5 υπέροχες εκθέσεις στην Αθήνα, τώρα που θα 'χεις λίγο ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Εικονογραφημένο θεατρικό βιβλίο «Το περίπτερο του κίτρινου γερανού», Δυναστεία Qing (1644-1911) από την έκθεση στο Mουσείο της Aκρόπολης

5 υπέροχες εκθέσεις στην Αθήνα, τώρα που θα 'χεις λίγο ελεύθερο χρόνο

0

Moυσείο Ακρόπολης

Από την Απαγορευμένη Πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong

 

Προσωπικά αντικείμενα, έργα τέχνης και έπιπλα που αντιπροσωπεύουν έναν αιώνα κινεζικού πολιτισμού βγαίνουν για πρώτη φορά από την Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου και τα κλειστά διαμερίσματα του Αυτοκράτορα της Κίνας Qianlong (1711-1799) που παρέμεινε για 60 χρόνια στον θρόνο, αναμορφώνοντας τη χώρα και διπλασιάζοντας παράλληλα την έκταση και τον πληθυσμό της. Φρόντισε για την ευημερία των πολιτών της και υποστήριξε με πάθος τις τέχνες και τα γράμματα, σφραγίζοντας με τις προσωπικές του επιλογές την τέχνη της Κίνας του 18ου αιώνα.


Το Μουσείο Ακρόπολης έστησε μια «σκηνογραφία» εμπνευσμένη από τα παλάτια της Απαγορευμένης Πόλης και υποδέχτηκε 154 εκπληκτικής αισθητικής εκθέματα που φωτίζουν τον ιδιαίτερο και προσωπικό χώρο όπου ο Αυτοκράτορας πέρασε τα νεανικά του χρόνια και, όπως έλεγε ο ίδιος, εμπνεύστηκε τα μελλοντικά του σχέδια για την πετυχημένη διοίκηση της απέραντης χώρας του.

Το Μουσείο Ακρόπολης έστησε μια «σκηνογραφία» εμπνευσμένη από τα παλάτια της Απαγορευμένης Πόλης και υποδέχτηκε 154 εκπληκτικής αισθητικής εκθέματα


Παρουσιάζονται επίσης αφιερώματα, σπουδαία αποφθέγματα και εξαιρετικά πολύτιμα σκεύη βουδιστικής λατρείας, με κυρίαρχα τα αγάλματα του νεαρού Βούδα, του τρίτου Δαλάι Λάμα και ενός βουδιστή ιεραπόστολου.

Μουσείο Ακρόπολης, Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων, Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15, www.theacropolismuseum.gr

 

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Κρήτη. Αναδυόμενες πόλεις: Άπτερα - Ελεύθερνα - Κνωσός. Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν

5 υπέροχες εκθέσεις στην Αθήνα, τώρα που θα 'χεις λίγο ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Στην έκθεση υπάρχουν περί τις 500 αρχαιότητες από παλιότερες και νέες ανασκαφές, ευρήματα κάθε είδους που χρονολογούνται από τα νεολιθικά έως και τα βυζαντινά χρόνια.


Η έκθεση εστιάζει σε τρεις σημαντικές αρχαίες πόλεις της Κρήτης με βάση την εξέλιξή τους μέσα στον χρόνο. Από τη δημιουργία τους στην ακμή και στην παρακμή μέχρι την καταστροφή και την οριστική εγκατάλειψή τους, όταν πια παραδόθηκαν στη λήθη. Τρεις πόλεις με ιστορία αιώνων που εγκαταλείφθηκαν και ξεχάστηκαν, αλλά η ανάδυσή τους χάρη στην αρχαιολογική σκαπάνη αποκάλυψε σημεία ταύτισης.


Πρόκειται για την Κνωσό, καταγεγραμμένη πολλαπλώς από τον Καλοκαιρινό και τον Evans έως και σήμερα, την Ελεύθερνα, που είχε διαφορετική ερευνητική ιστορία και διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της σχετικά πρόσφατης συντήρησης, αναστήλωσης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων της, και την Άπτερα, την πόλη που δεσπόζει στη θάλασσα του κόλπου της Σούδας και στην αρχή του κάμπου του Αποκόρωνα. Η ταύτιση έχει γίνει από το 1834 και οι πρώτες ανασκαφικές έρευνες το 1862.


Περί τις 500 αρχαιότητες από παλιότερες και νέες ανασκαφές, ευρήματα κάθε είδους που χρονολογούνται από τα νεολιθικά έως και τα βυζαντινά χρόνια, προφυλαγμένα και διατηρημένα για χρόνια στις αποθήκες εφορειών αρχαιοτήτων και στις προθήκες μουσείων της Κρήτης, εκτίθενται σε αυτήν τη σημαντική έκθεση. Αγάλματα, ανάγλυφα, ειδώλια, επιγραφές, αγγεία, όπλα, εργαλεία, κοσμήματα, νομίσματα και άλλα πολύτιμα αντικείμενα λίθινα, πήλινα, μαρμάρινα, μεταλλικά από χαλκό, σίδηρο, ασήμι και χρυσό, μάρμαρο αλλά και φαγεντιανή, γυαλί, ελεφαντόδοντο και ημιπολύτιμους λίθους.


Στα εκθέματα περιλαμβάνονται, επίσης, χάρτες και αναγεννησιακά βιβλία, μεταξύ των οποίων και ο περίφημος χάρτης του Coronelli (1707) με τον φρουτοπλοχμό του, τη γιρλάντα του και τα ονόματα των εκατό πόλεων της Κρήτης που αναφέρονται στον Όμηρο. Η έκθεση κλείνει με δύο κεφαλές ταύρων που υπερίπτανται, μία από τα χέρια ενός Μινωίτη δημιουργού και μία του Πικάσο.


Νεοφύτου Δούκα 4, www.cycladic.gr

Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη

Άρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική

 

5 υπέροχες εκθέσεις στην Αθήνα, τώρα που θα 'χεις λίγο ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Γεώργιος Ιακωβίδης, Άνοιξη, 1927. Λάδι σε μουσαμά, Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη


Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής παρουσιάζονται στην έκθεση με σκοπό να προβάλουν την εικόνα της γυναίκας κατά τον 19ο και 20ό αιώνα, τους δύο αιώνες του ελεύθερου εθνικού μας βίου, καθώς η τέχνη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εποχή της. Η έκθεση αυτή δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να γνωρίσει τις μεταμορφώσεις της εικόνας της Ελληνίδας μέσα από αντιπροσωπευτικές προσωπογραφίες, ηθογραφικές και οριενταλιστικές σκηνές, συμβολισμούς, αλληγορίες και πίνακες σύγχρονων ζωγράφων.

Έργα των σημαντικότερων Ελλήνων ζωγράφων συνθέτουν έναν ύμνο στη γυναίκα, ενώ παράλληλα μας μιλούν έμμεσα για τη θέση της στην ελληνική κοινωνία. Σημαντικοί Έλληνες δημιουργοί, όπως οι Θεόδωρος Βρυζάκης, Διονύσιος Τσόκος, Νικηφόρος Λύτρας, Νικόλαος Κουνελάκης, Σπυρίδωνας Προσαλέντης, Νικόλαος Γύζης, Γεώργιος Ιακωβίδης, Περικλής Πανταζής, Γεώργιος Άβλιχος, Γεώργιος Ροϊλός, Συμεών Σαββίδης, Ιάκωβος Ρίζος, Θεόδωρος Ράλλης κ.ά., προβάλλουν τη θέση της γυναίκας στην ελληνική κοινωνία και τα κοινωνικά στερεότυπα της εποχής.

Από τις αρχές του 20ού αιώνα, μέσα από τις αλλεπάλληλες πρωτοποριακές τεχνοτροπίες της τέχνης, θα παρακολουθήσουμε τη μορφή της γυναίκας και τον αθέατο εσωτερικό της κόσμο στα έργα Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως οι Παύλος Μαθιόπουλος, Κωνσταντίνος Παρθένης, Γιώργος Μπουζιάνης, Νίκος Λύτρας, Σπύρος Βασιλείου, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος Νικολάου, Γιώργος Μαυροΐδης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γιάννης Μόραλης, Παναγιώτης Τέτσης, Σωτήρης Σόρογκας, Σάββας Χαρατσίδης, Αλέκος Φασιανός, Βασίλης Σπεράντζας, Τάκης Κατσουλίδης, Χρίστος Καράς, Γιώργος Ρόρρης κ.ά., καθώς η γυναικεία μορφή αποτελεί σημείο εικαστικού προβληματισμού και αναζήτησης καθ' όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα. (Κ.Φ)


Βασ. Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, www.thf.gr


Mέγαρο Μουσικής Αθηνών

Τριλογία: Η Άγραφη Βιβλιοθήκη

 

5 υπέροχες εκθέσεις στην Αθήνα, τώρα που θα 'χεις λίγο ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Κύριλλος Σαρρής, 11 μήνες


Τα βιβλία ως αντικείμενο επιθυμίας και πρωταγωνιστές νέων μυθοπλασιών αναδεικνύει το δεύτερο μέρος της έκθεσης που παρουσιάζει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Μια σειρά από «βιβλία», όπως τα συνέλαβαν Έλληνες και ξένοι εικαστικοί, τα οποία γοητεύουν, συγκινούν και διασταυρώνονται με τις άλλες μας αισθήσεις.


Περισσότερα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτά, εγκαταστάσεις και βιντεο-εγκαταστάσεις, βιβλία καλλιτεχνών, ηχητικά και διαδικτυακά έργα, περφόρμανς, ανάμεσά τους και νέες παραγωγές, ο μνημειακός χαρακτήρας των οποίων εντυπωσιάζει. Το ίδιο συμβαίνει και με την «μπούκα», μια πτέρυγα που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και παραμένει γιαπί, ενώ σχεδιάστηκε για να συνδέει το Μέγαρο με το μετρό.

Ουσιαστικά, πρόκειται για μια καταβύθιση στα άδυτα του μετρό, όπου γίνεται μια βιντεοπροβολή του εικαστικού Gary Hill. Πολύ ιδιαίτερο είναι και το ύψους 7 μέτρων έργο «Print Wikipedia from Aachen to Zylinderdrunkpresse» του Michael Mandiberg, μια απόπειρα υλοποίησης της ιντερνετικής Βικιπαίδειας σε πραγματικά δεμένα βιβλία. Εξίσου ιδιαίτερος είναι και ο 200 μέτρων διάδρομος με τα 2.500 κεραμικά φίδια σε φυσικό μέγεθος του Γιώργου Ξένου. Έντονη είναι και η παρουσία της Νίνας Παπακωνσταντίνου με μια σειρά από εξαιρετικής λεπτότητας έργα από καρμπόν. Άλλοι, διεθνώς αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι οι Fiona Banner, Jorge Mendez Blake, Irma Blank, Benny Brunner, Ulises Carrion, Didem Erk, Dora Garcia, Shilpa Gupta, William Kentridge, Julien Levesque, Rivane Neuenschwander, Estefania Penafiel Loaiza, Dayanita Singh, Michelle Stuart, Stephanie Syjuco και Thu Van Tran, ενώ παρουσιάζονται έργα των Ανδρέα Εμπειρίκου, Ράνιας Μπέλλου, Κύριλλου Σαρρή, Βλάση Κανιάρη και Γιώργου Χατζημιχάλη.


Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, www.megaron.gr


Μουσείο Μπενάκη

Γιάννης Μόραλης

 

5 υπέροχες εκθέσεις στην Αθήνα, τώρα που θα 'χεις λίγο ελεύθερο χρόνο Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Πανσέληνος


Μια μνημειώδης έκθεση του σημαντικού Έλληνα ζωγράφου, στην οποία παρουσιάζεται το σύνολο του έργου του από τη δεκαετία του 1930 μέχρι το 2000. Περί τα 400 εκθέματα από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, έργα ζωγραφικής, πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά, πορτρέτα σημαντικών προσωπικοτήτων της αθηναϊκής κοινωνίας, σχέδια, χαρακτικά, εικονογραφήσεις βιβλίων, συνθέσεις σε κεραμικά πλακίδια, μεγάλου μεγέθους γλυπτά και μικρογλυπτά, κοστούμια και μακέτες σκηνικών θεατρικών παραστάσεων, πρωτότυπα αρχειακά έγγραφα και φωτογραφίες.


Τα φοιτητικά του χρόνια στη Σχολή Καλών Τεχνών, οι σχέσεις του με τον δάσκαλό του Γιάννη Κεφαλληνό, οι σπουδές στη Ρώμη και στο Παρίσι μαζί με τον επιστήθιο φίλο του Νίκο Νικολάου, τα χρόνια της Κατοχής, η εκλογή του ως καθηγητή στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, οι συνεργασίες σε παραστάσεις του Ελληνικού Χοροδράματος, του Θεάτρου Τέχνης, του Εθνικού Θεάτρου, η Biennale Βενετίας του 1958, η συνεργασία του με την κεραμίστρια Ελένη Βερναδάκη, η εικονογράφηση και η δημιουργία εξωφύλλων για τις εκδόσεις Ίκαρος, η γκαλερί Ζουμπουλάκη και η είσοδός του στην ώριμη περίοδο της αφαίρεσης-απλοποίησης των μορφών φωτίζονται μοναδικά σε αυτή την πρώτη μεγάλη αναδρομική για τον Γιάννη Μόραλη.


Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, www.benaki.gr

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έτσι θα είναι η νέα εποχή του Μουσείου Μπενάκη

Γιώργης Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη / Έτσι θα είναι η νέα εποχή του Μουσείου Μπενάκη

Συζητώντας χωρίς περιστροφές για τις προκλήσεις, τα μεγάλα ανοίγματα, τις επικρίσεις και την κατεύθυνση του μουσείου μετά την απώλεια του Άγγελου Δεληβορριά
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ