Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Δήμος Σκουλάκης: Ο Μεγάλος Αντιφατικός

Μια αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στον σημαντικό εικαστικό της γενιάς του ’70 συγκεντρώνει στο Μουσείο Μπενάκη χαρακτηριστικά έργα από 50 χρόνια δημιουργίας

Aντιφατικός, διανοούμενος, μποέμ, με λεπτή ομορφιά και πολύ χιούμορ, o Δήμος Σκουλάκης (1939-2014) υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του '70, μιας γενιάς διπλά σημαδεμένης στο ξεκίνημά της, τόσο από την απομάκρυνση αρκετών Ελλήνων καλλιτεχνών από τις πρωτοπορίες του 20ού αιώνα και την επιστροφή στην πραγματικότητα όσο και από τις τραυματικές εμπειρίες της δικτατορίας και της μετεμφυλιακής Ελλάδας.

 

Καθοδηγούμενος από τις προτροπές του Τσαρούχη, ήδη από πολύ νεαρή ηλικία έμαθε να αγαπά τη ζωγραφική διαδικασία και υιοθέτησε έναν δικό του ρεαλισμό, πιο μοντέρνο, μια αντίληψη που κυριάρχησε σε όλες τις εκφάνσεις του βίου του, δίνοντας σχεδόν πάντα πρωταρχικό ρόλο στο βλέμμα του.

 

Επίκεντρο της έρευνάς του υπήρξε ο Άνθρωπος, ιδωμένος μέσα από μια κριτική ρεαλιστική κοινωνικοπολιτική προσέγγιση.

 

Ο λιτός και αιχμηρός ρεαλισμός του, άλλοτε κριτικός ως τέχνη διαμαρτυρίας άλλοτε νεορεαλισμός ή σοσιαλιστικός, τον προίκισε με μια καλλιτεχνική γλώσσα ευέλικτη και ελαστική, ώστε να μπορεί σε κάθε εποχή να εκφράζει τη δική του ιδιαίτερη αντίληψη για τον κόσμο.

 

Η θεματολογία του απαρτίζεται από πρόσωπα της δημοσιότητας, πρόσωπα φίλων καλλιτεχνών αλλά και πρόσωπα του οικείου του περιβάλλοντος, αυτοπροσωπογραφίες, εικόνες από εφημερίδες και περιοδικά, κούκλες ραπτικής, ιπτάμενα ψάρια, σφαίρες, διαδηλώσεις, διαδρομές στον υπόγειο, επανεγγραφές σημαντικών έργων της Ιστορίας της Τέχνης κ.ά., αποτυπωμένα μέσα από μια κριτική κοινωνικοπολιτική ματιά, ενίοτε μεταφυσική και σαρκαστική.

 

Στην εικαστική του διαδρομή συναντά και συμπορεύεται με την pop art, τον φωτορεαλισμό αλλά και τον νεορεαλισμό, τηρώντας, ωστόσο, σαφείς αποστάσεις.

 

Ο λιτός και αιχμηρός ρεαλισμός του, άλλοτε κριτικός ως τέχνη διαμαρτυρίας άλλοτε νεορεαλισμός ή σοσιαλιστικός, τον προίκισε με μια καλλιτεχνική γλώσσα ευέλικτη και ελαστική, ώστε να μπορεί σε κάθε εποχή να εκφράζει τη δική του ιδιαίτερη αντίληψη για τον κόσμο.

 

Ο Εκσυγχρονισµός του Πολέµου, 1999, λάδι σε καµβά, 200 x 230 εκ. Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Ο Εκσυγχρονισµός του Πολέµου, 1999, λάδι σε καµβά, 200 x 230 εκ. Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου


Το εκθεσιακό αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη στα 50 χρόνια δημιουργίας του, από το 1957 μέχρι το 2009, είναι μια αναδρομή, η οποία συμπεριλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα από το ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής του πορείας με μια ποικιλία από έργα του που συγκεντρώθηκαν από μουσεία, ιδρύματα, πινακοθήκες, ιδιώτες και συλλέκτες.

 

Περιλαμβάνει περίπου 100 έργα ζωγραφικής, ξεκινώντας από την πρώιμη περίοδό του το 1957, την περίοδο της πολιτικής του ζωγραφικής (1960-1967), συνεχίζοντας με την περίοδο της αυτοεξορίας του σε Ευρώπη, Αμερική και Καναδά (1967-1972), καθώς και τον κύριο όγκο της δουλειάς του στην Ελλάδα (1981-2009).

 

Ενδεικτικά, αναφέρονται η σουρεαλιστική περίοδος (1980-1984), τα πορτρέτα (1985-1996), το αφιέρωμα στον Τσαρούχη (1988-1998), οι υπόγειες διαδρομές (1993-1998) και οι επανεγγραφές (1997-2009).

 

Ταυτόχρονα με τη συγκροτημένη παρουσίαση της ζωγραφικής του θα εκτεθεί και τμήμα του παράλληλου έργου του καλλιτέχνη, αφού διετέλεσε για 30 και πλέον χρόνια γελοιογράφος και εικονογράφος σε ελληνικά και διεθνή έντυπα.

 

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου, «(...) το έργο του με άξονα την ανθρώπινη μορφή υιοθετεί ένα ρεαλιστικό ιδίωμα, το οποίο, βέβαια, δεν σηματοδοτεί επιστροφή σε μια παλιά τάξη πραγμάτων και σε παρωχημένα πρότυπα αλλά επιδιώκει να διαμορφώσει μια μοντέρνα εκδοχή παραστατικότητας που προτείνει νέες ρητορικές της εικόνας και έναν καινούργιο αφηγηματικό και θεματολογικό προσανατολισμό στο πραγματικό (...). Βαθιά ανθρωποκεντρικός, με στοιχεία ρεαλισμού στη γραφή του, δόμησε τη δική του εικαστική γλώσσα και εκπροσώπησε τη γενιά του με ροκ διάθεση και πολύ χιούμορ, χαράσσοντας ανεξίτηλα το στίγμα του στην εξέλιξη της ελληνικής ζωγραφικής (...)».

 

Σωτήρης Πέτρουλας, 1966, λάδι σε καµβά, 70 x 90 εκ. Συλλογή Μουσείου Φρυσίρα
Σωτήρης Πέτρουλας, 1966, λάδι σε καµβά, 70 x 90 εκ. Συλλογή Μουσείου Φρυσίρα

 

Ο Τζόγος και ο Μύθος των Μορφών (Οι Λιθογραφίες του Toulouse Lautrec), 2001, λάδι σε καµβά, 180 x 150 εκ. (9 τελάρα, το καθένα 60 x 50 εκ.)
Ο Τζόγος και ο Μύθος των Μορφών (Οι Λιθογραφίες του Toulouse Lautrec), 2001, λάδι σε καµβά, 180 x 150 εκ. (9 τελάρα, το καθένα 60 x 50 εκ.)

 

Μάθηµα Ανατοµίας πάνω σ’ ένα Κυβιστικό Γυµνό του Πικάσο, 1999, λάδι σε καµβά, 120 x 160 εκ. Συλλογή Μουσείου Βορρέ
Μάθηµα Ανατοµίας πάνω σ’ ένα Κυβιστικό Γυµνό του Πικάσο, 1999, λάδι σε καµβά, 120 x 160 εκ. Συλλογή Μουσείου Βορρέ

 

Παραλλαγή της Guernica σε σχέση µε τον πόλεµο των ΗΠΑ στο ΙΡΑΚ, 2003, λάδι σε καµβά, 100 x 200 εκ.
Παραλλαγή της Guernica σε σχέση µε τον πόλεµο των ΗΠΑ στο ΙΡΑΚ, 2003, λάδι σε καµβά, 100 x 200 εκ.

 

∆αβίδ και Γολιάθ II, 1997-2001, λάδι σε αµερικάνικο καµβά, 150 x 120 εκ.
∆αβίδ και Γολιάθ II, 1997-2001, λάδι σε αµερικάνικο καµβά, 150 x 120 εκ.

 

Ισορροπιστής ΙΙ, 1981, λάδι σε καµβά, 140 x 140 εκ.
Ισορροπιστής ΙΙ, 1981, λάδι σε καµβά, 140 x 140 εκ.

 

Ο Γιάννης Τσαρούχης στο καφενείο Το Νέον, 1989, λάδι σε καµβά, 120 x 200 εκ.
Ο Γιάννης Τσαρούχης στο καφενείο Το Νέον, 1989, λάδι σε καµβά, 120 x 200 εκ.

 

Η ∆ικιά µου Αθηνά, 1988, λάδι σε καµβά, 120 x 150 εκ.
Η ∆ικιά µου Αθηνά, 1988, λάδι σε καµβά, 120 x 150 εκ.

 

Ο Σύντροφος Αλέξης Νο ΙΙ, 1986, λάδι σε καµβά, 150 x 120 εκ.
Ο Σύντροφος Αλέξης Νο ΙΙ, 1986, λάδι σε καµβά, 150 x 120 εκ.

 

Ο ∆άσκαλος Γιάννης Μόραλης, 1990-92, λάδι σε καµβά, 180 x 120 εκ. Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Ο ∆άσκαλος Γιάννης Μόραλης, 1990-92, λάδι σε καµβά, 180 x 120 εκ. Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου

 

Οµόνοια - Χάλκινη Πόρτα, 1994, λάδι σε καµβά, 170 x 110 εκ.
Οµόνοια - Χάλκινη Πόρτα, 1994, λάδι σε καµβά, 170 x 110 εκ.

 

Σκάλες - Γκράφιτι, 1996, λάδι σε καµβά, 100 x 80 εκ.
Σκάλες - Γκράφιτι, 1996, λάδι σε καµβά, 100 x 80 εκ.

Δήμος Σκουλάκης, Ένας μεγάλος αντιφατικός Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 28/2-5/5 Εγκαίνια: 27/2, 20:00

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με τον δρα Παΐσιο και την Πέγκυ Ζουμπουλάκη στην έκθεση του Μόραλη
Μια ξεχωριστή, προσωπική ξενάγηση έκλεισε ιδανικά την πιο επιτυχημένη έκθεση της χρονιάς
Πέθανε ο ζωγράφος Δήμος Σκουλάκης
Πνεύμα ανήσυχο με πολλές δραστηριότητες
Η μεγαλειώδης έκθεση του Ρέμπραντ στην Ολλανδία ξεκινά. Δείτε μερικά αριστουργήματα σε HD
Με αφορμή την συμπλήρωση 350 χρόνων από το θάνατο του Ρέμπραντ το Rijksmuseum στο Άμστερνταμ χαρακτήρισε το 2019 ως «έτος του Ρέμπραντ» και διοργανώνει σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

41 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο
Μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική
O Γκογκέν κοιμόταν με ανήλικα κορίτσια. Κάποιοι δεν είναι πια ok με αυτό.
«Μήπως έφτασε η ώρα να ακυρωθεί ο Γκογκέν;» Αυτό το ερώτημα φέρει ως τίτλο το άρθρο των New York Times σχετικά με την έκθεση έργων του Πολ Γκογκέν στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, ανάμεσά τους και οι διάσημοι πίνακες του με τα ανήλικα κορίτσια που χρησιμοποιούσε ως μοντέλα και ως ερωμένες του στηνΤαϊτή.
Όταν ο ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης αφηγήθηκε τη ζωή του στη LifO
«Μου αρέσουν όλα τα θέματα με τα οποία καταπιάνομαι. Λέω γελώντας ότι είμαι τούτι-φρούτι».
Μια βραδιά με τον πειρατή της σύγχρονης τέχνης Mark Leckey στην Αθήνα
Ο βραβευμένος με Turner Βρετανός καλλιτέχνης βρέθηκε στον μικρό χώρο του 3 137, καλεσμένος του Onassis Air, για να μιλήσει για τη δουλειά του
Η Λένα Κιτσοπούλου ζωγράφος (και καλή μάλιστα)
H σαρωτική κι αισθαντική προσωπικότητα του θεάτρου και της λογοτεχνίας εισέρχεται πλέον στον στίβο της ζωγραφικής με την έκθεση «Between my legs» που ανοίγει τον Δεκέμβριο στην γκαλερί The Breeder
Ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης αφηγείται τη ζωή του στη LifO
Ζωγράφος. Γεννήθηκε στον Κοσμά Κυνουρίας και ζει στην πλατεία Μαβίλη.
Μήπως είναι καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα, «η Κιμ Καρντάσιαν των διάσημων πορτρέτων»;
Με άρθρο του στους New York Times, ο κριτικός τέχνης της εφημερίδας γράφει ότι ο διάσημος πίνακας έχει καταστεί «στην εποχή του μαζικού τουρισμού και του ψηφιακού ναρκισσισμού, μια μαύρη τρύπα αντι-τέχνης που κοντεύει να διαλύσει το Λούβρο» με τις ορδές που συνωστίζονται καθημερινά για να τον δουν.
6 εκθέσεις εικαστικών που αξίζει να δείτε αυτή την περίοδο στη Θεσσαλονίκη
Gallery Walk στη Θεσσαλονίκη
Η σημασία της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Όλοι οι λόγοι για να επισκεφθείτε το μείζον εικαστικό γεγονός στην πόλη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα
Η μεγαλύτερη έκθεση διεθνώς για τη Λιουμπόβ Ποπόβα τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, με περισσότερα από 200 έργα και αντικείμενα, γίνεται στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών).
Γερμανός στην Ελλάδα, Έλληνας στη Γερμανία ο Μπουζιάνης υπήρξε η ψυχή του ελληνικού εξπρεσιονισμού
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσείου Μπουζιάνη, Φοίβος Κυπραίος, και ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς μιλούν στο LIFO.gr για τον μεγάλο εξπρεσιονιστή που πεθαίνει σαν σήμερα το 1959
Η τέχνη του Taxis: Αληθινές ιστορίες σε κτίρια όλου του κόσμου
Ένας από τους πιο δυνατούς Έλληνες εικαστικούς τη νέας γενιάς αλλάζει παλέτα και ταξιδεύει παντού με την τέχνη του.
Δύο έργα του Ελ Γκρέκο ταξιδεύουν από το Μουσείο Μπενάκη στο Grand Palais - Όλο το χρονικό της μεταφοράς
Οι εικόνες «Ο Λουκάς ζωγραφίζει τη Παναγία» και «Η Προσκύνηση των Μάγων» από την πρώιμη περίοδο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου συμμετέχουν στη μεγάλη αναδρομική έκθεση «Greco» που ανοίγει στο Παρίσι.
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας
83 καλλιτέχνες γέμισαν με τέχνη τα κουτιά του ΟΤΕ στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας και τα μετέτρεψαν στα πιο instagram friendly σημεία του κέντρου.
Τα ζωγραφικά έργα του Νίκου Κούνδουρου στο 60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει το σύνολο του ζωγραφικού έργου του Νίκου Κούνδουρου, καλύπτοντας μια περίοδο 75 χρόνων, από τα πρωτόλεια σχέδια μέχρι τα τελευταία του σκιαγραφήματα με μολύβι.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή