ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Βαν Γκογκ στην οθόνη – 8 ταινίες για τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Η έξοδος στους κινηματογράφους της ταινίας «Στην Πύλη της Αιωνιότητας» που στέκεται στα χρόνια του στον γαλλικό νότο, μας θύμισε πως ο Βαν Γκογκ είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς ζωγράφους στον χώρο της έβδομης τέχνης.

Ο Βαν Γκογκ στην οθόνη – 8 ταινίες για τον μεγάλο ζωγράφο

0

Στις αρχές του 20ού αιώνα η υψηλή κοινωνία της Ευρώπης, και λίγο αργότερα των ΗΠΑ, θαυμάζει αποσβολωμένη τα έργα ενός Ολλανδού ζωγράφου που πέθανε μερικά χρόνια νωρίτερα, δίνοντας χρόνια μάχη με την κατάθλιψη και ζωγραφίζοντας μανιωδώς χωρίς όμως να συγκινήσει κάποιον τόσο ώστε να αγοράσει ένα έργο του – για την ακρίβεια, πούλησε μόλις έναν πίνακα, τη χρονιά του θανάτου του.

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ υπήρξε μια προσωπικότητα που διαφέρει από τα στερεότυπα ενός καλλιτέχνη, καθώς υπήρξε ιεροκήρυκας με βαθιά πίστη στον Θεό, την οποία προσπάθησε να μεταδώσει στους απλούς ανθρώπους, αλλά και ένας ζωγράφος βουτηγμένος στις ανασφάλειες και την κατάθλιψη, που λύγισε τελικά, παρά το ότι η παραγωγικότητά του ήταν αξιοσημείωτη.


Οι αντιθέσεις που είχε η ζωή του με τα όσα συνέβησαν γύρω από το όνομά του μετά θάνατον έδωσε νέο ενδιαφέρον στη μελέτη του βίου του και η νέα τέχνη της εποχής, ο κινηματογράφος, δεν ήταν δυνατό να μην ενδιαφερθεί γι' αυτόν.

Η έξοδος στους κινηματογράφους της ταινίας «Στην Πύλη της Αιωνιότητας» που στέκεται στα χρόνια του στον γαλλικό νότο, μας θύμισε πως ο Βαν Γκογκ είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς ζωγράφους στον χώρο της έβδομης τέχνης, με ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίες που προσπαθούν να διώξουν τα σύννεφα ενός διαταραγμένου μυαλού, όχι μόνο μέσα από τους πίνακές του αλλά και την περίφημη αλληλογραφία του με τον αδερφό του Τεό που σώζεται ως σήμερα.

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ υπήρξε μια προσωπικότητα που διαφέρει από τα στερεότυπα ενός καλλιτέχνη, καθώς υπήρξε ιεροκήρυκας με βαθιά πίστη στον Θεό, την οποία προσπάθησε να μεταδώσει στους απλούς ανθρώπους, αλλά και ένας ζωγράφος βουτηγμένος στις ανασφάλειες και την κατάθλιψη, που λύγισε τελικά, παρά το ότι η παραγωγικότητά του ήταν αξιοσημείωτη.


Σημαντικοί σκηνοθέτες καταπιάστηκαν με το βίο του, από τον Αλέν Ρενέ το 1948 ως τον Τζούλιαν Σνάμπελ φέτος, παρουσιάζοντας με συμβατικούς και ευφάνταστους τρόπους το μεγαλείο πίσω από τις πληγές του.

Δείτε παρακάτω τα 8 σπουδαιότερα φιλμ που φρόντισαν να βάλουν κυριολεκτικά τον ζωγράφο στην πύλη της αιωνιότητας, ως ένα σημαντικό συμπλήρωμα του έργου που άφησε ο ίδιος, αν και δεν πρόλαβε ποτέ να χαρεί την επιτυχία του.

Van Gogh (1948)

 

Λιτή στη δομή της και περισσότερο χρήσιμη ως ιστορικό κειμήλιο σήμερα, η 20λεπτη ταινία του Αλέν Ρενέ έγινε σε μια εποχή που τέτοια φιλμ δεν θεωρούνταν δεδομένα και επίσης απείχε πολύ λιγότερα χρόνια (σε σχέση με σήμερα) από τη στιγμή που το όνομα του Βαν Γκογκ μπήκε στη λίστα των μεγάλων ζωγράφων.

Ο Γάλλος σκηνοθέτης φτιάχνει ένα πανέμορφο θέαμα, παρουσιάζοντας τους σημαντικότερους πίνακες του καλλιτέχνη με τη συνοδεία μουσικής αλλά και αφήγησης του Κλοντ Ντοφέν. Τιμήθηκε με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους την επόμενη χρονιά.


Lust for Life (1956)

Ο Βαν Γκογκ στην οθόνη – 8 ταινίες για τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
O Κερκ Ντάγκλας στο ρόλο του Βαν Γκογκ

Η σημαντικότερη χολιγουντιανή παραγωγή για το έργο του Βαν Γκογκ βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο του Ίρβινγκ Στόουν, είχε δύο πρωτοκλασάτους σκηνοθέτες να φροντίζουν για κάθε λεπτομέρεια (Μινέλι και Κιούκορ) και δυο ονόματα όπως οι Κερκ Ντάγκλας και Άντονι Κουίν που δεν φοβήθηκαν να αναμειχθούν σε μια καλλιτεχνική βιογραφία, έχοντας ως τότε προϋπηρεσία σε πιο σκληρούς ρόλους.

Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένας από τους ωραιότερους γάμους κινηματογράφου και ζωγραφικής, με κάδρα-κομψοτεχνήματα, χωρίς να υπολείπεται αφηγηματικά ως πορτρέτο της ταραγμένης προσωπικότητας του ήρωα.


Dreams (1990)

 

Akira Kurosawa - Dreams - Vincent Van Gogh

Φυσικά η ανθολογία του Ακίρα Κουροσάβα δεν αφορούσε μόνο τον Βανκ Γκογκ, όμως ένα από τα οκτώ όνειρα του σκηνοθέτη εξερευνούσε με μοναδικό τρόπο το χαοτικό ταξίδι ενός φοιτητή μέσα στους πίνακες του ζωγράφου.

Σε αυτούς θα συναντήσει και τον ίδιο, σε μια ερμηνεία-έκπληξη από τον Μάρτιν Σκορσέζε, θα συζητήσουν για το κομμένο αυτί του και θα χαθούν μαγικά μέσα σε σταροχώραφα, σε ένα υπέροχο μείγμα φαντασίας και σύγχρονης (για τότε) τεχνολογίας, με εφέ που δημιουργήθηκαν από την εταιρία του Τζορτζ Λούκας.


Vincent & Theo (1990)

Ο Βαν Γκογκ στην οθόνη – 8 ταινίες για τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Ο Τιμ Ροθ υποδύθηκε τον μεγάλο ζωγράφο στην ταινία του Ρόμπερτ Άλτμαν.

Μία από τις πιο συμβατικές ταινίες στην ανερμάτιστη καριέρα του Ρόμπερτ Άλτμαν ήταν παράλληλα και μια από τις πιο υπόγεια προσωπικές του. Περισσότερο από βιογραφία, η ταινία εξερευνά αποκλειστικά την σχέση των Βίνσεντ και Τεό που αύξανε και άλλο τις ανασφάλειες του πρώτου, λόγω της μη αποδοχής του στον χώρο της Τέχνης, πρωτίστως από τον ίδιο του τον αδερφό που εργάζεται ως έμπορος. Τιμ Ροθ και Πολ Ρις πρωταγωνιστούν στους αντίστοιχους ρόλους.


Vincent and Me (1990)

 

Ίσως η ιδανικότερη ταινία για να συστήσει κάποιος τον κόσμο του Βαν Γκογκ σε ένα παιδί ήρθε από τον Καναδά και εξιστορεί το μαγικό ταξίδι μιας 13χρονης στην προσπάθειά της να ανακαλύψει μια μυστηριώδη αγορά έργων του Ολλανδού ζωγράφου που περιέργως μοιάζουν με τα δικά της.

Απόδραση, περιπέτεια και ταξίδι στο χρόνο κρατούν το ενδιαφέρον των μικρών και ο Τσέκι Καριό προστίθεται στη λίστα των ηθοποιών που ενσαρκώνουν τον ζωγράφο.


Van Gogh (1991)

Ο Βαν Γκογκ στην οθόνη – 8 ταινίες για τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
O Ζακ Ντιτρόν βραβεύθηκε με Σεζάρ για την ερμηνεία του.

Η ταινία του Μορίς Πιαλά εκτιμήθηκε πολύ τη χρονιά εκείνη και έφτασε να διεκδικεί 12 Σεζάρ κερδίζοντας τελικά μόνο αυτό της ερμηνείας του Ζακ Ντιτρόν.

Με χρονικό όριο τους 2 τελευταίους μήνες της ζωής του ζωγράφου, ο Πιαλά εξερεύνησε με υπομονή τον άνθρωπο πίσω από τον καλλιτέχνη, φτιάχνοντας το πιο ευαίσθητο προφίλ του στο σινεμά ως σήμερα, αφήνοντας στην άκρη τη δημιουργική σύγχυση που επικρατούσε μέσα του και δίνοντας έμφαση στη σχέση που είχε με τους οικείους του.


Painted with Words (2010)

Ο Βαν Γκογκ στην οθόνη – 8 ταινίες για τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
O Μπένεντικτ Κάμπερμπατς ως Βαν Γκογκ στην τηλεταινία του BBC.

Τηλεταινία του BBC και άλλη μια ευκαιρία για τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς για επίδειξη των δυνατοτήτων του, το Painted with Words είναι απλό και ξεκάθαρο, έχοντας έναν καθαρά εισαγωγικό ρόλο σε όποιον θέλει να ξέρει λεπτομέρειες για τη ζωή του ζωγράφου.

Ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη δραματοποίηση, η ταινία έχει ως όχημα τα γράμματα του ζωγράφου, όχι μόνο προς τον Τεό, με σκοπό να διηγηθεί σύντομα το βίο του με τις δικές του λέξεις.


Loving Vincent (2017)

 

Απαράμιλλης ομορφιάς θέαμα, για πολλούς σημαντικότερο από κάθε συμβατική βιογραφία καθώς δε στέκεται στις πληροφορίες για τον Βαν Γκογκ αλλά παίρνει ως σημαία τη φράση «μόνο με τους πίνακές μας μπορούμε να μιλάμε» που έγραψε σε ένα από τα τελευταία του γράμματα, δημιουργώντας μια ψευδαίσθηση τού πώς θα ήταν ένα animation φτιαγμένο από τον ίδιο.

65 χιλιάδες μικρές ελαιογραφίες ενώθηκαν ψηφιακά στο μακράν πιο φιλόδοξο οπτικοακουστικό project που έγινε ποτέ για τον ζωγράφο.

Η ταινία «Στην Πύλη της Αιωνιότητας» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την Odeon.

 

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ