Αγκαλιάζοντας τον εαυτό σου στο νεκρικό του κρεβάτι

0

ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΙΣΩΣ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ φαντασίωση εξωσωματικής εμπειρίας η ιδέα του να υπερίπτασαι ως αόρατο και εξεταστικό πνεύμα πάνω από την κηδεία σου για να πάρεις απουσίες και για να δεις ποιοι θα σε πενθήσουν βαθιά και ποιοι θα παρίστανται από κοινωνική υποχρέωση χαζεύοντας ανυπόμονα το κινητό τους.

Λίγοι όμως έχουν τα κότσια να επιχειρήσουν να διανοηθούν το μεταφυσικό δέος τού να στέκεσαι μόνος απέναντι στο παγωμένο σ’ έναν άψυχο μορφασμό πρόσωπο του ίδιου σου του εαυτού καθώς αυτός κείται στο νεκρικό κρεβάτι.

Ανεξάρτητα πάντως από τα κίνητρα –ψυχολογικά, υπαρξιακά, συναισθηματικά, μεταφυσικά, αισθητικά ή άλλα– που οδήγησαν τον σκηνοθέτη να φανταστεί αυτήν τη συνάντηση με τον νεκρό εαυτό του, η αναπαράσταση αυτής της ιδέας προκαλεί τον θεατή να κάνει το ίδιο απόκοσμο ταξίδι στο μυαλό του και να νιώσει την ανάγκη να αγκαλιάσει τον εαυτό του και να συμφιλιωθεί μαζί του πριν να είναι πολύ αργά.

Κακώς, ίσως, γιατί μια τέτοια «εμπειρία» μπορεί να είναι αφάνταστα λυτρωτική και ανέλπιστα ανακουφιστική, όπως αποδεικνύει το φιλμάκι που δημιούργησε και έθεσε πριν από μερικές μέρες στην κυκλοφορία (και στη διάθεση των δημοπρατών) ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, και παρουσιάζει ακριβώς αυτό.

Η μικρού (ελάχιστου) μήκους ταινία που είναι διαθέσιμη στο YouTube και το Daily Motion έχει τίτλο «Ο θάνατος του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ» (The Death of David Cronenberg) και ξεκινά με τον 78χρονο επιφανή δημιουργό να μπαίνει φορώντας μόνο ένα γκρίζο μπουρνούζι σ’ ένα υπνοδωμάτιο - σοφίτα. Πλησιάζοντας στο κρεβάτι, βλέπει το είδωλό του να κείται νεκρό κάτω από τα σκεπάσματα με το πρόσωπό του να έχει πάρει ήδη το χρώμα της στάχτης. Στέκεται για λίγο από πάνω και μετά σκύβει για να ασπαστεί στο μάγουλο και το μέτωπο τον εαυτό του και να ξαπλώσει για λίγο δίπλα του, σε μια χειρονομία ύστατης αποδοχής και εναγκαλισμού της ίδιας του της ύπαρξης.

Ένα λεπτό παρά κάτι μόνο διαρκεί το ταινιάκι αυτό και μπορεί να βιωθεί σαν μια απόκοσμη έκλαμψη της συνείδησης, σαν τριπαρισμένη επιφοίτηση, σαν αποκαλυπτική παραίσθηση ή σαν το χειρότερο ή το καλύτερο όνειρο που είδες ποτέ. 

Όπως δήλωσε ο ίδιος ο σπουδαίος Καναδός σκηνοθέτης, ο οποίος πριν από λίγο καιρό ολοκλήρωσε στην Αθήνα τα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας, ήθελε να επισκεφτεί ξανά το θέμα του θανάτου ή της θνητότητας που έχει βιώσει έντονα στο πετσί του τα τελευταία χρόνια (το 2017 πέθανε η γυναίκα του και πέρσι η αδελφή του), αυτήν τη φορά μέσω της απώλειας του ίδιου του εαυτού.

«Ένα από τα πολλά συναισθήματα που ένιωσα όταν πέθανε», είχε πει για την σύζυγό του Κάρολαϊν, που άφησε την τελευταία της πνοή στο ίδιο αυτό σπίτι που ο ίδιος θα σκηνοθετούσε τον θάνατό του τέσσερα χρόνια μετά, «ήταν ότι είχα πεθάνει κι εγώ μαζί της εν μέρει, ακόμα το αισθάνομαι».    

Ανεξάρτητα πάντως από τα κίνητρα –ψυχολογικά, υπαρξιακά, συναισθηματικά, μεταφυσικά, αισθητικά ή άλλα– που οδήγησαν τον σκηνοθέτη να φανταστεί αυτήν τη συνάντηση με τον νεκρό εαυτό του, η αναπαράσταση αυτής της ιδέας προκαλεί τον θεατή να κάνει το ίδιο απόκοσμο ταξίδι στο μυαλό του και να νιώσει την ανάγκη να αγκαλιάσει τον εαυτό του και να συμφιλιωθεί μαζί του πριν να είναι πολύ αργά.

Ακολούθως, λυτρωμένος πια, μπορεί ίσως να ασχοληθεί με πιο πεζά και ανάλαφρα ερωτήματα που προκύπτουν παρακολουθώντας αυτό το φιλμάκι. Ανάμεσά τους και το εξής: Τελικά ποιος εκ των τριών επιφανών ανδρών δημιουργών διαθέτει την πιο εντυπωσιακή και περήφανη λευκή (ή επάργυρη) κόμη; Ο Ντέιβιντ Λιντς, ο Τζιμ Τζάρμους ή ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ;



 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον "τέλειο γάμο", είχαν όμως κάτι πολύ βαθύτερο

Daily / Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον «τέλειο γάμο», είχαν όμως κάτι βαθύτερο

Χωρισμένο σε έξι ωριαία επεισόδια, το «The Last Movie Stars» είναι ένα μεγαλόπνοο και βαθιά αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τη μακρά και περιπετειώδη διαδρομή του «πιο ιδανικού ζευγαριού» που γνώρισε ποτέ το Χόλιγουντ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Persuasion: Η Τζέιν Όστεν είναι διαχρονική και δεν μαγαρίζεται εύκολα

Daily / «Persuasion»: Η Τζέιν Όστεν είναι διαχρονική και δεν μαγαρίζεται εύκολα

Είναι στιγμές που η αυτή η «σύγχρονη» προσαρμογή του μυθιστορήματος της Τζέιν Όστεν αγγίζει τα όρια μιας αβάσταχτης και ανάρμοστης ελαφρότητας, συνολικά όμως βλέπεται μια χαρά χωρίς να διεκδικεί θέση στις κορυφαίες κινηματογραφικές προσαρμογές των βιβλίων της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Βούλα Χαριλάου ήταν (από) αλλού

Απώλειες / Η Βούλα Χαριλάου ήταν (από) αλλού

Για την ιδιάζουσα κινηματογραφική περίπτωση μιας από τις πιο ιδιαίτερες και ελκυστικές ηθοποιούς που μπορούσε να συναντήσει κανείς μικρός κατά την αδιάκοπη λιτανεία των ελληνικών ταινιών στην τηλεόραση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αναρωτιέται άραγε το χταπόδι πόσο έξυπνο είναι το καβούρι πριν το φάει;

Daily / Αναρωτιέται άραγε το χταπόδι πόσο έξυπνο είναι το καβούρι πριν το φάει;

Ένα νέο βιβλίο μάς προκαλεί να αποδράσουμε από την ανθρωποκεντρική «φούσκα» μας και να συλλογιστούμε τον ιδιαίτερο και εντελώς διαφορετικό από τον δικό μας τρόπο με τον οποίο άλλα έμβια όντα αντιλαμβάνονται τον κόσμο αλλά και την ίδια τους την ύπαρξη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Bear: Η κουζίνα ως καθαρτήριο των ψυχών

Daily / «The Bear»: Η κουζίνα ως καθαρτήριο των ψυχών

Έχουν καταντήσει μπανάλ οι προσδιορισμοί «αυθεντικό» και «ανθρώπινο», ταιριάζουν όμως απολύτως στους ρυθμούς και στο ύφος αυτής της εξαιρετικής νέας σειράς που προσφέρει μαθήματα ζωής και συντροφικότητας χωρίς ίχνος διδακτισμού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Να μαζευτούμε όσοι λάβαμε χρησμό από το μαντείο τεχνητής νοημοσύνης στο Πεδίον του Άρεως

Δημήτρης Πολιτάκης / Να μαζευτούμε όσοι λάβαμε χρησμό από το μαντείο τεχνητής νοημοσύνης στο Πεδίον του Άρεως

Το πιο μεγάλο σουξέ ίσως της έκθεσης «Plásmata» ήταν μια οντότητα τεχνητής νοημοσύνης που απαντούσε στα πιο κρίσιμα και αναπάντητα ερωτήματα των περαστικών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για ένα μπλουζάκι αδειανό, για έναν Κρέοντα

Daily / Για ένα μπλουζάκι αδειανό, για έναν Κρέοντα

Καταιγισμό σκαιών χαρακτηρισμών από διάφορους αυτόκλητους θεματοφύλακες των αρχών και των παραδόσεων του αρχαίου δράματος δέχτηκε ο ηθοποιός Γεράσιμος Σκιαδαρέσης μετά το υβριστικό σλόγκαν που μοστράρισε ενάντια στον χαρακτήρα που είχε υποδυθεί σε παράσταση της Αντιγόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
λεοναρντ κοέν

Daily / «Η αγάπη είναι ένα ψυχρό, σπασμένο Αλληλούια»: Η παράξενη διαδρομή του πιο εμβληματικού τραγουδιού του Κοέν

Ένα νέο ντοκιμαντέρ επιχειρεί να καταγράψει την περιπετειώδη πορεία του «Hallelujah», αυτού του εξαίσιου συνδυασμού θρησκευτικής έκστασης και σεξουαλικής προσμονής, από την απαξίωση στην αναγνώριση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
συναυλία lex

Daily / Μην ντρέπεσαι, είναι ok να μην σου αρέσει ή ακόμα και να μην ξέρεις καν ποιος είναι ο ΛΕΞ

Οι εκρηκτικές ανταποκρίσεις από τη θριαμβευτική εμφάνιση του ΛΕΞ στη Νέα Σμύρνη, ακόμα και από άτομα που δεν είχαν πάει, προκάλεσαν συμπλέγματα ανεπάρκειας και FOMO στο καλοπροαίρετο κοινό μιας κάποιας ηλικίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
RRR: Πρέπει να δει κανείς για να το πιστέψει αυτό το ασυγκράτητο Ινδικό έπος του Netflix

Daily / «RRR»: Πρέπει να δει κανείς για να πιστέψει αυτό το ασυγκράτητο ινδικό έπος του Netflix

Πρόκειται για την ακριβότερη παραγωγή στην ιστορία του ινδικού σινεμά και το δείχνει και με το παραπάνω, ειδικά στις απίστευτες σκηνές συμφωνικής και πυροτεχνικής δράσης που δεν κωλώνουν μπροστά σε καμιά υπερβολή και σε καμιά ακρότητα, κάνοντας τις αντίστοιχες του Χόλιγουντ να μοιάζουν επίπεδες, ανέμπνευστες και ψόφιες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ