Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter

Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty

0

Η Βίλα Getty σχεδιάστηκε πάνω στο πρότυπο της Έπαυλης των Παπύρων (Villa dei Papiri) στο Ερκολάνο, μια αρχαία ρωμαϊκή πόλη που καταστράφηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. Ανακαλύφθηκε το 1750 και οι έρευνες που διενεργήθηκαν τη δεκαετία του '90 και στις αρχές του 2000 έφεραν στο φως θεαματικά χρωματιστά μάρμαρα και μωσαϊκά, φρέσκο, μια μεγάλη συλλογή μπρούντζινων και μαρμάρινων αγαλμάτων, καθώς και μια μοναδική βιβλιοθήκη με περισσότερους από χίλιους παπύρους, που δίνουν μια πολύ καλή εικόνα των φιλοσοφικών αναζητήσεων του Ρωμαίου ιδιοκτήτη της, δηλαδή του πεθερού του Ιούλιου Καίσαρα. H έκθεση «Buried by Vesuvius: Treasures from the Villa dei Papiri» που ξεκίνησε στις 26 Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Οκτωβρίου παρουσιάζει πολλά από τα σημαντικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν το 1750, καθώς και άλλα που ανασκάφηκαν πρόσφατα, και διερευνά τις προσπάθειες που γίνονται μέχρι σήμερα για να ανοιχτούν και να διαβαστούν οι πάπυροι, που βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση. «Η Έπαυλη των Παπύρων είναι μία από τις πιο πολυτελείς ιδιωτικές κατοικίες της κλασικής περιόδου [...] Μεταξύ των πιο εντυπωσιακών εκθεμάτων είναι ένα σπάνιο γλυπτό που αναπαριστά έναν μεθυσμένο Σάτυρο, το οποίο βρίσκεται σε φάση επεξεργασίας και συντήρησης ως μέρος ενός πρότζεκτ που γίνεται σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης» εξηγεί ο Timothy Potts, διευθυντής του Μουσείου Getty.

Τα δωμάτια και οι κήποι της Έπαυλης των Παπύρων κοσμούνταν από περίπου 90 γλυπτά από μπρούντζο και μάρμαρο που αναπαριστούσαν ήρωες της μυθολογίας, αθλητές, πολιτικούς, ποιητές και φιλοσόφους.

Η Έπαυλη των Παπύρων ήταν μια πολυτελής κατοικία, χτισμένη στον κόλπο της Νάπολης περίπου το 40 π.Χ. Η αρχική ανασκαφή του 1750 έγινε με τη χορηγία του βασιλιά Καρόλου VII. Η επίβλεψή της ανατέθηκε στον Karl Weber, έναν Ελβετό μηχανικό της Βασιλικής Φρουράς που κατέγραψε λεπτομερώς το γενικότερο αρχαιολογικό πλαίσιο των εργασιών του. Εξού και το ανασκαφικό του πλάνο που παρουσιάζεται στην έκθεση και παρέχει λεπτομέρειες σχετικά με την αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση του κτιρίου, τις ημερομηνίες ανεύρεσης των διαφόρων ευρημάτων κ.ά. Όταν, στις αρχές του 1970, ο J. Paul Getty αποφάσισε να δημιουργήσει ένα αντίγραφο της Έπαυλης των Παπύρων για το μουσείο του στο Μαλιμπού, ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός βασίστηκε στα σχέδια του Weber.

Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Ανασκαφικό σχέδιο της Έπαυλης των Παπύρων 1754-58, Karl Jacob Weber (Ελβετία, 1712-1764).Τέμπερα, μελάνι, περγαμηνή και μολύβι. Υ.: 58,5 εκ., Π.: 123,5 εκ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Εικόνα: Giorgio Albano


Όπως εξηγεί ο Kenneth Lapatin, επιμελητής αρχαιοτήτων του Μουσείου Getty: «Η πρώτη έκθεση σχετικά με την Έπαυλη των Παπύρων δεν θα μπορούσε να γίνει πουθενά αλλού, παρά μόνο στη Βίλα Getty, που αποτελεί αναβίωσή της. Αυτή η ιδέα άρεσε στον κ. Getty λόγω της σύνδεσης της έπαυλης με τον Ιούλιο Καίσαρα. Ο Getty συχνά συνέκρινε τον εαυτό του με τους Ρωμαίους άρχοντες και θαύμαζε ιδιαιτέρως τον Ιούλιο Καίσαρα και τον αυτοκράτορα Αδριανό. Η ανακατασκευή της έπαυλης συνδέεται με την απόπειρά του να αφήσει πίσω του την ταυτότητα του επιχειρηματία από τις μεσοδυτικές Πολιτείες και να γίνει ένα Ευρωπαίος αριστοκράτης».


Ένα από τα πιο σημαντικά ευρήματα της περιόδου του 1750 ήταν ένα μπρούντζινο άγαλμα του 1ου αι. που αναπαριστά έναν μεθυσμένο Σάτυρο σε μια δυναμική πόζα. Ο Γερμανός λόγιος του 18ου αι. J.J. Winckelmann τον χαρακτήρισε ως ένα από τα πιο όμορφα μπρούντζινα αγάλματα που σώζονται από την αρχαιότητα.

Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Μεθυσμένος Σάτυρος, 1ος αι. π.Χ.-1ος αι. μ.Χ. Μπρούντζος, χαλκός, κασσίτερος και κόκαλο. Υ.: 137 εκ., Μ.: 179 εκ. Βρέθηκε στο δυτικό άκρο του τετράγωνου περιστυλίου, 10 Ιουλίου 1754, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Αναπαρήχθη κατόπιν συμφωνίας με το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.

Άλλη μια σημαντική ανακάλυψη ήταν αυτή των περίπου 1.100 παπύρων που αποτελούν τη μόνη σωζόμενη βιβλιοθήκη της κλασικής περιόδου. Η πρώτη απόπειρα να διαβαστούν οι πάπυροι έγινε τον 18ο αι. από τον Camillo Paderni, τον πρώτο διευθυντή του βασιλικού μουσείου στο Portici. Το 1753, ο πατέρας Antonio Piaggio, επιμελητής χειρογράφων στο Βατικανό, έκανε πιο επιτυχείς προσπάθειες, κατασκευάζοντας μηχανήματα για να ξεδιπλώσει τα ρολά των παπύρων – ένα από αυτά παρουσιάζονται στην έκθεση. Αρχές του 2000 χρησιμοποιήθηκαν πιο εξελιγμένες μέθοδοι για την αποκωδικοποίηση των παπύρων και ένα βίντεο που παίζει την έκθεση δείχνει ακριβώς αυτήν τη διαδικασία.


Οι περισσότεροι από τους παπύρους που έχουν διαβαστεί είναι ελληνικές φιλοσοφικές πραγματείες κυρίως ενός οπαδού του Επίκουρου. Η προτομή του, καθώς και άλλων Ελλήνων διανοουμένων, και διάφορα εκθέματα, όπως ένα γουρουνάκι και ένα ηλιακό ρολόι, αποδεικνύουν το ενδιαφέρον του ιδιοκτήτη της έπαυλης για τη φιλοσοφία του Επίκουρου και τη ρητορική του.


Τα δωμάτια και οι κήποι της Έπαυλης των Παπύρων κοσμούνταν από περίπου 90 γλυπτά από μπρούντζο και μάρμαρο που αναπαριστούσαν ήρωες της μυθολογίας, αθλητές, πολιτικούς, ποιητές και φιλοσόφους. Κυριαρχούσαν τα πορτρέτα φιλοσόφων και πολιτικών της ελληνιστικής περιόδου. Η παρουσίαση αυτών των ευρημάτων έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να οδηγεί το κοινό σε μια σύγκριση μεταξύ των επιτευγμάτων και των αποτυχιών αυτών των ανθρώπων, αλλά και ανάμεσα στα διαφορετικά καλλιτεχνικά στυλ.

Επιμέλεια: Μαρία Δρουκοπούλου 

Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Τρία ελληνορωμαϊκά ρολά παπύρων με άνθρακα, 2ος αι. π.Χ.-1ος αι. μ.Χ. Πάπυρος, ξύλο και ηφαιστειακό υλικό. Υ.: 6,5-9 εκ., Π.: 15,5 εκ. Δ.: 6-7,5 εκ. Βρέθηκε μεταξύ Οκτωβρίου 1752 και 25 Αυγούστου 1754, Εθνική Βιβλιοθήκη «Vittorio Emanuele III», Νάπολη. Εικόνα: Με την παραχώρηση του υπουργείου Πολιτισμού
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Εικονικό Αρχαιολογικό Μουσείο του Ερκολάνο. Ψηφιακή αναπαράσταση της Έπαυλης των Παπύρων: Άποψη της διαβάθμισης της έπαυλης από τα νότια. Παραχώρηση του Εικονικού Αρχαιολογικού Μουσείου του Ερκολάνο.
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Εικονικό Αρχαιολογικό Μουσείο του Ερκολάνο. Ψηφιακή αναπαράσταση της Έπαυλης των Παπύρων από τα νοτιοανατολικά. Παραχώρηση του Εικονικού Αρχαιολογικού Μουσείου του Ερκολάνο.
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Δρομέας, 1ος αι. π.Χ-1ος αι. μ. Χ. Μπρούντζος, κόκαλο και πέτρα. Υ.: 118 εκ. Βρέθηκε στο δυτικό άκρο του τετράγωνου περιστυλίου, 6 Ιουλίου 1754, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Εικόνα: Giorgio Albano
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Γουρουνάκι. Ρωμαϊκό, 1ος αι. π.Χ.-1ος αι. μ.Χ. Μπρούντζος. Υ.: 40 εκ., Π.: 45,1 εκ., Δ.: 26,7 εκ. (συμπεριλαμβανομένης της αρχαίας βάσης). Βρέθηκε στην ανατολική γωνία του τετράγωνου περιστυλίου, 17 Μαΐου 1756, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Εικόνα: Giorgio Albano
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Επίκουρος. Ρωμαϊκό, 1ος αι. π.Χ.-1ος αι. μ.Χ. Μπρούντζος. Υ.: 20 εκ. Βρέθηκε βόρεια του tablinum, 3 Νοεμβρίου 1753, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Εικόνα: Giorgio Albano
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Φρέσκο με ένα ρωμαϊκό αρχιτεκτονικό τοπίο, περ. 40 π.Χ. Γύψος και χρωστική ουσία. Υ.: 65 εκ. Π.: 84 εκ. Βρέθηκε στον προαύλιο χώρο, 15 Δεκεμβρίου 1754, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Εικόνα: Giorgio Albano
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Φρέσκο που απεικονίζει μια Μέδουσα. Ρωμαϊκό, 1ος αι. μ.Χ. Γύψος και χρωστική ουσία, Υ.: 25,5 εκ., Π.: 32,5. Βρέθηκε στην Έπαυλη των Παπύρων μεταξύ 15 Ιουνίου και 22 Ιουνίου 1755, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Εικόνα: Giorgio Albano
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Φρέσκο με πάπιες και ελάφι. Ρωμαϊκό, περ. 40 π.Χ. Γύψος και χρωστική, Υ.: 119 εκ., Π.: 105. Βρέθηκε στον προαύλιο χώρο, 16 Ιουνίου 1754, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Εικόνα: Giorgio Albano
Οι θησαυροί της Έπαυλης των Παπύρων σε μια μεγαλειώδη έκθεση στο Μουσείο Getty Facebook Twitter
Φρέσκο με έναν Έρωτα. Ρωμαϊκό, 45-79 μ.Χ. Γύψος και χρωστική ουσία. Υ.: 35 εκ., Π.: 24 3κ. Βρέθηκε νότια του tablinum, 20 Μαΐου 1753, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Νάπολη. Εικόνα: Giorgio Albano
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η περιπέτεια του παρεξηγημένου και άτυχου αγάλματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Ελλάδα / Η περιπέτεια του παρεξηγημένου και άτυχου αγάλματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Η αρχαιολόγος και υπεύθυνη στο ιστορικό αρχείο του δήμου Αθηναίων Ζέτα Αντωνοπούλου περιγράφει την τριακονταετή πορεία του πολυσυζητημένου αγάλματος του γλύπτη Γιάννη Παππά, που τοποθετήθηκε στη συμβολή των οδών Αμαλίας και Βασιλίσσης Όλγας
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ