Η Phoebe Philo, η σχεδιάστρια που με τη δουλειά της στην Chloé και τη Céline μύησε στις αρχές των ’20s τις γυναίκες σε έναν ενήλικο μινιμαλισμό, λατρεύτηκε σαν ιέρεια του cool και αποσύρθηκε στο απόγειό της, για να επιστρέψει με μια διαχρονική ιδέα για τη μόδα που χτίζεται γύρω από το όνομά της, βρισκόταν πάντα ένα βήμα μπροστά από όλους.
Σήμερα, δύο χρόνια μετά το λανσάρισμα της online ετικέτας της –χωρίς επιδείξεις, χωρίς φυσικά καταστήματα και χωρίς influencers–, εξακολουθεί να κάνει τη διαφορά.
Στα μέσα του καλοκαιριού, ύστερα από τέσσερις συλλογές ως μοναχικός λύκος της μόδας, η Philo έδωσε τις πρώτες ενδείξεις ότι σκοπεύει να ξαναμπεί στο παιχνίδι του «τι θα φοράμε την επόμενη σεζόν», προτείνοντας την «Collection D». Πρόκειται για μια συλλογή που θα αρχίσει να διατίθεται (online) παράλληλα με τα ανοιξιάτικα ρούχα του 2026 (στα καταστήματα), τα οποία θα δείξουν αυτόν και τον επόμενο μήνα οι νεοδιορισμένοι καλλιτεχνικές διευθυντές στα κορυφαία brands μόδας. Μια συλλογή που, ενώ συνεχίζει να χτίζει τη μια σεζόν πάνω στην άλλη, χωρίς να αποσύρει τίποτα, μας θυμίζει την ατρόμητη, υπέροχη Phoebe των ’90s.
Τα looks της Philo δίνουν τις λύσεις που αναζητά μια γυναίκα: πώς μπορεί να βγει κατευθείαν μετά τη δουλειά χωρίς ν’ αλλάξει· πώς να επενδύσει σε ένα ρούχο που θα το έχει για πάντα· πώς να σπάσει τη σοβαροφάνεια φορώντας μια ολόσωμη φόρμα από τιγρέ σενίλ και ασορτί καπελάκι με αυτάκια (!) ή ένα διάφανο παντελόνι κεντημένο με φτερά και πολυτελή κουρελάκια.
Σκεφτείτε ρούχα chic, χρηστικά και ελαφρώς εκκεντρικά, συνεπή με το ιδιοσυγκρασιακό λεξιλόγιο στο οποίο μας έχει συνηθίσει η σχεδιάστρια: χαχόλικα παντελόνια που κρέμονται από τους γοφούς, ασύμμετρες μπλούζες που συχνά σέρνουν πίσω τους ουρές ως το πάτωμα, αντρικά blazer με θηλυκές καμπύλες, δερμάτινα και shearling τζάκετ του ονείρου… Classic Philo, δηλαδή, με κάνα-δυο εκπλήξεις. Η Collection D, όμως, στην οποία συνεχώς προσθέτει νέα κομμάτια (στις 9 Σεπτεμβρίου λάβαμε στο inbox μας ένα ακόμα edit), και η οποία θα διατίθεται προς πώληση στις αρχές του 2026, έχει κάτι παραπάνω, που την κάνει ακαταμάχητη και εύστοχη.




Γιατί μια μόδα εκτός κατηγορίας, σαφώς υπεροπτική και ελαφρώς αλλόκοτη, φαντάζει τόσο εύστοχη; Είναι η τεχνουργία του σχεδιασμού της που χτυπάει πάντα διάνα στο πώς οι γυναίκες θέλουν να φαίνονται και να νιώθουν μέσα σε ένα ρούχο; Είναι το ανεκτίμητο ένστικτο της Philo να συνδέεται με την εποχή;
Αυτό της το ένστικτο, πάντως, την οδηγεί τώρα στο να απομακρυνθεί από την casual ελαφρότητα. Στα νέα της ρούχα υπάρχει κάτι καμαρωτό και κατασκευασμένο, μια αίσθηση σοβαρής ραπτικής που υπαινίσσεται τη μεγάλη επιστροφή της couture στη μόδα, εν όψει και των δημιουργικών ανακατατάξεων σε Dior και Chanel, όπου οι «νέοι» Jonathan Anderson και (πρώην βοηθός της Philo στη Céline) Matthieu Blazy, αντίστοιχα, ετοιμάζουν haute συλλογές για τον Ιανουάριο.
Η Philo θα είναι εκεί και θα τους περιμένει, όχι φυσικά με φορέματα χορού και πολύτιμα υλικά, αλλά με θεσπέσια στρογγυλεμένα παλτό που θυμίζουν Cristóbal Balenciaga στα ’60s, τα Sugar Tops της από μεταξωτό σατέν με φραμπαλάδες στο περίγραμμά τους, παραγεμισμένους με οργάντζα και κομμάτια «δύο σε ένα» (ή και τρία), με αποσπώμενα μανίκια και γιακάδες ή διαφορετικούς τρόπους να τα φορέσεις. Ένα New Look δικής της επινόησης, θα λέγαμε.
H σιλουέτα είναι αυτή που προσδίδει αέρα couture στην Collection D – από τα φουσκωτά bombers ως τα γλυπτικά Swathe τζάκετ με τους τεράστιους γιακάδες, που δεν έχουν ταίρι. Και το styling φυσικά, όπως όταν ένα εφαρμοστό σακάκι με στρογγυλεμένους, πτυχωμένους γοφούς φοριέται κάτω από ένα κοντό Moon bomber με φαρδύ αγκαλιαστό γιακά ή όταν τα τοπ της που μοιάζουν με T-Shirts (υπερμεγέθη και τετραγωνισμένα) συνδυάζονται με παντελόνια που σέρνονται στο έδαφος.




Τα looks της Philo δίνουν τις λύσεις που αναζητά μια γυναίκα: πώς μπορεί να βγει κατευθείαν μετά τη δουλειά χωρίς ν’ αλλάξει· πώς να επενδύσει σε ένα ρούχο που θα το έχει για πάντα· πώς να σπάσει τη σοβαροφάνεια φορώντας μια ολόσωμη φόρμα από τιγρέ σενίλ και ασορτί καπελάκι με αυτάκια (!) ή ένα διάφανο παντελόνι κεντημένο με φτερά και πολυτελή κουρελάκια.
Με το 2026 να προβλέπεται ως ένα σημείο καμπής, ένα ορόσημο από εκείνα που διαχωρίζουν εποχές σε «πριν και μετά», η Phoebe Philo, η οποία έχει συνδεθεί με μια τέτοια διαχωριστική γραμμή στη μόδα, διαθέτει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα.
Αυτό που αναζητούν οι μεγάλοι οίκοι τώρα, μια καθημερινή εκδοχή της couture και μια συνολική εμπειρία «κατανάλωσης» της μόδας, εκείνη το είχε πετύχει ήδη από τα ’90s. Τότε που η νέα φόρμουλα για βραδινό ντύσιμο που πρότεινε στην Chloé –φορεματάκια/κομπινεζόν και τζιν με κομψά τοπ– κυριάρχησε στα κόκκινα χαλιά και η εμμονή του κοινού με τη μόδα της αφορούσε από τα ρούχα έως τη διακόσμηση των μαγαζιών.
H Philo-σοφία της Philο δεν έχει αλλάξει μέσα στα χρόνια. Η μόδα της, όπως και η ίδια, χαρακτηρίζεται από κάτι κομψό, αυστηρό και συνάμα στραπατσαρισμένο. Το είδα μπροστά μου πιο καθαρά από ποτέ στο βίντεο της εισόδου της στα Βραβεία LVMH, όπου η Phoebe έφτασε όταν όλοι είχαν καθίσει, με το κλασικό της bomber και το τζιν. Έδειχνε τόσο σωστή και οικεία! Αισθάνθηκα αμέσως πως είναι η στιγμή της και ότι τα ρούχα της θα φαίνονται εξίσου «σωστά» μ’ εκείνην μέσα στον χρόνο.
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες στο slideshow: