Γιατί η Αθήνα είναι διπλάσια πιο πυκνοκατοικημένη από τη Νέα Υόρκη;

Γιατί η Αθήνα είναι διπλάσια πιο πυκνοκατοικημένη από τη Νέα Υόρκη; Facebook Twitter
Η Αθήνα είναι η δεύτερη πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της Ευρώπης με 19.000 ανθρώπους ανά τετραγωνικό χλμ.... H Nέα Υόρκη έχει πυκνότητα πληθυσμού της τάξεως των 10.500 ανθρώπων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο
3

Mιλώντας την προηγούμενη εβδομάδα για την κοινωνική γεωγραφία και πώς αυτή επηρέασε τη συμπεριφορά των ψηφοφόρων στις τελευταίες προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, αναφερθήκαμε σε έναν «κανόνα» που ισχύει στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, ότι δηλαδή όσο πιο πυκνοκατοικημένη είναι μια πόλη, τόσο πιο πιθανό είναι να ψηφίζει Δημοκρατικούς. Πολλοί θα αναρωτήθηκαν, έχοντας κατά νου τις τεράστιες αμερικανικές πόλεις που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στο σινεμά, πώς γίνεται να έχασε η Κλίντον.

Η απάντηση είναι απλή: σε ένα μεγάλο ποσοστό οι αμερικανικές πόλεις δεν είναι πυκνοκατοικημένες ή, καλύτερα, δεν είναι όσο πυκνοκατοικημένες έχουμε συνηθίσει να είναι στην Ευρώπη. Ας πάρουμε για παράδειγμα το κατεξοχήν σύμβολο της αμερικανικής μεγαλούπολης, τη Νέα Υόρκη. Το «μεγάλο μήλο», με πυκνότητα πληθυσμού της τάξεως των 10.500 ανθρώπων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, αν μεταφερόταν στην Ευρώπη, θα βρισκόταν μόλις στην 5η θέση των πιο πυκνοκατοικημένων πόλεων, μετά το Παρίσι (22.000 άνθρωποι/τετραγωνικό χλμ.), την Αθήνα (19.000/τετραγωνικό χλμ.), το Μονακό (15.000/τετραγωνικό χλμ.), το Φρέντερικσμπεργκ της Δανίας (12.000/τετραγωνικό χλμ.) και μόλις λίγο πιο πάνω από τη Λυόν (10.000/τετραγωνικό χλμ.), δηλαδή την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Γαλλίας.

Οι Ευρωπαίοι δεν φοβούνται να μένουν στο κέντρο των πόλεών τους και λόγω των υψηλότερων τιμών στη βενζίνη επιδιώκουν να είναι κοντά στη δουλειά τους, που κατά κανόνα βρίσκεται κυρίως στο κέντρο των πόλεων.

Οι ουρανοξύστες και τα πανύψηλα κτίρια με τα οποία έχουμε συνδυάσει τις αμερικανικές πόλεις αποτελούν μόνο ένα μικρό, σχετικά, κομμάτι του αστικού πεδίου στις ΗΠΑ. Γύρω από το ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένο κέντρο απλώνονται αραιοκατοικημένα προάστια, με λίγες, μικρές πολυκατοικίες και πολλές μονοκατοικίες. Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές πόλεις χαρακτηρίζονται από έναν πιο συμπαγή σχεδιασμό, με περισσότερο ομοιόμορφη κατανομή του πληθυσμού.

Γιατί η Αθήνα είναι διπλάσια πιο πυκνοκατοικημένη από τη Νέα Υόρκη; Facebook Twitter
Το Παρίσι είναι η πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της Ευρώπης με 22.000 ανθρώπους/τετραγωνικό χλμ.

Όπως εξηγεί μια πρόσφατη εκπομπή των Wendover Productions, οι ευρωπαϊκές πόλεις δημιουργήθηκαν όταν οι πλούσιοι έπρεπε να πηγαίνουν στη δουλειά τους κυρίως με τα πόδια (ή τα άλογα). Το μεσαιωνικό Παρίσι (η πιο πυκνοκατοικημένη πόλη στην Ευρώπη) συγκέντρωνε πληθυσμό 200.000-300.000 κατοίκων, όμως μπορούσες να περπατήσεις από τη μία πλευρά της πόλης στην άλλη μέσα σε 30 λεπτά. Οπότε οι πλούσιοι πλήρωναν περισσότερο για σπίτια στο κέντρο της πόλης. Αντίθετα, οι αμερικανικές πόλεις ξεκίνησαν να αναπτύσσονται πολύ αργότερα, όταν αναπτύχθηκαν οι συγκοινωνίες, που επέτρεπαν την αποκέντρωση του πληθυσμού. Όταν οι αμερικανικές πόλεις έγιναν μεγαλύτερες, υιοθετήθηκαν οι πρώτες μορφές δημόσιου συγκοινωνιακό δικτύου.

Αρχικά, τα τρένα με τις ατμομηχανές ήταν πολύ ακριβά, οπότε τα χρησιμοποιούσαν μόνο οι πολύ πλούσιοι. Επίσης, επειδή έπιαναν ταχύτητα μετά από αρκετή ώρα, οι σταθμοί, και κατ' επέκταση τα νέα προάστια που δημιουργήθηκαν, ήταν αρκετά μακριά από το κέντρο της πόλης. Το τραμ, στη συνέχεια, δημιούργησε επίσης νέα προάστια κατά το μήκος των γραμμών του, τα οποία αποικίστηκαν κυρίως από μέλη της ανώτερης μεσαίας τάξης, καθώς ήταν φθηνότερο από το τρένο. Η γενιά του '50, περίοδος κατά την οποία οι μισές οικογένειες στις ΗΠΑ διέθεταν αυτοκίνητο και τα δάνεια προς τους βετεράνους του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έρρεαν άφθονα, επέλεξε να αγοράσει σπίτι στις περιοχές μεταξύ αυτών των προαστίων, οι οποίες ήταν φθηνές καθώς βρίσκονταν μακριά από σταθμούς των δημόσιων συγκοινωνιών, και να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο για τη μετακίνηση προς και από τη δουλειά.

Γιατί η Αθήνα είναι διπλάσια πιο πυκνοκατοικημένη από τη Νέα Υόρκη; Facebook Twitter
Γύρω από το ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένο κέντρο της Νέας Υόρκης απλώνονται αραιοκατοικημένα προάστια, με λίγες, μικρές πολυκατοικίες και πολλές μονοκατοικίες.

Αν προσθέσουμε στα παραπάνω την αύξηση της εγκληματικότητας στα αστικά κέντρα την περίοδο 1970-1990 και την επακόλουθη τάση φυγής προς τα πιο ασφαλή προάστια, εξηγείται για ποιον λόγο οι αμερικανικές πόλεις είναι τόσο μεγάλες σε έκταση. Αντίθετα, οι Ευρωπαίοι δεν φοβούνται να μένουν στο κέντρο των πόλεών τους και λόγω των υψηλότερων τιμών στη βενζίνη επιδιώκουν να είναι κοντά στη δουλειά τους, που κατά κανόνα βρίσκεται κυρίως στο κέντρο των πόλεων.

Urban Culture
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Urban Culture / Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Ένα μικρό οδοιπορικό σε περισσότερο ή λιγότερο γνωστά τοπόσημα και γειτονιές του Πειραιά που παρουσιάζουν ιστορικό, αρχιτεκτονικό, κοινωνιολογικό αλλά και πολιτιστικό ενδιαφέρον με «ξεναγό» τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, Νίκο Διαμαντή.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Urban Culture / Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Μια βόλτα τον χειμώνα στο βραδινό λιμάνι μοιάζει με μεταμεσονύκτια προβολή στο σινεμά. Μόνο που εδώ η εικόνα και ο ήχος δεν έρχονται από την οθόνη αλλά από την «αστική ευθύνη» που έχει η πρωτεύουσα να υποδέχεται και να αποχαιρετά εμπορεύματα, ταξιδευτές και νησιώτες σε μια αδιάκοπη ανθρωπολογική ταλάντωση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά

Μουσική / Ο Στέφανος και το picó του: Η κουλτούρα του καρναβαλιού της Κολομβίας έφτασε στην Αθήνα

Ένας Ελληνοαρμένιος από την Αιθιοπία θέλει να μετατρέψει την αθηναϊκή νύχτα σε ένα μεγάλο πάρτι σαν αυτά που γίνονται στο καρναβάλι της Καραϊβικής Ακτής της Κολομβίας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι Αθηναίες κυκλοφορούν "οπλισμένες": Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές - Μικροπράγματα

Urban Culture / Οι Αθηναίες κυκλοφορούν «οπλισμένες»: Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές

Έξι Αθηναίες μάς μιλούν για τα όχι και τόσο αθώα μπρελόκ αυτοάμυνάς τους, για αυτές τις φούξια γάτες που κρεμούν στα κλειδιά τους για να μη φοβούνται να επιστρέψουν μόνες στο σπίτι τα βράδια.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Τι συμβαίνει με το lean στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Lean: Το ναρκωτικό της γενιάς του τραπ

Το κωδεϊνούχο κοκτέιλ που συνδέθηκε με την κουλτούρα του τραπ είναι ένα φτηνό ναρκωτικό και πολύ εύκολο στην παρασκευή του, που έχει γίνει το αγαπημένο των εφήβων και των νεαρών ηλικιών. Και είναι ένα πολύ δημοφιλές ναρκωτικό που για την Ελλάδα είναι σαν να μην υπάρχει.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
Δεν θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η πυκνότητα του πληθυσμού. Ίσως να είναι για τους αθηναίους. Για τους υπόλοιπους το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η δυσανάναλογη σχέση μεταξύ του πληθυσμού της πρωτεύουσας και του συνολικού πληθυσμού της χώρας. Μιλάμε για το 50% τουλάχιστον.Η Νέα Υόρκη είναι το 5-7% της Αμερικής, ενώ η γειτονική Ρώμη ούτε το 5%.Αντίστοιχα πολλαπλάσια είναι η οικονομική δύναμη της Αθήνας όπου συγκεντρώνει περίπου το 80%-90% του εθνικού πλούτου. Στην ουσία δεν υπάρχουν άλλα ανάλογα οικονομικά κέντρα στην Ελλάδα, επομένως γιατί να γίνουν αεροδρόμια, δρόμοι, λιμάνια, σταθμοί τρένων κλπ;Αρκεί να ταξιδέψει κανείς από Βουδαπέστη, Βιέννη, ή από Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη, για να μην πω από Ρώμη Μιλάνο-Τορίνο. Για να δει κανείς τι σημαίνιε περιφερειακή ανάπτυξη.Ένα μεγάλο μέρος βέβαια αυτού του πλούτου, οφείλεται στις κρατικές παροχές (περίπου 500.000 δημόσιοι υπάλληλοι + τα προστατευόμενα μέλη) και στα λεφτά που αρμέγουν οι τεράστιοι δήμοι.Δυστυχώς όσο υπάρχει αυτή η αναλογία πληθυσμού και πλούτου μην περιμένετε βελτίωση στη χώρα.Μόνο παρακμιακές καταστάσεις με την επαρχία να αργοσβήνει από την έλλειψη πόρων και τον φτωχό κόσμο να κάνει ουρές στα συσσίτια στην Αθήνα.
Δεν με παραξενεύει η Αθήνα γιατί ως Ελλάδα είναι 'άλλος πλανήτης' και σε πολλά πράγματα που συμβαίνουν στην χώρα μας η επιστήμη έχει σηκώσει τα χέρια ψηλά.Με παραξενεύει το Παρίσι... Μία πόλη με ένα από τα πιο παλιά δίκτυα μετρό και δημόσιων συγκοινωνιών είναι τόσο πυκνοκατοικημένο. Οι Παριζιάνοι από δεκαετίες πριν θα μπορούσαν να μένουν χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο, κυρίως σε προάστια, και να κατεβαίνουν στο κέντρο με τα δημόσια μέσα μεταφοράς.Προφανώς τους αρέσει το κέντρο για λόγους πρεστίζ, ή είναι λόγω κάποιας δικιάς τους κουλτούρας, δεν μπορώ να το εξηγήσω αλλιώς.
Καλά δεν υπάρχει και κάτι για να παραξενευτείς στην Αθήνα. Το σύστημα της Αντιπαροχής τα έκανε όλα. Έπειτα για να μην αποτραπεί ο κόσμος και οι εταιρίες απ το να χτίσουν κτήρια το κράτος δεν έθεσε όρια βάζοντας πχ την Πολεοδομία να θέτει κάποιες συγκεκριμένες αποστάσεις να υπάρχουν μεταξύ των κτηρίων, ειδικότερα παλιά. Στα νεότερα Σχέδια τουλάχιστον σε άλλες πόλεις όπως Ιωάννινα (αλλά και Αθήνα) εκτός κέντρου,που χτίστηκε το 60 και 70 κυρίως, βλέπεις ναναι πιο αραιά, μεγαλύτεροι χώροι, δρόμοι, πεζοδρόμια, πράσινο κτλπ. Και μην τα βάζουμε με τον κόσμο που απλά άρπαξε την ευκαιρία για ναχει ένα δικό του σπίτι ιδιόκτητο δίχως ενοίκιο (και κάποιοι και κανα 2 επιπλέον ώστε να τα νοικιάζουν). Και εγώ θα το έκανα. Και μην μου πει κανείς περί ΕΝΦΙΑ και έτσι δεν αξίζει πια. Τα κόστη των ενοικίων είναιπολύ πιο υψηλά ειδικά για οικογένεια που πχ δεν βολευεται σε μία φτηνή καλή γκαρσονιέρα - είναι σαν μία μόνιμη δόση δανείου χωρίς τέλος! Απλά όπως λέει και στο άρθρο οι Ευρωπαίοι δεν φοβούνται ναναι στα Κέντρα τους ενώ προυπήρχαν και συγκοινωνίες από παλιά (αφορά και Παρίσι και Αθήνα) και για μας ειδικά απλά υπήρξε και το ιδιαίτερο καθεστώς ώστε να εξυπηρετηθούν οι εργολάβοι κυρίως (αλλά και πολίτες, σου ελεγε η Κυβέρνηση να παρουν και αυτοί ένα σπίτι έτσι, δεν ήταν κακή πρόθεση, απλά έγινε βιαστικά, δεν τέθηκαν όρια).