Στο ανανεωμένο εστιατόριο του Μουσείου Μπενάκη τρως δίπλα σε σπάνια έργα τέχνης

εστιατόριον Facebook Twitter
Τη φιλόξενη ατμόσφαιρα του «Fofi’s» επιχειρεί σήμερα να αναβιώσει και το ανακαινισμένο εστιατόριο του Μουσείου Μπενάκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Το εστιατόριο του Μουσείου Μπενάκη που βρίσκεται στη γωνία Βασιλίσσης Σοφίας και Κουμπάρη ανήκει στα κρυμμένα μυστικά της πρωτεύουσας. Απέναντι από τον Εθνικό Κήπο και έχοντας μοναδική θέα στην Ακρόπολη και τον Λυκαβηττό, αποτελεί ένα διαχρονικό στέκι για χιλιάδες επισκέπτες. Σε μια πυκνοκατοικημένη και άναρχα δομημένη πόλη ο χώρος εστίασης του κεντρικού κτιρίου του μουσείου θεωρείται ένα σύγχρονο meeting point, μακριά από τον θόρυβο και το άγχος της καθημερινότητας. 

Τους τελευταίους μήνες παρέμενε κλειστό λόγω ανακαίνισης. Αυτές τις μέρες, όμως, σφύζει πάλι από ζωή. Μπορεί η διεύθυνση να είναι η ίδια, αλλά όλα τα υπόλοιπα είναι εντελώς διαφορετικά. Η μοντέρνα αισθητική, το καινοτόμο design και το υψηλού επιπέδου μενού που διαχειρίζεται το Δειπνοσοφιστήριον συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ζεστού και φιλόξενου χώρου με αναβαθμισμένες υποδομές και υπηρεσίες. 

«Η κεντρική φιλοσοφία του ανανεωμένου εστιατορίου βασίζεται στην πρωτοβουλία του Μουσείου Μπενάκη να συνεχίσει να επενδύει στην ανάδειξη προσωπικοτήτων που άφησαν τα ίχνη τους στην ιστορία του πολιτισμού μέσα από τη ζωή και το έργο τους», λέει στη LiFO η πρόεδρος της διοικητικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη, Ειρήνη Γερουλάνου.

«Γι’ αυτό και αποφασίσαμε να συνεργαστούμε με το Αρχείο Ακριθάκη, ώστε το εστιατόριο στον ανακαινισμένο χώρο του να φιλοξενεί πλέον στους τοίχους του σημαντικά έργα τέχνης και ντοκουμέντα. Με την επιλογή αυτών των έργων έχουμε τη δυνατότητα να ταξιδέψουμε απ’ την Αθήνα της εποχής μας στις αξέχαστες νύχτες του Βερολίνου των δεκαετιών του 1970, του ’80 και του ’90», συμπληρώνει.

Το ανακαινισμένο εστιατόριο του Μουσείου Μπενάκη στο νεοκλασικό του Κολωνακίου είναι η καλύτερη απόδειξη ότι μπορούν να συνδυαστούν αρμονικά το εξαιρετικό μενού, το ξεχωριστό design και ο κόσμος της τέχνης.

Η αρχική ιδέα ήταν οι χώροι του εστιατορίου να διακοσμούνται από το υλικό του μουσείου και κατ’ αυτόν τον τρόπο, μέσω εικόνων, να ξεδιπλώνεται η μακρόχρονη ιστορία του. «Στη συζήτηση που είχαμε, όμως, με τη Χλόη Ακριθάκη καταλήξαμε ότι θα ήταν προτιμότερο να ζωντανέψουμε την ιστορία ενός εστιατορίου που ήταν σύμβολο μιας γενιάς καλλιτεχνών της πρωτοπορίας», εξηγεί η κ. Γερουλάνου.

Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Στους τοίχους απεικονίζεται μια θρυλική περίοδος ελευθερίας και δημιουργίας: έργα τέχνης του ζωγράφου Αλέξη Ακριθάκη, αποκόμματα εφημερίδων, κάρτες, φωτογραφίες, διάσημα τραπεζομάντιλα στα οποία έχουν γράψει καλλιτέχνες αλλά και ντοκουμέντα προσωπικοτήτων διεθνούς βεληνεκούς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ανεβαίνοντας σήμερα στον τελευταίο όροφο του μουσείου, ο επισκέπτης θα έρθει σε επαφή με την ιστορία του εστιατορίου της Φώφης Ακριθάκη στο Βερολίνο. Να θυμίσουμε ότι μιλάμε για ένα μαγαζί που άφησε το δικό του στίγμα στη γαστρονομική ιστορία της γερμανικής πρωτεύουσας. Το «Εστιατόριον», όπως λεγόταν επίσημα, αλλά όλοι αποκαλούσαν «Fofi’s», βρισκόταν στην αριστοκρατική Fasanenstraße, συγκεκριμένα στο νούμερο 70. Όσοι το έζησαν ακόμη αναφέρονται σε αυτά σαν κάτι ανεπανάληπτο. 

Όση ώρα περιπλανιέμαι στους νέους χώρους αντιλαμβάνομαι ότι το περιβάλλον είναι ευχάριστο, η ατμόσφαιρα φιλική, ενώ η διακόσμηση σου θυμίζει διαρκώς ότι βρίσκεσαι στο εσωτερικό μίας απ’ τις εμβληματικές κοιτίδες πολιτισμού της Αθήνας.

«To εστιατόριο της μητέρας μου, καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του μέχρι και το 1995, ήταν το στέκι, το ραντεβού, ένας τόπος συναναστροφής και ένα κορυφαίο εστιατόριο του Βερολίνου που έμεινε στην ιστορία με την ονομασία “Fofi’s”. Από το μπαρ και τα τραπέζια του πέρασαν συνθέτες, μουσικοί, συγγραφείς, ζωγράφοι αλλά και απλοί, καθημερινοί άνθρωποι. Από τον Ρίτσαρντ Μπέρτον, τον Τζον Λε Καρέ και τον Φράνσις Μπέικον, που είχε μόνιμα κρατημένο τραπέζι καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας της αναδρομικής του στη Nationalgalerie το 1986, μέχρι τον Άντι Γουόρχολ, τον Χάινερ Μίλερ και τον Γιάννη Κουνέλλη», αφηγείται στη LiFO η κ. Ακριθάκη. 

Η Φώφη Ακριθάκη πήγε στο Δυτικό Βερολίνο το 1969 μαζί με τον ζωγράφο σύζυγό της Αλέξη Ακριθάκη, υπότροφο της DAAD, της Γερμανικής Υπηρεσίας Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών. Από τις πρώτες μέρες συναναστράφηκαν γνωστούς καλλιτέχνες της εποχής, τους Herman Nitzch και Ossie Wiener, Remo Remotti, Jorge Castillo, Mark Brusse, Ed και Nancy Kienholz, Pier Paolo Calzolari, αλλά και Έλληνες, όπως ο Κώστας Τσόκλης, ο Κωνσταντίνος Ξενάκης, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, καθώς και τους συγγραφείς Θανάση Βαλτινό και Μένη Κουμανταρέα. 

Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1977, η Φώφη Ακριθάκη ανοίγει μαζί με τον Κώστα Κασσάμπαλη και τον Βασίλη Κουράφαλο το «Εστιατόριον». Όπως διαβάζω στο ενημερωτικό φυλλάδιο που είναι διαθέσιμο για τους επισκέπτες του εστιατορίου του μουσείου: «Ο ευχάριστος χώρος, το καλό φαγητό και κυρίως η πληθωρική προσωπικότητα της κοσμοπολίτισσας Φώφης προσελκύουν στο “Εστιατόριον” διεθνείς προσωπικότητες της τέχνης, της λογοτεχνίας, του κινηματογράφου, του θεάτρου, της μόδας, της μουσικής αλλά και της πολιτικής». 

«Η μητέρα μου θα συνδεθεί φιλικά μέχρι το τέλος με τη Ρεμπέκα Χορν, τον Mάρτιν Κίπενμπεργκ, τον Γιάννη Κουνέλλη, τον Mάρκους Λούπερτς, τον Ρομπερτ Γουίλσον, τους Christo και Jeanne-Claude, τους συγγραφείς Χάινερ Μίλερ και Tόμας Μπρας και τον μουσικό Βόλφγκανγκ Ριμ. Το Φεστιβάλ Βερολίνου γέμιζε κάθε χρόνο το “Fofi’s” με διεθνείς αστέρες όπως ο Tομ Χανκς, ο Mόργκαν Φρίμαν, η Τζέσικα Τάντι, ο Mάρκο Φερέρι και ο Ρομπέρτο Μπενίνι. Θαμώνες του ήταν επίσης οι Βιμ Βέντερς, Λίζα Κρόιτσερ, Χίλντεγκαρντ Kνεφ, Λουκ Μπόντι, Πέτερ Στάιν, Ότο Σάντερ, οΜπρούνο Γκαντς και ο Ούντο Ζάμελ», αφηγείται η κ. Ακριθάκη. 

Αυτήν τη φιλόξενη ατμόσφαιρα του «Fofi’s» επιχειρεί σήμερα να αναβιώσει και το ανακαινισμένο εστιατόριο του Μουσείου Μπενάκη. Στους τοίχους απεικονίζεται μια θρυλική περίοδος ελευθερίας και δημιουργίας: έργα τέχνης του ζωγράφου Αλέξη Ακριθάκη, αποκόμματα εφημερίδων, κάρτες, φωτογραφίες, διάσημα τραπεζομάντιλα στα οποία έχουν γράψει καλλιτέχνες αλλά και ντοκουμέντα προσωπικοτήτων διεθνούς βεληνεκούς. 

Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Από τον περασμένο Ιούνιο ξεκινήσαμε τις εργασίες ανακαίνισης και θέλαμε να του δώσουμε μια νέα πνοή. Όπως θα δείτε, διακοσμείται με σπουδαία έργα του αρχείου Ακριθάκη. Έχουμε μετακινήσει το μπαρ στον εξωτερικό χώρο και παράλληλα αξιοποιήσαμε και την αριστερή πλευρά της μεγάλης βεράντας, προκειμένου οι επισκέπτες να έχουν απρόσκοπτη θέα προς τον λόφο του Λυκαβηττού», επισημαίνει η υπεύθυνη εκδηλώσεων του Μουσείου Μπενάκη, Λιάνα Τζομπάνογλου.

Και προσθέτει: «Δική μας επιδίωξη ήταν να υπάρχει μια συνέχεια μεταξύ των υπόλοιπων ορόφων του μουσείου και του εστιατορίου-καφέ. Δηλαδή η τέχνη να παραμένει στο επίκεντρο ακόμα και κατά τη διάρκεια ενός χαλαρού ή επαγγελματικού γεύματος ή ενός ευχάριστου διαλείμματος από την πίεση και το στρες της καθημερινότητας. Επίσης, να αναφέρουμε ότι πλέον δεν θα ακολουθεί το ωράριο του μουσείου, αφού θα είναι διαθέσιμο στους πελάτες από το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, εκτός της Τρίτης». 

Για τη Χλόη Ακριθάκη, η οποία είχε την επιμέλεια της διακόσμησης μαζί με τον Αλέξιο Παπαζαχαρία, τι σηματοδοτεί αυτή η συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη; «Για μένα όλα αυτά τα ντοκουμέντα είναι ταυτισμένα με τα παιδικά μου χρόνια. Ο χώρος πλέον είναι πολύ οικείος γιατί αναβιώνει μια ολόκληρη εποχή που είτε την έζησα είτε τη θυμάμαι από ιστορίες. Και νομίζω ότι η μητέρα μου θα ήταν πολύ χαρούμενη αν έβλεπε το αποτέλεσμα στον ανακαινισμένο χώρο του μουσείου, γιατί ήταν ένα μέρος που της άρεσε πολύ να επισκέπτεται και να συχνάζει». 

Το ανακαινισμένο εστιατόριο του Μουσείου Μπενάκη στο νεοκλασικό του Κολωνακίου είναι η καλύτερη απόδειξη ότι μπορούν να συνδυαστούν αρμονικά το εξαιρετικό μενού, το ξεχωριστό design και ο κόσμος της τέχνης. Μπαίνοντας σε μια νέα εποχή, φιλοδοξεί να γίνει ένα κομβικό σημείο συνάντησης στο κέντρο της Αθήνας αλλά και μια ελκυστική πρόταση στον χώρο της εστίασης.   

Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο Μουσείο Μπενάκη τρώτε στο ίδιο τραπέζι με έργα τέχνης και σπάνια ντοκουμέντα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας, Αθήνα, 210 3671030 
Ωράριο λειτουργίας: Δευτ., Τετ.-Κυρ. 10:00- 01:00, Τρίτη κλειστά


 

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάνος Μακρυγιαννάκης: «Στο Philema, στις Βρυξέλλες, κάνουν ουρά για ξινόμαυρο και ξινόχοντρο»

Το κρασί με απλά λόγια / Μάνος Μακρυγιαννάκης: «Στο Philema κάνουν ουρά για ξινόμαυρο και ξινόχοντρο»

Ο «πρεσβευτής» της ελληνικής κουζίνας στις Βρυξέλλες, αναπολεί τα παιδικά του Χριστούγεννα στην Κρήτη και μιλά για τον ρόλο του Philema – του εστιατορίου που εδώ και έντεκα χρόνια προσφέρει στους «καλεσμένους» του αποκλειστικά ελληνικά προϊόντα και ελληνικά κρασιά.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Στον «Σήφη» ξέρουν από καλή κρητική κουζίνα

Γεύση / Στον «Σήφη» για γαμοπίλαφο και αυγά με στάκα και απάκι

Εδώ και σχεδόν πέντε δεκαετίες, μια οικογενειακή ταβέρνα στον Άγιο Δημήτριο, με την κυρά-Φωφώ σταθερά στο τιμόνι, σερβίρει φαγητά και μεζέδες όπως ακριβώς θα τους έβρισκες σε ένα αυθεντικό κρητικό καφενείο.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Χριστουγεννιάτικος κορμός, μια γλυκιά ιστορία που συνεχίζεται στα καλύτερα ζαχαροπλαστεία της πόλης

Γεύση / Χριστουγεννιάτικος κορμός, ένα σοκολατένιο έπος. Εδώ οι καλύτεροι

Ξεκίνησε ως ένα ρολό παντεσπάνι με αφράτη σοκολάτα γκανάς και ζάχαρη άχνη, σύμβολο της καλοτυχίας. Πλέον κάθε ζαχαροπλάστης κάνει μια δική του παραλλαγή, μετατρέποντάς το σε γλυκό έργο τέχνης.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
«Το Αμύνταιο είναι το El Dorado της ελληνικής αμπελουργίας»

Το κρασί με απλά λόγια / «Το Αμύνταιο είναι το El Dorado της ελληνικής αμπελουργίας»

Σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης η εμβληματική προσωπικότητα του ελληνικού κρασιού, ο Άγγελος Ιατρίδης, εξηγεί ότι πήγε στο Αμύνταιο πριν από τριάντα χρόνια επειδή είδε ότι θα άντεχε στην κλιματική αλλαγή και μιλάει για τη μεγάλη ανάπτυξη του Κτήματος Άλφα από τα 4.000 στρέμματα στα 14.000.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Η εποχή του Ευχέλαιου της μεσογειακής διατροφής ή Τα μυστήρια της εποχής της ελιάς

Γεύση / Ελιές με χταπόδι: Στο Αιγαίο τις φτιάχνουν απλά, όπως τις μαντινάδες

Κολυμπάτες, ελίδια, κλαστάδες, σταφιδολιές, ψαρολιές, κουροπολιές, νερατζολιές: όπως και να την πεις, η ελιά παραμένει ένα μικρό σύμβολο του μεσογειακού πολιτισμού. Mε το χταπόδι πώς ταιριάζει;
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ