Ο οίκος Burberry αλλάζει λογότυπο και απαρνιέται την παλιά του γραμματοσειρά

Ο οίκος Burberry αλλάζει λογότυπο και απαρνιέται και την παλιά του γραμματοσειρά Facebook Twitter
Το νέο logo αποτελείται από μακρόστενα, διακριτικά καμπυλωτά γράμματα και η sans-serif που κυκλοφόρησε υπό τους Gobbetti και Tisci, τους προηγούμενους «τιμονιέρηδες» του οίκου, είναι πλέον παρελθόν.
0

ΤO MHNYMA THΣ ΝΕΑΣ ΚΑΜΠΑΝΙΑΣ του οίκου Burberry ήταν ξεκάθαρο από το πρώτο κλικ: να συνεννοηθούμε με τους νέους, να μη χάσουμε το τρένο, καλή η βρετανική παράδοση, αλλά να μη μείνουμε αγκαλιά με τη ναφθαλίνη.

Και κάπως έτσι επιστρατεύθηκαν οι ράπερ Shygirl, John Glacier και Skepta, ο ποδοσφαιριστής Raheem Sterling και το μοντέλο Lennon Gallagher (γιος του frontman των Oasis, Liam Gallagher) για να «μιλήσουν» τη γλώσσα της εποχής για λογαριασμό του οίκου. Από κοντά και η Κορεάτισσα ηθοποιός Jun Ji-hyun και το μοντέλο Liberty Ross.

Συνεκτικός δεσμός με την παράδοση θα παρέμενε σε αυτή την καμπάνια η μυθική Vanessa Redgrave. Φωτογράφος ο Tyrone Lebon και «σημείο συνάντησης» μερικά από τα πλέον σημαντικά τοπόσημα του Λονδίνου: η πλατεία Τραφάλγκαρ, η γέφυρα Άλμπερτ και άλλα σημαντικά. Κάτι άλλο;

Τα λογότυπα, ειδικά αυτά των σύγχρονων πολυτελών εμπορικών σημάτων, δεν βρίσκονται μόνο σε ένα προϊόν σε κάποιο ράφι. Βρίσκονται σε ρούχα, αξεσουάρ, ιστοσελίδες, είδη σπιτιού, στα feeds των social media influencers στο Instagram... και πρέπει να είναι ευανάγνωστα και αναγνωρίσιμα σε κάθε πλατφόρμα.

Ναι, μέσα σε όλον αυτόν τον αέρα ανανέωσης στην επικοινωνία του πολυτελούς βρετανικού οίκου μόλις θυσιάστηκε ο παλιός του λογότυπος και η παλιά του γραμματοσειρά. Το νέο logo αποτελείται από μακρόστενα, διακριτικά καμπυλωτά γράμματα και η sans-serif που κυκλοφόρησε υπό τους Gobbetti και Tisci, τους προηγούμενους «τιμονιέρηδες» του οίκου, είναι πλέον παρελθόν.

Επίσης, ο ιππότης - σήμα κατατεθέν της Burberry πλέον φέρει μία σημαία που πάνω της είναι γραμμένη στα λατινικά η λέξη «Prorsum» (που σημαίνει «μπροστά»). Το μοτίβο αυτό, που εισήχθη για πρώτη φορά το 1901, αποτέλεσε βασική υπογραφή για την Burberry σε όλη τη διάρκεια των χρόνων άνθησης των πολυκαταστημάτων στη δεκαετία του 2000, αλλά χρησιμοποιήθηκε ελάχιστα τα τελευταία χρόνια.

Ο οίκος Burberry αλλάζει λογότυπο και απαρνιέται και την παλιά του γραμματοσειρά Facebook Twitter
Skepta for Burberry

Πίσω από όλες αυτές τις αλλαγές κρύβεται ο Daniel Lee, διευθυντής δημιουργικού της Burberry που αποφάσισε ότι το παλιό μινιμαλιστικό σχέδιο δεν μπορούσε να υπηρετήσει το όραμα του οίκου για ανανέωση και την πρόθεσή του να συνδεθεί με τη νέα γενιά (εύπορων) Βρετανών. Ωστόσο, η νέα γραμματοσειρά υποδηλώνει κάτι περισσότερο από μια απλή αλλαγή φρουράς στην Burberry, κυρίως σηματοδοτεί και μια πιθανή αλλαγή στις βασικές αρχές του brand πολυτελείας.

Όλες αυτές οι «ουρές» στα γράμματα, όλη αυτή αυστηρότητα πλέον θυσιάζεται για πιο «καθαρές», clean cut εικόνες, μια αλλαγή στην οποία προχώρησαν τα προηγούμενα χρόνια οίκοι όπως οι Berluti, Balenciaga, Celine, Saint Laurent, Balmain, Calvin Klein, Rimowa, και πάει λέγοντας.

Για τον προηγούμενο λογότυπο της Burberry, ο διάσημος Βρετανός σχεδιαστής Peter Saville είχε εξηγήσει σε συνεντεύξεις του ότι ήθελε να λοξοκοιτάξει προς το χρηστικό, κάτι προς το οποίο έτεινε ο πρώην δημιουργικός διευθυντής της μάρκας Riccardo Tisci (πριν αποχωρήσει).

«Και τα γράμματα του λογότυπου του Burberry ήταν ένα δώρο», δήλωνε ο Saville στη Vogue Business πριν από χρόνια. «Έχεις δύο B, έχεις τρία R. Είναι όλα πολύ παρόμοια σε αναλογία. Απλά μπαίνουν στη θέση τους. Έτσι, μόλις βρήκαμε την τυπογραφική μορφή, η συναρμολόγησή τους σε ένα ενιαίο σύνολο ήταν αρκετά απλή».

Ο Tisci, τότε, είχε εκφράσει την άποψη ότι η φίρμα χρειαζόταν έναν λογότυπο που θα μπορούσε να λειτουργήσει τόσο στον γιακά μιας σιφόν μπλούζας όσο και στην επένδυση ενός αδιάβροχου. Και έτσι, ίσως, φτάσαμε σε αυτή την κατάσταση σχεδόν ομογενοποίησης.

Τα λογότυπα, ειδικά αυτά των σύγχρονων πολυτελών εμπορικών σημάτων, δεν βρίσκονται μόνο σε ένα προϊόν σε κάποιο ράφι. Βρίσκονται σε ρούχα, αξεσουάρ, ιστοσελίδες, είδη σπιτιού, στα feeds των social media influencers στο Instagram... και πρέπει να είναι ευανάγνωστα και αναγνωρίσιμα σε κάθε πλατφόρμα. Όσο λιγότερα διακοσμητικά στοιχεία, τόσο το καλύτερο.

Ότι ο Lee και ο νέος CEO της Burberry, Jonathan Akeroyd, αποφάσισαν όχι μόνο να επαναφέρουν έναν λογότυπο με αδρές καθαρές γραμμές, αλλά και τη λέξη «Prorsum» του ιππότη της φίρμας –που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1901– είναι μια σαφής απόφαση για ρήξη με την παράδοση, τόσο όσο, όμως, ώστε να μην εκνευρίσει τους παλιούς, αφοσιωμένους πελάτες του brand.

Η αλλαγή σελίδας στη ζωή του οίκου και στη σχέση του με τους Βρετανούς έρχεται μόλις λίγες ημέρες πριν από την Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου (στις 20 Φεβρουαρίου), και εκεί ο Lee θα έχει την ευκαιρία να αντιληφθεί από πρώτο χέρι αν άξιζε τον κόπο αυτό το ρίσκο ή αν αυτό που θα θυσιάσει στην ουσία είναι απλώς το καλό του όνομα ως ανανεωτής σχεδιαστής που έκανε επανάσταση στην Bottega Veneta, αλλά μέχρι εκεί.

Ο οίκος Burberry αλλάζει λογότυπο και απαρνιέται και την παλιά του γραμματοσειρά Facebook Twitter
O Lennon Gallagher, γιος του Liam.

Και μπορεί κάποιοι να αντέδρασαν στα social media γι’ αυτές τις σαρωτικές αλλαγές, σχολιάζοντας ότι ώρα είναι ο οίκος να θυσιάσει και τα εμβληματικά (πανάκριβα) καρό του, όμως υπάρχει και μία μερίδα του κοινού που θεωρεί ότι αυτές οι παρεμβάσεις στα... ιερά και τα όσια του πλέον αναγνωρίσιμου βρετανικού οίκου μόδας ενδεχομένως να θέλουν να επικοινωνήσουν και κάτι για την αλλαγή στο Στέμμα της Αγγλίας.

Για την ώρα, το μόνο σίγουρο είναι το άνοιγμα του οίκου στο νεανικό κοινό, το οποίο, ακόμα και όταν η τσέπη του το επιτρέπει, πολύ συχνά επιλέγει κομμάτια της fast fashion –ή έστω λιγότερο ακριβών brands– και αυτή η επιστροφή είναι το στοίχημα του Lee από αυτό το πόστο.

Με στοιχεία από Business Of Fashion, Esquire.com

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT