Γυαλιστερές στιγμές

Γυαλιστερές στιγμές Facebook Twitter
0

Διαβάζοντας τοσυναρπαστικό νέο μυθιστόρημα του ΑλέξηΣταμάτη Βίλα Κομπρέ θυμήθηκα τιςφωτογραφίες Πολαρόιντ (παίζουν ρόλο).

Η σημερινή γενιά τωνφωτοκινητών δεν ξέρει βέβαια τι ήταν ηΠολαρόιντ εκείνα τα χρόνια... Εκτός απότη θαυματουργή αμεσότητα (ένα λεπτόμετά το κλικ έβλεπες τυπωμένη τηφωτογραφία) είχε και την απόλυτηιδιωτικότητα. Μπορούσες να τραβήξειςόποια προσωπική στιγμή ήθελες, χωρίςνα φοβάσαι την αδιακρισία του φωτογραφικούεργαστηρίου. 

Πριν την ψηφιακήφωτογραφία, κάθε φιλμ έπρεπε να πάειστον ειδικό που θα το εμφάνιζε και θατο εκτύπωνε. Συνήθως ήταν ο φωτογράφοςτης γειτονιάς, που γνώριζε τους πελάτεςτου και σχολίαζε και τις λήψεις: «Ωραίαβγήκατε εδώ κύριε Νίκο - αλλά την κοπέλασας την υποφωτίσατε και της προσθέσατεκιλά». Άντε τότε να είχες τραβήξεικανένα «ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο»και να πέσεις στο στόμα του.

Η Πολαρόιντ τα ξεπερνούσεόλα αυτά. Κι όπως δεν υπήρχε και ηδυνατότητα αντιγράφων, κάθε φωτογραφίατης ήταν ιδιωτική και μοναδική. Απεικόνιζετην άλλη, την κρυφή πλευρά της ζωής. 

Πριν κυκλοφορήσουν οιβιντεοκάμερες η Πολαρόιντ είχεδημιουργήσει και μία κινηματογραφικήπου εμφάνιζε αυτόματα το φιλμ (πέθανεγρήγορα μόλις διαδόθηκε το VHS). Γιατίκαι με τον ερασιτεχνικό κινηματογράφο,στα 8 ή σούπερ 8 χιλιοστά, το φιλμ έπρεπενα σταλεί σε εργαστήρια.

Αλλά το βασίλειο τηςPolaroid Corporation ήταν η φωτογραφίαμε την Polaroid Land Camera(δημιούργημα του δαιμόνιου εφευρέτηEdwin Land). Γιασαράντα χρόνια, από το τέλος της δεκαετίαςτου ‘40, κυριαρχούσε. Στιγμιαία λήψη-instant- σήμαινε Πολαρόιντ. 

Και δεν αφορούσε μόνοτους ερασιτέχνες ή τους ηδονοβλεψίες.Στην επαγγελματική φωτογραφία κάθεσοβαρή κάμερα είχε μία «πλάτηΠολαρόιντ». Με αυτή τράβαγεςδοκιμαστικές λήψεις πριν την οριστική,για να διορθώσεις θέσεις και φωτισμούς.

Η PolaroidLand ανακοίνωσε πρόσφαταπως σταματάει την παραγωγή του στιγμιαίουφιλμ. Τις κάμερες τις είχε καταργήσεινωρίτερα. Μένουν πια μόνο οι γυαλιστερέςπλαστικοποιημένες λήψεις και οιαναμνήσεις που αποτύπωσαν.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ