Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Δήμος Σκουλάκης: Ο Μεγάλος Αντιφατικός

Μια αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στον σημαντικό εικαστικό της γενιάς του ’70 συγκεντρώνει στο Μουσείο Μπενάκη χαρακτηριστικά έργα από 50 χρόνια δημιουργίας

Aντιφατικός, διανοούμενος, μποέμ, με λεπτή ομορφιά και πολύ χιούμορ, o Δήμος Σκουλάκης (1939-2014) υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του '70, μιας γενιάς διπλά σημαδεμένης στο ξεκίνημά της, τόσο από την απομάκρυνση αρκετών Ελλήνων καλλιτεχνών από τις πρωτοπορίες του 20ού αιώνα και την επιστροφή στην πραγματικότητα όσο και από τις τραυματικές εμπειρίες της δικτατορίας και της μετεμφυλιακής Ελλάδας.

 

Καθοδηγούμενος από τις προτροπές του Τσαρούχη, ήδη από πολύ νεαρή ηλικία έμαθε να αγαπά τη ζωγραφική διαδικασία και υιοθέτησε έναν δικό του ρεαλισμό, πιο μοντέρνο, μια αντίληψη που κυριάρχησε σε όλες τις εκφάνσεις του βίου του, δίνοντας σχεδόν πάντα πρωταρχικό ρόλο στο βλέμμα του.

 

Επίκεντρο της έρευνάς του υπήρξε ο Άνθρωπος, ιδωμένος μέσα από μια κριτική ρεαλιστική κοινωνικοπολιτική προσέγγιση.

 

Ο λιτός και αιχμηρός ρεαλισμός του, άλλοτε κριτικός ως τέχνη διαμαρτυρίας άλλοτε νεορεαλισμός ή σοσιαλιστικός, τον προίκισε με μια καλλιτεχνική γλώσσα ευέλικτη και ελαστική, ώστε να μπορεί σε κάθε εποχή να εκφράζει τη δική του ιδιαίτερη αντίληψη για τον κόσμο.

 

Η θεματολογία του απαρτίζεται από πρόσωπα της δημοσιότητας, πρόσωπα φίλων καλλιτεχνών αλλά και πρόσωπα του οικείου του περιβάλλοντος, αυτοπροσωπογραφίες, εικόνες από εφημερίδες και περιοδικά, κούκλες ραπτικής, ιπτάμενα ψάρια, σφαίρες, διαδηλώσεις, διαδρομές στον υπόγειο, επανεγγραφές σημαντικών έργων της Ιστορίας της Τέχνης κ.ά., αποτυπωμένα μέσα από μια κριτική κοινωνικοπολιτική ματιά, ενίοτε μεταφυσική και σαρκαστική.

 

Στην εικαστική του διαδρομή συναντά και συμπορεύεται με την pop art, τον φωτορεαλισμό αλλά και τον νεορεαλισμό, τηρώντας, ωστόσο, σαφείς αποστάσεις.

 

Ο λιτός και αιχμηρός ρεαλισμός του, άλλοτε κριτικός ως τέχνη διαμαρτυρίας άλλοτε νεορεαλισμός ή σοσιαλιστικός, τον προίκισε με μια καλλιτεχνική γλώσσα ευέλικτη και ελαστική, ώστε να μπορεί σε κάθε εποχή να εκφράζει τη δική του ιδιαίτερη αντίληψη για τον κόσμο.

 

Ο Εκσυγχρονισµός του Πολέµου, 1999, λάδι σε καµβά, 200 x 230 εκ. Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Ο Εκσυγχρονισµός του Πολέµου, 1999, λάδι σε καµβά, 200 x 230 εκ. Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου


Το εκθεσιακό αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη στα 50 χρόνια δημιουργίας του, από το 1957 μέχρι το 2009, είναι μια αναδρομή, η οποία συμπεριλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα από το ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής του πορείας με μια ποικιλία από έργα του που συγκεντρώθηκαν από μουσεία, ιδρύματα, πινακοθήκες, ιδιώτες και συλλέκτες.

 

Περιλαμβάνει περίπου 100 έργα ζωγραφικής, ξεκινώντας από την πρώιμη περίοδό του το 1957, την περίοδο της πολιτικής του ζωγραφικής (1960-1967), συνεχίζοντας με την περίοδο της αυτοεξορίας του σε Ευρώπη, Αμερική και Καναδά (1967-1972), καθώς και τον κύριο όγκο της δουλειάς του στην Ελλάδα (1981-2009).

 

Ενδεικτικά, αναφέρονται η σουρεαλιστική περίοδος (1980-1984), τα πορτρέτα (1985-1996), το αφιέρωμα στον Τσαρούχη (1988-1998), οι υπόγειες διαδρομές (1993-1998) και οι επανεγγραφές (1997-2009).

 

Ταυτόχρονα με τη συγκροτημένη παρουσίαση της ζωγραφικής του θα εκτεθεί και τμήμα του παράλληλου έργου του καλλιτέχνη, αφού διετέλεσε για 30 και πλέον χρόνια γελοιογράφος και εικονογράφος σε ελληνικά και διεθνή έντυπα.

 

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου, «(...) το έργο του με άξονα την ανθρώπινη μορφή υιοθετεί ένα ρεαλιστικό ιδίωμα, το οποίο, βέβαια, δεν σηματοδοτεί επιστροφή σε μια παλιά τάξη πραγμάτων και σε παρωχημένα πρότυπα αλλά επιδιώκει να διαμορφώσει μια μοντέρνα εκδοχή παραστατικότητας που προτείνει νέες ρητορικές της εικόνας και έναν καινούργιο αφηγηματικό και θεματολογικό προσανατολισμό στο πραγματικό (...). Βαθιά ανθρωποκεντρικός, με στοιχεία ρεαλισμού στη γραφή του, δόμησε τη δική του εικαστική γλώσσα και εκπροσώπησε τη γενιά του με ροκ διάθεση και πολύ χιούμορ, χαράσσοντας ανεξίτηλα το στίγμα του στην εξέλιξη της ελληνικής ζωγραφικής (...)».

 

Σωτήρης Πέτρουλας, 1966, λάδι σε καµβά, 70 x 90 εκ. Συλλογή Μουσείου Φρυσίρα
Σωτήρης Πέτρουλας, 1966, λάδι σε καµβά, 70 x 90 εκ. Συλλογή Μουσείου Φρυσίρα

 

Ο Τζόγος και ο Μύθος των Μορφών (Οι Λιθογραφίες του Toulouse Lautrec), 2001, λάδι σε καµβά, 180 x 150 εκ. (9 τελάρα, το καθένα 60 x 50 εκ.)
Ο Τζόγος και ο Μύθος των Μορφών (Οι Λιθογραφίες του Toulouse Lautrec), 2001, λάδι σε καµβά, 180 x 150 εκ. (9 τελάρα, το καθένα 60 x 50 εκ.)

 

Μάθηµα Ανατοµίας πάνω σ’ ένα Κυβιστικό Γυµνό του Πικάσο, 1999, λάδι σε καµβά, 120 x 160 εκ. Συλλογή Μουσείου Βορρέ
Μάθηµα Ανατοµίας πάνω σ’ ένα Κυβιστικό Γυµνό του Πικάσο, 1999, λάδι σε καµβά, 120 x 160 εκ. Συλλογή Μουσείου Βορρέ

 

Παραλλαγή της Guernica σε σχέση µε τον πόλεµο των ΗΠΑ στο ΙΡΑΚ, 2003, λάδι σε καµβά, 100 x 200 εκ.
Παραλλαγή της Guernica σε σχέση µε τον πόλεµο των ΗΠΑ στο ΙΡΑΚ, 2003, λάδι σε καµβά, 100 x 200 εκ.

 

∆αβίδ και Γολιάθ II, 1997-2001, λάδι σε αµερικάνικο καµβά, 150 x 120 εκ.
∆αβίδ και Γολιάθ II, 1997-2001, λάδι σε αµερικάνικο καµβά, 150 x 120 εκ.

 

Ισορροπιστής ΙΙ, 1981, λάδι σε καµβά, 140 x 140 εκ.
Ισορροπιστής ΙΙ, 1981, λάδι σε καµβά, 140 x 140 εκ.

 

Ο Γιάννης Τσαρούχης στο καφενείο Το Νέον, 1989, λάδι σε καµβά, 120 x 200 εκ.
Ο Γιάννης Τσαρούχης στο καφενείο Το Νέον, 1989, λάδι σε καµβά, 120 x 200 εκ.

 

Η ∆ικιά µου Αθηνά, 1988, λάδι σε καµβά, 120 x 150 εκ.
Η ∆ικιά µου Αθηνά, 1988, λάδι σε καµβά, 120 x 150 εκ.

 

Ο Σύντροφος Αλέξης Νο ΙΙ, 1986, λάδι σε καµβά, 150 x 120 εκ.
Ο Σύντροφος Αλέξης Νο ΙΙ, 1986, λάδι σε καµβά, 150 x 120 εκ.

 

Ο ∆άσκαλος Γιάννης Μόραλης, 1990-92, λάδι σε καµβά, 180 x 120 εκ. Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Ο ∆άσκαλος Γιάννης Μόραλης, 1990-92, λάδι σε καµβά, 180 x 120 εκ. Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου

 

Οµόνοια - Χάλκινη Πόρτα, 1994, λάδι σε καµβά, 170 x 110 εκ.
Οµόνοια - Χάλκινη Πόρτα, 1994, λάδι σε καµβά, 170 x 110 εκ.

 

Σκάλες - Γκράφιτι, 1996, λάδι σε καµβά, 100 x 80 εκ.
Σκάλες - Γκράφιτι, 1996, λάδι σε καµβά, 100 x 80 εκ.

Δήμος Σκουλάκης, Ένας μεγάλος αντιφατικός Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 28/2-5/5 Εγκαίνια: 27/2, 20:00

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με τον δρα Παΐσιο και την Πέγκυ Ζουμπουλάκη στην έκθεση του Μόραλη
Μια ξεχωριστή, προσωπική ξενάγηση έκλεισε ιδανικά την πιο επιτυχημένη έκθεση της χρονιάς
Πέθανε ο ζωγράφος Δήμος Σκουλάκης
Πνεύμα ανήσυχο με πολλές δραστηριότητες
Η μεγαλειώδης έκθεση του Ρέμπραντ στην Ολλανδία ξεκινά. Δείτε μερικά αριστουργήματα σε HD
Με αφορμή την συμπλήρωση 350 χρόνων από το θάνατο του Ρέμπραντ το Rijksmuseum στο Άμστερνταμ χαρακτήρισε το 2019 ως «έτος του Ρέμπραντ» και διοργανώνει σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα συνέβαινε αν αύριο δεν υπήρχε το Ίντερνετ;
Πόσο δυστοπική μπορεί να φαντάζει μια καθημερινότητα χωρίς Διαδίκτυο, ειδικά σήμερα, που έχει καταστεί βασική ανθρώπινη ανάγκη; Μια συζήτηση με τους καλλιτέχνες της έκθεσης «Imagine you wake up and there is no Internet», που δυστυχώς αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας.
Τα πρωτότυπα, «εξωγήινα» γλυπτά κεραμικά της Ναταλίας Μαντά
Η 26χρονη εικαστικός μάς άνοιξε το εργαστήριό της και αφηγήθηκε τη 10χρονη εμπειρία της στη Σχολή Καλών Τεχνών.
Tέχνη απ' όλο τον κόσμο στο ποντίκι σου
Tα μεγάλα μουσεία του κόσμου συνεχίζουν, έστω και online, να προσφέρουν απλόχερα τις συλλογές τους στο κοινό.
Ρενέ Μαγκρίτ: «Οι πίνακές μου δεν σημαίνουν κάτι, επειδή και το μυστήριο δεν σημαίνει κάτι – είναι απλά άγνωστο»
Σαν σήμερα, γεννιέται στη Λεσίν του Βελγίου ο μεγάλος Βέλγος σουρεαλιστής ζωγράφος
42 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο
Μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική
Αυτά είναι τα εκπληκτικά καινούρια έργα του Φίκου
O Φίκος εξελίσσει το εικαστικό του ταξίδι, χωρίς να χάσει την καλλιτεχνική του ταυτότητα. Η νέα του ενότητα έχει επιρροές από την αρχαία Ελλάδα, την Ελληνιστική περίοδο και την Αίγυπτο.
Τα δύο αριστουργηματικά έργα του Ανρί Ματίς που δεν ήταν πίνακες
Σαν σήμερα το 1954 πεθαίνει ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του εικοστού αιώνα
14 πίνακες χάρμα οφθαλμών από το επερχόμενο Greek Sale του οίκου Bonhams
Ο βρετανικός οίκος Bonhams δημοπρατεί 120 ξεχωριστά έργα των πιο σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων του 19ου και του 20ού αιώνα, με τις τιμές εκκίνησης να ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες λίρες.
Ας πάμε μια βόλτα στον κήπο και το σπίτι του Μονέ
Δείτε το αγαπημένο σπίτι του μεγάλου ιμπρεσιονιστή στο οποίο πέρασε τα τελευταία 40 χρόνια της ζωής του.
Οι απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών εκθέτουν
«Απόφοιτοι 2017-2018 & 2018-2019»: Μέσα από την έκθεση δίνεται η ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει από κοντά το έργο δημιουργών που τώρα ξεκινούν την εικαστική τους σταδιοδρομία.
Ο Ιρανός Αli Βanisadr εκθέτει τα έργα του στο Μουσείο Μπενάκη
Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης νεοϋορκέζικης εικαστικής σκηνής, ο Αli Βanisadr, με εκθέσεις σε διάσημες γκαλερί και μεγάλα μουσεία, όπως αυτή που έγινε πρόσφατα στο Μετροπόλιταν, έρχεται στο Μπενάκη με μια σειρά έργων υπό τον τίτλο «Ultramarinus - Beyond the Sea / Πέρα από τη θάλασσα».
Ο Πικάσο τις ώρες που γινόταν υποχόνδριος
Μια πλούσια αναδρομή στο έργο και στην προσωπικότητα του σημαντικότερου εικαστικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα, που γεννήθηκε σαν σήμερα, το 1881.
«Το κυνήγι της ευτυχίας»: Η νέα ατομική έκθεση του Εμμανουήλ Μπιτσάκη
Από τις 24 Οκτωβρίου στην Can Gallery.
Οι φιγούρες στους πίνακες του Κώστα Λάβδα ασφυκτιούν και σε προκαλούν να τις κοιτάξεις
«Θέλω τα έργα μου να λειτουργούν ως αφορμές προσωπικής και συλλογικής αυτογνωσίας»: Ο ζωγράφος Κώστας Λάβδας μιλά στη LiFΟ με αφορμή τη νέα του ατομική έκθεση «Άτη».
Ubuntu σημαίνει ανθρωπιά: Η Συλλογή Χάρη Δαυίδ στο ΕΜΣΤ
Μία αποπλανητική περιπλάνηση στην έκθεση έργων σύγχρονης Αφρικανικής τέχνης από την Συλλογή Χάρη Δαυίδ στο ΕΜΣΤ.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή