Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα

Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
0

Η πιο πρόσφατη έκθεση του Victoria & Albert Museum του Λονδίνου, που άνοιξε τις πόρτες της πριν από λίγες μέρες, εξερευνά την ιστορία του κιμονό και τον αντίκτυπό του στην ιαπωνική κουλτούρα και τη βιομηχανία της μόδας.


Ως η μεγαλύτερη έκθεση για το κιμονό στην Ευρώπη, η Kimono: Kyoto to Catwalk αποτελείται από 315 εκθέματα, τοποθετημένα ως ένα installation-ταξίδι στον κόσμο του παραδοσιακού ενδύματος της Ιαπωνίας, ξεκινώντας από το 1660, όταν τα κιμονό έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση στον υπόλοιπο κόσμο, μέχρι τις αναφορές τους στη σύγχρονη ποπ κουλτούρα.

Από την παράδοση, στη νεότερη κοινωνία, η έκθεση παρουσιάζει σπάνια κομμάτια και αντικείμενα, που αντανακλούν τις μοναδικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν στη δημιουργία ενός από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά ενδύματα στην ιστορία.

Η έκθεση ανοίγει με τρία κιμονό που αντικατοπτρίζουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του ενδύματος: ένα κιμονό από το 1800, δίπλα στη ροζ δημιουργία του Galliano για τον οίκο Dior, με τα λευκά άνθη και τα μανίκια-origami, και μία σύγχρονη δημιουργία του Ιάπωνα σχεδιαστή Jotaro Saito.

Οι ρίζες, η εξέλιξη και η καινοτομία είναι βασικοί πυρήνες της πλούσιας και μακροχρόνιας ιστορίας του κιμονό, όχι μόνο όσον αφορά την ιαπωνική παράδοση, αλλά και τον επιδραστικό ρόλο που έπαιξε αργότερα στη βιομηχανία της μόδας, ως πηγή έμπνευσης για μερικούς από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές και οίκους.

Από τα σχέδια των John Galliano, Yves Saint Laurent και Rei Kawakubo μέχρι τη δημιουργία του Jean Paul Gaultier για τη Madonna και τα κοστούμια για την ταινία Memoirs of a Geisha, ο επισκέπτης μπορεί να αντιληφθεί την ιστορία του κιμονό από κάθε σκοπιά. Μέσα από την πολυπλοκότητα της παραδοσιακής τέχνης του κιμονό –από τα εντυπωσιακά κεντήματα, μέχρι τον τρόπο που φοριέται– αναδεικνύεται η σημασία του ως ένα ένδυμα που έχει αποτελέσει αφετηρία συζήτησης για κοινωνικοπολιτικά θέματα, θέματα φύλου και στερεοτύπων, και που συνεχίζει να εξελίσσεται μέχρι και σήμερα.

Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Το κιμονό που άνηκε στον Freddie Mercury. Φωτο: Victoria and Albert Museum, London

Όπως αναφέρεται και στο επίσημο site του μουσείου, «το κιμονό είναι ένα παραδοσιακό ιαπωνικό ένδυμα που φοριέται από άντρες, γυναίκες και παιδιά. Στο κιμονό είναι το σχέδιο στην επιφάνεια που έχει σημασία και όχι η κοπή του ενδύματος. Οι ενδείξεις κοινωνικής θέσης, προσωπικής ταυτότητας και κοινωνικής ευαισθησίας εκφράζονται μέσα από το χρώμα και τη διακόσμηση. Τα κιμονό που φορούσαν οι γυναίκες, ειδικά οι νεότερες σε ηλικία, ήταν εκείνα με την πιο πλούσια διακόσμηση και αυτά που έχουν επιβιώσει σε συλλογές, όπως αυτή του V&A».

Η έκθεση ανοίγει με τρία κιμονό που αντικατοπτρίζουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του ενδύματος: ένα κιμονό από το 1800, δίπλα στη ροζ δημιουργία του Galliano για τον οίκο Dior, με τα λευκά άνθη και τα μανίκια-origami, από την Haute Couture συλλογή του οίκου για το 2007 και μία σύγχρονη δημιουργία του Ιάπωνα σχεδιαστή Jotaro Saito.

Στη συνέχεια, η έκθεση επικεντρώνεται στα πρώτα κιμονό που εμφανίστηκαν στα μέσα του 17ου αιώνα, όταν η ιαπωνική μόδα απέκτησε έναν πιο έντονο και πολύχρωμο χαρακτήρα, όταν πλούσιοι έμποροι της εποχής θέλησαν να υιοθετήσουν ένα στιλ ντυσίματος που να αντικατοπτρίζει την ευημερία και το γούστο τους.

Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London

Αμέσως μετά, μπορεί να δει κανείς την πρώτη εμφάνιση του κιμονό στην Ευρώπη και το ταξίδι τους, όπως αντίστοιχα και το «ταξίδι» των υφασμάτων από διαφορετικές χώρες στην Ιαπωνία και την ενσωμάτωσή τους στα σχέδια των κιμονό.

Η ιστορία συνεχίζεται στον 19ο αιώνα, με την ιαπωνική τέχνη και το design να λαμβάνουν ιδιαίτερη προσοχή από όλο τον κόσμο και τα κιμονό να έρχονται στο επίκεντρο της μόδας και σε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων. Τον 20ό αιώνα, σχεδιαστές όπως Paul Poiret, Mariano Fortuny και Madeleine Vionnet, ενσωματώνουν την τέχνη του κιμονό στα σχέδιά τους και συμβάλλουν στην ακόμα μεγαλύτερη διάδοσή του στον Δυτικό κόσμο, σε μία περίοδο όπου κυριαρχεί μία γενικότερη τάση προς την κουλτούρα της Ανατολικής Ασίας.

Τέλος, η έκθεση κλείνει με το κιμονό ως μία διαχρονική και παγκόσμια πηγή έμπνευσης για σχεδιαστές απ' όλο τον κόσμο, με ένα installation από κιμονό τοποθετημένα γύρω από ένα μεγάλο, κόκκινο δέντρο bonsai, έτσι ώστε να αντικατοπτρίζεται το πώς συνεχίζει να εμπνέει τη βιομηχανία της μόδας μέχρι και σήμερα.

Ανάμεσα στα διάφορα highlights της έκθεσης, μπορεί να δει κανείς και ένα κιμονό που αποτελούσε κάποτε ιδιοκτησία του Freddie Mercury, ο οποίος το επέλεξε με αφορμή την ικανότητά του να προκαλεί συζητήσεις σχετικά με θέματα φύλου και σεξουαλικότητας.

Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London
Η νέα έκθεση του V&A εξερευνά την ιστορία του κιμονό από το 1660 μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Victoria and Albert Museum, London

   

 

Η έκθεση «Kimono: Kyoto to Catwalk» θα βρίσκεται στο V&A του Λονδίνου μέχρι τις 21 Αυγούστου 2020 και μετά θα μετακινηθεί στο Museum of World Culture στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, στο Van Gogh Museum του Άμστερνταμ και στο Montreal Museum of Fine Arts του Μόντρεαλ.

 

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ