Ο σκηνοθέτης που άκουγε στο κεφάλι του εκρήξεις - κυριολεκτικά

Ο σκηνοθέτης που άκουγε στο κεφάλι του εκρήξεις - κυριολεκτικά Facebook Twitter
Αρχισε να υποφέρει από το σύνδρομο έκρηξης κεφαλής, μια αποπροσανατολιστική διαταραχή κατά την οποία κάποιος βιώνει δυνατούς θορύβους και εκτυφλωτικές εικόνες φωτός κατά τη διάρκεια του ύπνου και ξυπνά έντρομος.
1

Ο σκηνοθέτης και εικαστικός που σε άφηνε άναυδο με τις απόκοσμες αλλά και βαθιά συναισθηματικές εικόνες του αλλά δεν μπορούσες ποτέ να είσαι σίγουρος πώς ακριβώς προσφέρεται σωστά το όνομά του, μόλις ανακάλυψε ότι πάσχει από σύνδρομο έκρηξης (ή «εκρηγνυόμενης») κεφαλής, μια πάθηση που είναι λιγότερο τρομακτική (και περισσότερο συνηθισμένη) απ' όσο ακούγεται.

Ο 49χρονος Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουλ (ή Βεερασεθάκουλ ή Ουερασεθακούλ κ.ο.κ.) έχει εμπνευστεί βαθιά από την μυστικιστική παράδοση της Ταϊλάνδης και με τη σειρά του έχει δοξάσει την πατρίδα του με αριστουργηματικές (και πολυβραβευμένες) ταινίες όπως το «Ο θείος Μπούνμι θυμάται τις προηγούμενες ζωές του», το «Νεκροταφείο της Δόξας» και άλλες καθώς και με τις εντυπωσιακές εικαστικές εγκαταστάσεις του.

Παρότι προσεγγίζω τον κόσμο επιστημονικά, δεν μπορώ να διώξω αυτό το συναίσθημα της έντονης παρουσίας πνευμάτων τριγύρω μου.

«Παρότι προσεγγίζω τον κόσμο επιστημονικά» έχει πει, «δεν μπορώ να διώξω αυτό το συναίσθημα της έντονης παρουσίας πνευμάτων τριγύρω μου. Όταν βρίσκομαι εντός του πράσινου τοπίου, νοιώθω ότι μπορώ να επικοινωνώ με τα δέντρα, με τις μνήμες της ζούγκλας και με τον ίδιο μου τον εαυτό».

Ο σκηνοθέτης που άκουγε στο κεφάλι του εκρήξεις - κυριολεκτικά Facebook Twitter
«Όταν βρίσκομαι εντός του πράσινου τοπίου, νοιώθω ότι μπορώ να επικοινωνώ με τα δέντρα, με τις μνήμες της ζούγκλας και με τον ίδιο μου τον εαυτό»
 

Οι διαρκείς τριβές όμως και ακυρώσεις που έχει βιώσει στο πλαίσιο ενός βαθιά συντηρητικού και καταπιεστικού καθεστώτος όπως αυτό της Ταϊλάνδης τον ανάγκασαν να γυρίσει την πρώτη του ταινία – που έχει να κάνει με τη μνήμη όπως φανερώνει και ο τίτλος της, «Memoria» - μακριά από την πατρίδα του. Πολύ μακριά μάλιστα και συγκεκριμένα στην Κολομβία όπου αυτές τις μέρες ξεκινά το γύρισμα της ταινίας με πρωταγωνίστρια την Τίλντα Σουίντον.

Προηγουμένως όμως παραχώρησε μια συνέντευξη στον Guardian στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων ότι καθώς έκανε την έρευνα για το έργο – όπως και στις προηγούμενες ταινίες το σενάριο αναπτύσσεται μέσω συνεντεύξεων με τοπικούς χαρακτήρες – άρχισε να υποφέρει από το σύνδρομο έκρηξης κεφαλής, μια αποπροσανατολιστική διαταραχή κατά την οποία κάποιος βιώνει δυνατούς θορύβους και εκτυφλωτικές εικόνες φωτός κατά τη διάρκεια του ύπνου και ξυπνά έντρομος.

Ο σκηνοθέτης που άκουγε στο κεφάλι του εκρήξεις - κυριολεκτικά Facebook Twitter
Η Τίλντα Σουίντον είναι η πρωταγωνίστρια της νέας του ταινίας που ξεκινά αυτές τις μέρες γυρίσματα στην Κολομβία.

Ανακτώντας την ψυχραιμία του και αφού έγινε η διάγνωση αποφάσισε να εστιάσει σε συνεντεύξεις με γιατρούς και ψυχολόγους διερευνώντας ιδέες σχετικές με ψυχικά τραύματα και βασανιστικές μνήμες. Η επιλογή της Κολομβίας έγινε από κοινού με την πρωταγωνίστριά του: «Είμαστε και οι δύο ξένοι εκεί».

Δεν εγκαταλείπει πάντως τις ελπίδες του για το μέλλον της Ταϊλάνδης, ελπίζοντας να γίνει ο ίδιος η αφετηρία για ένα κίνημα ταινιών ντοκιμαντέρ στη χώρα. Πολιτικά όμως, και ενόψει των εκλογών του Φεβρουαρίου, δυσκολεύεται να παραμείνει αισιόδοξος: «Πριν από πέντε χρόνια ήμουν ακόμα θετικός, αλλά πλέον δεν τρέφω ψευδαισθήσεις ότι κάτι ριζικό θα συμβεί όσο ζω. Στην Ταϊλάνδη, τίποτα δεν αλλάζει ποτέ».

Οθόνες
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ