομαι την οργάνωση του Βερολίνου, την κάψα των Καννών δεν τη συγκρίνω με τίποτα, ακόμη και τώρα, που το cool έχει αντικαταστήσει τη λαχτάρα, και η σοφή διαλογή είναι ο πιο κατάλληλος οδηγός επιβίωσης, με ένα ρεπό στη μέση του φεστιβάλ, για αποσυμπίεση.

Στα λημέρια των Καννών Facebook Twitter
Ο Θοδωρής Αγγελόπουλος με τις κόρες του και τον Harvey Keitel στο φεστιβάλ των Καννών για την ταινία «Το βλέμμα του Οδυσσέα». Φωτο: Eric Coiffier, 1995.

Παρά τις γκρίνιες για τον φόρτο και το πρόγραμμα και τους πορτοφολάδες και την πολυκοσμία του πρώτου Σαββατοκύριακου και τις υψηλές τιμές και τον Κεν Λόουτς που δεν λέει να πάρει σύνταξη (δεν λέω, εξαιρετικός, αλλά μπορεί και να τρώει τη θέση ενός νέου μεγάλου ταλέντου!), δεν το αλλάζω με τίποτε, και με τα χρόνια έχω βάλει σημάδια, με στέκια, και φίλους, το ιταλικό της Laura, το αυθεντικό αρμένικο και το κρυμμένο γιαπωνέζικο κάτω από τη γέφυρα, το μαγαζί με τις παλιές αφίσες και τα προγράμματα, ως κι ένα δισκάδικο, το μοναδικό πλέον, όπου πέρσι βρήκα το «Casse» του Μορικόνε, μακριά από τη βοή και τα αγριεμένα πλήθη.

Για δύο εβδομάδες χάνομαι κάτω από τον ήλιο της Ριβιέρας, που έγραφε και ο Ρότζερ Ίμπερτ, όταν δεν βρίσκομαι μέσα στις αίθουσες που προϋποθέτουν ταλαιπωρία και μπελά, όπως τότε που έχασα το «Twin Peaks» και με έβαλε με το ζόρι η υπεύθυνη του Γραφείου Τύπου, η Λουιζέτ Φαρζέτ, γιατί της ορκίστηκα πως είχα συνέντευξη με τον Ντέιβιντ Λιντς. Την αλήθεια είπα, αλλά αυτά δεν γίνονται στον 21ο αιώνα.

Πριν από μερικά χρόνια, στο πάρτι λήξης των Νυχτών Πρεμιέρας, ένας Άγγλος σκηνοθέτης με ρώτησε αν είχα δει την ταινία του, που βραβεύτηκε κιόλας. «Όχι» απολογούμαι. Έκπληκτος, μου επισημαίνει ότι στην πόλη μου θα όφειλα να την έχω δει. «Κι αν παιζόταν στις Κάννες;» «Ε, ναι, εκεί δεν έχω τι άλλο να κάνω».

Στα λημέρια των Καννών Facebook Twitter
Τους σκηνοθέτες, τον Βέντερς και τον Σπάικ Λι, τους βλέπαμε σε casual βόλτες στην Croisette.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ