Ο νέος Άγγλος σκηνοθέτης Ian Waugh μιλάει στο LIFO.gr

Ο νέος Άγγλος σκηνοθέτης Ian Waugh μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Σκεφτόμουν να χρησιμοποιήσω πρωταγωνιστή άλλης εθνικότητας, μια και το ζητούμενο μου ήταν ένας τύπος που η κακή οικονομική του κατάσταση τον οδηγεί να χαθεί στο επιβλητικό τοπίο των Highlands. Τελικά έγινε Έλληνας, εφόσον όντως η χώρα σου είναι σε κακή οικονομική κατάσταση...
0

Η ταινία As he lay falling του Άγγλου Ian Waugh προβλήθηκε χθες στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Κύπρου και εντυπωσίασε για τη χρήση του φυσικού χώρου των σκοτσέζικων Highlands, όχι μόνο ως ντεκόρ, αλλά και ως αναπόσπαστο μέρος της ψυχολογίας των ηρώων της. Εν προκειμένω, ενός Έλληνα ονόματι Γιώργου που εγκαταλείπει την Ελλάδα της Κρίσης και των Μνημονίων για να βρει δουλειά σε μία ξένη μακρινή χώρα. Ή μήπως για να εξαφανιστεί, να σβηστεί ο ίδιος από τον χάρτη της γης; Ο λόγος στον Ian αυτοπροσώπως που βρίσκεται αυτές τις μέρες στη Λεμεσό και δέχτηκε πρόθυμα να μιλήσει στο LIFO.gr για την ταινία του και τη βαθύτερη σκέψη του πίσω απ' αυτήν!

Απόλυτα ικανοποιημένος κανείς σκηνοθέτης δε μπορεί να είναι. Όταν βλέπεις και ξαναβλέπεις τη δουλειά σου πάντα βρίσκεις ελλείψεις και τι θα μπορούσε να'χει πάει καλύτερα. Το κοινό πάντα έχει τον πρώτο λόγο γι'αυτό και αφήνομαι στην κρίση του.

Η ταινία σου, Ian, έκανε την ελληνική πρεμιέρα της στο τελευταίο Φεστιβάλ της Δράμας τον περασμένο μήνα. Συνάντησες τις αντιδράσεις του ελληνικού κοινού;

Να πω την αλήθεια, όχι, γιατί προβλήθηκε στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα και μάλιστα χωρίς αγγλικούς υπότιτλους. Αυτό δεν ήταν και τόσο καλό, γιατί κάποιοι που δεν είναι τα αγγλικά η πρώτη τους γλώσσα, έχασαν ορισμένα βασικά points στους διαλόγους των χαρακτήρων. Περισσότερο μίλησα με συναδέλφους από το εξωτερικό που διαγωνιζόμασταν μαζί και λιγότερο με Έλληνες. Εδώ, πάντως, ήρθαν και μου μίλησαν άνθρωποι που ήταν στη Δράμα τον περασμένο μήνα και είδαν την ταινία.

Γιατί εσύ, ένας νέος Άγγλος σκηνοθέτης, επέλεξες έναν Έλληνα για πρωταγωνιστικό χαρακτήρα της ιστορίας σου;

Σκεφτόμουν να χρησιμοποιήσω πρωταγωνιστή άλλης εθνικότητας, μια και το ζητούμενο μου ήταν ένας τύπος που η κακή οικονομική του κατάσταση τον οδηγεί να χαθεί στο επιβλητικό τοπίο των Highlands. Τελικά έγινε Έλληνας, εφόσον όντως η χώρα σου είναι σε κακή οικονομική κατάσταση. Να ξεκαθαρίσω, όμως, πως βαθύτερα στο μυαλό του αυτός ο άνθρωπος δεν είχε το να πάει κάπου απλά για να δουλέψει, αλλά για να χαθεί από προσώπου γης.

Ζεις στο Εδιμβούργο, στη Σκοτία. Αναρωτιέμαι αν υπέπεσαν στην αντίληψη σου περιστατικά ανθελληνικού ρατσισμού που ενδεχομένως να σε ώθησαν στον χαρακτήρα αυτό.

Στη Σκοτία δε νομίζω να υπάρχει κανένας ανθελληνικός ρατσισμός. Άλλωστε ο ''κακός'' χαρακτήρας είναι του Γουίλιαμ, ο οποίος είναι Άγγλος και άρα μάλλον λίγο πιο ξενοφοβικός. Αυτό που εγώ ήθελα να κάνω δεν ήταν μία ταινία κατά της ξενοφοβίας ή του ρατσισμού, όπως δηλαδή πολλοί την εκλαμβάνουν, αλλά κυρίως ένα σχόλιο για την αυτογνωσία των κραταιών δυτικών κοινωνιών: ποιοί είμαστε, έχουμε δουλειές, ζούμε σχετικά άνετα, αλλά το ζήτημα είναι και το πως βλέπουν εμάς οι άλλοι.

Ο νέος Άγγλος σκηνοθέτης Ian Waugh μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο ηθοποιός σου, ο Κύπριος Κρίστοφερ Γκρέκο, είναι πραγματικά εξαιρετικός. Πως έφτασες σ' αυτόν;

Δυσκολεύτηκα πολύ με το casting. Πως να έβρισκα Έλληνα διαθέσιμο ηθοποιό στην αγγλική πρωτεύουσα; Δεν υπάρχουν και πολλοί...Βρήκα τον Κρίστοφερ μέσω του ατζέντη του στο Λονδίνο και είχαμε άψογη συνεργασία.

Πόσο ήταν το budget που είχες στη διάθεση σου;

Η ταινία κόστισε περίπου 25.000 λίρες. Χρησιμοποίησα συνεργείο από τη Σκοτία και πήραμε κάποια χρηματοδότηση από την Κοινότητα των Highlands. Υπάρχουν δύο παραγωγοί και μένα αν και είναι η έκτη κατά σειρά μικρού μήκους ταινία μου, είναι και η πρώτη επίσης που έγινε με τέτοιο μεγάλο budget.

Μου αρέσει πάντως που η εταιρεία παραγωγής σου ονομάζεται OnlySon Prod.!

(γέλια) Ναι, αυτό οφείλεται στο ότι είμαι μοναχογιός και ακόμη δεν έχω κάνει δική μου οικογένεια. Μεγάλωσα στην Αγγλία και τον επόμενο μήνα γίνομαι 33 ετών.

Ο νέος Άγγλος σκηνοθέτης Ian Waugh μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ο Κύπριος Κρίστοφερ Γκρέκο, πρωταγωνιστής στην ταινία του Ian Waugh.

Στην ταινία δεν υπάρχει μουσική εκτός από μία folk μπαλάντα που τραγουδούν οι θαμώνες μίας σκοτσέζικης ταβέρνας. Η δική σου σχέση με τη μουσική;

Περιπλανήθηκα στα Highlands αρκετά στη ζωή μου κι εκεί άκουσα αυτές τις folk μπαλάντες, τα λαϊκά τραγούδια τους. Ωστόσο ακούω pop μουσική και αγαπώ πολλά συγκροτήματα της indie σκηνής.

Μίλησε μας για τη φεστιβαλική πορεία της δουλειάς σου.

Έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου, ακολούθησε το φεστιβάλ Δράμας, του Ρέικιαβικ της Ισλανδίας, όπου απέσπασε και μία τιμητική διάκριση, τώρα της Κύπρου και έπονται δύο φεστιβάλ σε Αγγλία και Σκοτία, καθώς κι αυτό της Στοκχόλμης τον Νοέμβριο.

Είσαι ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα;

Απόλυτα ικανοποιημένος κανείς σκηνοθέτης δε μπορεί να είναι. Όταν βλέπεις και ξαναβλέπεις τη δουλειά σου πάντα βρίσκεις ελλείψεις και τι θα μπορούσε να' χει πάει καλύτερα. Το κοινό πάντα έχει τον πρώτο λόγο γι'αυτό και αφήνομαι στην κρίση του.

Τα σχέδια σου για μια μεγάλου μήκους ταινία;

Δουλεύω σαφώς μεσ' στο κεφάλι μου την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μου, αλλά δεν ξέρω αν είμαι ακόμη έτοιμος. Πιθανώς να ακολουθήσει ακόμη μία μικρού μήκους ταινία ή δεν ξέρω...

Αν σε ρωτούσα ποιο είναι το όνειρο της ζωής σου;

Θα απαντούσα το να είμαι ικανός να συνεχίσω να κάνω ταινίες και να ταξιδεύω στον κόσμο μ' αυτές. Πολύ προσωπική υπόθεση ο κινηματογράφος και άλλο τόσο όμορφη να τη μοιράζεσαι με άλλους!

Ο νέος Άγγλος σκηνοθέτης Ian Waugh μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Δυσκολεύτηκα πολύ με το casting. Πως να έβρισκα Έλληνα διαθέσιμο ηθοποιό στην αγγλική πρωτεύουσα; Δεν υπάρχουν και πολλοί...Βρήκα τον Κρίστοφερ μέσω του ατζέντη του στο Λονδίνο και είχαμε άψογη συνεργασία...
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ