Άδηλον το σπανιότερο ψηφιδωτό του κόσμου

Άδηλον το σπανιότερο ψηφιδωτό του κόσμου Facebook Twitter
Ψηφιδωτό της Οικίας των Προσωπείων. Ο Διόνυσος πάνω στην Λεοπάρδαλη. Πηγή: Wikipedia Commons
25

Καημένη Δήλος! Τι σού έμελλε να πάθεις! Η πολύπαθη Δήλος, το ιερό Νησί του Απόλλωνα, έχει δεινοπαθήσει στη σύγχρονη εποχή και εδώ και δεκαετίες υποβαθμίζεται σκανδαλωδώς από το Ελληνικό Κράτος. Σαν αρχαιολογικός χώρος, είναι θύμα «σκοτεινών» δυνάμεων τοπικών συμφερόντων που ενδεχομένως να προέρχονται από τη γειτονική Μύκονο. Από αμέλεια του κράτους, επίσης, συγκεκριμένα του Υπουργείο Πολιτισμού, να φροντίσει τα στοιχειώδη απαραίτητα για να χειριστεί την τεράστια τουριστική κίνηση του νησιού.

Στην αρχαιότητα ήταν το τιμημένο Ιερό Νησί του Απόλλωνα, στο οποίο δεν επιτρεπόταν κανένας κοινός θνητός να γεννηθεί ή να πεθάνει. Έπρεπε να περάσει στην απέναντι Ρήνεια για να του συμβούν αυτά τα δύο πρωταρχικά γεγονότα της ζωής. Στα ελληνιστικά χρόνια χτίστηκαν εκεί βίλες και το θέατρο που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα ωραιότερα στην Ελλάδα. Οι βίλες ήσαν στολισμένες με τα ωραιότερα ψηφιδωτά στον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Προέρχονταν από την Αλεξάνδρεια τα κεντρικά τους τμήματα, τα λεγόμενα «εμβλήματα», τα οποία δηλαδή μπαίνανε εμβόλιμα μέσα σε ένα διακοσμητικό ψηφιδωτό που γινόταν από τοπικούς μαστόρους.   

 

Άδηλον το σπανιότερο ψηφιδωτό του κόσμου Facebook Twitter
Φωτ. Ευφροσύνη Δοξιάδη

  

ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΘΑΜΜΕΝΟ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΑ ΜΠΑΖΑ!

 

Το «έμβλημα» που απεικονίζει τον Διόνυσο καβάλα σε μια λεοπάρδαλη είναι πιθανότατα το πιο σημαντικό ψηφιδωτό από την αρχαιότητα όλων των εποχών. Έχει ψηφίδες 2 χιλιοστών, οι οποίες ισοδυναμούν με την λεπτότερη πινελιά εάν αυτό ήταν ζωγραφισμένο. Η Αλεξανδρινή Σχολή μάς έδωσε τα ωραιότερα ψηφιδωτά όλων των εποχών που οι πλούσιοι έμποροι της Δήλου πλήρωναν για τις επαύλεις τους.

 

Τώρα που γράφω για την Δήλο και τον πόνο μου γι’ αυτήν, έχω μπροστά μου μια μαυρόασπρη καρτ-ποστάλ της δεκαετία του 50, που βλέπετε εδώ. Πώς θα αντιδρούσατε αν σας έλεγα ότι αυτό το ψηφιδωτό δεν έχει αφαιρεθεί ακόμα (!) από τον τόπο όπου βρέθηκε, μέσα στην «Οικία των προσωπείων»; Ο επισκέπτης στη Δήλο ο οποίος ψάχνει να το βρει δεν θα πιστέψει ότι είναι το βρώμικο, γεμάτο ελαφριά μπάζα, θαμπό και παραμελημένο ψηφιδωτό πίσω από μια κλειδωμένη ξύλινη πόρτα που επιτρέπει μικρά ανοίγματα στον επισκέπτη να κοιτάξει μέσα στον σκοτεινό εσωτερικό χώρο της αρχαίας οικίας.  Υποθέτει κανείς ότι είναι ένα αντίγραφο του αληθινού που έχει αφεθεί μέσα στα χώματα και στη βρώμα της οικίας όπως στέκεται σήμερα. Αν το σκεφτεί αυτό, κάνει λάθος. Είναι το πρωτότυπο! Το σπουδαίο αρχαίο αριστούργημα της Αλεξανδρινής Σχολής, το ωραιότερο στον κόσμο ψηφιδωτό του Διονύσου. Μια κουβέντα έχω να πω: Ντροπή! Ντροπή στο κράτος που δεν αξιολογεί σωστά τα  αρχαιολογικά ευρήματα  καθώς και τους χώρους όπου βρέθηκαν. 

 

Άδηλον το σπανιότερο ψηφιδωτό του κόσμου Facebook Twitter
Ψηφιδωτό της Οικίας των Προσωπείων. Ο Διόνυσος πάνω στην Λεοπάρδαλη. Καρτ - ποστάλ από τη δεκαετία του ’50 αγορασμένη στην Αθήνα.

 

Ο επισκέπτης στη Δήλο ο οποίος ψάχνει να το βρει δεν θα πιστέψει ότι είναι το βρώμικο, γεμάτο ελαφριά μπάζα, θαμπό και παραμελημένο ψηφιδωτό πίσω από μια κλειδωμένη ξύλινη πόρτα που επιτρέπει μικρά ανοίγματα στον επισκέπτη να κοιτάξει μέσα στον σκοτεινό εσωτερικό χώρο της αρχαίας οικίας.

 

ΣΑΘΡΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ 

 

Επί χρόνια επισκέπτομαι το νησί σε τακτά διαστήματα, περισσότερο για να δω εάν κάτι έχει βελτιωθεί στις εγκαταστάσεις και στην απαράδεκτη υποδομή για τους επισκέπτες που επικρατεί εκεί από την εποχή που ακόμη υπουργός ήταν η Μελίνα Μερκούρη. Πάντα ήλπιζα ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί αλλά μέχρι το 2018, που επισκέφτηκα τη Δήλο πριν από μερικούς μήνες, διαπίστωσα την οικτρή κατάσταση που επικρατούσε ακόμη: τεράστιες ουρές μέσα στον ήλιο, για να βγάλει κανείς εισιτήριο, ένα βρώμικο τριτοκοσμικό καφενείο όπου η πορτοκαλάδα έκανε 9 ευρώ, και όπου πουλιούνταν σουβενίρ επιπέδου πανηγυριού στην φτωχότερη επαρχία της Κίνας. Έρχομαι τώρα στο πιο κραυγαλέο τρωτό: τις τουαλέτες, ή μάλλον την έλλειψη τουαλέτας σε όλο το νησί. Εάν στην αρχαιότητα απαγορευόταν να γεννηθείς ή να πεθάνεις στη Δήλο, τώρα απαγορεύεται να χέσεις! (Με το συμπάθειο για την λεκτική μου ακριβολογία.) Οι τουαλέτες στο μουσείο το ίδιο ήταν «εκτός λειτουργίας», άρα ο 3.000 με 4.000 τουρίστες που φτάνουν στο νησί κάθε μέρα ταυτόχρονα και θέλουν να πάνε στην τουαλέτα μετά την ξενάγηση ακριβώς την ίδια ώρα, προβλεπόμενα συντονισμένοι, αναγκάζονται να κάνουν μια ουρά έξω από τις μοναδικές δύο τουαλέτες του καφενείου, όπου στη γυναικεία είδα καλοβαλμένες, φυσικής κομψότητας γυναίκες από την χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, από τη χώρα όπου σέβονται τον άνθρωπο και την καθαριότητα, να περιμένουν υπομονετικά στην ουρά για να έρθουν αντιμέτωπες με μία λεκάνη ξέχειλη από το σκατό, και το σκατωμένο χαρτί! Το θέαμα ήταν Αποκαλυπτικό. Η μπόχα και η δυσωδία ακόμα και στον εξωτερικό χώρο όπου περιμένεις είναι απερίγραπτη. Ο άνθρωπος αισθάνεται περιμένοντας εκεί την απόλυτη απαξίωση από το Ελληνικό Κράτος και από το Υπουργείο «Πολιτισμού». Πιο απολίτιστο κράτος δεν υπάρχει. Πιο απολίτιστος πεθαίνεις! Μιλάμε για τον Σεπτέμβρη του 2018! 

 

Έχω μάθει ότι ο τωρινός υπεύθυνος αρχαιολόγος για τις Κυκλάδες είναι υπέροχος και κάνει υπεράνθρωπες προσπάθειες να βελτιώσει τα πράγματα στους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής του. Όμως, μήπως οι τοπικές μαφίες κυβερνούν την ιερή αρχαία Δήλο; Μήπως οι λειτουργοί του Καφενείου - Κωλοχανείου έχουν το απάνω χέρι και αγνοούν τους καλοπροαίρετους και σκληρά εργαζόμενους αρχαιολόγους μας; Εξ’ άλλου πώς να κατηγορήσει κάποιος τωρινά πρόσωπα για πράγματα που έχουνε ριζώσει στην Δήλο από τον καιρό που πρωτοπήγα στο μαγικό αυτό νησί σαν παιδί!

 

ΟΛΑ ΤΑ ΕΧΕΙ Η ΜΑΡΓΙΟΡΗ

 

Φαντάζεστε την έκπληξή μου όταν διάβασα στο ίντερνετ λίγους μήνες αργότερα ότι θα γίνει εγκατάσταση σύγχρονης γλυπτικής πάνω στο Ιερό Νησί της Δήλου, έτσι ώστε να «γιατρέψουμε» την ολοένα μειούμενη προσέλευση στο νησί. Ο επιλεγμένος Άγγλος γλύπτης, γνωστός διεθνώς Antony Gormley, θα έκανε την εγκατάσταση εκεί. Από τις φωτογραφίες που βλέπω στον τύπο και από τις δηλώσεις του Άγγλου γλύπτη καταλαβαίνω ότι έχει σεβαστεί τον τόπο και με δέος έχει αποδεχθεί την απίστευτα τιμητική πρόσκληση που τού έγινε, να εκθέσει στην Δήλο. Χαίρομαι για τον σεβασμό του και τον ευχαριστώ αυτόν και τους διοργανωτές που δεν κακοποίησαν τον ιερό τόπο αλλά τον σεβάστηκαν με την τρέχουσα έκθεση. Φανταστείτε να βλέπαμε ως καλεσμένο γλύπτη, τον Jeff Koons! Τότε πιά θα θρηνούσε από πόνο και το παρδαλό κατσίκι! Θα βελάζαμε σπαραχτικά, και εμείς, τα γίδια, μαζί του! 

 

Δηλώσεις έγιναν προχθές από τους διοργανωτές για ελικόπτερα που μετέφεραν ορισμένα από τα γλυπτά στην Δήλο. Τεράστια ξύλινα κιβώτια με τα γλυπτά έφθασαν στο νησί σαν VIPs με τα χαϊδευτικά ονομαζόμενα choppers που χρησιμοποιούν οι μεγιστάνες, τα Golden Boys, για τις μετακινήσεις τους. Βλέποντας αυτή την εικόνα ένιωσα έναν τεράστιο θυμό για το τεράστιο κόστος της τραγελαφικής αυτής επιχείρησης. Σαν μια σκηνή από τους εφιάλτες του Hieronymus Bosch της κόλασης θα μπορούσε να παρομοιαστεί η γελοία αυτή επιχείρηση. Εδώ ισχύει το σοφό ρητό: “Εδώ ο κόσμος χάνεται και...” Τα σιδερένια γλυπτά  της σύγχρονης τέχνης καταφθάνουν με ελικόπτερο στη Δήλο, ενώ στα γειτονικά νησιά του Αιγαίου πρόσφυγες πνίγονται σε υπερφορτωμένα φουσκωτά.

 

Κάπου κάτι δεν πάει καλά στον κόσμο αυτό. Ο ιδιώτης χρηματοδότης θα μπορούσε να ξοδέψει τα υπέρογκα ποσά που πετιούνται τώρα πάνω από τη Δήλο, προσβάλλοντας τον σεμνό και ειρηνικό χαρακτήρα του νησιού, ανακουφίζοντας τον πόνο των μεταναστών στη Μόρια της Λέσβου ή σε άλλα κολαστήρια προσφύγων στη χώρα μας. Ή στο κάτω-κάτω βρε αδελφέ, θα μπορούσε να πληρώσει να τοποθετηθούν φορητές τουαλέτες για την εξυπηρέτηση των κατακαημένων επισκεπτών του νησιού.

 

Από την επίσκεψή μου του 2018 όταν υπέστην την κατάσταση του καφενείου και της τουαλέτας, αναρωτιόμουνα τι θα ένιωθαν οι ξένοι επισκέπτες. Εγώ στο κάτω-κάτω ήμουνα συνηθισμένη στις βρώμικες τουαλέτες της χώρας μου. Φαντάζομαι ότι οι ξένοι θα φρικάρανε εντελώς με αυτή την υπανάπτυκτη εικόνα που δίνουμε στη Δήλο. Πριν λίγες μέρες, στις 5 Μαίου του 2019 και λίγες μέρες μετά το μεγάλο ταρατατζούμ που ετοίμασε το ΝΕΟΝ για τη Δήλο, μπήκα στο Tripadvisor για να δω τι έχουν γράψει οι πρόσφατοι επισκέπτες στο νησί. Δε με εξέπληξε καθόλου η σωρεία των αρνητικότατων σχολίων που γράφουν συστηματικά οι ταλαίπωροι τουρίστες.

…….

Εάν το απολίτιστο Υπουργείο Πολιτισμού έμπαινε στον κόπο να κοιτάξει γιατί μειώθηκε η επισκεψιμότητα στη Δήλο, θα είχε καταλάβει ότι η μείωση αυτή δεν οφειλόταν σίγουρα στην έλλειψη ενδιαφέροντος του κόσμου αλλά στο τραγικό χάλι που επικρατεί στο νησί, το οποίο διοικούν προφανώς οι γειτονικές μαφίες. Οι ατέρμονες σειρές για την έκδοση εισιτηρίων μες στον ήλιο χωρίς δυνατότητα σκιάς εξουθενώνουν και απελπίζουν κάθε φυσιολογικό άνθρωπο. Ειδικά όταν φτάνοντας επιτέλους στο γκισέ με την πιστωτική σου κάρτα πληροφορείσαι ότι στεκόσουν επί μία ώρα στη λάθος ουρά, γιατί για τις κάρτες υπάρχει άλλη ουρά. Είσαι στο απόλυτο έλεός τους, αγανακτισμένος και με ηλίαση.

 

….

Ποιος αποφασίζει ότι οι τουαλέτες του Μουσείου θα είναι εκτός λειτουργίας επί μονίμου βάσεως; Μοιραία οι ορδές επισκεπτών αναγκάζονται να πάνε στους απόπατους του κυλικείου (δύο λεκάνες για κάθε φύλο!). Γιατί το Υπουργείο συστηματικά αγνοεί απαράδεκτη αυτή την τριτοκοσμική κατάσταση;

……..

Γιατί και ποιος λειτουργεί αυτό το κάκιστο καφενείο με τις εξωφρενικές, ληστρικές τιμές; Σε έναν Έλληνα είπε ο μαγαζάτορας ότι έχουνε ειδικές τιμές για Έλληνες. Αδιανόητη δήλωση. Γιατί δεν ελέγχεται από το κράτος αυτή η κακοδιαχείριση;

 

 

Ο ΦΕΡΕΤΖΕΣ ΤΗΣ ΕΛΕΙΠΕ

 

Το ζήτημα τίθεται, κατά πόσον χρειαζόταν η Δήλος έκθεση γλυπτικής εισαγόμενη απ’ το εξωτερικό; Μήπως έπρεπε αντ’ αυτού να κοιτάξουν να βρουν τους λόγους για τους οποίους είχε μειωμένη τουριστική επισκεψιμότητα αυτός ο μοναδικός θησαυρός πολιτισμού που είναι η Δήλος; Το νησί όπου γεννήθηκε ο Απόλλωνας, ο Θεός της Αρμονίας και τού Φωτός; Και βέβαια, το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν η Δήλος στα χάλια που βρίσκεται ήτανε περισσότεροι επισκέπτες, για να ταλαιπωρηθούν περισσότεροι άνθρωποι με αυτές τις τραγικές υποδομές. Εάν το Υπουργείο χρειαζόταν τη βοήθεια ιδιωτών χορηγών για να ορθοποδήσει τις στατιστικές τουρισμού του, ας φρόντιζε πρώτα να δώσει τις σωστές προτεραιότητες ως προς το πού να ξοδευτούν αυτές οι προσφορές. Βέβαια, ένα κράτος οφείλει να βάζει πάνω απ’ όλα τη φροντίδα με δημόσιο χρήμα των αρχαιολογικών χώρων του, οι οποίοι του αποδίδουν κολοσσιαία έσοδα. Στη Δήλο, όπως και σε όλους τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, τα τεράστια έσοδα από τα εισιτήρια πηγαίνουν στον γενικό κορβανά του Υπουργείου Οικονομικών και κανένα ποσοστό δεν παραμένει στον αρχαιολογικό χώρο που τα κέρδισε για λογαριασμό του κράτος. Αυτή η κατάσταση χρονίζει και είναι απαράδεκτη. Άρα, πριν αποταθεί το κράτος σε νεόπλουτους χορηγούς, ας κοιτάξει να φροντίσει πρώτα τους δικούς του αρχαιολογικούς τόπους και να πάψει επί τέλους τα αφήνει τα άγια τοις κυσί! Αγανακτήσαμε πια!

 

Ευφροσύνη Δοξιάδη, Αθήνα, Μάιος 2019

 

 


 

 

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΟ TRIP ADVISOR

 

Κριτικές στο Tripadvisor από την περασμένη τουριστική σαιζόν, Ιούνης – Νοέμβρης 2018: 

 

Amazing site, poorly presented.

The site at Delos is absolutely stunning, with fantastically well preserved ruins and mosaics, with the Theatre being a personal highlight. For any fans of the ancient, it’s a must see. However, the site feels quite unloved and very much geared up for the tour guide trade. Having spent €20 each on a return ferry and then €6 entry each (this was half the usual price as it was off season), we did not want to spend more money on a tour guide who – from τhe moment we got off the boat - were being very pushy. Instead, we tried to use the guide leaflet provided, however some of the labels are inaccurate or don’t exist, and there are few information boards as you go round. We ended up relying on Google-ing bits to get more info.  Furthermore, the toilets next to the museum were disgusting and barely fit for use. Finally, due to it being off season the only boat arrived at 10:30 and left at 1:00, giving us very little time to fully explore. We saw the next day that there were more trips available, which would have given us more time - but there is no set timetable so this is basically the luck of the dice and left us disappointed at missing an opportunity to spend more time on the site. Overall - worth a visit, but could be so much better.

------------

The site is great. Even though you really need several visits to fully understand it, you get an idea of what a city in its pick looked like. Τhe coffee shop on the other hand is terrible. Overpriced, terrible coffee, dirty with dirty toilets. And they have the nerve to have a tip jar. Take water with you, take your coffee and rest in the small park where the Holly Lake used to be or the big tree next to the museum.

The museum really needs air conditioning.

Amazing historical site with poor maintenance

The site is very interesting, big enough to spend the entire morning and enjoy it.

Unfortunately, everything else was bad (that’s why the medium score evaluation). The ticket (12€ just the entrance plus the boat for 20€ with no tour) is overpriced for the maintenance they do. The toilets weren’t clean and with a lot of things broken, a few places were closed because they are not safe to enter due to lack of maintenance or with no reason at all, since the animals walks there freely… For me, was a great place that I loved it but a bad

experience of X.

 

---------

 

However, bring your own snacks/food. The only place to eat is at the museum cafeteria and it’s outrageously expensive (a small bag of chips + 1 Powerade cost 11 Euros). Also, the bathrooms were the dirtiest I’ve seen (and I’m a frequent traveler with realistic expectations of public restrooms).

-------

Non c’è concorrenza ma l’isola in sè è stata una gran delusione.Tutto in stato

di abbandono e lasciato senza un minimo di cura.Non so quanto consigliare la gita.

 

-----------

Και τέλος η άποψη ενός Έλληνα επισκέπτη:

«Να αποφύγεις να ψωνίσεις από το απαράδεκτο κυλικείο της περιοχής, γιατί

είναι βρόμικο, πανάκριβο και όταν ρώτησα πόσο έχει ένα μπουκάλι νερό μου

απάντησαν να ρωτήσω στο ταμείο γιατί κάνει άλλες τιμές για τους Έλληνες.

Τριτοκοσμικές καταστάσεις».

Αρχαιολογία & Ιστορία
25

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Sight»: Επισκεφθήκαμε την εικαστική εγκατάσταση του Βρετανού γλύπτη Άντονι Γκόρμλεϊ στη Δήλο

Εικαστικά / «Sight»: Επισκεφθήκαμε την εικαστική εγκατάσταση του Βρετανού γλύπτη Άντονι Γκόρμλεϊ στη Δήλο

Ο διάσημος καλλιτέχνης κλήθηκε από τον οργανισμό ΝΕΟΝ, μετά από πρόταση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, να εμπνευστεί και να δημιουργήσει μια σειρά έργων στο νησί των Κυκλάδων.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Εικαστικά / Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ρίχνει φως στις ανασκαφές, στα σημαντικά ευρήματα και κυρίως στα πρόσωπα που έπαιξαν τον καθοριστικότερο ρόλο στην προστασία και ανάδειξη των πολύτιμων αντικειμένων που κρύβονταν για αιώνες στα βάθη του αιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού συμπλέγματος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Η Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου-Ιδρύματος Αλεξανδρινού Πολιτισμού, που σκάβει στην Αλεξάνδρεια από το 1998 μιλά για τις ανασκαφές που πραγματοποιεί εκεί, τα μέχρι στιγμής ευρήματα, τον Μεγαλέξανδρο, τη σχέση του με την Αίγυπτο και το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ του Netflix, στο οποίο συμμετείχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Τα κτίρια του Αλέξανδρου Νικολούδη υπάρχουν παντού στην Αθήνα. Όμως γιατί γνωρίζουμε τόσο λίγα γι' αυτόν τον αρχιτέκτονα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Αμαλία Κωτσάκη.
THE LIFO TEAM
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αφρική και Βυζάντιο: Τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Μέσα από σπάνια αντικείμενα η νέα έκθεση του Met αφηγείται την κεντρική θέση της Αφρικής στα διηπειρωτικά δίκτυα εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών με το Βυζάντιο.
THE LIFO TEAM
Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Πνύκα, Νυμφών, Φιλοπάππου: Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τη Λήδα Κωστάκη και τον Μάρκο Κατσιάνη για τους τρεις λόφους που βρίσκονται απέναντι από την Ακρόπολη (Πνύκας, Νυμφών και Μουσών-Φιλοπάππου) και καθόρισαν την εξέλιξη του αστικού ιστού της Αθήνας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

5 σχόλια
Το Αρχαιολογικο Μουσειο της Δηλου, με τα πολλα και σπουδαια ευρηματα, ειναι σε τρισαθλια κατασταση, εγκαταλειμμενο, ακαθαρτο, πεφτουν σοβαδες στους τοιχους, τα εκθεματα ειναι σκονισμενα, τα τζαμια των προθηκων θαμπα.. Ειλικρινα απορεις για την ελεεινη του κατασταση -- διπλα στη διεθνη και πολυχρυσο Μυκονο. / Οπως ντρεπεσαι που ειναι κλειστες για 6 μηνες το χρονο οι μισες αιθουσες του Εθνικου Αρχαιολογικου Μουσειου, επειδη δεν εχουν χρηματα να πληρωσουν φυλακες. / Οπως ντρεπεσαι για το εντελως ΑΔΕΙΟ πωλητηριο του υπεροχου Μουσειου Αρχαιας Κορινθου, με πολυ μεγαλη επισκεψιμοτητα ολο το χρονο. Δεν υπαρχει ουτε μια για να αγορασεις.
...πολύ κρίμα.Δήλο είχα πάει πολλά χρόνια πριν, αφότου τελείωσα το σχολείο 17,5 ετών. Ήταν κάπως συγκλονιστική με πραγματικά εκτυφλωτικό φως (την σκαπουλάραμε με μία ηλίαση μόνο). Θα ήθελα να ξαναπάω κάποια στιγμή αλλά μπρρ... δεν ακούγεται καλό.
Όταν έχει (καλο)συνηθίσει, κανείς, σε θέαση αρχαιολογικών χώρων με max 2-4 άτομα στο ευρύτερο vicinity, με την ανάλογη ησυχία, την αναγκαστική ανθρωπογενή ηρεμία και την ανυπαρξία οπτικού clutter, μάλλον το πολυπληθές του πράγματος κι όλη η περιγραφόμενη κατάσταση, θα του κακοφανεί.Απ' την άλλη αν ποτέ βρεθώ, ξανά, στην περιοχή, θα το επιδιώξω.
Δυστυχώς μόνο 2-3 τέτοιες εμπειρίες .Καρθαία Γενάρη μήνα.Ο Ανδρόνικος επί τω έργω στην Πέλλα όπου και είχα πάρει αυτόγραφο (!), καθώς ήμουν παιδάκι..Σούνιο. Πολλάκις. Personal favourite. Με κόσμο ή και όχι.
Έδινε αυτόγραφα, ε; Χα!...Νομίζω πως το μοναδικό αυτόγραφο που πήρα ποτέ ως παιδί (και έβερ), ήταν αυτό του Αλέξη Μινωτή (για την θυσία του Αβραάμ- Βιτσέντζου Κορνάρου).Με την Καρθαία ζήλεψα λίγο, οφείλω να ομολογήσω. Η αλήθεια είναι πως όσοι χώροι θεωρούνται "first class" και υπάγονται στις "ακριβές" κατηγορίες είναι δύσκολο να τους πετύχεις έτσι (off season, καθημερινές; ειδικές καιρικές συνθήκες;) ενώ για τις χαμηλότερες κατηγορίες του 2ευρου, τους άνευ εισητηρίου ή/και τους μη αναδειγμένους/αξιοποιημένους είναι πιο εύκολο obviously. Έτσι, έχομε δει εκτός άλλων με ελάχιστο ή μηδεν κόσμο: την Ελευσίνα (με ομπρέλες και βροχή βλ. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Αρχαιολογικός_Χώρος_Ελευσίνας_2.jpg), τις Πλαταιές το καταχείμωνο, την αρχαία Πάλαιρο (βλ. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Αρχαία_Πάλαιρος_1.jpg) και την Νικόπολη, στον ίδιο "άξονα" το καλοκαίρι. Το ιερό του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης, καλοκαίρι στην Τήνο, νύχτα, όμως, με φακούς κεφαλής. Τον προϊστορικό οικισμό στο Παλαμάρι Σκύρου και πάλι καλοκαίρι, αλλά και τον Ναό Αφαίας στην Αίγινα, καλοκαίρι απόγευμα, που μου έκανε πραγματική εντύπωση που δεν είχε καθόλου κόσμο (βλ.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Αρχαιολογικός_Χώρος_Αφαίας_2.jpg). Τα αρχαία μεταλλευτικά πλυντήρια στο Λαύριο αρχάς καλοκαιριού (κλειστά, αλλά με υποτυπώδη περίφραξη).Αμφιαράειο την άνοιξη, μετά το πέρας του ωραρίου επίσκεψης.Ηραίον Περαχώρας το φθινόπωρο (αν δεν έχεις πάει θα σ' αρέσει, που είσαι και ρομαντικούλης). Ακρόπολη Μεθάνων φθινόπωρο κ.λπ.. Απ' τα αγαπημένα μου δε, το αρχαίο θέατρο Αιγείρας με θέα τον Κορινθιακό στον βορρά (βλ.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Αρχαίο_Θέατρο_Αίγειρας_2.jpg) και  πλησίον του η μυκηναϊκή ακρόπολη, μη αναδειγμένη και με υπέροχη θέα σε κορινθιακούς και αχαϊκούς όγκους Γης. Bonus, photo Σουνίο απ' την τελευταία φορά που πήγα: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Σούνιο%2C_αρχαιολογικός_χώρος_vi.jpg
Δεν έδινε. Εγώ το είχα ζητήσει. Ήταν 1988-1990 και μου είχε πει "παιδί μου, εγώ δεν είμαι ο Γκάλης"...Αλλά είχα μεγαλώσει σε ένα σπίτι που υπήρχε το βιβλίο της Εκδοτικής Αθηνών Φίλιππος και είχα πάθει πλάκα με μια εκ των εικόνων του (αυτή του κρατήρα του Δερβενίου) που είχε εξάψει την φαντασία μου.Ο Ανδρόνικος είχε μεγαλύτερη αξία από τον Γκάλη στο δικό μου το μυαλό (αν και το τριπλό σπάσιμο με τον Τσατσένκο ήταν παρόμοιας ομορφιάς με τον κρατήρα).Δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη επίσκεψη στο Δίον, όπου ανέσκαπτε ο έτερος star Παντερμαλής (μιλώ για αρχές 90). Ούτε και αυτή στη Δωδώνη. Μαγικός Μυστράς 28η με ομίχλη να μη βλέπεις στα δύο μέτρα. Φοβερό το ιερό των Καβείρων στη Σαμοθράκη. Φοβερή και η δουλειά της ιταλικής αρχαιολογικής στην Πολιόχνη και στην Ηφαιστεία στη Λήμνο (εν αντιθέσει με αυτή της γαλλικής στη Δήλο). Η αρχαία Θήρα και το Ηραίο στη Σάμο παράγουν επίσης πολύ δυνατές εικόνες.ΥΓ Το ξέρεις ότι παίζει είτε να έχουμε ειδωθεί live είτε να έχουμε -κατ' ελάχιστον- κοινούς γνωστούς;Στα πλαίσια αυτά, θα ήθελα να ζητήσω, και από τους δυο μας, στις εγνωσμένες και δεδομένες διαφωνίες μας, να κρατάμε χαμηλούς τόνους. Αναγνωρίζω και στους δύο -ο καθείς για τους λόγους του- το χαρακτηριστικό του αψίκορου.Απολογούμαι για όσες φορές έχω περάσει τα εσκαμμένα της αστικής αβρότητας.
"Δεν έδινε. Εγώ το είχα ζητήσει".Πλάκα κάνω, προφανώς.Γκάλης και αρχαιολογία lol. Δεν θυμάμαι καμία ιδιαίτερη λεπτομέρεια για τα του '87 μόνο το ότι υπήρχε, σαφώς, μία ευθυμία κατά την νίκη (και παραλίγο να σπάσουμε τον καναπέ) και ότι επηρέασε κάπως εν γένει τους Έλληνες να ασχοληθούν και με κάτι άλλο πλην του ποδοσφαίρου...Οφείλω να πάω ειδικά στο Δίον κάποια στιγμή. Σαμοθράκη έχω δει μόνο από τον Μουσείο της Ακροπόλεως στην ανάλογη έκθεση πριν κάποια χρόνια. Λήμνο ήμουν σχεδόν, περίπου στο τσακ να πάω, ξέρω ότι έχει ενδιαφέρον (εικάζω ότι στο θέατρο έχει πέσει μία ανακατασκευή, πλην των πρώτων πωρολιθένιων διαζωμάτων;) ίσως στράβωσε στα μην βολικά ακτοπλοϊκά, ίσως επειδή στερεύουν οι λίμνες το καλοκαίρι (κι έχω μούρλα με τις λίμνες) ή ήθελα να πάω περισσότερο Σάμο αλλά τελικώς πήγα Λέσβο.Κατά τ' άλλα μιας και λέγαμε για "παιδικές μυθολογίες" εμένα είχε "χτιστεί" πιο νότια. Έχοντας γυρίσει Ελλάδα κι εκείνο το καλοκαίρι ή το επόμενο, κοντά στα 5 έτη δλδ, επισκεφτήκαμε αναμεταξύ άλλων Ολυμπία, Ανάκτορο Νέστορος, Μυκήνες, Επίδαυρο αλλά και Δελφούς. Από τις τότε επισκέψεις, εντελώς αποσπασματικά, θυμάμαι κάποια πράγματα αλλά ότι θυμάμαι είναι imprinted θα έλεγα. Και μιας και λέγαμε για μυζήθρες, ιδού ολίγος Μυστράς (Μυζηθράς) απ' το 2017:Θέα στον κάμπο από το κάστρο Βιλλεαρδουίνου:http://oi65.tinypic.com/34r934p.jpgΒροχή με την σέσουλα και ομίχλη, απ' την κολώνα κι απ'την χωροτοποθεσία στο μυαλό μου εικάζω πως έχουμε βρει ….καταφύγιο στην Αγ. Σοφία:http://oi65.tinypic.com/vhe0ix.jpg…Και το milko ρέει άφθονο:http://oi65.tinypic.com/21c8t93.jpgμετά έπαψε η βροχή και ο αέρας και είχε αυτήν την καταπληκτική glistening ατμόσφαιρα και στα καλντερίμια είχαν πέσει σωρός από λιλά άνθη των δέντρων. Ωραία ήταν.υγ.Διασκεδαστικό το "αψίκορος", βέβαια, απ' την αρχαία μέχρι την νέα περιέχει την έννοια του ανικανοποίητου, ευμετάβλητου, παράξενου, εύθικτου, ευερέθιστου και οξύθυμου ...πολύ πράγμα, ρε παιδί μου.
Στο Δίον πέραν του ότι έχει βρεθεί η ύδραυλις (το πρώτο "εκκλησιαστικό" όργανο) έχει βρεθεί και μητροσκόπιο. Είναι η ελληνική έκδοση της Πομπηίας νομίζω. Μία ολόκληρη πόλη που πάτησε pause στον χρόνο.Λήμνο πήγα κατά τύχη. Για την ακρίβεια κατά ατυχία. Πήγαινα Άη Στράτη και λόγω καταιγίδας δεν έπιασε στο νησί και πήγαμε Λήμνο. Και ναι έχει γίνει μερική αναστήλωση του θεάτρου. Σε λογική Καρθαίας.Από μεσαιωνικά μου αρέσουν ο πύργος Μπίστη στην Άνδρο, οι Πύργοι των Γκατελούζι στη Σαμοθράκη (ο ένας κατέρρευσε λόγω καταιγίδας πρόπερσι), τα μεσαιωνικά κάστρα της Μάνης (από το Τηγάνι στο κάστρο της Κελεφάς) και η Ακροκόρινθος.Φοβερό σαν σημειολογία είναι και το Νεκρομαντείο του Ταινάρου που αργότερα έγινε ναός των Αγίων Ασωμάτων.Αυτό είναι που με συνεπαίρνει στον ελλαδικό χώρο. Η ιστορία είναι συμπυκνωμένη γεωγραφικά και χρονικά.
Πύργο Μπίστη είδα πρόσφατα αλλά από απόσταση μόνον, παρότι επισκέφτηκα τις Στενιές. Είχαμε δώσει προτεραιότητα στα ύδατα της νήσου ταύτης. Άι σιχτίρ σήμερα, έχω ανεβάσει τόση πίεση που κλείνουν τα μάτια μου και το κεφάλι μου είναι λες και έχει μπει στην μέγγενη. Μπορώ να πάω περίξ της γέφυρας Αλαδινού να ξαπλώσω, στους βράχους, να ακούω τα νερά και τα πουλάκια και τίποτε άλλο;https://www.google.com/maps/place/%CE%93%CE%AD%CF%86%CF%85%CF%81%CE%B1+%CE%91%CE%BB%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%8D/@37.8095285,24.8997903,15.16z/data=!4m5!3m4!1s0x14a25603a01eb9bb:0xed12f638ffc68336!8m2!3d37.8095297!4d24.8997912Φανταστική όλη η Ν. προσηλιακή Μάνη και με το ακροταίναρο και το νεκρομαντείο, φανταστική και όλη η Ν. αποσκίερη Μάνη (βλ. Βάθεια την Άνοιξη http://oi68.tinypic.com/9rlttd.jpg). Δεν υπάρχει πιο φαιδρός λόγος για τον οποίο δεν πήγαμε Κελεφά, όμως.Τώρα από βυζαντικά-φράγκικα-ενετικά-οθωμανικά, τι να λέμε;<3 https://www.kastra.eu/map.php <3Μονεμβάσια, Ναύπλιο, Ναύπακτος, Μεσσηνίες, Χίος-Μαστιχοχώρια (κάποια ως οχυροί οικισμοί), Λέσβος με τους Γατελούζους της, Πρέβεζα, αγαπημένα Κύθηρα mylopotamos by sunset, αγαπημένη Αστροπαλιά.Πύργος Κορδή: http://ottomancorinthia.eu/Architecture/PyrgosnearEvrostini.aspxΠύργος Ζαρούχλας.Εκκλησιαστικά μνημεία επίσης; Don't get me startedΕιδού, τον χειμώνα, στον Αγ. Αχίλλειο της μικρής Πρέσπας:http://oi63.tinypic.com/55nf6e.jpgπολύς κρύος αέρας, υπέροχα κατά τ' άλλα [αν εξαιρέσεις το γεγονός ότι οι σβουνιές απ' την συμπαθή ράτσα αγελάδων Πρεσπών (Νάνα) δεν θα έπρεπε να έχουν θέση μέσα στο μνημείο κατά την ταπεινή μου άποψη τλχ]. Και εκεί αν θέλουν με αφήνουν λίγο κάλμα, μα την Παναγία, να κάνω παρέα στις Νάνες ή Νανάδες ή όπως αλλιώς τις λένε. Μουυυυυ!
Αγ. Αχίλλειο είχα πάει άνοιξη πριν από λίγα χρόνια με τουρνέ στα εγκαταλειμμένα σλαβοχώρια. Δεν έχω πάει σε πιο φορτισμένα μέρη στη ζωή μου.Όπως και πομακοχωρια λίγο πιο παλιά. Σοκ και τα δύο.Το Άγιον Όρος. Γεμάτο καστρομοναστηρα. Από την Κωνσταμονητου στην Σταυρονικητα.Χιο, Μυτιλήνη δεν έχει δώσει ακόμα...Οψόμεθα, αν και στενεύουν τα περιθώρια.Οι φωτογραφίες δικές σου; Αν ναι, παρά πολύ καλές.Αν ξαναπάς Άνδρο υπάρχει ένα φοβερό μονοπάτι από Χώρα, Αποίκια και ξανά κάτω στη Χώρα. Περνάει από ποτάμια και τον Πύργο Μπιστη.
Θα ήθελα να ξαναπάω κάποια στιγμή Πρέσπες, διότι η βάση ήταν (η ευμορφοτάτη) Καστοριά, οι μέρες ήταν μικρές και στα όρη υπήρχε πάγος - χιόνι κατά την μετακίνηση.Άγ. Όρος δεν παίζει. Προβληματικό καθεστώς ...αν κάποτε αλλάξει αυτό (in my lifetime) και δύναμαι, θα το σκεφτώ.Προς το παρόν, όμως, πάμε αλλού, όπωςεδώ: http://oi67.tinypic.com/s335zs.jpgή εδώ: http://oi63.tinypic.com/1qqxdd.jpg ...που μου φάνηκαν, εντυπωσιακά, πιο φιλικοί οι "ένοικοι".Δικές μου είναι, ευχαριστώ.Δεν μπορώ να ξέρω ως προς ποιο(α) aspect(s) αφορά στο στένεμα που αναφέρεις. Χίος και Λέσβος, πολυσυνθετικά σύμπαντα από μόνα τους, (ό,τι και να βάλω εντελώς ανεπαρκές θα είναι, nevertheless):https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/Ξυστά_σε_οίκημα_-_Πυργί%2C_Χίος.jpg+http://oi64.tinypic.com/2ns29aq.jpg
Α, δεν είμαι αμοιγώς του καρτποσταλικού, αλλωστε βρίσκω ενδιαφέρον σε διάφορες φόρμες βλ. oi68.tinypic.com/i55bn8.jpgoi65.tinypic.com/bdwe36.jpgΠάντως, αν θες να γελάσεις, υπάρχουν και πολύ πιο ιλαροτραγικά πράγματα στη Χίο, απ' καλώδια, θαρρώ: http://1.bp.blogspot.com/-G0vdIIsDzy0/UFR4yE27LiI/AAAAAAAABLU/wfSM1va54bM/s1600/αποφρακτική+χίου+-+ξεβουλώνει+τα+πάντα.jpgή αυτό:http://4.bp.blogspot.com/-ifOSWFNzNKI/UFR6D4m_p-I/AAAAAAAABLk/rDoisTRqsag/s1600/φυσικό+βιάγκρα+buena+suerte+χίος.jpgΜμμ... Τι μου θυμίζουν τα αυτοκαταστρεφόμενα μηνύματα, αστυνόμο Σαϊνη; :-PΤι να προτείνω εγώ; Να πω την εποχιακή λίμνη Δασίου στο οροπέδιο της Ζήρειας (ενδεχομένως όχι πέρα από μέσα ανοίξης) με θέα αυτήν. Τα νερά, εν αντιθέσει με τα εκπληκτικά χρώματα της Δόξας ή και της Τσιβλού είναι milko, δλδ καφέ, αλλά είναι ένα φανταστικό μέρος, καθώς φουγκράζεσαι την Φύση  στερεοφωνικά, έχει να κάνει με την γεωμορφολογία. Σε παρόμοια χρωματική παλέτα ύδατος (milko ...ερυθρούν) ο νερόλακος στο οροπέδιο Άρη, αν είναι κανείς τυχερός, μπορεί να πετύχει και αλογάκια σκυριανά https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Σκυριανά_άλογα_στον_νερόλακο_του_οροπεδίου_Άρι_1.jpg
Πάτμο έδωσε και είχα στήσει προ 10ετιας plus τέρμα πάνω Παναγία Γερανού.Από τα πιο ατμοσφαιρικά νησιά. Έχει κι ένα φράγμα που κάνει λιμνούλα. Και το μοναστήρι έχει αρχιτεκτονική κοντινή στα αγιορειτικα.Πάντως μου αρέσει αυτή η γωνία του πλανήτη. Έχει ποικιλία κι ενδιαφέρον.
Ό νερολακος του Άρη που ειναι;Έχω υποσχεθεί στον εαυτό μου κάποτε Δρακολιμνη. Θα δούμε...Σε γενικές γραμμές προτιμώ τα ποτάμια. Πηγες Βοϊδοματη και πηγες Αχεροντα πανεμορφα μερη. Ζηρεια έχω πάει με χιόνια, Δόξα με βροχή, Τσιβλου με λιακάδα.Κερκίνη, Μπελες, δέλτα Έβρου είναι επίσης αυτοϋποσχεσεις Για το μέλλον. Πρέσπες έχουν μοναδική γοητεία. Και φοβερό φαγητό. Γενικά δυτική Μακεδονία και Ήπειρος με τραβάνε. Έχουν μια εγγενή τιμιότητα. Κι έναν καημό.
Είναι στο νότιο τμήμα της Σκύρου που είναι distinct μορφολογικά απ' το βόρειο, πιο βραχώδες και ακατοίκητο σχεδόν ...πλην της ναυτικής βάσης και των μποστανιών, δηλαδή.Ειδού:https://www.google.com/maps/place/38%C2%B048'03.2%22N+24%C2%B038'36.1%22E/@38.8008932,24.6411683,956m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d38.800889!4d24.643357Δρακολίμνη είναι τύπος αλπικής λίμνης, υπάρχουν πολλές, σπίτι τριτώνων, υποθέτω ότι θα εννοείς της Τύμφης. Καθόσον der Aspropotamos (σ' ένα ποσοστόν τουλάχιστον) θα "όφειλα" να πάω δρακόλιμνη Βερλίγκα - πηγές Ασπροπόταμου, όχι τίποτε άλλο φαίνεται φανταστικό μέρος:https://www.google.com/maps/place/Δρακόλιμνη+Βερλίγκα+-+Πηγές+Ασπροπόταμου,+Ασπροπόταμος+420+36/@39.6729024,21.1276304,16z/data=!3m1!1e3!4m5!1m2!3m1!2zMzjCsDQ4JzAzLjIiTiAyNMKwMzgnMzYuMSJF!3m1!1s0x135961b26304f993:0x34509bdf07a5e113+http://www.naturagraeca.com/ws/130,192,160,1,1,%CE%92%CE%B5%CF%81%CE%BB%CE%AF%CE%B3%CE%BA%CE%B1Καλύπτομαι με το να πάω σε κάθε λίμνη και όρος αυτής της χώρας, είναι πάρα πολύ απλό, χαχα (not). Κορωνησία επίσης, εντός του Αμβρακικού, διότι και οι λιμνοθάλασσες μου αρέσουν και οι περίεργοι σχηματισμοί, αλλά και (βόρεια) Κάρπαθο, ίσως Πάτμος να με τραβάει περισσότερο αυτόν τον καιρό. Βάσικα, σε πάρα πολλά μέρη δεν έχω πάει, ακόμη και "1ης διαλογής". Ευτυχώς, πάντως, σ' όλη την Ελλάδα βρίσκω μέρη που να με συγκινούν. Απ' τα φρύγανα μέχρι τις βελανιδιές, που λένε.Πολλά είπα.Αυτά!
Όταν λέει ο Τζήμερος η διαχείρηση όλων των αρχαιολογικών χώρων σε ιδιωτικές εταιρείες, είναι ανάλγητος νεοφιλελεύθερος. Κάντε μια βόλτα από την Δήλο τώρα να θαυμάσετε. Α ξέχασα η Δήλος είναι δίπλα στην Μύκονο οπότε ο Ελληνάρας που συνεχίζει την παράδοση της αριστεράς από τον παππού του ακόμα, δεν έχει θέση σε τέτοια μέρη. Τώρα που το σκέφτομαι καλά τους κάνουν. Μια χαρά είναι, το καψώνι στους πλούσιους. Μπορεί να θέλει να περάσει καμμιά βόλτα και ο Αλέξης όμως με το κότερο σύντροφοι!
"Όταν λέει ο Τζήμερος η διαχείρηση όλων των αρχαιολογικών χώρων σε ιδιωτικές εταιρείες, είναι ανάλγητος νεοφιλελεύθερος". ...Πφφ! Μιλούν όλοι, μιλά κι ο άνθρωπος που (καμία σχέση με τον χώρο δεν έχει και) κάνει δηλώσεις τύπου: "Χοντροκομμένα αγάλματα νεοπλουτίστικης αντίληψης" και κρίνει πιέτες, απ' την τηλεόρασή του υποθέτω....επίσης, ναι μωρέ, μόνος του έχει αυτές τις ιδέες:"Μπορεί η ιδιωτικοποίηση να σώσει τους θησαυρούς της αρχαίας Ελλάδας; Το ερώτημα αυτό χρησιμοποιείται ως τίτλος σε πρόσφατο άρθρο του αμερικανικού περιοδικού Time όπου παρουσιάζεται η άποψη-πρόταση της ανάληψης από ιδιωτικές εταιρείες της διαχείρισης (ανάπτυξης, προώθησης και ασφάλειας) συγκεκριμένων υποβαθμισμένων αρχαιολογικών χώρων με αντάλλαγμα ένα μέρος των εσόδων που θα προέκυπταν από τον τουρισμό.Η άποψη προτείνεται από τον Αμερικανό αρχαιολόγο Στέφανο Μίλερ (Stephen Miller), καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ, ανασκαφέα του χώρου της αρχαίας Νεμέας και Έλληνα υπηκόου από το 2005, ο οποίος μίλησε στη συντάκτρια Σάρλοτ Μακντόναλντ-Γκίμπσον, επισημαίνοντας επίσης την έλλειψη χώρων εξυπηρέτησης των επισκεπτών -ξενοδοχείων και εστιατορίων- γύρω από τον αρχαιολογικό χώρο λέγοντας: «Το Υπουργείο Πολιτισμού κάνει κάποια πράγματα πολύ καλά: κάνει άψογη δουλειά στη συντήρηση, είναι πολύ καλοί (οι φορείς του) στη διοργάνωση εκθέσεων αλλά είναι κακοί επιχειρηματίες». (...)https://www.archaiologia.gr/blog/2014/01/20/ιδιωτικοποίηση-αρχαιολογικών-χώρων-o/_____________"Α ξέχασα η Δήλος είναι δίπλα στην Μύκονο οπότε ο Ελληνάρας που συνεχίζει την παράδοση της αριστεράς από τον παππού του ακόμα, δεν έχει θέση σε τέτοια μέρη."άρτσι μπούρτσι και λουλάς, πραγματικά όμως.
Αρα τι? Ο Μίλερ το έχει προτείνει πρώτος? Και? Τι έγινε? Κάνεις διαγωνισμό πρωτοτυπίας ιδεών? Προτιμώ να κρίνω κάποιον για την αποτελεσματικότητα των ιδεών του, ούτε για την πρωτοτυπία, ούτε για τα σχόλιά του σε φίλους του στο fb.Επίσης για να πας στην Δήλο πρέπει να πας στην Μύκονο. Πήγαινε στο 30% των Ελλήνων που δηλώνουν αριστεροί και προσδοκούν καθεστώς τύπου Ανατολικής Γερμανίας κλπ. και ρώτας τους τι γνώμη έχουν για την Μύκονο. Αρτσι μπούρτσι και λουλάς βλαχάκι μου? Δεν σ άρεσε το αστειάκι για τον Έλλην αριστερό? Γιατί έτσι?
Δεν θα επεκταθώ στην άποψή μου περί αυτού του ανυπόληπτου και ασόβαρου υποκειμένου Θ.Τ., ειλικρινώς έχω καλύτερα πράγματα να κάνω στην ζωή μου."Επίσης για να πας στην Δήλο πρέπει να πας στην Μύκονο."...Τι λε ρε παιδί μου, σοβαρά; Κι εγώ που θυμόμουν ότι είχα πάει μέσω Πολύαιγου, ένα πράγμα."Πήγαινε στο 30% των Ελλήνων που δηλώνουν αριστεροί και προσδοκούν καθεστώς τύπου Ανατολικής Γερμανίας"...Ανατολική Γερμανία; Σοβαρά τώρα; (Rolls eyes)."Δεν σ άρεσε το αστειάκι για τον Έλλην αριστερό? Γιατί έτσι?"Διότι δεν αρέσκομαι στις χαζομάρες, απ' όπου κι αν προέρχονται. Είτε γελούν με τα κόκκινα speedos των χρυσαύγουλων, είτε με το δήθεν μποϊκοτάζ των αριστερών ...συμπαθούντων της Α.Γερμανίας στην Δήλο, λόγω εγγύτητας στην βουλιαγμένη Μύκονο. ...Άντε τράβα π.χ. στην περίφημη Αρχαία Νικόπολη, μία ωραία καλοκαιρινή μέρα, να δεις πόσο κόσμο (δεξιό, αριστερό, κόκκινο, κίτρινο, μπλε, καραβάκι στο Αιγαίο) θα μετρήσεις, στην παλάμη του ενός χεριού και τα ξαναλέμε.
Βλαχάκι μου καταρχάς τιμή μου που κάποιος/α τόσο έξυπνος και καλλιεργημένος σαν και εσένα αφιερώνει πολύτιμο χρόνο να απαντά σε κάποιον που λέει χαζομάρες σαν και εμένα. Πως κατάλαβα ότι είσαι έξυπνος και καλλιεργημένος? Αρχικά αυταπόδεικτα όταν κάποιος λέει στον άλλο μην λές χαζομάρες, είναι αυτομάτως εξυπνότερος, απλά πράγματα. Απ'το πως εκφράζεσαι στο δημόσιο λόγο για ανθρωπους που δεν τους ξέρεις, απ'την συχνή χρήση αγγικών λέξεων μέσα στα γραπτά σου, γνώρισμα και αυτό των πολύ καλλιεργημένων. Και απ'το γεγονός ότι για να αποδομήσεις τον Τζήμερο, μου παραθέτεις άποψη αξιοσέβαστου καθηγητή εξ Αμερικής, που είναι ίδια με αυτήν του Τζήμερου! Hello! που λέει και ένας φίλος μου...Οκ, να 'σαι καλά, καλά κάνεις μωρέ, μην χάνεις χρόνο, να ασχολείσαι με ακροαριστερούς και χρυσαυγίτες. Άστους αυτούς να κάνουν κουμάντο στην Ελλάδα και κάνε εσύ τα δικά σου πράγματακια.
Πολύ ορθώς θίγει η κα Δοξιάδη το ζήτημα της παραμέλησης των αρχαιολογικών ευρημάτων της Δήλου. Μία ένσταση: Γιατί η κα Δοξιάδη θεωρεί ότι "καλή μεταχείριση" του εν λόγω ψηφιδωτού, εξυπακούεται την αφαίρεση και απομάκρυνση του? Η αξία του ψηφιδωτού (όπως κάθε έργου που αποτελεί μέρος ενός κτηρίου) εν πολλοίς εκτιμάται ενσωματωμένο στον φυσικό του χώρο, βεβαίως συντηρημένο και προφυλαγμένο από τα στοιχεία. Όπως όλοι θα εκτιμούσαν καλύτερα τις Καρυάτιδες (όλες!) ενσωματωμένες στο Ερέχθειο, τα αετώματα του Παρθενώνα ενσωματωμένα στη μετώπη, όπως όλοι εκτιμούν την τοιχογραφία του Ιησού στην αυθεντική της θέση στην Αγία Σοφιά (έστω και μισή, όπως έχει μείνει) και όχι αποκομμένη και απομονωμένη σε κάποιο μουσείο στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης. Επομένως, καλώς θίγουμε την καλή συντήρηση του έργου, γιατί όμως μιλάμε επιπλέον της ορθής συντήρησης και για "απομάκρυνση" του έργου από τον φυσικό του χώρο? Μήπως κάποιο μουσείο της επικράτειας νιώθει/εκφράζει την ανάγκη να εμπλουτίσει την συλλογή του?
Πριν από λίγα έκανα επίσκεψη στο μουσείο της Δήλου, το οποίο το μισό ήταν κλειστό. 'Οταν διαμαρτυρήθηκα η απάντηση ήταν ότι δεν υπάρχει προσωπικό φύλαξης. Στην εποχή των θερμικών καμερών, του CCTV, των ΙΡ καμερών κτλ είχαν κλείσει το μισό μουσείο για να πιέσουν για προσλήψεις.Ο υπόλοιπος αρχαιολογικός χώρος ήταν σε άθλια κατάσταση. Ντάξει, έχουμε κάνει outsourcing την ευθύνη στη γαλλική αρχαιολογική αλλά φτάνει η καρμοιριά.