Για πολλές δεκαετίες και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 70 κανένας δεν έδινε σημασία για το Άγιο Όρος. Τα μοναστήρια ήταν ερειπωμένα με λίγους ηλικιωμένους καλόγερους, που ούτε είχαν την δύναμη αλλά ούτε την οικονομική δυνατότητα να επισκευάσουν τις ζημιές του καιρού και χρόνου πάνω στα μοναστήρια. Μοναστήρια που είχαν επιζήσει και προφυλάξει ιερά κειμήλια και αξιοθαύμαστα έργα τέχνης για αιώνες. Τοιχογραφίες της Κρητικής σχολής από τον 16ο αιώνα, εικόνες και χρυσόβουλα χιλίων ετών.Η αδιαφορία του Ελληνικού κράτους προς το Άγιο Όρος άλλαξε όταν Δυτικοί άλλων δογμάτων που είχαν ασπασθεί την Ορθοδοξία το επισκέφτηκαν, έζησαν μαζί με τους καλόγερους και έγραψαν βιβλία ή γύρισαν ταινίες από την ζωή των μοναχών, τον τρόπο ζωής και τον ιστορικό και θρησκευτικό θησαυρό που επέζησε από τις καταστροφές μετά από τόσους αιώνες. Δεν υπάρχει άλλη τέτοια μοναδική μοναστική κοινότητα στην Ευρώπη. Στον υπόλοιπο κόσμο μόνο το Θιβέτ μπορεί να συγκριθεί. Η ΕΕ αναγνωρίζοντας την μοναδικότητα της αυτόνομης κοινότητας του Αγίου Όρους όχι μόνο σεβάστηκε το ειδικό καθεστώς αλλά και βοήθησε στην επισκευή των μοναστικών κτισμάτων. Σήμερα χιλιάδες μελετητές και πολύ περισσότεροι θρησκευτικοί τουρίστες επισκέπτονται κάθε χρόνο το Άγιο Όρος που έχει βέβαια αναγκαστεί να περιορίσει τον αριθμό και την διαμονή των επισκεπτών.Κανένα μοναστήρι δεν θα αρνηθεί την διαμονή για μια μέρα και νύχτα οποιουδήποτε επισκέπτη που τυχαίνει να ζητήσει φιλοξενία πριν την δύση του ηλίου, όταν κλείνουν οι σιδερένιες πύλες των μονών όπως είναι η παράδοση.Περισσότερες μέρες διαμονή μπορεί να επιτευχθεί αν κάνει αίτηση ο επισκέπτης πριν έρθει στο Άγιο Όρος. Από ανθρώπους που έχουν επισκεφτεί τα μοναστήρια ή έχουν ζήσει εκεί ποτέ δεν τους έχουν ζητήσει οι μοναχοί έξοδα διαμονής ή διατροφής. Συγγενής έχει επισκεφτεί για χρόνια τα διάφορα μοναστήρια μένοντας μέχρι δυο εβδομάδες στο καθένα. Έχει βοηθήσει εθελοντικά σε εργασίες στο μοναστήρι ή σε μαγείρεμα. Στα μοναστήρια υπάρχουν όλων των ειδών δόκιμοι και μοναχοί. Νέοι και ηλικιωμένοι, μορφωμένοι με διδακτορικά αλλά και απλοί αγρότες, εργατικοί αλλά και λουφατζήδες, άνθρωποι που ζουν ασκητικά, οι περισσότεροι, αλλά και ορισμένοι που δεν έχουν ξεπεράσει την αμαρτία της φιλαργυρίας. Η φύση είναι πανέμορφη και άγρια αλλά ο θησαυρός είναι πίσω από τους τοίχους και στους ξεχωριστούς ανθρώπους που αφοσιώνουν την ζωή τους σε κάτι που πιστεύουν και ταυτόχρονα διατηρούν μια κοινότητα που μόνο η Ελλάδα έχει. Ο επιστήμονας που πάει για να μελετήσει τον θρησκευτικό θησαυρό ή την αρχιτεκτονική ζει μια μοναδικότητα. Με την πρώτη θέα των μοναστηριών από το πλοίο εύκολα περνάει η ιδέα ότι ο χρόνος στην χερσόνησο σταμάτησε σε μια άλλη εποχή. Δεν σταμάτησε βέβαια, αλλά πολύ λίγα άλλαξαν.Γι΄αυτούς που δεν έχουν τις αισθητικές ευαισθησίες ή σεβασμό για την διαφορετικότητα του άλλου, το κάτι ξεχωριστό και μοναδικό, έξω από την περιορισμένη οπτική τους και κατανόηση σαν το Άγιο Όρος ή τα γυναικεία μοναστήρια ή τα επίσης ανδροκρατούμενα μοναστήρια του Θιβέτ, πάντα θα θέλουν να τα αλλάξουν και να τα "ισοπεδώσουν". Ασφυκτικά φυλακισμένοι στον δογματισμό τους και στην ιδεολογία τους θα στραφούν εναντίον του Χριστιανικού ή Βουδιστικού μοναχισμού νομίζοντας ότι είναι ικανοί να τους εξαφανίσουν.Σουλτάνοι και Μογγόλοι επιδρομείς τα σεβάστηκαν αλλά οι Μαρξιστές ή νεοφιλελεύθεροι φασίστες δεν αντέχουν τόση ελευθερία ψυχής. Υ.Γ.Υπάρχουν Ρωσικές, Βουλγαρικές, Σερβικές, Ρουμάνικες ιδιοκτησίες και μοναστήρια που θεωρούνται αυτοδίκαια εδάφη. Δεν είναι μόνο Έλληνες με δικαιώματα στην συνέχιση της μοναστικής ζωής όπως έχει στο Άγιο Όρος αλλά και άλλοι λαοί.
Σχολιάζει ο/η