Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer

1

Ο μύθος που θέλει τον Johannes Vermeer έναν απομονωμένο καλλιτέχνη, έγκλειστο στο σπίτι του στην oλλανδική πόλη Nτελφτ (Delft), φαίνεται έτοιμος να ανατραπεί. Μια νέα έκθεση, η Vermeer and the Masters of Genre Painting που εγκαινιάστηκε στο Λούβρο στις 22 Φεβρουαρίου, δίνει έμφαση στις βαθιές επιρροές του από άλλους, σύγχρονους του Ολλανδούς ζωγράφους.

Ο Vermeer και το Delft είναι μέχρι σήμερα πολύ στενά συνδεδεμένα στην ιστορία της τέχνης. Υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι ο ζωγράφος ταξίδεψε πέρα από αυτό, ενώ ερευνητές (και συγγραφείς όπως η Tracy Chevalier) έχουν μελετήσει τους δεσμούς του με άλλους συμπολίτες του. Συχνά ονομάζεται «ο Vermeer του Ντελφτ» για να διαφοροποιηθεί από τον ζωγράφο τοπίων «Vermeer του Haarlem». Όλα αυτά ενισχύουν την ιδέα ότι ήταν μια απομονωμένη μεγαλοφυία που έφευγε σπάνια από την γενέτειρα του.

O Blaise Ducos, ο επιμελητής του Λούβρου στον Vermeer και τους άλλους κορυφαίους της ρωπογραφίας, λέει ότι παρόλο που δουλεύει για την έκθεση πάνω από πέντε χρόνια, μόνο τώρα που οι πίνακες έχουν κρεμαστεί στις θέσεις τους κατάλαβε τους δεσμούς που συνδέουν τους Ολλανδούς ζωγράφους της ίδιας τεχνοτροπίας. «Ο Vermeer πρέπει να είχε ταξιδέψει και να είχε δει την δουλειά των άλλων ζωγράφων αλλιώς δε θα ήταν τόσο ενημερωμένος για το τι συμβαίνει. Όπως και ο Rembrandt, δεν πήγε ποτέ στο εξωτερικό αλλά δεν ήταν και ένας καλλιτέχνης απομονωμένος στο Ντελφτ που δούλευε στο μικρό του στούντιο, » λέει ο Ducos.

Ένα από τα παραδείγματα που παρουσιάζεται στην έκθεση, είναι ο πίνακας του Gerard ter Borch «Γυναίκα που γράφει ένα γράμμα» (1655-56, μουσείο Maurithuis, Χάγη), που εκτίθεται στο Λούβρο δίπλα στο έργο του Vermmer «Γυναίκα που γράφει» (1665-67, Εθνική Πινακοθήκη, Washington, DC). Η ιδέα της γυναίκας που γράφει (προφανώς ένα ερωτικό γράμμα) σε ένα σκοτεινό δωμάτιο φαίνεται ότι προέρχεται από τον πίνακα του Ter Borch, το πρώτο δείγμα πίνακα με αυτό το θέμα στην Ολλανδική τέχνη.

Ο Vermeer, υποστηρίζει ο Ducos πρέπει να είχε δει τον παλιότερο πίνακα, πιθανώς στο στούντιο του Ter Borch στο Deventer ή στην κατοχή κάποιου συλλέκτη στο Rotterdam. Αλλά ο Vermeer ανέπτυξε το θέμα, ζωντανεύοντας την γυναίκα με το να την βάλει να στρέφεται προς εμάς κοιτώντας μας με αυτό το πανίσχυρο βλέμμα. Αυτό που επίσης αναδεικνύει η έκθεση, είναι ότι παρότι ο Vermeer μπορεί να είχε υιοθετήσει ιδέες και πόζες από λίγο παλιότερες δουλειές, στα χέρια του αποκτούν ποιότητα ασύγκριτη σε σχέση με τους σύγχρονους του ζωγράφους. 

Η έκθεση Vermeer and the Masters of Genre Painting οργανώθηκε στο Λούβρο σε συνεργασία με την National Gallery of Ireland του Δουβλίνου και την National Gallery of Art στη Washington και παρουσιάζει μέχρι τις 22 Μαίου τα μεγάλα αριστουργήματα του Βερμέερ και των συγχρόνων του.

 

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Laitiere, Johannes Vermeer, 1658-1659. © Amsterdam, Rijksmuseum.
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Cuisiniere Hollandaise,Gerard Dou, 1640-1650. © RMN-Grant Palais(Musee du Louvre)
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Le Peseuse d'or, Pieter de Hooch, 1664. © BPK Berlin.
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Femme a la balance, Johannes Vermeer, 1664. © Washington , National Gallery of Art.
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Jeune home ecrivant une lettre, Gabriel Metsu, 1664-1666. © Dublin, National Gallery of Ireland.
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Dentellière, Johannes Vermeer, 1669-1670. © RMN-Grant Palais(Musee du Louvre)
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Lettre, Johannes Vermeer, 1670. © Dublin, National Gallery of Ireland.


Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM