“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Από τα χάιλαϊτ της εκδήλωσης ήταν σαφώς το 12λεπτο στριπτίζ της Lady Gaga. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
0

Το φετινό Met Gala είχε ως κεντρικό θεματικό άξονα την αισθητική του "camp", όρος που ακόμα δεν έχει οριστεί με σαφήνεια 55 χρόνια αφότου η Σούζαν Σόνταγκ έγραψε το σχετικό δοκίμιο της με τίτλο «Σημειώσεις για το camp». Η αείμνηστη Αμερικανίδα συγγραφέας και θεωρητικός είχε περιγράψει – εν μέρει – το camp ως μια ειδική ευαισθησία, πνευματώδη, ελαφρώς ειρωνική αλλά και υπερβατική και ενδεχομένως μακάβρια, ως έναν «ιδιωτικό κώδικα» προορισμένο να παραμείνει ανομολόγητος, γράφοντας χαρακτηριστικά ότι αν μιλήσεις γι' αυτό είναι σα να το προδίδεις. Η στιγμή που επιχειρείς να το τοποθετήσεις σε κάποιο πλαίσιο ή καλούπι, είναι η στιγμή που το camp αλλάζει μορφή και ξεγλιστρά.

Το γεγονός πάντως ότι μετά από τόσες δεκαετίες ακόμα πλανάται η απορία «Τι είναι τελικά το camp;» δεν εμπόδισε την Anna Wintour και τον επιμελητή του Ινστιτούτου Κοστουμιών του Metropolitan Museum of Art, Andrew Bolton, να επιλέξουν τον συγκεκριμένο «ασύλληπτο» όρο ως θέμα του φετινού Met Gala, αναθέτοντας έτσι στις διασημότητες που συμμετείχαν μια αποστολή που δεν ήξεραν ακριβώς από πού να την πιάσουν και πώς να την διαχειριστούν.

Κατά κάποιον τρόπο, το Met Gala, αποτελούσε πάντα μια άσκηση αποτυχημένης σοβαρότητας: για μια νύχτα κάθε χρόνο, μαζευόμαστε για να παρακολουθήσουμε celebrities να προσπαθούν – και συχνά να αποτυγχάνουν - να ολοκληρώσουν την «εργασία» που τους αναθέτει το Met.

Κατά κάποιον τρόπο, το Met Gala, αποτελούσε πάντα μια άσκηση αποτυχημένης σοβαρότητας: για μια νύχτα κάθε χρόνο, μαζευόμαστε για να παρακολουθήσουμε celebrities να προσπαθούν – και συχνά να αποτυγχάνουν - να ολοκληρώσουν την «εργασία» που τους αναθέτει το Met.

Αυτό το χάσμα όμως ανάμεσα στην απόπειρα και στο αποτέλεσμα, κάνει το θεσμό τόσο ένδοξα διασκεδαστικό και ίσως αποτελεί και τον πλησιέστερο ορισμό που μπορούμε να καταλήξουμε για το camp.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Cardi B. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Η κωμικός και συγγραφέας Lena Waite εμφανίστηκε στο κόκκινο (για την ακρίβεια ροζ) χαλί φορώντας ένα κουστούμι με τυπωμένο το σλόγκαν "Black Drag Queens Inventend Camp" (Οι μαύρες drag queens εφηύραν το camp). Το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο: το camp αποτελούσε πάντα μια μέθοδο των περιθωριοποιημένων ομάδων για να ανακτήσουν από την κυρίαρχη τάξη την ιδέα του καλού γούστου.

Υπ' αυτή την έννοια, μοιάζει αστεία η απόπειρα των πλούσιων – και κυρίως ετεροφυλόφιλων – επίσημων προσκεκλημένων της εκδήλωσης να ενσαρκώσουν το επαναστατικό πνεύμα του camp. Κάποιες απόπειρες πάντως υπήρξαν εντυπωσιακά εύστοχες.

Όπως η τύπου «Κοιλάδα με τις κούκλες» εμφάνιση της Elle Fanning με ρούχο Miu Miu, ή το φόρεμα με κορσέ του Mugler που προτίμησε η Kim Kardashian (η φιγούρα της οποίας αποτελεί camp πεδίο από μόνης της). Επίσης, η Cardi B με την «αιματοβαμμένη» τουαλέτα Thom Browne, ο Billy Porter ως Κλεοπάτρα, η Zendaya ως Σταχτοπούτα, το 12λεπτο στριπτίζ της Lady Gaga με το ροζ πανωφόρι του σχεδιαστή Brandon Maxwell. Δεν είναι βέβαιο ότι αποτέλεσαν «επιτυχημένο camp» αυτές οι εμφανίσεις, είχαν όμως πολύ πλάκα και η παραστατική τους έλλειψη γούστου προσέφερε μια αίσθηση μεγαλειώδους έκπληξης στο κοινό.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Tracee Ellis Ross. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Συγχαρητήρια αρμόζουν επίσης στην έμπνευση του Jared Leto να εμφανιστεί με στολή Gucci / Sgt. Pepper κρατώντας ένα κέρινο ομοίωμα του κεφαλιού του. Αυτό ήταν σίγουρα camp. Στο άλλο άκρο του camp φάσματος, ο Frank Ocean εμφανίστηκε με ένα εμφατικά απλό μαύρο αντιανεμικό της Prada, σα να ήθελε να δηλώσει ότι κάπου αλλού στον κόσμο συμαβαίνουν εκδηλώσεις ριζοσπαστικής camp αντίληψης, αλλά σίγουρα όχι εδώ.

Εν τέλει, το πιο camp γεγονός της βραδιάς δεν συνέβη στο ροζ χαλί. H Cher, που είχε κληθεί να τραγουδήσει στην εκδήλωση, εμφανίστηκε αργά, και αφού οι περισσότεροι προσκεκλημένοι ήταν ήδη μεθυσμένοι. Φορώντας τζιν και φουσκωτό μπουφάν, τραγούδησε Abba αλλά και δικά της σουξέ όπως το "Believe" για το κοινό, την ίδια ώρα που η Katy Perry άλλαζε ρούχα για το πάρτι, για να μεταμορφωθεί από πολυέλαιος σε χάμπουργκερ.

H Cher δεν χρειάστηκε να εμφανιστεί με camp αμφίεση, διότι απλά το camp ζει εντός της. Δεν είχε τίποτα να αποδείξει. Όσο για τον σκηνοθέτη John Waters, τον οποίο πολλοί θεωρούν τον νονό μιας εκλεκτικής camp ιδιοσυγκρασίας, δεν παρευρέθηκε καν στην εκδήλωση. Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή, πέρασε τη βραδιά κάνοντας έναν μεγάλο περίπατο στο downtown της πόλης.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Billy Porter. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Elle Fanning. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Jared Leto. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Με στοιχεία από το New Yorker

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Μόδα & Στυλ / Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Η πολυβραβευμένη σχεδιάστρια του cult brand Diotima μόλις ανέλαβε τα καλλιτεχνικά ηνία στους Proenza Schouler, φέρνοντας ανάγλυφες υφές, χειροποίητες λεπτομέρειες και ένα διάχυτο sexiness, και παράλληλα μια ιδέα για το τι περιμένουμε από τη μόδα σήμερα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Collection D: H νέα συλλογή της Phoebe Philo προοιωνίζεται τη μεγάλη επιστροφή της Couture στη μόδα

Μόδα & Στυλ / Phoebe Philo: H ιέρεια της ήσυχης πολυτέλειας ανεβάζει την ένταση

​Με γλυπτικά τζάκετ, φραμπαλάδες και παντελόνια που σέρνονται, η σχεδιάστρια που ξέρει πώς να δίνει στις γυναίκες κάτι κομψό και συνάμα στραπατσαρισμένο ξαναδείχνει τον παλιό της ατρόμητο ’90s εαυτό και ανοίγει τον δρόμο για τη μεγάλη επιστροφή της couture στη μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Απώλειες / Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Ένας αληθινός τιτάνας της μόδας έφυγε στα 91 του χρόνια, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας ένα συγκλονιστικό αρχείο ένδυσης του 20ού αιώνα και μια multi-billion αυτοκρατορία που πρεσβεύει την ήσυχη κομψότητα σε κάθε πτυχή του τρόπου ζωής.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει.

Μόδα & Στυλ / Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει

Το λανσάρισμα της πρώτης συλλογής μακιγιάζ του οίκου μόδας πυροδότησε μια ζωηρή συζήτηση για τις τιμές των εταιρειών και τα όριά τους. Θα μεταφραστεί αυτός ο θόρυβος σε πωλήσεις; Μήπως το μεγαλύτερο brand πολυτελείας έκανε λανθασμένους υπολογισμούς;  
THE LIFO TEAM
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ