Το 1996 ο ερμηνευτής Παντελής Θεοχαρίδης δέχεται ένα τηλεφώνημα από τον συνθέτη Γιώργο Ανδρέου. Ο Ανδρέου τον είχε ακούσει να τραγουδάει κάπου στη Θεσσαλονίκη και του πρότεινε να είναι ο βασικός τραγουδιστής σε ένα δίσκο που ετοίμαζαν με τον στιχουργό Παρασκευά Καρασούλο.

 

Αρχικά επρόκειτο να αποδώσει όλα τα κομμάτια, αλλά λίγο μετά ήρθαν οι συμμετοχές του Γιώργου Νταλάρα, της Ελένης Τσαλιγοπούλου, της Μόρφως Τσαϊρέλη και του Αλκίνοου Ιωαννίδη - ο Αλκίνοος είχε ήδη κάνει το πικ του με το Στην Αγορά του Αλ Χαλίλι του Νίκου Ζούδιαρη. Και πάλι όμως η Μικρή Πατρίδα θεωρείται πρώτος προσωπικός δίσκος του Θεοχαρίδη, αφού τελικά τραγούδησε τα εφτά από τα δώδεκα τραγούδια.

 

Το πρώτο κομμάτι που γράφτηκε στο στούντιο ήταν Του Παραδείσου τα πουλιά, ενώ το πρώτο που δοκίμασε ο ερμηνευτής με τον συνθέτη στο πιάνο ήταν το Ο καθένας μια θάλασσα ορίζει, γι' αυτό και με το τελευταίο δέθηκε περισσότερο συναισθηματικά. Όσο για τη Μικρή Πατρίδα, γράφτηκαν άλλη μέρα τα κουπλέ στο στούντιο και άλλη τα ρεφρέν.

 

Το εν λόγω τραγούδι, η μπαλάντα Μικρή Πατρίδα, κάτι είχε εξ αρχής και δεν ήταν μόνο η, χατζιδακικής υφής, μελωδία του Ανδρέου. Σίγουρα μεγάλο ρόλο στην καλλιτεχνική επιτυχία του έπαιξαν και οι στίχοι του Παρασκευά Καρασούλου, που άγγιξαν το επίπεδο της ποίησης. Γιατί, ασχέτως αν κάποιοι σήμερα το πήραν πολύ πατριωτικά το τραγούδι (λόγω τίτλου), ο καθένας μπορεί να ορίσει τι και ποια είναι η προσωπική του Μικρή Πατρίδα.

 

Όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος, ο Ανδρέου σημείωσε στο ένθετο πως η εν λόγω σύνθεση χρωστά πολλά στον Rene Aubry - εν προκειμένω στο κομμάτι του Aubry, Apres la pluie -, ο οποίος με τη σειρά του χρωστά πολλά στον Μάνο Χατζιδάκι κ.ο.κ. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ερμηνευτή, ο Χατζιδάκις χρωστάει στον Nino Rota και μην πάμε πιο πίσω γιατί στο τέλος θα γίνει το τραγούδι...ιταλική καντσονέτα.

 

 

 

Το πιο μελανό σημείο στην ιστορία της Μικρής Πατρίδας είναι ότι βγήκε στα μέσα του 1990, τότε που κυριαρχούσε το βίντεο-κλιπ ως μέσο προβολής ενός τραγουδιού για να παρασύρει ολόκληρο το άλμπουμ στην επιτυχία.

 

Τόσο ο Θεοχαρίδης, όμως, όσο και ο Καρασούλος, κυρίως από ιδεολογική θέση αφενός, πιστεύοντας στην αυτοδυναμία του τραγουδιού αφετέρου, αρνήθηκαν να γυρίσουν βίντεο-κλιπ! Αποτέλεσμα ήταν μέσα σε ελάχιστο χρόνο, αφού η Μικρή Πατρίδα άρχισε να ακούγεται από τον κραταιό Μελωδία, να γνωρίσει νέες εκτελέσεις με άλλους ερμηνευτές, να οπτικοποιηθεί κιόλας μ' αυτούς κι έτσι να περάσει στη συνείδηση του κόσμου - σίγουρα κάτι καλό και οφέλιμο για όλους τους άλλους πλην του αρχικού ερμηνευτή, Παντελή Θεοχαρίδη. Μόνο στα credits του άλμπουμ Ψίθυροι (2000) της Χαρούλας Αλεξίου, όπου η Μικρή Πατρίδα αποδόθηκε για μία ακόμη φορά με τη φωνή της συνοδεία πιάνου, αναγραφόταν το όνομα του Θεοχαρίδη ως ο πρώτος ερμηνευτής.

 

Για τους παραπάνω λόγους, το τραγούδι αυτό βάραινε τον Θεοχαρίδη και για αρκετά χρόνια το είχε αφαιρέσει από τα προγράμματα του. Παρ' όλα αυτά, 18 χρόνια μετά, μέσα σ' όλες τις άλλες δισκογραφικές εργασίες του, δεν του έμελλε να ξανατραγουδήσει ένα τραγούδι με την αντίστοιχη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία της Μικρής Πατρίδας, εξ ου και σήμερα το ζητάει ο κόσμος σε κάθε συναυλία του.

 

Αναμφισβήτητα η Μικρή Πατρίδα είναι ένα πανέμορφο τραγούδι που χαρακτήρισε ολόκληρο το λεγόμενο έντεχνο της δεκαετίας του 1990 και ο Παντελής Θεοχαρίδης ενδεχομένως ο πιο αδικημένος Έλληνας τραγουδιστής.

 

 

 

* Αυτόν τον καιρό ο Παντελής Θεοχαρίδης βρίσκεται στο στούντιο ηχογραφώντας τον ολοκαίνουργιο κύκλο τραγουδιών της Λένας Πλάτωνος με τίτλο Ιερός Πόνος.