«Μήπως έχουμε τον ίδιο γκόμενο;»: Mήπως παίζουμε με τη φωτιά;

«Μήπως έχουμε τον ίδιο γκόμενο;»: Mήπως παίζουμε με τη φωτιά; Facebook Twitter
Αν κάποια υποψιάζεται ότι ο σύντροφός της την απατά, κάνει αυτά που της ορίζουν οι αντοχές και ο δικός της αξιακός κώδικας. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΣΙΓΑ ΤΑ ΝΕΑ: στις ερωτικές σχέσεις δεν υπάρχει «υπεράνω». Αλλιώς δεν θα ήταν ερωτικές. Επίσης, το θέμα «πίστη» στην εποχή των massive social media είναι μια συζήτηση πολύ λεπτή και πολύ ανοιχτή. Αν ψάξεις, πάντα υπάρχει η πιθανότητα κάτι να βρεις, κάπως πολύ σοβαρά να στενοχωρηθείς (από το 1 μέχρι το 10, ακόμα κι αν υπάρχει διαστρωμάτωση στο «έγκλημα», δεν θα τη διακρίνεις. Ό,τι κι αν βρήκες, παίχτηκε ή όχι η φάση, η πρόθεση μετράει, όλοι το ξέρουν αυτό).

Μπαίνεις, λοιπόν, στη διαδικασία να ψάξεις, να βρεις και να στενοχωρηθείς; Ή συνεχίζεις να κολυμπάς σαν το χρυσόψαρο στη γυάλα του; Άντε και μπαίνεις, λοιπόν, σε κατάσταση τεσταρίσματος της αφοσίωσης του συντρόφου σου. Πώς το κάνεις; Πού; Και με τι όρους;

Γράφονται διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα αυτές τις μέρες για την κλειστή ομάδα στο Facebook, όπου γίνεσαι μέλος μόνο μετά από invite και έχει τον (καθόλου) πρωτότυπο τίτλο «Μήπως έχουμε τον ίδιο γκόμενο;». Το ζητούμενο εδώ –ένα ζητούμενο που ξεκίνησε από το εξωτερικό– είναι να διαπιστώσουν τα μέλη, ανεβάζοντας φωτογραφίες του συντρόφου / συζύγου τους, αν τις απατούν. Αν ο «καλός» τους παίζει ταυτόχρονα και με άλλες: ποιες οι συνήθειές του, τα μέρη που συχνάζει, οι τακτικές του στο φλερτ, οι ατάκες προσέγγισης και άλλες ανατριχιαστικές –και καθόλου σύμφωνες με τον Νόμο περί προσωπικών δεδομένων– πληροφορίες.

Όσο σκληρή «πόρτα» κι αν έχει τεθεί για τα μέλη της ομάδας, τώρα που μιλάμε, μπροστά από χιλιάδες μάτια «τρέχει» προσωπική πληροφορία για πάρα πολλούς ανθρώπους εκεί έξω, που αργά ή γρήγορα θα ενημερωθούν ότι η ζωή τους κρεμάστηκε σε μπουγάδα κάπου στα social media.

Όπως και στο εξωτερικό, έτσι και στην ελληνική εκδοχή, γίνεται επαναλαμβανόμενη επίκληση στο girl power και στις «γυναίκες που στηρίζουν τις άλλες γυναίκες», στην αλληλεγγύη που θα βγάλει στη σέντρα τους άπιστους και τους «γύπες» των social media και της πραγματικής ζωής.

«Το θέμα είναι να μη μας δουλεύουν μες τα μούτρα μας» ισχυρίζονται οι υποστηρίκτριες της σελίδας και πέφτουν βροχή τα invite – μέχρι αυτήν τη στιγμή που μιλάμε η σελίδα πρέπει να έχει ξεπεράσει τα 16.000 μέλη. Φοβερό; Ως αριθμός γυναικών που ανησυχεί για την αφοσίωση των συντρόφων του, σίγουρα ναι.

Αστείο; Όχι καθόλου. Και φυσικά, εκτός από τους ύμνους στο κυνήγι των αμετανόητων γυπαετών, υπάρχουν και θυμωμένες φωνές που κάνουν λόγο για «κατινιές» (sic), για πολύ χαμηλό επίπεδο και άλλα εξόχως απαξιωτικά.

Πού να σταθείς; Στο αναφαίρετο δικαίωμα κάθε γυναίκας (και κάθε ανθρώπου, γενικώς) να γνωρίζει τι της/του γίνεται ή στο ότι ο τρόπος με τον οποίο προσπαθεί να ενημερωθεί για το πραγματικό ποιόν του συντρόφου της φλερτάρει με την παρανομία και ίσως και μια ανυπολόγιστη καταστροφή;

«Μήπως έχουμε τον ίδιο γκόμενο;»: Mήπως παίζουμε με τη φωτιά; Facebook Twitter

Ας το δούμε λίγο ψύχραιμα. Κατ’ αρχάς, ας προχωρήσουμε σε μία διευκρίνιση: στο εξωτερικό υπάρχει τόσο ένα αντίστοιχο τέτοιο γκρουπ με «άπιστους» όσο και ένα site-ευρετήριο ακατάλληλων πρώην συντρόφων.

Το πρώτο μοιάζει με το ελληνικό γκρουπ στο FB, το δεύτερο είναι μία ιστοσελίδα που δημιουργήθηκε από την Tracy Tegan και στην οποία συγκεντρώνονταν ιστορίες κακοποίησης γυναικών από τους συντρόφους τους. Εκεί, όντως υπάρχει μια αφετηρία αλληλεγγύης, όπου γυναίκες προσπαθούν να προφυλάξουν άλλες γυναίκες από τους τοξικούς, κακοποιητικούς πρώην τους σε μία συντονισμένη επιχείρηση να μην υπάρξουν άλλα θύματα. Καμία σχέση το ένα «project» με το άλλο.

Και τώρα πάμε στα σοβαρά της καθόλου «ελαφριάς» υπόθεσης που λέγεται «Μήπως έχουμε τον ίδιο γκόμενο;». Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι, όντως τώρα που μιλάμε, χτίζεται ένα directory με σεσημασμένους Έλληνες άπιστους. Με φωτογραφίες, ονόματα και άλλες λεπτές, στη διαχείρισή τους, πληροφορίες. Κι ότι αυτές οι πληροφορίες περνούν μπροστά από τα μάτια τόσων χιλιάδων γυναικών. Ποιος γνωρίζει την τροπή που μπορεί να πάρει μία «ψαχτική» στις πληροφορίες της σελίδας; Ποιος γνωρίζει την αναστάτωση που μπορεί να προκληθεί, αν κάποια ενημερωθεί για την απιστία του καλού της; Ποιος ή ποια αναλαμβάνει την ευθύνη, αν η κατάσταση ξεφύγει σοβαρά κι ανεπανόρθωτα; Για τι είδους σχέσεις μιλάμε που μπορεί να «σηκώνουν» απιστία; Μιλάμε για γάμους; Σχέσεις λίγων ημερών ή πολύχρονους δεσμούς; One night stand μήπως;

Και για να το κάνουμε σαφές: δεν κρίνουμε εδώ το είδος και την ποιότητα της σχέσης. Προσπαθούμε να καταλάβουμε από πότε και μετά μιλάμε για απιστία.

Αστερίσκος: μένουμε στο κομμάτι «απιστία», δηλαδή συναινετικές καταστάσεις μεταξύ ενηλίκων, ή περνάμε και σε περιστατικά παρενόχλησης, οπότε αλλάζει εξ ολοκλήρου η τυπολογία του γκρουπ;

Και επίσης: γιατί τόσες ερωτήσεις; Γιατί δεν το παίρνουμε στην πλάκα όπως τόσα άλλα γκρουπ στο Facebook που ασχολούνται με σχέσεις;

Δεν το παίρνουμε στην πλάκα γιατί πριν από μόλις δύο χρόνια μια γυναίκα δέχθηκε μία βορβορώδη επίθεση με βιτριόλι από μία άλλη γυναίκα. Η Ιωάννα Παλιοσπύρου ακόμη προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της, χωρίς να έχει φταίξει πουθενά, μόνο και μόνο επειδή μια άλλη γυναίκα συνειδητοποίησε ότι αυτός που ήθελε κάποτε είχε στείλει μηνύματα (και) στην Ιωάννα.

Μετά από μία τέτοια αγριότητα που πρακτικά προκλήθηκε από το τίποτα, εντελώς αναίτια, ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι αν υπάρχει διαπιστωμένα αιτία ή έστω αφορμή, θα είναι σε θέση να εμποδίσει τα χειρότερα; Ποια θα ήταν η θέση της σελίδας απέναντι σε μια δυσάρεστη εξέλιξη;

Επίσης, όσο σκληρή «πόρτα» κι αν έχει τεθεί για τα μέλη της ομάδας, τώρα που μιλάμε, μπροστά από χιλιάδες μάτια «τρέχει» προσωπική πληροφορία για πάρα πολλούς ανθρώπους εκεί έξω, που αργά ή γρήγορα θα ενημερωθούν ότι η ζωή τους κρεμάστηκε σε μπουγάδα κάπου στα social media. Από τη στιγμή που δεν ενέχεται βία ή παρενοχλητική συμπεριφορά, παρά μόνο το ζήτημα της απιστίας, οι υπεύθυνοι της σελίδας έχουν να αντιμετωπίσουν ένα σοβαρό κενό σε ό,τι αφορά τη διαχείριση και την προστασία προσωπικών δεδομένων.

Ναι, αλλά και τόσες χιλιάδες γυναίκες που υποψιάζονται τον σύντροφό τους για απιστία, να μην ξέρουν; Φυσικά και να ξέρουν, φυσικά και να μάθουν. Ωστόσο, καμία υποψία δεν είναι αρκετή ώστε να βγάλει την ιδιωτική ζωή δύο ανθρώπων μπροστά σε μερικές χιλιάδες μάτια. Και στην τελική, για να είμαστε απολύτως σοβαροί, ακόμα και η μοιχεία αποποινικοποιήθηκε το 1982..!

Αν κάποια υποψιάζεται ότι ο σύντροφός της την απατά, κάνει αυτά που της ορίζουν οι αντοχές και ο δικός της αξιακός κώδικας. Αν κάποια νοιάζεται για τη φίλη της, που ο σύντροφός της την απατά, κάνει ό,τι μπορεί για να τη στηρίξει στην όποια απόφασή της – τέλος της συζήτησης.

Όλο αυτό δεν έχει καμία, μα καμία, σχέση με τον φεμινισμό, το girl power και όλα αυτά. Είναι μία επικίνδυνη κατάσταση που ήδη έχει δημιουργήσει πολιτική αντιποίνων (με φωτογραφίες κοριτσιών να φιγουράρουν σε επίσης κλειστές μισογυνικές ομάδες), και κανείς δεν μας λέει ποιο θα είναι το «μετά» και πόσο αυτήν τη στιγμή παίζουμε με τη φωτιά.

Και εδώ ακριβώς είναι που μόλις χάθηκαν οι όποιες καλές προθέσεις.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Προσέξτε αυτό το κάθαρμα»: Όταν η παρενόχληση στο γυμναστήριο γίνεται trend στο Tik Tok

Υγεία & Σώμα / «Προσέξτε αυτό το κάθαρμα»: Όταν η παρενόχληση στο γυμναστήριο γίνεται trend στο Tik Tok

Το hashtag «gym weirdos» συγκεντρώνει τις εμπειρίες γυναικών με όσα τους συμβαίνουν την ώρα της προπόνησης, ενώ ένα ιστορικό βιβλίο εξετάζει τις ρίζες της παρανόησης που επιτρέπει στους άνδρες να βλέπουν ως προσωπικό δώρο για τα... μάτια τους γυναίκες που γυμνάζονται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ